Tips zijn welkom

Discussie in 'Ik ben zwanger' gestart door Angelica1988, 12 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Toeteke

    Toeteke Fanatiek lid

    15 jan 2014
    1.613
    685
    113
    Vrouw
    Bij de oudste rookte ik, cold turkey gestopt toen ik zwanger raakte. Niet meer gaan roken, dus bij de jongste hoefde ik niks meer te doen :) Ik ben nu zo'n irritante ex-roker die het allemaal maar stinkzooi vindt en zwaar tegen is.

    Vraag hulp aan je vk! Zij kunnen je hierin adviseren. En alsjeblieft, neem het serieus. Ook die 3 per dag zijn gewoon echt slecht. Ik heb nog nooit een vk ontmoet die daadwerkelijk zei "De stress van het stoppen is erger dan een sigaret per dag". Ik heb wel heel veel vrouwen ontmoet die zeiden dat hun vk dit gezegd zou hebben :rolleyes: Misschien ook iets om over na te denken ;) Succes met stoppen!
     
    boerderijmama, citroenrasp en Kimmetjuh90 vinden dit leuk.
  2. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Nou die gevolgen van roken zijn nog niet eens eerder benoemd. Vroeggeboorte (prematuur) of dysmatuur kindje krijgen met alle gevolgen van dien.
    Kijk ook eens deze video. Over moeilijke tijd en stress gesproken...

    Ik lees hoop excuses en een slachtoffer rol. Maar grootste slachtoffer is nu wel kindje in je buik.

    Dus mijn tip zoals vele andere dames wees je bewust van wat je kan aanrichten met die kut staafjes.
    En zoek hulp bij de huisarts en wellicht kan je vanuit je zorgverzekering ook nog cursus volgen.

    We hebben beste met je voor en dat is mamma zijn van een gezond kindje.
     
    YellowEyes, Thirza78, skiwi en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. Thirza78

    Thirza78 Fanatiek lid

    15 apr 2018
    2.026
    2.500
    113
    Vrouw
    #63 Thirza78, 16 mei 2019
    Laatst bewerkt: 16 mei 2019
    Zie je wel, je wilt alleen maar horen dat het wel meevalt en je het prima doet. Je doet het pas goed als je niet rookt. Dus natuurlijk veroordelen we. Je zou jezelf eens objectief moeten beoordelen, nee er is geen noodzaak en geen excuus om te roken als je zwanger bent.
    En dat je het zwaar hebt etc is gewoon een kut excuus waarachter je je (en bijna elke roker zich) verstopt. Ik ben een ex roker en ken de excuusjes. Het enige wat je moet doen is het lef hebben om de juiste prioriteiten te stellen. Ik stop met reageren. Succes met je zwangerschap.

     
    RachelleNM, YellowEyes, skiwi en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. Hakoek

    Hakoek Bekend lid

    20 jun 2013
    760
    768
    93
    Wat heeft jouw nare situatie met roken te maken dan?
    Begrijp met niet verkeerd, ik wil je niet aanvallen, ik wil je proberen te begrijpen...

    Pas als die nare situatie is 'als je niet rookt ga je zelf dood', dan mag je van mij roken.
    Maar als een nare situatie is dat je zonder werk zit, je vriend moeilijk doet, je een moeizame relatie met je ouders hebt, je overspannen thuis zit, of weet ik veel wat in die trant, dan heeft roken daar echt niets mee te maken.
    En dat bedoelen onze mede-ZP-ers met excuses verzinnen.

    Tuurlijk, stoppen met roken is moeilijk. En dat zal vast nog wel iets moeilijker zijn als je in een nare situatie zit. Maar wie zegt dat je niet 2 moeilijke dingen tegelijk kan doen?
    Je moet het echt los van elkaar gaan zien. Wordt de nare situatie echt nog naarder wanneer jij stopt met roken? Kan het me maar slecht voorstellen.
    En je zit in een nare situatie, maar je draagt wel een wondertje in je buik waar je vanaf de bevruchting verantwoordelijk voor bent. Jij bent de enige die goed voor dit kindje kan zorgen, niemand anders kan dit voor je doen! En dat is een beste last op je schouders, maar dat is de komende maanden nu even niet anders.

    Ga niet in een slachtofferrol zitten omdat je een nare situatie meemaakt, en dat aangrijpt om te blijven roken (wel minder al gelukkig, super goed! Maar als je van 30 naar 3 per dag kan, kan je ook van 3 naar 0).

    Ik hoef je niet te vertellen hoe je moet stoppen met roken, ik kan het je ook niet vertellen, omdat ik nooit gerookt heb. Wat ik je wel kan vertellen is dat jij de regisseur over je eigen leven bent, en de komende maanden ook over het leven van je kleine. En wat wil je liever, jouw baby de beste start van zijn/haar leven geven, of het geboren laten worden met een 1-0 achterstand (of erger)...

    Heel veel succes, ook JIJ kan het!!!:thumup:
     
    Kolibrie2, YellowEyes, Lisa280887 en 7 anderen vinden dit leuk.
  5. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Links of rechtsom je praat je gedrag goed @Angelica1988
    Denk je dat wij hier met zn alle nooit niets mee hebben gemaakt?
    Dat we/ik nooit stress ervaren?
    Maar om daar dan je ongeboren kind maar voor te straffen voor de rest van zn leven?
    Ehm nee dat gaat er bij mij niet in.
    Je heb ondanks dat de reacties je niet aanstonden heel veel tips gekregen, ik hoop van harte dat je daar iets mee doet.
     
    Lisa280887, citroenrasp en jolien 1986 vinden dit leuk.
  6. Annebeth

    Annebeth Bekend lid

    11 sep 2015
    688
    449
    63
    Ik ook, kom op, die laatste 3 per dag hoppa de deur uit!

    Als je de neiging krijgt er 1 op te steken, ga wandelen, snoepen of bel iemand op om de stress van je af te praten.
     
    citroenrasp en jolien 1986 vinden dit leuk.
  7. MMandI2

    MMandI2 Lid

    4 nov 2015
    25
    20
    3
    Hoi ts, ik ben zelf geen roker. Ik had wel iemand in mijn zwangerschapsgroep die zwanger was van haar derde kindje. Het was haar bij de eerste twee zwangerschappen niet gelukt om te stoppen, maar nu bij de derde gelukkig wel! Dat was echter niet makkelijk; ze zat soms huilend in de groep. Stoppen met roken valt dus echt niet mee als je echt verslaafd bent.

    Mijn moeder rookte voordat ze zwanger was ook; ongeveer een pakje per dag. Zij vond het verschrikkelijk lastig om te stoppen, maar het is haar wel gelukt (is ze nog steeds trots op!). Mijn ouders hadden toen bedacht om het geld dat ze bespaarde door niet meer te roken uit te geven aan de baby. Elke week ging mijn moeder dus tijdens haar zwangerschap voor dat bedrag Pampers halen. Ze hebben een grote kast leeggehaald en elke week werd die dus aangevuld met pampers. Als ze het eens lastig had dan opende ze de kastdeur en wist ze weer waarom en voor wie ze dat deed: haar kindje!

    Dus mijn tips:
    -Zoek steun in je omgeving en wees open over je strijd! Dan kunnen mensen je ook steunen.
    -Ga inderdaad iets concreets doen met het geld wat je bespaard. Dat werkt lekker motiverend als het eens lastig is.
    -Ik weet niet of dat zo is, maar mocht je partner ook roken: vraag hem ook te stoppen. Dan kunnen jullie elkaar helpen, hoef je niet dat 'fijne rookluchtje' te inhaleren, en dan kan de baby straks lekker slapen in een rookvrij huis!
    -Ga naar de huisarts/verloskundige en vraag hulp.

    Dit is de eerste daad die jij kunt doen voor de gezondheid van jouw kindje (en niet te vergeten die van jezelf, daar zal je kind je later ook dankbaar voor zijn). Heel veel succes!! Je zult vast supertrots zijn als het lukt:). Van 30 naar 3 is al een mooi begin. Nu nog die laatste stap zetten!
     
    Annedore, citroenrasp, Sado en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. Nog anoniem

    Nog anoniem Niet meer actief

    #68 Nog anoniem, 16 mei 2019
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 mei 2019
    Ik weet hoe rot het is om verslaafd te zijn aan roken. Ook ik heb al deze hevige reacties over me heen gehad, erg confronterend maar ze hebben me wel aan het denken gezet. Na 3 vroege miskramen, 6 mislukte iui's, 1 mislukte ivf en 1 mislukte icsi heb ik mijn moed bij elkaar geraapt en ben ik naar de huisarts gestapt. Omdat de praktijkondersteuner vol zat, heb ik me laten doorverwijzen naar de stoppen met roken poli, kon daar eigenlijk pas eind juni terecht maar heb erop gestaan te willen stoppen, was zelf al begonnen met pleisters plakken toen ze met een eerdere afspraak kwamen. Ok, ben "pas" 9 dagen gestopt maar het gaat me makkelijker af dan ik had gedacht. Het enige waar ik aan denk is dat ik gezonde eitjes wil en gezond zwanger wil zijn. Doe het voor je kindie, ik weet zeker dat jij het ook kunt!! Ik was echt een verstokte roker en had nooit gedacht dit te kunnen. Wat me ook helpt is het boek "Nederland stopt met roken" moet je echt lezen, staan bizarre feiten in over roken wat je zo aan het schrikken maakt dat je er niet meer aan moet denken om ooit nog een sigaret aan te raken

    Ik veroordeel je niet, ik weet namelijk hoe het voelt, maar er is hulp, maak daar gebruik van, niet voor jezelf maar voor je kindje!!
     
  9. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.260
    19.017
    113
    Wat goed dat je bent gestopt! Toch ál 9 dagen!
     
    Nog anoniem vindt dit leuk.
  10. AmyW

    AmyW Fanatiek lid

    8 sep 2016
    1.327
    867
    113
    Even benieuwd, eerste pagina gelezen. Daarna niet de rest. Maar: GESTOPT?

    Na alle tips, andere dames met goede voorbeelden en filmpjes...
    ben benieuwd!

    - ik ook flink gerookt m’n hele leven, tijdens pogingen zwanger worden al geminderd en na de positieve test; geen sigaret meer aangeraakt -
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  11. Angelica1988

    4 mei 2015
    69
    20
    8
    Vrouw
    Ja, ik ben inmiddels gestopt. Dat moment kwam doordat ik in de ochtend compleet mij uit elkaar ging kotsen. De reden waarom ik nog niet helemaal kon stoppen was puur vanwege mijn PDS (prikkelbare darm syndroom), het klinkt raar, maar als ik in de ochtend niet zal roken, kon ik niet poepen, waardoor ik de hele dag last had van mijn darmen en niet goed kon functioneren op het werk omdat ik constant op het toilet zat en de hele tijd enorme buikpijn heb. Nu ben ik inmiddels 2 dagen gestopt, maar heb nog steeds niet kunnen poepen en verga van de krampen en mijn buik is enorm opgezwollen. Koffie drink ik niet want daar kan ik niet over. Het is dus erg lastig voor mij gewoon, en ik zocht helemaal geen excuses om toch te gaan roken, want ik wou graag stoppen. Zoals ik al eerder noemde, ik wil een gezond kindje. De reactie die ik las qua als je het niet kunt, moet je maar geen moeder worden/zwanger zijn, was zeker niet netjes. Want ik was/ben er nog niet aan toe om zwanger te zijn, ik wou hier nog 2 jaar mee wachten, de natuur had daar dus andere bedenkingen over. Eerlijk is eerlijk, het is enorm stressvol voor mij. Het huisje waar wij in zitten, is te klein om een kleine groot te brengen. Dus we zijn druk op zoek naar een andere woning, daarbij ik zit net in de fase om een vast contract te krijgen dus dat geeft ook spanningen mee. Ik moet mij nog 6 weken lang gedeisd houden en proberen om mijn zwangerschap te verbergen, dat is ook niet makkelijk natuurlijk. Begrijp mij niet verkeerd, ondanks dat te vroeg komt, zijn wij er zeker heel blij mee, alleen, tja, alles komt nu tegelijk. Er komen nu zoveel dingen op ons af waar wij nog niet op voorbereid zijn. En de woningbouw geeft geen urgentie meer dus we zijn ook al aan het kijken voor particuliere woningen.

    We wouden eerst de boel beter op orde hebben. Mijn vriend heeft een vast contract, ik hopelijk ook aankomende week. Dan rustig op zoek naar een andere woning en zodra dat voor elkaar was, dan wouden we er echt voor gaan. Zo zie je maar weer dat plannen niet altijd ten goede komt ;) Maakt verder ook niet uit, maarja, veel te regelen nu en dat brengt veel stress mee. Mijn partner is ook al aan het stoppen met roken en rookt inmiddels buiten als hij een sigaretje wil, zodra hij binnen komt, ga ik zowat over mijn nek. Het gaat nu wel de goede kant op, maar het is nog steeds moeilijk, ook omdat ik nu dus al 2 dagen geen ontlasting heb en dus niet lekker in mijn vel zit door dat.

    Toch bedankt voor de goedbedoelde reacties ook al vatte ik ze aanvallend op.
     
  12. Toeteke

    Toeteke Fanatiek lid

    15 jan 2014
    1.613
    685
    113
    Vrouw
    Goed dat je gestopt bent! :thumup: Ik heb ook erge last van pds, probeer in je voeding iets te veranderen. Nou is obstipatie niet gek met pds, maar het is ook niet gek tijdens een zwangerschap. Beetje dubbelop dus. Ga met voeding aan de slag om ontlasting te krijgen. Het is natuurlijk niet de bedoeling om met pijn rond te lopen, anders grijp je dadelijk toch weer naar die sigaret. Gelukkig is het ook niet nodig. Als laatste redmiddel zou je de huisarts om hulp kunnen vragen met een evt klysma. Maar met pds is dit niet aan te raden. Probeer zelf een natuurlijke weg te vinden, daar heb je meer aan de rest van de zwangerschap!
     
  13. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Goed dat je gestopt bent! Ik hoop dat je dit kan volhouden. Rot dat je pds niet meewerkt. Hier kan je toch voor naar je huisarts, neem ik aan?
     
  14. Ella1988

    Ella1988 Fanatiek lid

    7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Goed dat je gestopt bent en dat je vriend buiten rookt! Hopelijk stopt hij ook, deed die van mij helaas niet haha. Wat bij mij hielp toen ik gestopt was en weer de neiging kreeg om te gaan roken was mijzelf eraan herinneren dat met iedere sigaret die Ik rookte, het risico op het krijgen van een gehandicapt kind groter was. Dat wij dan enorm zware jaren zouden krijgen en geen roze(blauwe bleek uiteindelijk xD) wolk zouden krijgen.
     
  15. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.674
    33.044
    113
    Maar hoe zat dat dan met anticonceptie? Oprechte vraag! Ik heb niet alles teruggelezen dus misschien heb je al een antwoord gegeven hoor. Was je ergens mee gestopt? Pil oid? Want als je daarmee stopt, weet je toch dat de kans groot is dat je zwanger raakt? En als je dan nog niet alles op orde hebt enz, dan wacht je toch nog even met stoppen met anticonceptie? Ik weet dat er gemiddeld een X aantal maanden of zelfs een jaar voor staat om zwanger te raken maar daar ga je toch niet van uit? Bij sommigen is het in 1x raak.
    Sorry maar ik blijf het een gek verhaal vinden met talloze excuses en beren op de weg. En dan achteraf zeuren dat het lijkt alsof het niet goed uitkomt schiet mij persoonlijk een beetje in het verkeerde keelgat.
    Wel goed dat je gestopt bent trouwens. Probeer anders een kiwi’s op nuchtere maag met een glas lauw water. Toen ik stopte met roken ivm zwanger zijn had ik hetzelfde probleem als jij en ik ging als een tierelier ;)
     
    bozoe en Lisa280887 vinden dit leuk.
  16. Angelica1988

    4 mei 2015
    69
    20
    8
    Vrouw
    Zeuren? En dat schiet bij jou in het verkeerde keelgat? Sorry, kan ik niet mee zitten. Maar om gewoon wel netjes antwoord op je vraag te geven terwijl ik jou geen verantwoording heb af te leggen:

    Op dringend aanranden van de huisarts 5 jaar geleden moest ik onmiddellijk stoppen met anti conceptie! Wat hier de reden van was, gaat niemand wat aan vind ik persoonlijk. Dus ik kon geen anti conceptie middelen meer gebruiken. Alleen condooms. En deze gebruikte wij ook gewoon netjes. Kennelijk is het condoom dus gescheurd en ik heb een aantal dagen later mijn eisprong gehad. Ik kende mijn lichaam dusdanig zo goed dat ik precies wist wanneer ik vruchtbaar was en wanneer ik mijn eisprong zou krijgen. Uit voorzorg om juist NIET zwanger te worden, deden wij het 4 dagen voor mijn vruchtbaarheid niet en pas weer 5 dagen na mijn eisprong. Dit is dus 5 jaar lang goed gegaan. Ik heb afgelopen december een periode gehad dat ik 92 uur heb gewerkt achter elkaar waardoor mijn cyclus in de war was geraakt, ik was toen 5 dagen overtijd maar ik was niet zwanger, daarna was het 2 maanden later weer goed. Sinds april werk ik weer fulltime en kennelijk is mijn cyclus weer in de war geraakt. Ik voelde wel wanneer ik vruchtbaar was dus toen deden we het niet, pas weer na die 5 dagen na mijn eisprong, helaas, die kwam dus op dat moment dat wij het weer deden, veilig en wel.

    Dus wat denk je... Dit had ik dus echt niet kunnen voorkomen he. Mijn menstruatie bleef 2 dagen uit dus had een test gedaan om zeker te zijn dat ik NIET zwanger was, bleek dus zwanger te zijn. Dat is dus op dat moment erg zuur om dan vervolgens een positieve test in je handen te hebben. Misschien een tip voor jou om eerst je woorden in te gaan slikken voordat je weet hoe de vork in de steel zit ;) En niet zomaar aannames te doen dat het allemaal maar een gek verhaal is met talloze "excuses", hier zit dus een heel verhaal achter.
     
  17. Angelica1988

    4 mei 2015
    69
    20
    8
    Vrouw
    Ik heb mijn voeding toen al helemaal aangepast, heb goed uitgetest waar ik last van kreeg dus dat eet ik al niet meer, ook ben ik lichtelijk lactose intolerant, ook leuk, maar niet heus. Gezien ik een regelmatige bio ritme heb en gewoon de dingen niet eet en drink die ik beter niet kan nuttigen, gaat het heel erg goed. Alleen nu, tja, is een beetje k.u.t. Hopelijk morgen toch nog mijn ontlasting, anders maar een bezoekje aan de huisarts.
     
  18. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.674
    33.044
    113
    Ik denk dat je niet begrijpt wat bij mij in het verkeerde keelgat schiet. Dat is namelijk dat je zo ‘zeurt’ over het feit dat het blijkbaar allemaal niet uitkomt, dat het zo moeilijk is om te stoppen met roken, dat je niet kan poepen, dat je geen urgentie krijgt, dat je geen grotere woning hebt enz. Niet het zeuren An sich.
    En misschien had je het niet kunnen voorkomen inderdaad met gescheurd condoom, maar kom op zeg. Een huis-tuin-en-keuken-berekening mbt je cyclus. Ja, dat vind ik naïef. Je lichaam is geen computer. Dat het al jaren op deze manier goed is gegaan vind ik een wonder.
    Daarbij heb je niets beantwoord mbt de tips voor het stoppen met roken, wat ik weer niet netjes vind en heb je je alleen maar aanvallend en verdedigend opgesteld ten opzichte van dat. Maar zo werkt het natuurlijk ook met een verslaving. Ik ken het. Been there done that.
    En sorry; maar in je verhalen lees ik wel excuses, maar dat kan aan mij liggen natuurlijk.
    En zuur omdat je een positieve test hebt? Meid; je weet toch waar je zulke uitspraken doet hè nu?
     
    RachelleNM, Lana1986, Lisa280887 en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. Kimmetjuh90

    Kimmetjuh90 VIP lid

    14 dec 2017
    16.976
    9.921
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Er zijn veel meiden die al jaren dromen van zo een 'zure' positive test zoals je die noemt, had dan met je huisarts op zoek gegaan naar anticonceptie die wel mag en kan
     
    Lana1986 vindt dit leuk.
  20. Mauzy82

    Mauzy82 Niet meer actief

    Sorry vind het erg aanstootgevend om te lezen dat je jou positieve test "zuur"noemt op een plek waar verdorie alle dames juist opzoek zijn naar dat ene wonderlijke momentje van een positieve test. Jou test was niet zuur maar de manier waarop hij positief is gekomen is zuur!
     
    Kimmetjuh90 en jolien 1986 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina