ziektedagen inleveren voor zwangerschapsverlof?

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by ladyangelika, Apr 17, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ladyangelika

ladyangelika Nieuw lid

Apr 17, 2008
    3
    0
    0
    Ik ben op dit moment 11 weken zwanger. Ik werk in het basisonderwijs en ik word een beetje gek van mijn directrice.

Ik ben al 4 weken erg misselijk, moe en snel duizelig. De echte kwaaltjes van de zwangerschap dus. Ik kan 's ochtends gewoon niet werken. Ik ben 's ochtends zo misselijk, dat mijn hele lichaam tegenstribbeld.

Ik heb nu 4 weken alleen de middagen gewerkt. Omdat mijn directrice vond dat ik toch wel 's middags moest komen. In de middag heb ik nergens last van, dus kan ik ook wel werken. Ik wil wel, maar mijn lichaam wil 'sochtends gewoon niet!

Mijn directrice laat me alleen niet met rust. Elke week vraagt ze weer of ik kan komen werken, want het vervanging regelen is zo moeilijk. Ik heb het 1 keer geprobeerd, maar heb toen echt mijn leven in gevaar gebracht in de auto. Ik moet een 3 kwartier rijden naar mijn werk. In de auto werd ik helemaal panisch. Ben gelukkig goed thuisgekomen, maar dat nooit meer.
    Elke keer vraagt ze het weer op nieuw, waarop ze mijn standaard antwoord nee krijgt.

De directrice heeft mij niet in de ziektewet gestuurd, omdat ze de vervanging op haar eigen manier wilde oplossen. Anders was ze verplicht om invallers in te schakelen die ze extra moest betalen.

Ze heeft me af en toe gedreigd met de arbo-dienst, waarop ik zei doe maar want ik ben gewoon ziek. En kan niet werken. Dat zal zo'n arbo-arts ook wel zien. Maar dat deed ze dan toch niet!

Nu kwam ze vandaag naar me toe en vertelde me dat de dagen die ik nu ziek ben worden ingehouden op mijn zwangerschapsverlof. Ik stond even perplex, maar dat kan toch helemaal niet?

Wat kan ik nu het beste doen? Eisen dat ik in de ziektewet gestopt wordt?

Ik weet het allemaal niet meer, maar ze zet me elke keer weer erger onder druk en dat is niet echt bevordelijk voor mijn gezondheid. Daar gaat het niet sneller van over in ieder geval.

Wie kan me helpen?

2. Pendrag

Pendrag VIP lid

Jul 26, 2006
    6,458
    1
    0
    Volgens mij kan dat echt niet. Neem anders even contact op met het UWV. Of neem zelf contact op met jullie arboarts. Zeker met klachten door een zwangerschap helpen ze vaak goed.

Veel succes en hopelijk voel je jezelf snel beter.

3. angela80

angela80 Fanatiek lid

Jan 8, 2006
    1,488
    0
    0
    tuurlijk kan dat niet,voor hoeveel uren sta je op papier?
    en dat je directrice je niet in de ziektewet heeft gedaan dat is dan haar eigen probleem,stel dat je voor 38 uur op papier staat ,dan moet ze je gewoon voor 38 uur uitbetalen, ook al was je er niet volledig.
    dan had ze je maar ziek moeten melden

4. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

Mar 29, 2007
    2,958
    0
    0
    dat kan wel hoor, maar niet eerder dan 6 weken voor de bevaldatum. Als jij dus perse tot 4 weken wil doorwerken zou dat in mindering komen op je verlof. Alles wat je daarvoor ziek bent is gewoon ziektewet.

5. angela80

angela80 Fanatiek lid

Jan 8, 2006
    1,488
    0
    0
    ja dan pas inderdaad,maar ze bedoeld op dit moment.

6. daphne78

daphne78 VIP lid

May 10, 2006
    7,311
    0
    0
    Nijmegen
    is ze er wel van op de hoogte dat als jij ziek bent ivm zwangerschap dat het door het uwv voor 100% vergoed wordt?

7. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

Mar 29, 2007
    2,958
    0
    0
    het gaat om de kosten van vervanging, dat werkt in het onderwijs wat vreemd, soort boete bij ziekte zeg maar.

8. roshi

roshi VIP lid

May 8, 2006
    6,706
    0
    0
    directie secateresse
    den haag
    iedereen heeft mininaal recht op 16weken zwangerschapsverlof jij dus ook!

als je inderdaad 4 weken van tevoren verlof zou willen en je word met 6 weken van tevoren ziek dan gaat inderdaad je verlof dan al in en heb je 10 weken erna ipv 12...

ziekte tijdens zwangerschap word 100% vergoedt dus van "schade" voor het bedrijf is geen sprake.

Succes ermee!

9. mel78

mel78 VIP lid

Feb 12, 2008
    8,320
    242
    63
    Wat een onzin van je baas. Dat mag absoluut niet hoor. Ik zou als ik jou was gewoon zelf contact opnemen met je arbo-arts. Je hebt recht op 16 weken verlof, en ze krijgt alle kosten van het UWV vergoed bij ziekte omdat het om een zwangerschap gaat. Mijn baas vind juist dat als er iemand ziek is tgv een zwangerschap je het beter kunt aangeven want dan krijgt ze er geld voor. Dus die doet helemaal niet moeilijk. Laar je leidinggevende anders eens met het UWV bellen? En gewoon zelf contact opnemen met de arbo-dienst.

10. Josien

Josien VIP lid

Jun 27, 2006
    9,956
    5
    38
    Female
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Pure onzin... laat je niet afschepen! Dit mag eenvoudigweg niet... Als je directrice je niet ziek meldt is dat haar keuze... krijgt ze ook geen geld van het UWV. Maar jij mag er sowieso niet voor gestraft worden. Bah sommige werkgevers zouden die naam niet eens mogen dragen...

Groetjes,
    Josien

11. Puck70

Puck70 Bekend lid

Jan 6, 2008
    759
    0
    0
    Maar geldt dat ook bij zwangerschapsgerelateerde ziekte? Het klinkt mij heel erg raar in de oren als dat alleen voor het onderwijs anders zou zijn. Wat ik altijd begrepen heb is dat het 100% vergoed wordt en ik heb nooit gehoord dat dat voor het onderwijs anders zou zijn.

Maar zo te horen weet ze zelf erg weinig van de regels omtrent zwangerschapsgerelateerde ziekte en zwangerschapsverlof. Als ze dat niet wil uitzoeken, dan kan je toch ook aanbieden om 100% thuis te blijven tot je zwangerschapsverlof als dat handiger is voor haar ivm vervanging (en laat haar maar laten zien waar het staat dat dat niet 100% vergoed wordt door het UWV).

12. tweety

tweety VIP lid

Oct 2, 2005
    10,054
    0
    36
    dordrecht
    je hebt recht op 16 weken verlof zoals anderen al hebben gezegt ze kan het dus niet maken dat ze het van je verlof gaat afhalen. ze krijgt ook idd alles vergoed omtrend ziekte bij zwangerschap. werdt mij van de week nog verteld mocht ik ziek worden of ik dan wilde vermelden als het met de zwangerschap temaken had. ivm de vergoedingen die ze krijgen dan om je vervanging van te betalen.

13. ladyangelika

ladyangelika Nieuw lid

Apr 17, 2008
    3
    0
    0
    Bedankt allemaal voor jullie reacties!
    Ik ga morgen een gesprek met mijn directrice aan en ga ik eisen dat ik in de ziektewet wil, sowieso een gesprek met de arbo-arts.

En ik zal ook aan haar vragen hoe ze al deze onzin komt.

Bedankt!
    Groetjes

14. Puck70

Puck70 Bekend lid

Jan 6, 2008
    759
    0
    0
    Succes morgen!

15. Saffron

Saffron Fanatiek lid

Mar 25, 2008
    1,086
    0
    0
    De meeste regels zijn al vermeld....
    Bij mij was het andersom, ik wilde na mijn verlof halve dagen werken (hele dagen kon nog niet ivm bekken/ rug problemen) en dus 50 % ziek melden. Mijn baas wilde liever dat ik 100% ziek stond, dan kregen ze volledig vergoed om een vervangster te regelen.

Hoe is het gesprek gegaan?

16. Miranda lammers

Apr 24, 2008
    30
    0
    0
    kinderleidster
    lobith
    hoi hoi

Wat jou baas doet is erg oneerlijk en dat mag helemaal niet en als ze zo blijft doen dan moet je je gewoon volledig ziekmelden dan moet ze je wel in de ziektewet plaatsen,anders komt alles voor haar eigen rekening

succes liefs miranda

17. ladyangelika

ladyangelika Nieuw lid

Apr 17, 2008
    3
    0
    0
    Het gesprek verliep echt heel goed. Ze in een keer zo meegaand. Ik wist niet wat ik hoorde.
    Ik heb nu een afspraak met de arbo-arts en ik zit in de ziektewet. Dus ik kan voorlopig even rustig aandoen en denken aan mezelf.
    Echt een opluchting!

18. Miranda lammers

Apr 24, 2008
    30
    0
    0
    kinderleidster
    lobith
    nou dat is fijn om te horen succes ermee

Share This Page