Mijn dochter van 1,5 vindt de wc net als de meeste andere peuters erg interessant. De laatste tijd wil ze ook graag op het potje. Ze lijkt ook wel te begrijpen waar het voor dient. Bij de gastouder wil ze ook met de andere kindjes mee naar de wc. Vandaag begon ze bij de wcdeur tegen haar luier te tikken onder haar jurkje en riep: "poepoe poepoe" Ze had nog niet gepoept dus ik deed de wcdeur open en ze wou op het potje. Eerst nog wat geschuif met dat ding en even later zat ze daar heel relaxed te keuvelen naast mij en jahoor. Poepen op het potje Wat moet ik hier verder mee? Ik was eigenlijk nog niet voorbereid op zindelijkheidstraining. Zou ik het nu kunnen proberen? En hoe pak je dat aan op deze leeftijd? Ons zoontje was een stuk ouder en die hebben we toen gewoon de luier af gedaan en in 2 dagen was hij dag en nachtzindelijk. Maarja...dat wordt met 1,5jaar een ander verhaal natuurlijk. Wie heeft tips voor deze leeftijd? Of zou ik het nog maar laten en is dit toeval?
Mijn dochter was met 20 mnd zindelijk overdag. Ze deed continu romper los en luier uit. Prima, maar dan plas je op het potje. En dat deed ze! Na 5 avonden zo door te gaan heb ik op een zondag luier uitgelaten 1 ongelukje die dag. Ik had het potje wel in de woonkamer. Ik zou niets forceren en vooral haar lekker dr gang laten gaan.
Gewoon volgen wat zij netjes aangeeft. Dus potje in de buurt houden, eventueel gewoon in de woonkamer. En kijken wat ze doet. Dit is net de ideale leeftijd om hiermee te starten, ze willen nu nog veel meer pleasen en 'bewijzen' dat ze groot zijn dan binnen pakweg een jaar.
Ik zou gewoon een luierbroekje aan doen. Dat is makkelijk met aan en uit doen. En verder je kindje volgen. Misschien op vaste tijden op het potje zetten? Dus voor en na het slapen, na het eten etc.
Als ze het al heeft gedaan dan zou ik het ook stimuleren. Luierbroekjes kopen, dat scheelt veel gedoe en dan kijken of ze het blijft aangeven. Leuk hoor zo jong al!
Misschien is het boek zindelijkheid is kinderspel wat voor jullie. Hierin worden tips en tricks gegeven om kinderen jong uit de luier te krijgen. Je kunt beginnen met vaste momenten toevoegen om even te gaan plassen. Na het slapen en ongeveer een kwartier na het eten zijn vaak momenten dat ze naar de wc moeten. En poepen zie je soms wel aankomen, dan gewoon vragen of ze op het potje wil.
Onze 2e was met 15 maanden overdag zindelijk, ze wilde geen pamper meer aan. Potje stond in de kamer zodat het in het zicht stond. Zorg voor genoeg schone onderbroekjes, bereid je voor op paar dagen veel wassen en dweilen Of, wat ook nog kan, oefenbroekjes kopen. Ik deed haar wel een luier aan als ze naar bed ging of als we weggingen maar vaak was dat onnodig en gaf ze het aan. Probleem was alleen dat ze echt niet op een wc durfde en dan bleef huilen tot we thuis waren. Ze ging op het potje vanaf een maand of 7 omdat ze erg moeilijk kon poepen, op het potje had ze de juiste houding en ging het stuk beter. En tja, als ze dan toch zit dan ook maar de luier af he
oh en mocht je weg willen zonder luier en ze zit in de wandelwagen of auto, zo'n absorberend matje is dan ideaal om onder ze te leggen, scheelt hoop wassen mocht het mis gaan En wat ik van de buurvrouw hoorde: als ze telkens nèt te laat is en paar drupjes in de onderbroek heeft: inlegkruisjes gebruiken
Goh wat vlug zeg! Die van mij is bijna anderhalf en loopt nog niet eens, laat staan op een potje plassen....
Nou hier loopt ze ook nog niet zo lang zelfstandig hoor. Maar dat komt dan ineens heel snel allemaal. Onze zoon was vlak voor hij 3 werd pas zindelijk.