Hoe is jullie contact met de verloskundige?

Discussion in 'Zwangerschap' started by babyke, Apr 5, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. babyke

babyke Bekend lid

Aug 30, 2009
    901
    0
    0
    thuis blijf mama
    Brabant
    Hallo allemaal,

Ik weet niet ofdat mijn vraag hier goed staat maar wist even niet waar anders.

Ik vraag me eigen af hoe bij jullie de band is met de verloskundige?
    Ik zelf ben er nu 5 keer geweest en vindt het zo'n vlug vlug vlug bezoekjes.Kan me nu nog maar moeilijk voorstellen dat straks 1 van de 4 verloskundige mijn bevalling gaat doen.
    Als ik een vraag stel wordt daar ook zo luchtig over gedaan.Alsof het allemaal onzin is.Dit is mijn eerste zwangerschap en ja dan zijn veel dingen nieuw.
    De laatste keer was mijn bloeddruk bijvoorbeeld behoorlijk hoger en toen ik er iets over zei zei ze''Ja hij is hoger ja''En dan sta je weer buiten op de stoep.
    Als ik aangeef dat ik vindt dat ik te veel aankom ''Nee dat is helemaal niet waar''Terwijl ze mijn gewicht niet eens weten.
    Ik heb niet het idee dat ik serieus genomen wordt,en maar beter niks kan vragen omdat ik toch altijd dezelfde korte antwoorden krijg.
    En dan zijn er nog de voor mijn idee vervelende opmerkingen tussendoor,zie er zo echt tegenop om er heen te gaan.

Sorry voor mijn lange verhaal maar ik zit er eigenlijk best wel mee.
    Misschien ben ik wel een zeur maar voel me echt een nummertje bij hun.
    Denk er zelfs soms aan om naar een andere verloskundige op zoek te gaan.Zou dat nu eigenlijk nog kunnen?

2. Flunckybubble

Flunckybubble Actief lid

Jan 22, 2008
    173
    0
    0
    Omgeving Eindhoven
    Wat vervelend dat je het gevoel hebt dat het niet zo klikt met de vk. Persoonlijk vind ik ook dat juist de band wel goed moet zijn en ze idd de tijd voor je moeten nemen.

Ik ben tot 31 weken bij verloskundigen geweest (5 vk..was een maatschap) en ik had bij alle 5 een goed en vertrouwd gevoel. Tuurlijk heb je met de ene iets meer als de ander maar ze namen echt de tijd voor je. Vanaf 31 weken stond ik onder controle bij de gyn. in het zkh. en ook bij haar vond ik de band super....zelfs nog beter als bij de verloskundige praktijk.

Meid als jouw gevoel niet goed is, zou ik idd kijken of je over kan stappen. Dat is je goed recht toch!! Al stel je 10 of 20 keer dezelfde vraag, dan nog moeten ze de tijd voor je nemen en je onzekerheid weg proberen te nemen.

Suc6!!

3. Berretje27

Berretje27 Fanatiek lid

Nov 30, 2009
    1,769
    0
    0
    Sales
    ZuidHolland
    Volgens mij kan dat gewoon, en als jij je er niet goed bij voelt, moet je maken dat je wegkomt,...of het gewoon aangeven dat je het idee hebt dat ze de tijd niet voor je nemen,...
    Voor hun is het routinewerk en misschien gaan ze daar een beetje teveel in op, en als je er iets van zegt geven ze je misschien wel gelijk en gaan ze erop letten,..misschien ook niet, dan zoek je lekker een andere...
    zou ik wel doen in ieder geval...
    ik moet er ook 1 gaan zoeken deze week, maar vind dat al moeilijk!! zeker omdat ik niet uit de omgeving kom waar ik nu net een paar weken woon,...pfff lastig!!

nou succes meis!

4. Es09

Es09 VIP lid

Aug 10, 2009
    5,336
    0
    0
    Honselersdijk
    Je kan als je wilt switchen hoor.. Gewoon je dossier vragen bij je oude VK en die aan je nieuwe geven.
    Zorg wel dat je eerst een nieuwe hebt voordat je gedag zegt bij je oude, want als er wat is heb je dan nog wel iemand om op terug te vallen.

Ik heb ook geen echte band met mijn VK hoor, alleen ik heb er ook geen problemen mee, alle vragen die ik heb worden netjes beantwoord, ze zijn wel gewoon lief en meelevend, en dat vind ik het belangrijkste.
    Nu heb ik een VK-praktijk met 5 verschillende VK, en ik heb elke 3 weken wel weer een ander, dus echt een band opbouwen met iemand kan ik dan ook niet.. maar ik vind het wel prima :)

5. bianca3006

bianca3006 Bekend lid

Aug 20, 2009
    535
    2
    0
    Ommen (OV)
    oh das vervelend zeg, als je niet zo'n goede band heb. Maar wordt jij niet elke keer gewogen als je op controle moet???
    Ik denk dat je wel over kan stappen, knap als je dat aan gaat geven, mocht je hier voor kiezen!!!
    Ik heb gelukkig goede band met de mijne. Helaas is 1 van de 2 sinds vorige week met pensioen en is er een vervangster. Haar heb ik nu paar keer gesproken maar toch niet echt een band..

Dat vlug vlug vlug herken ik wel. Sta met 10 min vaak weer buiten. Maar wanneer ik vragen heb kan ik ze gewoon stellen en nemen ze wel de tijd voor me...

Ik hoop dat je eruit komt en dat je een fijnere vk kan vinden!!!

6. babyke

babyke Bekend lid

Aug 30, 2009
    901
    0
    0
    thuis blijf mama
    Brabant

7. Edge

Edge Fanatiek lid

Mar 30, 2009
    4,833
    478
    83
    Female
    Haarlemmermeer
    Zo te lezen voel je je daar niet echt lekker en moet je gewoon weg! Ik zou als ik jou was een andere VK zoeken, dat moet kunnen!

Ik werd zelf ook nooit gewogen, denk dat het bij iedere VK anders is. Ik voelde me erg prettig bij mijn VK's. Is een redelijk grote praktijk, maar ik heb iedereen gezien voordat ik ging bevallen en vond iedereen hartstikke lief en meegaand.

8. babyke

babyke Bekend lid

Aug 30, 2009
    901
    0
    0
    thuis blijf mama
    Brabant
    Bij de laatste afspraak had ik trouwens een verloskundige die ik nog niet had gezien.Ze voelde tot waar mijn baarmoeder kwam en schreef op ''navel + 2''.Toen zei ik ''Ow dat is niet goed dan want dat was het 4 weken geleden ook,en dan is mijn baarmoeder dus niet gegroeid''Keek ze op mijn kaart en zei ze''Dan zet ik er toch navel + 3 op dat staat beter''
    Na mijn idee is dat toch belachelijk!?
    Ik wil niet dat het beter staat,ik wil graag weten ofdat alles wel of niet goed gaat met mijn kleine.
    Gelukkig heb ik de 16e een 3d echo en weet ik dan weer hoe het met mijn kleine gaat kwa groei en zo.

Nu staat er dan op mijn kaart navel+3 en 20 centimeter.
    Volgens mij klopt dat ook niet want is 20 centimeter toch tot de navel?

9. InLove

InLove Fanatiek lid

Dec 11, 2009
    3,707
    0
    0
    andere zoeken.
    Rare praktijk hoor, zeker je laatste verhaal?!

Ze doet (mss) ook je bevalling en dan moet je haar wel kunnen vertrouwen of je er prettig bij voelen. Als je al weet of denkt,,,ow nee dan komt zij me helpen.
    Dan gaat t niet lekker.

Ik zou gewoon een andere zoeken en tegen je nieuwe vk eerlijk zeggen waarom je weggegaan bent en dat je t liever anders ziet

10. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

Jul 14, 2009
    13,173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    vervelen inderdaad, ik zit bij een praktijk met 3 VK's en moet zeggen dat "een band" er ook niet is... tja, je gaat toch maar 1 x per maand, daarna per 3 weken dan per 2... heen, en elke keer een andere... en als alles goed gaat dan ben je inderdaad binnen 5 minuten weer weg! bloeddruk, wegen, hartje, alles goed, geen vragen? doei! haha, zo gaat het bij mij ook... maar maak me er verder maar niet al te druk om, het zijn wel alledrie aardige vrouwen en ze hebben vele kennisen/vriendinnen bij mij in het dorp ook bevallen, dus zal vast goed komen! maar een "band" kun je het echt niet noemen nee, ik weet pas sinds vorige week hoe die derde eigenlijk heet!! hihi

11. happymama79

happymama79 Fanatiek lid

Mar 19, 2010
    2,399
    0
    0
    Wat jammer. Ik zat ook bij een vk-praktijk met 6 verloskundigen. Ik heb met allemaal minimaal 1 afspraak gehad zodat ik ze iig kende bij de bevalling. Gemiddelde duurde mijn afspraken 10 minuten. En ze namen allemaal de tijd om even wat verder te gaan dan het gebruikelijke: hoe voel je je, bloeddruk opmeten, baarmoeder voelen, hartje horen en wegwezen. Ze toonde ook echt interesse. Ik hoefde niet echt een band met ze op te bouwen maar vond dat wel prettig. En tuurlijk heb je met de ene vk meer dan de ander.

Mocht jij je momenteel niet prettig voelen bij je huidige vk. Dan zou ik dat bij ze aankaarten of naar een andere toe gaan.

12. Simsalabim

Simsalabim Actief lid

Sep 14, 2009
    150
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb nog niet veel ervaring, ben nog maar 2 keer geweest, maar heb wel betere ervaringen dan jij, en dat hoor ik ook van andere vrouwen die ik ken die daar ook gelopen hebben. Ik heb het idee dat er tijd genoeg is om veel vragen te stellen en er is oprechte interesse. Volgens mij is vertrouwen wel erg belangrijk tussen jou en je vk dus als jij je hier niet lekkerbij voelt zou ik het of aankaarten of naar een ander gaan.

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Gewogen ben ik ook niet... en dat hoeft ook helemaal niet. Ze zien snel genoeg of je teveel aankomt en of dat met de baby te maken heeft.

Tja, band met de verloskundige... Ik kom daar ook niet voor een praatje pot maar vind het wel belangrijk me op mijn gemak te voelen. Ik sta vaak na 7 minuten weer buiten maar vind dat niet vervelend want ik heb niets te vragen. (dit had ik ook niet bij mijn eerste zwangerschap). Vervelende opmerkingen (tja...wat beschouw je als vervelend?) heb ik nooit gehad. Bij de vorige praktijk waar ik zat (ik ben verhuisd dus ook naar een andere praktijk) waren er vijf (5) vk's... ik had natuurlijk mijn voorkeur en prompt had ik mijn voorkeur bij de bevalling zelf. Dat is natuurlijk mazzel hebben maar ik vertrouwde ze allemaal. Ze hoeven mijn vriendinnetje niet te zijn, ik moet het idee hebben dat ze professioneel zijn en begrijpen hoe ik in elkaar zit.

Maar... bottum line... als je je niet op je gemak voelt is het verstandig dit bespreekbaar te maken en als dat niets oplevert, een andere praktijk op te zoeken. Maar vraag je eerst eens goed af wat je eigenlijk verwacht van een verloskundige en daarna vraag 2: is dat een reële verwachting. Dan kun je gemakkelijker het gesprek met ze aan.

By the way... je vk doet je bevalling niet.. dat doe je echt zelf ;)

14. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

Jan 2, 2010
    1,996
    0
    0
    Tsja ik ken het niet anders dan hoe jij het omschrijft.
    Na het bloedonderzoek kreeg ik achteraf bij de assistente mijn velletje met de uitslagen mee dus ik ow ja was dat allemaal wel goed dan.
    En toen zei ze als ze er niets over gezegd heeft wel.

Toen had ik wel zoiets van hm...ze heeft niets over de uitslagen gezegd, dus dan is het goed, maar het was netter geweest als ze had gezegd je krijgt je uitslagen mee en ze zijn in orde toch?

Tsja verder heb ik het idee dat ik naar de vk ga om het hartje te luisteren want veel meer is er niet aan, ik word ook niet gewogen, ze vraagt wel altijd of het goed gaat, maar met wat ik dan zeg kan ze weinig geloof ik, dus ook dat zal wel goed gaan.

Ik ga niet over stappen, zoals hier boven staat doe ik mijn bevalling en heb ik alleen iemand nodig die de baby opvangt en controleert, en verder zoeken ze het maar uit, als er wat mis is meldt ze het neem ik aan wel.

15. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

Sep 23, 2007
    3,211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Hm, tijdens mijn laatste zwangerschap waren wij in het ziekenhuis in Zwolle. Heel kundig, maar ook een heel groot team van gyneacologen. Daar zijn maar liefst 13 gyns plus nog een heel aantal leerlingen. Omdat ik diabetes heb, moesten we heel vaak komen, maar ik heb geloof ik maar 2x dezelfde gyn gehad. De één had haast, geen tijd voor vragen, de ander ging er wat langer voor zitten, de derde was ook al snelsnel... De vierde was boos omdat we een foto wilden maken van een echo... De enige die ik heel lief vond was de gyn die onze 20-weken echo deed, heel lang (ruim 45 minuten) er voor uit trok en ons alles uitlegde.

Al met al vond ik het overgrote deel teleurstellend onpersoonlijk. Maar als je ook al die rijen dames ziet lopen, snap ik het ook wel... ze hebben het zo druk!
    Toen Jesse werd geboren, kreeg ik ook weer een onbekende man aan m'n bed, maar dat was gelukkig ook een echte lieverd! Hij heeft Jesse heel kundig gehaald met de keizersnede en ik hem 'm nooit meer gezien. Maar het maakte mij toen niets meer uit: ik had m'n kindje gezond in de armen, ik moest tijdens de zwangerschap zo vaak op controle, dat ik allang blij was dat ik ze niet meer hoefde te zien.

Overstappen had in mijn geval ook geen zin, want ik was hier op het kundigste adres. En dat was mij wel alles waard.

16. Eylem

Eylem Niet meer actief

Gewogen word ik ook nooit, volgens mij is dat een beetje achterhaald.

Om nou te zeggen dat ik een band heb met mijn verloskundigen nee, maar ik voel me wel op mijn gemak bij hen. Ik zit bij een praktijk met 2, per 1 januari 2010 werken ze met een derde. Merk wel dat ik met die derde minder ´heb´ omdat ik haar nog niet zo goed ken.

Het scheelt overigens ook dat ik nu al tijden eerst elke 2 weken en nu elke week daar ben, dan zie je ze ook wat vaker.

Maar als het voor jou niet goed voelt staat het je vrij om over te stappen natuurlijk! Kijk het zal niet meteen je beste vriendin worden maar als je je niet serieus genomen voelt zou ik toch kijken of je niet ergens anders op controle kan.

17. Jola81

Jola81 Niet meer actief

Ik zit bij een grote praktijk en heb ook niet echt een band met mijn verloskundige, maar dat verwacht ik ook niet. Ik verwacht dat zij, als het erop aan komt haar werk goed doet, het hoeft niet mijn beste vriendin te worden. Ik ben zelf ook redelijk afstandelijk en vind het zo juist wel prettig.

Bloeddruk opnemen doet de vk niet, dat doet de verpleegkundige van de praktijk. Daarna zie ik pas de vk, die kort informeert hoe het gaat, voelt hoe de kleine ligt, naar het hartje luistert en tot slot informeert of ik nog vragen heb.

Wegen doen ze bij mijn praktijk ook niet, volgens mij is dat ook redelijk ouderwets. Ze hebben tegenwoordig tenslotte veel betrouwbaardere methodes om de groei van je baby in de gaten te houden. Als mijn vk twijfelt over de grootte van de baby, laat ze een extra groeiecho maken (heb ik nu 2x gehad), dan heb je meteen duidelijkheid.

18. Emmy X

Emmy X Bekend lid

Nov 18, 2008
    895
    0
    0
    Hè wat jammer dat je je niet prettig voelt daar, het klinkt ook niet erg meelevend als ik je zo hoor.

Zelf pas 3 keer geweest, het zijn 2 vrouwen en allebei fijn in de omgang.
    Ik word wel gewogen, hartje luisteren, hoogte bm voelen, urine checken, dat is het wel geloof ik, en altijd vragen ze of ik vragen heb.
    Gelukkig voelt het niet gehaast en heel persoonlijk, ook best wel gelachen met ze, wat wel fijn voelt.

Zoals de anderen al schreven, je moet je fijn voelen bij de vk, zij gaat je toch bijstaan bij als het goed is het mooiste moment uit je leven, dat moet goed voelen en vertrouwen is belangrijk.
    Niks mis met verder kijken toch?

Succes.

19. Berretje27

Berretje27 Fanatiek lid

Nov 30, 2009
    1,769
    0
    0
    Sales
    ZuidHolland

20. YenD

YenD VIP lid

Aug 31, 2009
    6,343
    2
    0
    gelukkige huisvrouw
    ergens tussen hier en daar
    Dat je een band hebt is nog niet het belangrijkste.
    Maar je moet je zeker wel op je gemak voelen.
    En navel + 3 opschrijven omdat het mooier staat is echt belachelijk!!!
    Ook vind ik dat ze tijd moeten nemen voor je vragen en onzekerheden.
    En die heb je genoeg met een eerste kindje!
    Zoals ik jou hoor is dit het totaal niet voor jou, probeer er eens over te praten, en anders ga je opzoek naar een ander.

Ik heb 3 vk's met eentje kon ik het iets minder vinden, maar na dat uitgesproken te hebben is alles goed.
    Ze nemen tijd voor je, zeker een kwartier! En alle vragen worden beantwoord, daar zijn ze toch voor!!!

Meid, doe er wat aan, het is jou zwangerschap, en jij moet je er goed bij voelen!

Share This Page