Wie herkent dit?? Ons meiske wordt begin september 2 jaar en het avondeten is echt een verschrikking! Ik denk dat het gewoon niet zo'n 'warm-eter' is.. Veel mensen spreken over een fase maar ze heeft nooit goed warm gegeten. In het begin luste ze bijv. wel lasagne (lees, 5 hapjes) en nu echt niet meer. Kip heeft ze nooit willen proeven maar gehakt leek ze lekker te vinden. Dat was van korte duur en nu krijgen we er niks meer in. Het enige wat er soms in gaat is rijst met vis en broccoli.. Wel fijngeprakt. En het stomme is, potjes olvarit lukt soms ook. (half potje en dan nog lang niet alles) Ik ben zelfs gaan twijfelen aan mijn eigen kookkunsten maar ze eet nergens warm. Brood daarintegen eet ze wel graag... en poffertjes.! Ik ben gestopt met haar 's avonds brood te geven want dat voelt dan als een beloning voor het niet warm eten zeg maar. (die tip heb ik gekregen van cb) Dus nu gaan er een heleboel avonden voorbij waar ze alleen yoghurt eet en wat fruit. Ze tiert het uit als je haar warm eten wilt geven en ook als je haar zelf laat eten. Ik geloof ook eigenlijk wel dat we echt álles geprobeerd hebben. Mijn trucendoos begint aardig leeg te raken. Kijk, je moet geduld hebben met de kleintjes maar na een jaar gedoe met het eten 's avonds ben ik de wanhoop nabij. Aardappeltjes/groenten/vlees heeft ze echt nog nooit gegeten zonder het weer uit te spugen. Ergens hoop ik dat er meer mensen tegen dit probleem aanlopen of hebben gelopen. Misschien geeft me dat hoop dat het toch ooit goed komt. Overigens is onze dochter niet dun of wat dan ook en ziet ze er gewoon gezond uit maar toch zit het me niet lekker dat dat warm eten zo'n drama is bij d'r. Wie o wie herkent dit?
ik herken het ergens wel..mijn zoontje was een hele moeilijk eter en kan nu soms ook moeilijk doen hoor. mijn fout was dat ik er een strijd van maakte en ook echt boos kon worden als hij weer eens niet wilde eten. O ZO FOUT!!!!! ik heb het toen losgelaten allemaal en moest mezelf steeds inpraten van.als hij honger heeft komt hij zelf wel...als hij niet wilt eten dan gaat hij van tafel maar mag niet gaan spelen ofzo. nee ik maakte het doodsaai voor hem. tv uit speelgoed weg helemaal niks! nu eet hij zijn bordjes leeg hoor! af en toe nog wel dat hij niet wilt ok prima.dan niet maar het is een groot verschil met voorheen. ik was ook bang dat hij veels te dun was omdat hij niet at maar nope...hij mocht juist niet zwaarder worden!! hij woog met 18 maanden bijna 15 kilo. die werd dus dik van lucht. kindjes hebben rond deze leeftijd niet veel nodig maar hetgeen ze wel krijgen moet dan wel gezond zijn.
die tip had ik ook van het cb gekregen..maar die heb ik laten gaan want ik kon hem moeilijk met een lege maag naar bed sturen. 1 keer geprobeerd en hij heeft zo gehuild toen hij wakker werd van de honger...dat was echt zielig
Ik heb een dochter die meer problemen heeft maar ook problemen met warm eten dus. Wat ik als tip kreeg van de logopedie. Gewoon die boterham geven...als ze honger hebben willen ze eten. En het is echt straf om ze met honger naar bed te laten gaan, geen beloning als je het geeft!! Wat zou moeten helpen, ze moet aan tafel blijven zitten. Als wij klaar zijn mag ze eraf. Als we toetje hebben en ze wil dat zeggen wij 1 of 2 hapjes eten, en dan krijg je toetje. (soms eet ze soms niet, ze krijgt dat toetje toch wel) Anders is het weer straffen. Niet tv laten kijken, geen speelgoed. Eten leuk maken, door het zelf op te laten scheppen vanuit de pan (dus niet al kant en klaar op het bord) Mayonaise erbij....ja ik weet het dat is niet goed, maar logo zei me en kinderarts ook. Als ze daardoor eet, het is maar een lepel en daar zitten ook vetten in die ze door het warme eten niet te eten en vaak ook brood te laten staan toch mist.....dus kan geen kwaad. Geen tussendoortje tussen middag eten en avond eten. NIet teveel drinken. Mijn dochter is niet slank, zelfs te dik...dus ze word ook dik van de lucht. Hier is het dat ze teveel drinkt en daarvan dus dikker word... Ze komt wel veel vitaminen tekort, maar dat los ik op door haar vitamine pillen fijn te malen en dan door de yoghurt te roeren...(vanille yoghurt want andere eet ze maar af en toe) Zo krijgt ze zuivel (oke met suiker, maar anders krijgt ze niets!) en haar vitaminen. Verder, helpt ze heel veel met het eten maken. Dat maakt het voor haar zo interessant dat ze ook wil eten wat ze zelf klaar heeft gemaakt. Vaak tijdens het maken al, bv als we sla eten. Want komkommer en tomaat eet ze wel goed.... Kinderarts zei me dat als ze echt niet wilt eten, een stuk komkommer en een stuk tomaat ook goed genoeg is, ze eet dan iets zei ze en beter als net voor slapen gaan nog boterham te geven. (dat verteerd bijna niet) Dat zijn onze tips, ook van de kinderarts en logopedie dus. Wij hebben boos zijn, negeren, dwingen, belonen enz enz enz allemaal geprobeerd..Nu accepteren we het gewoon. Eet ze niet jammer dan, vraagt ze om die boterham die krijgt ze. Eet ze wel dan krijgt ze een beloning doordat wij zeggen hoe groot ze is en dat we heel trots zijn. Dwingen werd ons ten strengste afgeraden...wij deden haar vast houden en een hapje in de mond (mijn dochter wil niet proeven, en als het dan toch lekker bleek te zijn wou ze ineens wel eten) Maar dat zou averechts kunnen werken na een tijd, en haar zo tegen het eten te laten op gaan zien dat ze echt compleet zelfs niet meer wil gaan zitten om te eten. Groetjes en probeer te bedenken dat ze idd vanzelf weer gaan proberen te eten...het is echt de leeftijd dat het nu erger lijkt. (en als ze af en toe dat potje eet....gewoon geven!!!!) zitten voedingsstoffen en vitaminen in... succes!
Hier ook niet een makkelijke eter, nooit geweest. Maar nee, ze krijgt geen alternatief als ze niet eet wat op haar bordje ligt! Ook vreemd dat de adviezen hierover zo verschillen trouwens. Ik hoor het meest dat je dus die boterham niet moet geven en mijn gevoel zegt dat ook. Ook dwingen doen we niet aan, net als negatief gedrag van ons of boos worden: heeft allemaal totaal geen zin en bovendien krijgen ze dan een slechte associatie met eten en dat wil ik echt voorkomen, zeker bij meisjes. Dus krijgt ze altijd een toetje (yoghurt of fruit) en complimenteer ik haar met de kleinste hap die ze heeft genomen, haha! (wat goed dat je hebt geproefd) Probeer altijd iets positiefs te zeggen over wat ze wel heeft gegeten in ieder geval. Overigens alleen dit "probleem" met avondeten, ontbijt en lunch (brood) gaan over het algemeen helemaal prima dus ik weet dat ze voldoende binnen krijgt. Mijn dochter is trouwens wel aan de slanke kant, maar dat is ze altijd geweest dus ik maak me er geen zorgen over.
Alsof je het over mn zoontje hebt. Eet nauwelijks warm eten, patat of pizza niet uitgezonderd. Vanaf 8 maanden (waarbij je dus aan stukjes in het eten begint) eet hij niet/nauwelijks. Hij heeft veel moeite met structuur van het eten in zijn mond. Fruit en rauwkost heeft ie nog nooit gegeten in de natuurlijke vorm, dus wel gepureerd of als sap. Brood etc eet hij dan wel, dus het kauwen is geen probleem. Ik denk dat hij 3 keer per week een paar happen eet. Brood geven we 's avonds ook niet, het is dat of niks. En dus meestal niks. Wij hebben ook de hele fase van uitproberen, belonen, straffen etc gehad en er ons nu bij neergelegd. Eigenlijk sinds onze dochter wel gewoon alles eet wat los en vast zit, zelf dingen die niet eetbaar zijn . Toen werd het voor mij duidelijk dat het 'probleem' bij mijn zoontje lag, en niet mijn kookkunsten, manier van aanbieden etc. Dus nu is het helemaal super als ie iets probeert en prijzen we m de hemel in, als ie niks eet is het ook prima. Hij is normaal op gewicht, nooit ziek, dus wij laten het maar zo. Al zit een leuke gezellige maaltijd met het gezin er daardoor niet in.
Misschien nog een laatste tip/probeersel. Op 't bord een blokje vlees, 1 blokje aardappel, 1 stukje groente en een mini dotje ketchup;. Neerzetten en dan zeggen dat ze die ketchup mag gebruiken op te dippen en dat je je eigen bord nu gaat vullen. ( langer over doen dan normaal .. en als dat kan stiekum gluren wat ze doet. ) Goede kans dat ze gaat proeven en zelfs gaat eten. ( stel dat ze het op heeft niet direct een nieuwe portie opscheppen. Klein complimentje, is voldoende. Als ze nog zou willen, waar we nog niet vanuit gaan, dan vraagt ze dat zelf wel.
ok.. hier komen onze trucjes.. - groentesapjes maken in de blender of soep met groente erin.. doet het hier ook goed.. - gezichtjes maken - met gekke stemmetjes de poppen "ik wil eten" laten roepen en dan een hapje voor de pop, hapje voor eefje..soms hebben we wel 5 poppen meeeters.. - stukje vlees zelf laten eten en ondertussen groente voeren.. - eten op een stokje doen, vindt ze erg leuk - verschillende sausjes (kinderketchup, fritessaus, yoghurtdressing, curry) - zeggen dat het het lievelingshapje van bob de bouwer/dora is - torentjes bouwen - zelf op laten scheppen/roeren - zeggen dat mama/papa het anders opeet.. ahum.. en...loslaten..wij hadden continu strijd aan tafel, resultaat, eefje overstuur, mama overstuur en nog niets gegeten. ik zag gewoon op tegen het avondeten en eef wilde niet meer aan tafel komen zitten.. Ik doe mijn best er geen strijd meer van te maken, dan maar niets eten, maar dat komt eigenlijk nooit voor, ze eet misschien geen hele borden, maar dat hoeft ook helemaal niet en ze vindt het in elk geval weer leuk om bij ons aan tafel te zitten.. wij hebben trouwens ook zo'n stoelverhoger voor in de auto gekocht en op een gewone stoel gezet zodat ze net zoals ons aan tafel zit, vond ze helemaal te gek! succes er mee!
Ik doe niet aan truckjes of vliegtuigjes of mee eet poppen of wat ook om mn kind te laten eten. Hier was het altijd. DIE tijd is er om te eten. Heb je niet gegeten dan is dat jammer maar helaas. Of het koud is of niet maakt op die leeftijd ook niet uit. Wij eten ons eten liever warm (tenminste warm avond eten dan) Maar als die uk van je het liever koud eet...so what!? Als het dan wel naar binnen gaat maakt t toch niet uit? En bij ons mag gekliedert en geknoeit worden door kinderen onder de 4 want dan gaat er onbedacht toch meer naar binnen als dat ze netjes moeten eten al zijn we wel al bezig met vorkjes enzo hoor! Maar toch hadden wij hier ook een tijd lang de geen avond eten tick bij Wendy (de jongens hebben dit niet gehad). Ik vond het ook zo frapant dat ze smorgens en smiddags redelijk at maar savonds niet. Ook al was het brood wat we aan boden (uit proberen of ze dan tenminste wel at) Toen ben ik stiekem eens gaan bij houden wat mevrouwtje zoal op een dag eet en dan vooral MEE eet van papa (papa is thuis ivm geen werk op t moment) Nou dat is nogal wat hoor! En zo'n klein maagje kan maar 1x vol zitten. Daarbij eten kleine kindjes niet als ze geen honger hebben. Dat ze dan misschien over n half uur of uur wel honger hebben tja dat gaat er nog niet zo in op die leeftijd. En dat straks geen tijd is om te eten omdat t dan bed of bad tijd is....is ook niet zo heel boeiend op dat moment. Heb papa verboden om alles wat hij door de dag heen in zijn mond steekt aan haar te delen (mijn man is bodemloze put EN kan t nog hebbe ook grrr) En daar naast hebben wij als regel dat er minstens 1 uur voor het eten niet meer gedronken wordt of gesnoept trouwens door kinderen. Want ook daar kan je maagje vol van voelen! Geld zelfs bij die lange slungel van 14 hier die stiekem mee leest nog steeds *duikt weg* Nu papa dat verbod heeft (waar hij zich niet altijd even goed aan houd maar toch) eet Wendy weer heel wat meer avond eten als anders! Groen is nog steeds niet favoriet maar sperzieboontjes uit elkaar peukelen en dan de zaadjes uit de peultjes wel op eten . of tomaat of soms een hapje komkommer gaat er nu wel in. En aardappelen en vlees is no problemo voor mevrouwtje. Ze presteerd het nu soms zelfs om haar bordje nagenoeg leeg te eten. En verder maar veel vers fruit enzo er in
Hier nog steeds een slechte avond eter en ze wordt 4 in oktober. Hier regelmatig een boterham, vind het ook niks dat ze met lege maag naar bed gaat. De jongste wordt al vaak wakker snachts en dan zou ik haar ook nog hebben als ze wakker wordt van de honger. Enige wat ze wel eet is wortelen uit blik/pot en dan koud,komkommer en paprika. Vlees is niet z'n probleem, macaroni en spaghetti ook niet maar omdat nou iedere avond te eten. Patat vind ze ook niks aan, ja 2 of 3 en dan hoeft ze niet meer. Wel eet mevrouw graag kipnuggets en pizza haha.
vervelend is het he! wij hebben deze periode ook meegemaakt met onze oudste... na de vele drama's aan tafel had ik ervoor gekozen er geen strijd meer van te maken. ik zette een bordje neer en als ze at dan at ze en als ze het niet wilde haalde ik het weg en kreeg ze een bakje yoghurt. verder kreeg ze niets. later p de avond kreeg ze wel honger en gaf ik wel een boterham en een bakje fruit. het cb kan wel zeggen dat je dat niet moet doen maare je kindje moet toch wel gezond eten binnen krijgen! nu eet ze al weer een hele lange tijd goed! denk als je er zelf geen drama van maakt maar dat het gezellig is rond etenstijd dat het vanzelf wel weer komt! Ook ging ik samen met mijn dochter naar de winkel en vroeg ik haar wat ze wilde eten. ze wees altijd bietjes aan, en sindsdien is ze er dol op netals broccolie.... misschien ook een goede tip voor je om haar erbij te betrekken?
Onze oudste eet al anderhalf jaar niet bijster veel 's avonds. Ik maak me er niet druk om. Hij is goed op gewicht en lust veel heus wel maar heeft gewoon een sterke eigen wil. Na het eten een toetje (wil hij ook vaak niet) en daarna niets meer. We eten rond half zeven en hij gaat om acht uur naar bed. Heb in al die tijd nog nooit het idee gehad dat hij hongerig wakker wordt want ook tijdens het ontbijt kost het kracht om er een hele boterham in te krijgen. Blijkbaar is hij niet zo hongerig aangelgd
super bedankt voor alle reacties! Ik ga de tips eens proberen. Vandaag heeft ze 2 volle borden kippesoep op!!!!! en daarbij geroosterd brood... een aardappel, daar hoef je echt niet mee aan te komen! xx
aardappels wil eef ook niet.. dus halen we soms van die zoete aardappelen en die snijen we in reepjes, doen er een beetje olijfolie over en bakken ze in de oven.. maar gaaf dat ze soep heeft gegeten! wij gooien vaak erwten door haar lieveingssoep heen, ze ziet dat gewoon en eet het dan ook op.. of we maken zelf een stevige groentensoep..
Hier ook een dochter die slecht warm eet. Net als het goed gaat, wordt ze ziek en wil ze helemaal niets meer hebben. Wij maken ons er niet meer druk om. Wat werkt: - bij het avondeten mag ze een boekje of knuffel op tafel (afleiding) - mama schept eten op voor dochter - mama geeft eten (ze eet dus niet zelf, dan eet ze namelijk niet) - alle hapjes die gegeten worden zijn meegenomen en worden geprezen - altijd een toetje na het eten ook al heeft ze geen hap warm eten gehad. Toetje eet ze zelf - als ze wil mag ze na het warme eten een broodje. Dit wil ze soms, maar vaak ook niet. Het eten gaat steeds beter. Zee eet altijd wel iets van het warme eten. Soms één hap, soms het bord leeg. En wij hebben een ontspannen tafelmoment sinds de druk er af is. Ik lustte vroeger ook niets en kreeg dan straf. Niets hielp volgens mijn moeder. Nu eet ik alles, dus het zal wel komen.
Jij vindt toch ook niet alle maaltijden even lekker. Ik snap niet wat er zo erg aan is als ze niet zo veel eten tijdens een maaltijd. Kindjes die zichzelf uithongeren zijn met 1 hand te tellen. Houd eens een dag bij hoeveel er nou echt gegeten wordt, elk koekje, broodstukje enz telt gewoon mee. Meestal is dat alles bij elkaa geruststellend. De maaltijd moet een moment op de dag zijn dat je gezellig bij elkaar zit. Hoeveel er gegeten wordt is volstrekt oninteressant. Vertel gewoon lekker wat je gedaan hebt, geef aan dat ze mogen eten wat ze willen en mogen laten liggen wat ze niet willen en eet gewoon lekker je bord leeg. Als jullie een toetje nemen, dan zij ook, anders een dag niet. Ook niet erg. Mensen worden niet dik van lucht, geloof me, ik heb het er allemaal zelf aangegeten. Juist als je vindt dat je kind een bepaalde maaltijd te weinig eet, stop je er vaak de rest van de dag teveel in. Dat bederft de eetlust alleen maar. De beste manier om een kind te laten eten is zelf gewoon eten en er nooit een strijd of trucje van maken. Loop desnoods even van tafel als het je teveel wordt, maar laat hen niet merken dat jij het zo belangrijk vindt. Wij hadden elke keer gedoe tijdens het ontbijt. Ik merkte elke keer als ik nog even iets uit de keuken pakte hij vrolijk alsnog die zoveel bestreden boterham ging eten. Ik heb toen een tijdje mijn boterhammen voor de lunch in de keuken gesmeerd om even weg te gaan ui de situatie en inmiddels gaat het veel beter. Je eigen gedrag stimuleert hun gedrag vaak, zelfs als je denkt dat dat wel meevalt.
femkes, ik geef je helemaal gelijk dat het (eet)gedrag van de ouder een grote rol speelt bij het eet-gedrag van een kind, maar er zijn wel uitzonderingen, denk ik. Want ik kan nog steeds niet verklaren waarom het kan dat mijn zoontje vanaf 8 maanden geen stukjes eet,met name fruit, groente, rauwkost, avondeten, behalve dat hij als baby de alles-in-de-mond-stop-fase heeft overgeslagen. En in het begin was ik ook heel onzeker dat het toch aan mij zou liggen qua eet- en kookgedrag, terwijl ik een 'gezonde' relatie heb met eten. Alle tips geprobeerd van het cb, familie en logopediste. Ik heb niet het idee dat het een fase is, en anders duurt ie al ruim 2,5 jaar. Nu mijn dochtertje dus wel alles proeft en eet (en ja, die lust ook niet alles even graag, maar proeft het wel) terwijl ik naar mijn mening niet anders aanbied, heb ik niet het idee dat het aan mijn gedrag ligt, maar dat iets mijn zoontje (fysiek/mentaal) tegenhoudt om stukjes te eten.
Hier gaat het eten de laatste maanden ook niet zo goed. Vlees, friet en spinaziestamp wel want dat vindt ze heeeel lekker Sinds kort negeer ik haar eetgedrag en gezeur dat ze niet wil eten en kletsen we gewoon gezellig over vanalles. Ze neemt dan automatisch wat hapjes en dat worden er elke dag weer meer! Ik geef trouwens eerst groente, daarna vlees en daarna yoghurt. Die laatste 2 gaan er namelijk vaak wel in en iedere keer iets nieuws op haar bord vindt ze leuk! Ohja en na 16.00u geen tussendoortjes meer, hooguit een paar slokjes water.
Ooh heel kerkenbaar! Mijn zoontje wordt over 3 weken 2 en hier gaat het ook al maanden zo. Vorige week op het cb heb ik het even gevraagd en de arts zei dat dat nog wel tot een jaar of 3 kon duren die fase. Maak me er ook niet meer druk om. Het moet geen strijd worden natuurlijk. En als je eigenlijk optelt wat ze nog eten op een dag dan krijgen ze nog genoeg binnen. Toetje geef ik trouwens wel gewoon als hij niet eet, daar zitten tenslotte ook voedingsstoffen in.
en probeer anders eens 2 uur voor het warme eten niets meer te geven, alleen een halve beker drinken....