Beste lactatiekundige Tot 5 weken oud had mijn dochter een aardig ritme met haar voedingen. Gemiddeld zat er tussen de 2 en 4 uur tussen en dan dronk ze meestal de hoeveelheid die ze per keer moest krijgen (voor zover je dat kan zeggen met BV, want ik kolf nl fulltime en ze krijgt dus volledige BV uit de fles). Vanaf 5 weken werd het voeden ineens rommeliger. Ik dacht dat dit eventueel met het sprongetje te maken had waar ze in zat, maar sindsdien is het echte ritme nooit meer goed terug gekomen. Ze drinkt nu echt op verzoek, daar kan dus een half uur tussen zitten of 4 uur. Meestal drinkt ze echter vrij kort op elkaar kleine beetjes. Ze is nu 11 weken oud en 5,5kg. Ze zou dus per keer wel zo'n 140cc moeten / mogen drinken, uitgaande van 6 voedingen op een dag. Maar in werkelijkheid drinkt ze gemiddeld 6-10 keer per dag tussen de 50-150cc per keer. Ik moet er wel bij zeggen dat ze vanaf 7,5 week al de hele nacht door slaapt! Rond 23.00 uur drinkt ze haar laatste fles en dan horen we haar doorgaans pas rond 7.30 uur weer smakken. Verder slaapt ze overdag ook niet op vaste tijden en de duur van het slaapje is ook sterk wisselend. Het varieert van 2 keer een half uurtje tot 2x 3 uur. Ze slaapt overdag dus vrij weinig voor een baby van 11 weken en dit doet ze ook sinds 5 weken, maar zeker sinds ze de nacht doorslaapt. Over 4 weken moet ik weer aan het werk en ik zou graag mijn ouders die gaan oppassen een soort van schema willen geven hoe de dag van mijn dochter Kyara eruit ziet, maar op dit moment is dat nog niet mogelijk. Ik stel deze vraag ook aan de kraamdeskundige, maar kunt u mij een tip geven hoe ik ervoor kan zorgen dat Kyara meer voeding per keer drinkt en er meer ritme komt in haar drinkpatroon? Alvast heel erg bedankt! Groetjes, Caitlin Ps. Zijn zoveel voedingsmomenten trouwens slecht voor de tandjes die nog moeten gaan komen?
Een voeding van 50ml is niet echt een voeding maar meer een tussendoortje. Probeer van iedere voeding een hele voeding te maken, dus verschoon eventueel tussendoor zodat ze door gaat drinken. Het kan komen door oververmoeidheid dat ze minder goed drinkt en zich dus vaker meldt: ik zou dan met name ook proberen te werken aan rustmomenten voor je dochter en daarnaast de echte voedingsmomenten onderscheiden van de "jengelmomenten"