Beste Ilja en Adrienne, Mijn zoontje Julius is nu 7 weken oud. Toen hij 2 weken oud was, is hij heel ziek geweest, hij had een sepsis met klebsiella en is toen 2 weken in het ziekenhuis moeten blijven. Sinds hij weer thuis is ben ik heel erg op mijn hoede, erg voorzichtig met hem en ik let ook erg op hygiene. Misschien iets te bezorgd, maar hij is ook zo ziek geweest en ik ben daar vreselijk van geschrokken. Vanmiddag was het heerlijk weer en ik woon dicht bij de stad, dus ik heb Julius in de draagzak gedaan en ben met hem op pad gegaan. Dat ging prima, we zijn even in een winkel geweest en toen weer naar huis. Ik had hem denk ik wat te warm aangedaan, wat hij werd op de terugweg onrustig en ging huilen, en omdat ik hem wilde kalmeren heb ik uit gewoonte hem een vinger gegeven op even op te sabbelen totdat hij weer rustig was. Thuis was ik voortdurend mijn handen en kan dat geen kwaad. Maar ik kan me dus niet herinneren of ik in de stad die leuning van de trap nou wel of niet heb vastgehouden, volgens mij wel. Daar zitten natuurlijk super veel bacterien op en die zaten dan dus ook op mijn vinger. Zou dat kwaad kunnen als dat een keertje gebeurt is? Ik haal me meteen allemaal spookbeelden in mijn hoofd en houd hem nu al de hele tijd in de gaten of ik niks geks aan hem zie. De volgende keer zal ik er zeker weer over nadenken voordat ik uit gewoonte iets doe! Maar voor nu zou ik toch wel willen weten of ik mezelf nou gek maak voor niks of dat er wel een reden voor is. Hij krijgt trouwens nog antibiotica omdat ze niet weten waar die sepsis vandaan komt, een heel klein beetje maar, en antibiotica helpt natuurlijk niet tegen alles, maar zou dat misschien helpen om een slechte bacterie van vandaag tegen te gaan? Alvast bedankt voor een antwoord!
Hoi hoi, Bij baby's met de vinger in de mond is alleen maar de ouders voorbehouden. En dan is handen wassen wel verstandig. Hij krijgt natuurlijk wel steeds meer weerstand. Of die antibiotica daar nu nog voor werkt, weet ik eerlijk gezegd niet, daarvoor zou je bij de arts moeten zijn, of de apotheek. Jezelf spookbeelden in je hoofd halen is begrijpelijk na wat je hebt mee gemaakt, maar je schiet er niets mee op. Soms gebeuren dit soort dingen, en het meest waarschijnlijke is dat hij er niets van over houdt. Jezelf schuldig voelen hoeft dan ook niet. Misschien is het handig om een klein flesje desinfecterende gel in je tas te hebben voor dit soort momenten. Groetjes Adrienne