Overstappen van 6 naar 5 voedingen per dag

Discussion in 'Borstvoeding' started by Pomm, May 9, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Pomm

Pomm Fanatiek lid

Nov 23, 2010
    4,554
    116
    63
    Op advies van het consternatiebureau ;) ben ik overgestapt naar 5 voedingen. Mijn zoontje kreeg 6 voedingen per dag (3 keer de borst en 3 flesjes a 120ml). Nu krijgt hij 5 voedingen per dag. Zijn vaste tijden zijn ongeveer 5.30- 09.30- 13.30- 17.30- 21.30.
    Hiervan krijgt hij twee keer afgekolfde voeding via de fles a 180cc. Dit drinkt hij op en piept ook niet eerder om voeding. Maar nu ik dus op de 5 voedingen zit, slaapt hij snachts minder goed door, ik merk dat ik er vaker uit moet om zn speentje te geven. Mijn vraag is nu, krijgt hij wel genoeg voeding?!

Ik werk dag en avonddiensten dus het wisselt nogal wanneer hij een flesje krijgt of de borst.
    Om 5.30uur krijgt hij sowieso de borst, of ik nu vrij ben dag of avonddienst draai. Zo zorg ik dat ik met 'lege' borsten naar het werk ga als ik vroege dienst heb. En natuurlijk geniet ik van het moment samen voor mijn werkdag :)

Wat zijn jullie ervaringen met overstappen? Wanneer moet ik overstappen naar 4 voedingen per dag? Bijvoeden ga ik vanaf 6 maanden doen.

2. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,810
    4,446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ohhh stom stom stom consternatiebureau!!

BV mag onbeperkt, ongelimiteerd!!! Snel weer lekker terug gaan naar wat jij en je kindje willen!!!
    KV kindjes zouden volgens de regeltjes idd zo snel mogelijk zulke zo groot mogelijke flessen slechts een paar keer per dag moeten wegslurpen. BV kindjes hoef je niet aan zulke banden te leggen.

Ken je Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding en het boek Stefan Kleintjes over borstvoeding? Misschien vindt je het leuk om wat meer over BV te lezen zodat het consternatiebureau je niet meer van die gekke dingen kan wijsmaken ;)

3. MommyA

MommyA Fanatiek lid

Oct 11, 2010
    1,016
    0
    36
    Meid mijn ervaring is: ga weer lekker op het ritme van je zoontje mee! Ik ben een paar weken terug ook onzeker gemaakt door een dame van het cb. Mijn zoontje mocht nog maar 4 tot max. 5 voedingen, bladiebla.

Gewoon doorgaan zoals je deed hoor ;)

4. Pomm

Pomm Fanatiek lid

Nov 23, 2010
    4,554
    116
    63
    Ja precies!! Het CONSTERNATIE bureau. Manman wat ben ik ze beu! (is een ander topic waard! ) Ben er nog maar 3 keer geweest en ik ben ze nu al beu. Zit er serieus over na te denken om de bezoeken aan het CB (verpleegkundige gedeelte) te skippen. Heb namelijk niet zo'n zin om onzeker gemaakt te worden door van die mutsen die mij gaan vertellen dat zoonlief boven of onder het gemiddelde functioneerd!

Maar goed.. even on topic.. beter dus dat ik mijn eigen schema volg. Nu is het geval dat ik 32 uur per week werk en mijn vriend of mijn (schoon)ouders voor mijn zoontje zorgen. Ik denk dat ik voor hen een soort schema opstel en als ik vrij ben gewoon voeding geef op verzoek..

Bedankt voor de reacties tot zover!

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    #5 dirksmama, May 10, 2012
    Last edited: May 10, 2012
    Gewoon op verzoek geven, dan pak je de regeldagen ook gemakkelijker op. Wat die flessen betreft, 180cc is erg veel voor een fles gekolfde melk. Het kan heel goed dat je kind omdat hij borst gewend is meer uit een fles drinkt dan nodig is vanwege het doordrinkeffect.

Verder, superstom CB, ze geven kv-advies i.p.v. bv-advies...

Wat raar trouwens dat je 's nachts een speentje geeft, aanleggen is toch veel logischer? Kinderen worden niet wakker vanwege zuigbehoefte doorgaans, maar vanwege borstbehoefte.

6. zwangervan4e

zwangervan4e Fanatiek lid

Jul 23, 2009
    1,037
    0
    0
    uuuhhhh... mijn kinderen
    Nou jij hebt dus weer een cb dat geen kaas gegeten heeftt van bv, geef gewoon wanneer hij wil kijk niet zo op de klok en ga gewoon lekker mee in zijn flow!

En dat steentje s nachts ( WAN nu als je m gewoon voed op die momenten? Ik denk juist dat je er dan minder vaak uit moet), met een speen kun je de honger signalen ook verdoezelen omdat een kind vaak wel genoegen neemt met de speen maar in fijne liever bij Jou wil drinken.

Wat betreft het werk, ik kolf vrij veel op het werk iedere 2 uur. En mojn dochter krijgt 3 grote voedingen mee naar kdv 2 er van zijn echt hoofdvoedingen ( 130 cc krijgt ze ze is 5 mnd. Soms verse soms ontdooide melk) dat andere flesje is verse melk en mag gebruikt worden als ze zich vaker meld zo kan ze ook daar op verzoek drinken maar heeft bijna altijd genoeg aan 2 flesjes. En vlak voor het werk voed ik haar live op het kdv. Of bij mijn moeder ( als zij oppast) maar meestal heeft ze genoeg aan 2 voedingen daar terwijl ze thuis veel vaker komt voor een slokje!

7. Pomm

Pomm Fanatiek lid

Nov 23, 2010
    4,554
    116
    63
    Bedankt voor jullie reacties. Na het lezen hiervan laat ik mijn zoontje zijn ritme bepalen en geef ik minder ml per fles. Als ik de bekende formule gebruik kom ik toch op 170cc per fles bij het gewicht van 7kilo! Als ik die formule moet geloven dan had hij eigenlijk al 210 moeten drinken, verdeelt over 5 voedingen!

Gaan we niet doen dus. Net met m'n vriend er over gehad en hij is het er helemaal mee eens.

Maartje. bedankt voor de boekentip, deze ga ik nu bestellen! :)

8. Vlinder1987

Vlinder1987 Fanatiek lid

Dec 14, 2010
    1,795
    0
    0
    Ach wat zonde... Weer een CB die gekke adviezen geeft!!! Of je baby nou 3 of 10x drinkt, met BV kan en mag het allemaal!!!
    Vind het vreemd dat het naar 4 voedingen 'moet' van het CB! Gewoon lekker je eigen ritme en die van je baby volgen!!!

Succes!

9. adi

adi Niet meer actief

Jij hebt blijkbaar ook enorm veel kennis over kv dat je jezelf kundig genoeg voelt om iets over te kunnen roepen..

Ben benieuwd waar je deze wijsheid vandaan hebt gehaald. Of vind je dat het CB wel altijd goed kv advies geeft? En dat baseer je vervolgens op??????

10. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,252
    36,063
    113
    Eens met Adi. Wat een wijsheid....

Kv kun je ook prima op verzoek geven, daar geeft het CB net zulke slechte adviezen over als over bv.

11. Pomm

Pomm Fanatiek lid

Nov 23, 2010
    4,554
    116
    63
    Gister borstvoeding gegeven op verzoek.. hij kwam uit op 6 voedingen waarvan er 1 kort was (in de ochtend). Vannacht heeft hij doorgeslapen vanmorgen moest ik hem om 6uur wakker maken voor de voeding!
    Hier geen verplichte voedingen meer! :)

Share This Page