Hallo ladys, Ik zit met een heel dubbel gevoel. De borstvoeding loopt super. nou moet ik straks weer aan het werk en werk in de zorg. dat betekent dus vroeg laat en nacht. werktijden 7.00uur tot 15.00uur 14.45 tot 23.00 en van 22.45 tot 7.15 Degene die ook onregelmatig werken hoe doen jullie dat met de borstvoeding. ik woon een half uur van mijn werk af. Ik zou graag borstvoeding willen blijven geven maar weet niet hoe ik dat moet gaan doen. Ik kan evt gaan kolven op mijn werk dat is geen probleem. Help hoe doen jullie dat??????
Ik werk ook onregelmatig (ook in de zorg). Nachtdiensten heb ik (gelukkig) niet, maar inderdaad wel vroege en late diensten. Toen mijn dochter 4 maanden was ben ik weer aan het werk gegaan. Ik voedde haar voor ik ging werken en kolfde dan 2x (soms 3x) per werkdag. MIjn dochter dronk 2 flesjes, maar dronk meestal maar 100cc per flesje. Als ik haar na mijn werk (rond 16.00) ophaalde mocht ze gelijk weer drinken. Verder voedde ik op verzoek. Bij een late dienst voedde ik ook voor ik wegging. Ook dan kolfde ik 2x per werkdag en kreeg mijn dochter 2 flesjes. Als ik thuiskwam kreeg ze dan ook gelijk weer een voeding. Soms was ze net wakker en anders kreeg ze een droomvoeding. Ik liet de fles op 'vaste' tijden geven, want daar vroeg ze niet echt om. Je kunt er ook voor kiezen om de fles ook op verzoek te laten geven als je kindje het wel goed aangeeft. Met nachtdiensten heb ik geen ervaring. Ik weet niet hoe vaak je kindje meestal drinkt 's nachts. Ik zou 's nachts de fles op verzoek laten geven en zelf het aantal keer kolven wat je normaal voedt (of een keertje extra). Hoe vaak je moet kolven hangt af van hoe vaak je kindje normaal drinkt en hoe makkelijk je kolft. Je mag in totaal een kwart van je werktijd gebruiken. Je kunt er ook voor kiezen om een deel van die tijd te gebruiken om later te beginnen of eerder te stoppen. Bij mij was dat niet handig en ik heb dat dus nooit gedaan. Stoppen met de borstvoeding is dus echt niet nodig. Ik zag er ook erg tegenop om te gaan werken, maar het is echt heel erg meegevallen. Mijn dochter drinkt nog steeds en ik kolf ook nog 1x per werkdag. Een heel verhaal zo, ik hoop dat het duidelijk is!
De eerste 6 maanden na de bevalling hoef je geen nachtdiensten te draaien. Ik kreeg er 1 jaar vrijstelling van (kraamzorg). Verder mag je een kwart van je werktijd gebruiken om te kolven (of later beginnen/eerder naar huis maar dat is vaak geen optie in de zorg) Ik kolfde zelf altijd leeg voor ik wegging, ongeacht hoe laat ze had gedronken. 's Morgens leverde me dat een extra voeding op. Ze dronk om de 3 uur ongeveer bij de oppas. Ik kolfde om de 4 uur, 2x onder werktijd. Met de extra voeding van s morgens kolven kon ik 3 voedingen meegeven. In jou geval zou ik bijv. tijdens ochtenddienst om 6 uur leegkolven/voeden, om 9.30 en 13 uur kolven als dat uitkomt qua werk. In late dienst bijv. om 16.30 en 20.00u. Als je kleine al heeft gedronken als je thuis komt, zelf leegkolven. Als je nachtdiensten moet en je kleine komt nog s nachts, zou ik 1x tijdens je dienst kolven. Ik zou proberen om te zorgen dat je een voorraad in de vriezer hebt en zonodig in je vrije dagen wat extra te kolven zodat je altijd wat achter de hand hebt. Verder op je vrije dagen lekker op verzoek voeden, mocht je productie wel wat onder de onregelmatigheid te leiden hebben, trekt het wel weer bij.
Ik werk ook in de zorg en draai onregelmatige diensten. Ik hoef tot mijn zoontje 6 maanden is geen nachtdiensten te draaien en ik heb 2uur per dienst 'kolfrecht'. Ik heb inmiddels dag en avonddiensten gedraaid en ik kolf ongeveer op de tijden dat mijn zoontje anders aan de borst zou drinken. Nu drinkt mijn zoontje 5 voedingen op een dag (3maanden oud) en de hoeveelheid per flesje is 180cc. Voor mij is een mooie ruimte ingericht met koelkast. (daar heb je recht op) Ondanks de drukte op mijn werk (gesloten opname afdeling in een psychiatrisch ziekenhuis) is het mij tot nu toe gelukt om iedere keer te kolfen. Ookal is dit soms onder spanning... Informeer je collega's dat je borstvoeding geeft en dat je dit wilt blijven geven, stuur ze een mailtje oid en stel ze op de hoogte van je kolfrecht etc. Dit zorgt voor begrip bij je collega's!
ik ben heel makkelijk, op een dienst van 8 uur (avond nacht of dagdienst) kolf ik 1 keer , voed mijn dochter voor ik weg ga en kolf dan halverwege mijn dienst , doe dan 2 borsten tegelijk kolven , mijn meisje drinkt er maar 1 per voeding leeg dus ben gan gelijk klaar , mocht ik toch nog last van stuwing krijgenkolf ik nog maals . ik heb me in het begin ook compleet gek gemaakt om het kolven en voeden ging huilend naar mijn werk maar gelukkig heb ik zulke lieve collega's en clienten dat ze mij mn gang laten gaan en mocht het erg druk worden ,wij werken nl op oproep dus geen dag is het zelfde , dan stop ik wel even en ga ik mijn collegas helpen daarna ga ik weer verder . Waneer ik weg ben drinkt ze ook minder , en slaapt als een os dat deed ze al toen ik net begon met werken en nu nog steeds .
super bedankt voor de tips fijn dat het bij jullie ook echt werkt. stimuleerd om door te gaan met de borst voeding. ik kan van een vriendin een dubbele kolf lenen. Ik wil het ook echt gaan proberen. zal deze week de leidinggevende eens bellen en het voorleggen odat ze er vast rekening mee kunnen houden. ze zullen wel moeten. Nachten ga ik wel gewoon werken dat lijkt mij wel te kunnen moet manleif geweoon de fles geven haha.
Nachtdiensten zijn erg slecht voor je productie... Ik heb er ondanks dat ik ze erg graag draai voor gekozen om het risico niet te nemen. Ik draai ook onregelmatig en doe zowel vroeg als laat kolf altijd leeg voor ik wegga en kolf dan ook twee keer per dienst voor zover mijn werk het toe laat. Tijdens bepaalde calamiteiten kan ik niet zomaar kolven dus ik sla wel eens 1x over...
Ik werk ook in de zorg en heb 10 maanden bv gegeven. In die tijd heb ik toevallig ook geen nachtdiensten gedaan, die werden niet gepland. Idd de eerste 6 maanden na de bevalling hoef je geen nachtdiensten te doen, maar geef dat wel even zelf aan bij je werkgever, ruim voordat je weer moet beginnen, want die hebben dat vaak niet in de gaten. Ik kolfde in een dagdienst 2x, 1x na mijn ochtendpauze en 1 keer in de middag, meestal zo rond 14.00. Dan om 15.30 naar huis en dan kon ik rond 16.00 weer zelf voeden. Overigens kolfde ik voordat ik begon thuis de ochtendvoeding terwijl ik mijn ontbijt at, want ik voelde er niet zoveel voor om Jitte om 5.30 wakker te maken. (Op niet werkdagen kwam ze meestal rond een uur of 7.) Die voeding zette ik dan in de koelkast voor als ze wakker werd, zodat mijn man die kon geven. Voor een avonddienst voedde ik Jitte voordat ik ging, zo rond 14.00. (vandaar ook kolven om 14.00 als ik moest werken) Op het werk kolfde ik dan rond 19.00, want dan komt de slaapdienst erbij en had ik iemand op de afdeling die ik de pieper kon geven, zodat ik ook ongestoord kon zitten. (toen stonden we nog alleen van 17.30 tot 19.00, inmiddels is dat anders) Op de avond kolfde ik maar 1x, ik was om 22.30 klaar, dan snel naar huis voor de voeding van 23.00. (die gaf ik op mijn verzoek anders kwam ze gegarandeerd om 0.30, als ik net in bed lag) Overigens was 1x kolven wel krap omdat de tijd van 14.00 tot 19.00 eigenlijk net te lang was, maar eerder was dus niet echt een optie gezien de bezetting. Ik kolfde met een handkolf want met mijn elektrische kolf (enkelzijdig, medela) kreeg ik er nooit zoveel uit als met de handkolf. Ik had altijd maar een kwartier per keer nodig. Een goede tip, vooral in het begin als je gaat kolven is je huisarts vragen om de Syntocinon neusspray. Die helpt met het opwekken van de toeschietreflex, wat soms handig kan zijn in het begin. Je zit vaak toch niet helemaal relaxed dan, dus een beetje hulp is dan wel fijn.
Nog een kleine toevoeging: Om alvast een voorraadje te hebben voor je eerste werkdag, kun je een week of 2 voordat je gaat werken alvast beginnen met kolven. Dan kolf je na de ochtendvoeding na, die melk vries je in zodat je de eerste dag door kunt komen. Ik heb dat 2 weken gedaan zodat ik wat extra voorraad had, zodat de druk om te "moeten" produceren niet zo groot was. Ik had voor ongeveer 3 dagen in de vriezer toen ik weer begon (ik was geen kolfwonder, heb altijd maar net aan genoeg gekolfd)
Ik werk onregelmatig, ook in de zorg en inmiddels geef ik ruim 10 maanden borstvoeding. Met 4 maanden ben ik weer gaan werken. Ik heb er bewust voor gekozen om toch slaapdiensten (let op: dus geen nachtdiensten) te gaan draaien in het eerste halfjaar. Ik kolfde of voedde eerst altijd: 1. Voordat ik mn kindje naar de opvang bracht) 2. Als ik op mn werk kwam (dan was het vaak weer een ruim uur tot 2 uur later) nog voor dat mn dienst begon) 3. 3 uur later nog een keer, dat kwam beter uit dan 4 uur later ivm collega anders in een piekmoment alleen op de groep. 4. Voor het slapen gaan. 5. In de ochtend nog in bed. 6. Twee uur later nog een keer. 7. 3 uur later als ik thuis was. Zo deed ik dat ongeveer als ik slaapdiensten had. Mijn kindje dronk steeds 1 borst, maar ik kolfde beide borsten. Ik sliep met hydrofiele doeken in mn hemt omdat ik anders het dienstbed zeiknat maakte want ik had enorme lekkende borsten dan haha omdat dochterlief toen 's nachts nog 1 a 2 keer dronk. Mijn productie kon het aan dan ik op mn werk wel doorsliep. Ik heb steeds meer tijd tussen het kolven in gelaten, dit ging prima. Inmiddels heb ik ander werk waar de mogelijkheid tot kolven zeer slecht is. dat komt niet vanuit de organisatie, maar meer vanuit het type werk, waar ik hier verder niet over wil uitweiden. Ik kolf nu 1 keer per dienst, met een beetje mazzel. Er zijn diensten dat ik niet aan kolven toe kom, maar dan kolf ik terugweg in de auto wel! Vooral na de late dienst is dat makkelijk, dan kan ik als ik thuis kom direct mn nest in hihi
Nachtdiensten mogen ook niet als je geen bv geeft. Ze belemmeren nl. je herstel na de bevalling. Met een baby in huis jun hè na een nachtdienst niet meer zoals vroeger lekker overdag slapen! 't is natuurlijk anders als het in de vorm van slaapdiensten is. Maar echt, voor je eigen gezondheid, doe ze niet.
ik heb het na de bevalling van Niels ook wel gedaan. Dat was ook een keizersnede. Ik ga ze gewoon draaien en zie wel. Ik kolf dan gewoon s'morgens om 5.30 of zo denk ik en zet gewoon wekker voor overdag zodat ik wel het goede ritme behoud. haha je moet toch wat he. Ik zie het helemaal zitten voor op het werk komt goed!