Onze kleine meid heeft eigenlijk steeds gedoe gehad met haar ontlasting (zoals veel baby's...) Een paar weken geleden steeds heftige pijn bij het poepen, echt...ze krijste het uit. Dacht eerst dat het kwam door harde ontlasting, maar na 2x daags lactulose op doktersadvies werd de ontlasting goed zacht en dat is het nog steeds. Dat kan het niet zijn. Rond diezelfde tijd ontdekte ik een forse luieruitslag tussen haar billen rode huid met kleine open wondjes in de huid. De 'natte' Pamper doekjes ingeruild voor 'drogere' sensitive doekjes van Etos. Sudocrem, Bepanthen, billenzalf van Weleda heb ik allemaal voorbij zien komen. Het gaat een stuk beter in die zin dat de uitslag tussen haar billen weg is. Maar...het krijsen bij het poepen blijft, met een partij persen, rood aanlopen! En als ik dan zie wat het resultaat is...inmiddels ben ik erachter dat niet het persen zo'n moeite kost, maar het tegenwerken. Tussen de billen ziet het er nog steeds okee uit, maar vlak naast de anus blijken nog een paar hele kleine wondjes te zitten Smeren helpt niet voldoende om het te genezen, rust om te helen krijgt het niet natuurlijk want ze poept iedere dag een paar keer, aan de lucht laten drogen gaat een beetje moeilijk enz. Kortom: we zijn in een leuk cirkeltje beland. Heeft iemand een tip? Wat kan ik nog meer proberen? Of wordt dit toch een gevalletje huisarts?
maizena in een bakje(met deksel want als ze hem te pakken krijgen en hij is open ,heb je een zooitje) en met een zacht gaasje deppen op de billen. werkt vaak het allerbeste en als ze nog steeds lactulose krijgt zou ik dat (iets) minderen. Aangezien het tegenwerken het gene is waarbij ze kreunt en niet het poepen zelf, heb je dan kans dat ze iets minder vaak per dag hoeft en heeft ze toch minder vaak druk op de wondjes.
Mijn zoontje heeft dit ook gehad. Maizena werkten goed voor de luieruitslag, maar voor de kleine wondjes bij zijn anus niet. Hiervoor gebruikten ik Zarqa babybillenspray bij iedere verschoning. Niet goedkoop, maar na een dag merkten ik al verbetering. en na een dag of 2 á 3 was het dicht.
Maizena, echt een wondermiddel! Hier 1x gehad dat Aidens billetjes wat kapot waren. Maizena erop en binnen no-time was het genezen. Tegen de pijn gaven we hem ook een zetpilletje. Naast de maizena smeerden we ook met Bepanthen.
Purol al geprobeerd? Dit mag op open wondjes en is veel zachter / milder dan b.v. Sudocreme en heeft een helende werking. Hier werkt 't voor alle ruwe, schrale en kleine open plekjes perfect!
Thanks voor al jullie reacties! Maizena had ik al meer over gehoord, maar het klinkt zo ranzig Hahaha...nee, het is zeker het proberen waard maar lijkt me vooral een gedoe omdat het zo lastig is om bij die wondjes te komen. Die Zarqa spray lijkt me daarom ideaal; makkelijk aan te brengen en als het helpt? Zou mooi zijn! Ik ga eens kijken waar ik het kan vinden, apotheek hoop ik.
Ik zou ook even langs de dokter voor het geval het schimmel is. Maïzena werkt prima bij luieruitslag, maar zou het zelf nooit zo snel gebruiken op open wondjes.
Hier vorige week ook hele erge luieruitslag gehad met open wondjes. Daar heb ik 3 dagen bij elke verschoning Purelan (van weleda) op gedaan en het is nu helemaal weg. Ik gebruikte dat ook bij mijn tepelkloven die ik toentertijd had met borstvoeding en dat deed echt geen zeer om erop te smeren. Het is 100% natuurlijk en werkt als een tierelier Niet verkrijgbaar bij Etos en dergelijke, maar wel bij de Apotheek en bij sommige online drogisten (even Googelen)
Ik zou naar de huisarts gaan, die kan namelijk ook een zalfje geven dat de pijn verlicht. Het moet niet zo zijn dat ze angst krijgt voor poepen omdat het steeds zo'n pijn doet.