Hmm het is misschien een luxe probleem, tegelijkertijd soms best lastig Er zit geen rem op Lotte! Ze wil alles in een razendsnel tempo doen, kroop met 6 maanden, stond met 6,5 mnd en stapt alweer een tijdje in de box en om tafels heen. Lotte is echt een doener, ze wil klimmen en klauteren. Gisteren klom ze zo op de eerste trede van een trip trap stoel. Ze heeft een paar favoriete speeltjes, op de rest is ze heel snel uitgekeken. We willen er voor waken dat ze niet overprikkeld raakt en ook aan voldoende rust toe komt, anderzijds willen we haar ook niet remmen in de dingen die ze leuk vindt! Ons dilemma: hoe zorgen we ervoor dat Lotte lekker haar gang kan gaan zonder in gevaarlijke situaties terecht te komen en zonder uitgeput te raken? Wie heeft tips?
De box! Niet al te veel speelgoed in de box en haar veel in de box laten spelen. Daar heeft ze minder indrukken dan de rst van het huis en kan ze spelenderwijs een beetje bijkomen. Kan zijn dat ze er nu ff niet in wil, had Giul ook. Gewoon blijven volhouden. Miss de box op n andere plek in de huiskamer zetten (ik heb m nu bij t raam staan en daar is Giulian meer tevreden).
idd alleen in de box speeltjes doen zodat dat haar plaats is om nu te spelen de omgeveing zo rustig mogelijk te houden voor haar en idd niet te veel speelgoed zodat haar keuze vrij beperkt blijft maar jeetje zeg het is idd een snelle dame er staat je nog wat te wachten met zo'n snelle miep miep sucses
Heel herkenbaar zo waren allebei mijn jongens ook, de eerste was nog extremer zelfs die kroop op handen en knieen met 5 maanden. Maar ik heb ervaren dat er eigenlijk weinig aan te doen is, de box vonden ze een marteling en ze bleven dan ook gillen hoe lang ik het ook probeerde. Heb op een gegeven moment de oudste was toen 6,5 mnd een loopwagentje ingevoerd en dat bleek de uitkomst! Ze kunnen er niet uit kunnen nergens bij en vermaken zich kostelijk. Ik vond het makkelijk dan kon ik koken en andere dingen doen, was wel funest voor mijn enkels want daar reden ze steeds tegenaan Verder gewoon meegaan met haar ontwikkeling meer kun je niet doen, de rem bestaat niet bij deze kinderen dus wen daar maar vast aan
Ik zou haar ook zeker niet afremmen. Afremmen is nooit goed. Ieder kindje volgt haar eigen lijn en Lotte is gewoon snel. Stimuleren kan je ook gewoon blijven doen, dat is voor ieder kindje gezond mits je het niet overdrijft natuurlijk. Ik zou gewoon met haar ontwikkeling meegaan. En daar zullen als ze zo snel en ontdekkend is best wel blauwe plekken en bulten bij horen maar goed daar leert ze ook weer van. Wat betreft het speelgoed. Lars is ook super snel uitgekeken op zijn speelgoed. Ik heb nu een deel in de boxzak en een deel in zijn kist. Als ik merk dat hij niet echt meer speelt dan wissel ik het om en dan speelt hij weer ene paar dagen vrolijk met het "nieuwe speelgoed".
idd; niet afremmen! gewoon lekker laten ontdekken. ze geeft zelf wel aan als 't teveel wordt of als ze er moe van is. maakt toch niet uit dat ze wat vlugger is als 'n andere beeb van haar leeftijd? ze zal 't zo wel willen denk ik! wat 'n ondernemende tante is Lotte toch zeg! lijkt me erg wijs!
Wat is afremmen? Als jij denkit dat je dochter geen remmingen kent, denk ik dat jij voor haar zo nu en dan beperkingen moet aangeven. Dan maar weer n tijdje in de box spelen, hoor. Maar als Lotte tevreden is en blijft met wat ze nu doet en jij bent dat ook, zou ik niks veranderen. Afremmen in haar ontwikkeling kan ik niemand aanraden. Maar afremmen in haar gedrag (als ze hyper wordt van vermoeidheid en indrukken, zodat ze niet meer aan haar rust komt), dan zou ik ingrijpen. Dat doe ik met Giulian ook. Ik herken het van mezelf. Als ik oververmoeid raak (ik heb n energie probleem), dan kan ik geen grenzen meer aanvoelen, ben ik er eigenlijk al overheen en dan ben ik als n cycloon: niet te stoppen! Kan ik niet meer slapen en ga ik als n orkaan door t huis en regel ik alles, totdat ik tegen die man met de hamer aanloop en ben ik een paar weken uit de roulatie. Dat zal met een kind niet zo snel gaan, maar ik wil er wel op passen.
Bedankt voor jullie tips meiden! Om misverstanden te voorkomen...wij willen Lotte absoluut niet afremmen in haar ontwikkeling! We willen er alleen voor zorgen dat ze aan voldoende rust toe komt en niet overprikkeld raakt. Timing is bij haar heel belangrijk, leg je haar bij wijze van een seconde te vroeg of te laat in bed dan heeft het al geen zin meer omdat ze dan OF nog niet moe genoeg is OF te moe is..
Ik zou met haar gaan wandelen. En op plekken waar het kan dr uit de wagen halen en lekker laten lopen aan t handje of vast houdend aan de wagen. Of koop een loopfietsje en laat dr daar buiten waar t kan mee rond racen. Ze is schijnbaar toe aan nieuws en beweging dus dan geef je haar n nieuwe plek EN beweging Ze is sneller als mijn jongste. Die liep met 9 maanden langs de rand van de box en al snel helemaal los. Erg raar gezicht zon klein manneke dat helemaal los loopt. Probleem komt pas als ze ontdekken dat ze kunnen rennen... Probeer zon klein manneke (of vrouwke in jou geval) maar eens te vangen! Misschien kun je ook al eens wasco uitproberen? Zet dr in de stoel met n papiertje voor dr neus en wat wasco kleurtjes. Laat dr zien dat ze afgeven als je ze over t papier beweegt (wel kinderwasco want ze gaan gegarandeerd de mond in!) Wie weet heb je een klein artistje en heeft ze er plezier in! Mijn oudste was ook erg ondernement en had van alles wat hij al eens gezien had al snel genoeg. Maar van wasco kon hij geen genoeg krijgen. Of iets zoeken wat steeds anders is. Ik had vroeger een ballen baan. Grote ballen zoals die in een ballenbad en die moesten dan boven in gaten gedaan worden en elk gat bracht n eigen weggetje mee van hoe die naar benede kwam. Zoiets hebben die kleintjes nog niet erg snel door (dat als ze ze in gat 1 doen de bal t eene weggetje neemt en dat gat 2 t andere weggetje neemt) en dus is t iedere keer anders en dus nieuw. Mijn zoontje heeft er ondanks dat hij alles snel beu was, 8 maanden mee gespeelt. Het was zn favo speelgoed. Weet niet of zoiets er nog is maar er zullen vast vergelijkbare dingen op de markt zijn nu.
hier op curacao hebben de kleintjes geen kleertjes aan en worden ze niet geremd met hun motorische ontw. Gevolg is hiervan dat het vrij normaal is dat baby's hier goed los lopen met 8 a 9 maanden! Soms weet je niet wat je ziet!! Onze 2-ling is hierop dus een uitzondering...hihi Misschien is Lotte met klauteren enzo wel erg snel maar met andere elementen weer wat langzamer (praten?) Ook jouw verhaal over exacte timing van op bed leggen herken ik maar al te goed. Tip van Wilma werkt bij mij het beste. Gewoon weggaan, stukje wandelen, etc. Na zo'n uitstapje gaan ze altijd ontspannen naar bed.
Ik vind die wasco-tip helemaal super. Ik ga dat binnenkort uitproberen met Giulian. Eerst die verjaardag van Giulian ff afwachten... Maar wat n gaaf idee! En Sabrina: zijn die blote kindertjes dan ook eerder zindelijk?