bedankt voor de reacties Er zijn inderdaad wel vriendinnen die aangeboden hebben erbij te willen zijn, ik moet nog even kijken , wie of wat pff schaam me ook rot haha.. (het is toch niet niks) Nou ik kreeg gister te horen dat de kleine groot is voor 31 weken dus ik moet naar het ziekenhuis voor een groeiecho.. Wat eng zeg allemaal.. ik hoop dat tie niet klem komt te zitten ofzo tijdens het persen.. Ben benieuwd hoe dat verloopt allemaal! Zijn er mensen die ook een groeiecho moesten doen i.v.m een te grote baby? Groetjess
klinkt misschien heel lullig (maar zo bedoel ik het echt niet) Het heeft geen zin om je vooraf zorgen te gaan maken. Probeer zo rustig mogelijk te blijven en nuchter van gedachten. a je beebje is er op een leukere manier ingekomen als het eruit moet maar.... je beebje moet er toch echt uit. En mbt je vraag over de weeën en ontsluiting.. bij mijn 1e ben ik slapend van 2 cm naar voll ontsluiting gegaan dus voormij niet pijnlijk maar wel vervelend omdat ik de persweeën op moest houden tot de Vk er was. En als je dan mag persen.... Oh god heerlijk gevoel! Bij mijn 2e hebben ze in het ziekenhuis mijn water gebroken toen ik tussen de 5 en 6 cm ontsluiting had. Was ff rustig in mij maar na een paar tellen ging alles zo snel! Ik had binnen het half uur volledige ontsluiting en binnen 3 min was ons 2e muppie geboren.. en wederom.. toen ik eenmaal mocht persen.. HEERLIJK! Pijnbestrijding heb ik geen ervaring mee, dus kan je geen advies geven mbt ruggeprik of Tens-app. Belangrijkste is dat je in jezelf gelooft!
ik heb na 37 uur en slechts 3cm ontsluiting een ruggenprik gekregen puur om het vol te kunnen houden....ik kon wat tot rust komen ondanks dat ik ze wel kon hebben maar je raakt er evengoed wel van uitgeput....kans is groot dat je perweeen dan weer opzich laten wachten...nu kon ik ff relaxen om daarna evengoed genoeg kracht te hebben om 1 1/2 uur te kunnen persen....ze was er na 45 uur.
mijn jongste vonden ze ook veel te groot, met 20 weken liep hij dik 3 weken voor. heel wat groei-echo's gehad maar eigenlijk was het vals alarm, ik kreeg met 41 weken een zoon van ruim 3800gr, wat helemaal niet uitzonderlijk groot is. hij is wel enorm lang. met een groei-echo kunnen ze er echt flink naast zitten hoor, ondanks dat ze zeggen dat het zo nauwkeurig is. mijn 1e kindje zou veel te klein zijn, maar die was 2700gr met 36,5wk helemaal niet zo klein als dat zij steeds berekend hadden. mijn oudste was een ruime kilo zwaarder dan zin broer (en ook een maand langer blijven zitten), en hij was zelfs een sterrenkijkertje, en ondanks dat verliep het behoorlijk goed! op het állerlaatste moment heeft de vk hem nog gedraaid, waar ik overigens niks van gevoeld heb. hoewel de 2e veel zwaarder was vond ik dat makkelijker dan bij mijn anders zoon die een kilo lichter was. een groot kind heeft ook zo zijn voordelen, écht waar! ik zie hier op het forum wel vaker voorbij komen dat een groter kind makkelijker ging dan een kleintje.
ze zeggen idd dat de bevalling langer kan duren met een ruggenprik en dat het langer wachten is op de persweeen. maar het kan ook andersom. bij mijn oudste verging ik van de pijn en raakte zo gestresst dat daardoor de ontsluiting al helemaal niet meer opschoot. blijkbaar is het echt zo dat je een bevallig kunt rekken/uitstellen als je doodsbang bent. toen ze ruggenprik eenmaal zat, ben ik in 4,5 uur tijd van 1 naar 10cm gegaan (en over die eerste cm heb ik 20 uur gedaan ), met relatief weinig weeen. ze waren erg verbaasd toen ze puur uit gewoonte na 4,5 uur ff kwamen kijken hoe het ermee stond en ik 10cm had! toen ze ruggenprik eenmaal uitgezet was duurde het maar 10 minuutjes, toen moest (en kon, want het gevoel was echt snel terug) ik al persen. ik ben er van overtuigd dat het met die ruggenprik opeens opschoot omdat ik een poosje verlost was van de pijn en mijn lijf heel ontspannen werd. daardoor konden de weeen eindelijk z'n werk doen