Wij beginnen te denken dat onze dochter linkshandig is. Ze pakt alles met links, ook bestek, bij het kleuren, etc. Helemaal niet erg, ze mag zijn wie ze is. Maar eigenlijk wil ik we dat ze -als ze wat verder komt met bestek gebruiken - ze gewoon haar vork links houdt en haar mes rechts. Dit wil ik graag: 1. Omdat ze toch met beide handen iets moet doen. 2. Het anders (veel, veel) later in haar leven zo onhandig is in restaurants, etc. Mijn man is het hier helemaal niet mee eens, die vindt dat ze juist andersom mag/moet eten, omdat ze nu mogelijk links is. Hoe hebben jullie dit aangepakt? Linkshandig kindje zelf laten bepalen of hierin sturen? En hoe hebben jullie hierin gestuurd? Ze eet nu nog vaak met haar handjes. Haar bestekje leg ik wel altijd neer en het toetje eet ze al vanaf 14 maanden met een lepeltje (inmiddels links). Ze begint nu haar eigen brood te smeren, maar houdt het mesje daarbij links. (En ik dek wel altijd 'goed' voor haar).
Huh? Ik snap echt niet waarom ze niet 'andersom' mag eten. Doe ik ook en is echt nooit onhandig hoor, 'goed om' is voor mij onhandiger
Ik ben gewoon rechtshandig en ik heb mijn vork rechts en mes links, anders kan ik niet eten. Mijn moeder was wel linkshandig, dus wellicht hebben mijn zus en ik het bij haar afgekeken. Mijn jongste is ook linkshandig en ze mag d'r bestek vasthouden zoals ze zelf graag wil. Waarom zou dat straks lastig zijn in restaurants? Ik heb er nog nooit moeite mee ervaren.
Ik heb hier geen enkele ervaring mee, dus ik zou graag weten hoe andere ouders dit aanpakken. En ja, ik wil ook wel weten hoe linkshandigen hun bestek vasthouden. Dus bedankt voor je reactie. Al alle/de meeste andere linkshandigen 'andersom' eten, dan mag het van mij natuurlijk ook! De enige ervaring die ik hiermee heb is een heel linkshandig vriendinnetje die toen 6 was. Die draaide haar bestek om, maar haar moeder zei er meteen bij dat de meeste linkshandigen gewoon 'normaal' aten. Dat kan ik me nog herinneren.
Bedankt! Ik bedoel echt restaurants waar het formeel toegaat en je hele batterijen bestek naast je bord hebt.
Ik zou haar lekker zelf laten bepalen hoe ze wil eten. Links of rechts zou in mijn ogen weinig verschil maken. Ik snap overigens niet waarom je het alleen zou toelaten wanneer de meeste linkse mensen het ook 'andersom' doen.
Ik heb heel vaak in hele chique restaurants gegeten; zodra het personeel zag dat ik wisselde, serveerden ze bestek standaard andersom wanneer ze nieuw bestek kwamen brengen (bv visbestek of bij het nagerecht). Het is echt absoluut geen probleem om 'verkeerd om' te eten hoor. Dat is een probleem maken van iets dat het niet is. Ik schrijf overigens met rechts, ik eet alleen alsof ik linkshandig ben.
Mijn oorspronkelijke idee was dat de meeste linkshandigen net als rechtshandigen eten, dus dat wij als ouders daarin zouden moeten sturen. Maar als blijkt dat de meeste linkshandigen hun mes links houden en hun vork rechts, dan wil ik ook niet overdreven doen hierover. Dan is dat kennelijk 'normaal' en geaccepteerd. Ik ben gewoon bang dat ik, als ze wat ouder is, denk: "waren we maar wat doortastender geweest op dit vlak". En uit Sjorsjes (en Andrea's - edit) reactie blijkt ook wel, dat je prima in je niet-dominante hand je mes kunt vasthouden. Dus dat het wel degelijk aan te leren is.
OK, dat is goed om te weten! Maar als ze uiteindelijk toch rechtshandig zou blijken (het kan nog steeds alle kanten op, begrijp ik) dan heb ik toch liever dat ze eet zoals de meeste anderen.
Ik snap het ook niet zo goed, waarom zou je rechtshandig moeten eten als je linkshandig bent?! Onze meid is links, altijd al geweest. Ik heb haar juist geleerd om dan dus ook met links te eten, bestek in de linkerhand, zodat ze er veel meer controle over heeft. Als ze het met rechts doet, wordt het zo'n geknoei en lukt het lang zo goed niet. Ik zou niet weten waarom je de verkeerde kant zou moeten stimuleren. Dat werd vroeger gedaan, maar tegenwoordig niet meer.
Laat haar gewoon haar bestek vasthouden zoals ze wil, waarom zou je daar nu een punt van maken? Ik heb me nog nooit niet geaccepteerd gevoeld doordat ik m'n bestek omwissel hoor. Het eet voor mij gewoon fijner. Net zoals je een linkshandig iemand niet moet dwingen om met rechts te schrijven; het kán wel, maar wáárom in vredesnaam als met links fijner is?
Ik laat het aan mijn dochter over. Ze eet nog niet met mes en vork, dus ik weet niet wat zij daarmee het handigst gaat vinden, maar het maakt me niet uit. Uit gewoonte geef ik alles rechts aan (en ook omdat er links van haar een muur is) en zij pakt het wel met de hand die zij wil. Ik zie trouwens ook meer problemen met scharen en schrijven dan met eten. Daar had ik nog niet aan gedacht.
Ik las net nog even jouw reacties terug over het sturen/begeleiden. Ik probeer het vaak ook gewoon uit, kijken of ze beter knipt met links of rechts. Op die manier stuur ik mijn dochter. Als ik weet met welke hand ze het beste netjes kan eten /snijden dan stimuleer ik het de volgende keer zo. Dus niet stimuleren richting wat doen de meeste mensen, maar die kant op die bij haar past.
Zou me dr niet te druk om maken dat t later lastig is in restaurants. Hoe lastig is het nu om je bestek even om te draaien? Mijn moeder is linkshandig, maar eet wel als een rechtshandige. Mijn vriend is rechts, maar kan alleen links knippen (hij is ook linksbenig, zegt ie ).
Ben zelf niet links maar wel op gevoed door een moeder die links is. Het heeft zo zijn voordelen. Kan knopen open maken van linkshandige boterhammen zakjes. Neefje is links en doet gewoon alles links hoor mijn zusje heeft nooit hem anders leren eten. Zou het ook niet doen. Ken mensen die nog een trauma hebben omdat ze vroeger rechts moesten schrijven terwijl ze links waren. Mijn oma schrijft rechts terwijl ze echt links is. Werden de kinderen gedwongen om rechts te schrijven met de meetlat. Wil je dat met jou kind? Leer het gewoon met mes en vork eten in haar houding van haar links handigheid. Links handige zijn wat dat betreft creatief omdat de rest zo wat allemaal rechts zijn is bijna alles in gesteld op rechtshandigen. Dus mijn advies laat je kind het zelf bepalen.
Oef, vandaar dat ik ook in mijn openingspost schreef: ze mag zijn wie ze is, en daar valt onder: tekenen, schrijven, knippen, timmeren, voetballen, tennissen, en wat je allemaal nog meer kan bedenken wat je met een dominante hand of een dominant been doet, dat mag wat mij betreft allemaal UITERAARD links. Nogmaals: omdat je eten met 2 handen doet, in de ene hand een vork en de andere een mes, dacht ik dat het niet zo uitmaakt wat je met welke hand doet. En ik dacht dat het normaal was dat linkshandigen eten net zoals rechtshandigen. Omdat wij rechtshandigen toch ook onze vork links moeten gebruiken. Hoop niet dat de indruk ontstaat dat ik een dwingende moeder ben , want in mijn omgeving denken de meesten dat ik veel te soft ben met mijn dochter. Trouwens, voetballers die gestimuleerd zijn om 2 benig te worden, behoren vaak tot de besten, terwijl ze van nature toch rechts- of linksbenig waren. Ik vind stimuleren of sturen echt wat anders dan dwingen. Maar goed, kennelijk ben ik de enige als ik de posts zo lees, dus ik zal me er maar bij neerleggen dat ze "andersom" gaat eten waarschijnlijk.
Even hierop hoor - niets negatiefs maar dit zie ik anders: Mensen die talent hebben voor voetballen, pikken het 2 benig voetballen makkelijker op, dan mensen die wat minder talent hebben. In mijn jeugd werd er bij iedereen op gehamerd zowel links als rechts te voetballen, maar ja, ik was zo links als maar zijn kan (en ook geen groot talent . Maar ik denk dat je niets hoeft te doen hoor. Overigens is het niet verkeerd om rechts gewoon mee te stimuleren, wat je ook al een beetje doet? Het is altijd handig als je door spelenderwijs wat te oefenen iets 2 handiger wordt.
Ja, daar heb je waarschijnlijk gelijk in, dat alleen de besten dat goed leren. Ik weet overigens niets van voetbal af moet ik toegeven. Wel dat sommige spelers er van jongs af aan flink op geoefend hebben. Die zijn misschien ook wel fanatieker en gemotiveerder dan de anderen. Bedankt voor je reactie, ik denk dat ik maar gewoon zo doorga. Zelf laten kiezen hoe ze iets wil doen, maar wel ook dingen rechts aangeven.
Idd, het gewoon spelenderwijs wat stimuleren kan natuurlijk geen kwaad! Maar ik zou me niet vastbijten in 'die vork moet rechts!' bijvoorbeeld. Een keer 'm in haar rechterhand stoppen en kijken wat er gebeurt; waarom niet?
Ik ben hartstikke linkshandig, maar eet ook zoals het hoort: met de vork links en mes rechts. Het maakt mij niet uit of mijn dochter links of rechtshandig wordt, maar mijn vriend en ik vinden het allebei wel belangrijk dat ze straks leert eten met de vork links, en mes rechts. Restaurantetiquette dus.