Ik heb een dochtertje van bijna 2.5 jaar. Ik vraag me af hoe ik haar zindelijk kan krijgen. Hoe hebben jullie dat gedaan? Als ik aan haar vraag of ze naar de wc wil dan wil ze er absoluut niet op.. als ik haar erop zet lijkt het alsof ze in paniek raakt.. dat ze het eng vind. En dan zegt ze dat ik er op moet. Ze heeft een tijdje geleden een keer op het potje gepoept en 1 keer geplast. Daarna wilde ze gewoon niet meer. Ik heb nu zoiets van, we wachten wel tot zij er aan toe is, het komt vanzelf wel. Maar vraag me af hoe andere mama's dit gedaan hebben.
De ene is er aan toe met 2 en de ander pas later. Als jouw dochter straks interesse krijgt in het potje of de wc dan kun je er mee beginnen. Wij zijn begonnen met 2.5 jaar maar hij had totaal geen interesse. Dus hebben samen de afspraak gemaakt dat als de zon ging schijnen (ik had bedacht in de zomer, dan was hij 3,5) de luier af zou gaan. Dit vond hij prima. In februari kwamen de eerste zonnestralen en hij zei: Zo nu doen we geen luier meer aan Hij heeft het nogal letterlijk genomen, maar binnen 2 weken was hij volledig zindelijk. De eerste week poeptte hij nog wel in de luier, maar in de 2e week deed hij dit ook op de wc.
Wij hebben een nacht zinnelijke dochter sinds een week of 3 is ze elke ochtend droog ze zegt dan ook mama ik wil op de wc plassen... ze doet dan ook echt een grote plas. Overdag wil ze niet op de wc/pot en als ze in een onderbroek loopt plast ze gewoon op de grond We laten het gewoon nog doen komt over een tijdje wel.
Hier een dochter van inmiddels net 3 en hetzelfde "probleem". Ze wil er niks van weten, huilen en gillen en ze raakt er echt van in paniek. Zonder luier laten lopen is geen optie want ze wil echt perse een luier aan Ik heb ook zoiets van het komt wel goed en wil haar ook niet pushen. Maar ben dus wel benieuwd wanneer het moment dan wel komt dat ze het wel durft.
Heb je haar al eerder vertrouwd gemaakt met het potje? Hier werd dat al geïntroduceerd toen ze ruim een jaar was. Beetje later ging ze erop zitten terwijl ik naar de wc ging. Eerst met luier, later zonder. Dan bezighouden op het potje met een boekje, rozijntjes, een filmpje tot er iets kwam.. Zo geleidelijk opbouwen.
Hier had ik hetzelfde. Tot vorige week: ik vroeg wanneer ze zonder luier ging lopen. Zaterdag. Dus afgelopen zaterdag luier uit. Die dag ging moeizaam maar zondag nog 1 ongelukje en sindsdien niet meer. Zelfs de nachten is ze droog. Net 3 jaar nu. Hier moest ze echt even de "drempel" over.
Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik dan nog maar even moet wachten, ik wil ze ook niet pushen. Heb ook zoiets van dat komt vanzelf wel. Moet zeggen dat ze vooral de wc eng vind, het potje gaat ze wel af wn toe opzitten, gewoon met broek aan. Maar ze is ook heel druk en kan geen moment stil zitten, op het potje dus ook niet, ze zit er dan een paar seconden op en gaat er dan weer af. Toen ze die ene keer wel had gepoept en een keer geplast, was ik uit haar zicht gaan staan, ze wilde niet dat ik er bij was. Ze was toen anderhalf. Ik heb ze in de zomer af en toe zonder luier laten lopen maar ze plast en poept dan gewoon op de grond haha. Terwijl het potje naast haar stond. Je hoort idd ook vaak dat ze als ze er aan toe zijn meestal smorgens droog zijn toch? Onze dochter is smorgens vaak heel erg nat. Waarschijnlijk vind ze het ook helemaal niet intressant. Dat zal vanzelf wel komen dan.
Overdag zindelijk heeft absoluut niks met 's nachts te maken. Het eerste kan je namelijk aanleren (ja, echt, in de meeste gevallen wel), het tweede niet. Mijn dochter is al zindelijk van voor haar tweede verjaardag, maar heeft nu op vier jaar nog steeds een luier voor de nacht.
Wat ik bij mijn dochter merkte waren de volgende dingen: 's morgens was ze vaak droog en plaste even later alles onder (geen luier tegen bestand ) Een paar keer per dag veel plassen waardoor ze direct een hele volle luier had. Ze gaf aan als ze aan het plassen was. En het moment dat ik het zeker wist was het volgende: we gingen boodschappen doen en zeer had nog niet geplast. Ik vroeg aan dochter of ze even wilde plassen omdat ik haar in de supermarkt niet kon verschonen. Dat was goed zei ze en ze plaste alles onder. Het laatste half jaar wilde ze niets meer van het potje en de wc weten. Ik heb haar echt even over de drempel moeten helpen om geen luier aan te hebben. Toen ze het de eerste keer op het potje had gedaan was het goed. Nu al bijna 3 dagen geen ongelukje meer gehad. Ik vond dit wel een fijne manier om mijn kind zindelijk te "maken". Eigenlijk heeft ze het zelf gedaan. En tja, misschien had het achteraf ook een jaar eerder gekund maar dan was het vast niet zo gemakkelijk gegaan.
Mijn ervaring niet forceren. Na tijdje weer proberen. Hier ook dochterlief die maar niet zindelijk wilde worden. Boeide haar totaal niets. Tot ineens DE dag kwam, ja het bestaat echt (dacht zelf die dag komt er nooit! ). Ze was 3 jaar en 5 maanden en ineens zindelijk dag en nacht! Geef de moed niet op, ineens komt het vanzelf. S6
Dat is idd wel heel fijn koekie1! Ik vraag welleens aan haar of ze aan het plassen is maar ze zegt gewoon altijd nee haha Als ik vraag heb je gepoept, zegt ze nee. En als ik dan vraag wat zit er in je pamper dan? Danzegt ze, poep. Haha Ze vind het wel prima. Ik wacht idd gewoon op DE dag haha.