Bijna kleuter durft niet op wc te poepen. Help :(

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by MySe, Apr 11, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MySe

MySe Bekend lid

Jun 14, 2010
    608
    0
    0
    ergenst in zeeland...
    Hai dames

Ik hoop dat iemand mij wat verder kan helpen.
    Sem is nu ruim een jaar dag en nacht (direct) zindelijk.
    Alleen het poepen... Hij is zindelijk want hij voelt het aankomen en vraagt dan om een luier.
    K bood hem altijd de keuze wc/pot nee luier.
    Na n half jaar leg je er toch iets meer druk op, kom op je bent een grote knul. Maar echt niet willen is gewoon ern luier.
    Verhaaltjes over poep gelezen, verteld wat er gebeurt in zn buikje en wat poep is.
    Luierinhoud in de ec gegooid en uitgezwaaid.

Op advies van cb met luier in de wc gezet (ivm het niet willen:kunnen om zittend te poepen) en dit dan op te bouwen.
    Maar nu een half jaar verder.. K weet t niet meer.

Hij wordt nu panisch bij de combi poep/wc
    Op kdv en psz houdt hij t op tot thuis

Ik doe er verder echt niet moeilijk over maarrrr... er zijn mensen in zijn directe omgeving die hem wel duidelijk maken dat hij op de ec moet poepen want dat moet als je naar de grote school gaat.
    En dat vind ik zo erg! Sem is zo'n gevoelig kind en dat wetkt bij hem zo averechts! Zekef van zijn oma die hij op ern voetstuk heeft staan.
    Of bij n ander waarbij je ziet dat t bij m overkomt alsof hij niks waard is.

Het is echt t stukje loslaten. Zoals ik zei het is een gevoelig kind, heeft t afgelopen jaar best wat meegemaakt, babybroertje erbij, finn die veel aandacht vraagt, oma erg ziek, wAt ie toch oppikt, dani 2x in het ziekenhuis plotseling.
    Zodra hij roept ik heb nog niet gepoept weet ik dat dat wel het geval is.
    En hij wilt er in rond blijven lopen. Als ik zeg kom schone billen en laat mama erns zien wat voor moois je hebt gemaakt (haha) dan is het drama.

Het cb zegt al dat we een stapje verder moeten gaan als in verwijzing ka of poeppoli, omdat we hebben gedaan wat we konden, maar kan ik echt niet nog iets proberen?

De huisarts vindt het onzin want hij heedt geen obstipatie dus het zal allemaal wel meevallen. Ka kan er niks mee en poeppoli is dus voor angst om te poepen in t algemeen en niet voor de angst om op de wc te poepen.

Liefs myse

2. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

Jul 2, 2008
    3,253
    16
    38
    Brabant
    ik denk dat juist door de druk die er op gelegd wordt dat hij het niet doet. je kan met hem afspreken dat het niet erg is dat hij in een luier poept, als mama maar gelijk zijn billen schoon mag maken als hij klaar is.
    mijn zoontje is nu 5 en die poept ook nog niet op de wc, hij begint er nu wel mee te komen. hij kan het wel, maar door de spanningen op school had hij denk ik toch een zekerheid nodig.
    ik heb het ook nooit afgedwongen, als ik dat wel deed, hield hij het gewoon op. en met school is het geen probleem, hij poept in de ochtend of als hij uit school komt. leg er even geen nadruk meer op en kijk wat er gebeurt, ik heb ook een gevoelig kind en ik bereik er altijd het meeste mee als ik hem met dit soort dingen zijn eigen tempo laat bepalen.

3. miekje80

miekje80 Bekend lid

Apr 27, 2007
    798
    0
    16
    Overijssel
    Hier ongelooflijk veel problemen gehad met de ontlasting van mijn beide kinderen. Van niet kunnen/ willen poepen tot aan verstoppingen en het niet aan voelen komen toe. Het advies van de kinderarts was hier om er helemaal geen aandacht aan te schenken.
    Mijn ervaring is dat wanneer je er helemaal geen aandacht aan schenkt en dit ook vermeldt aan de omgeving dat het vanzelf verbeterd. Wanneer je er op wat voor manier dan ook "druk" op gaat leggen dan wordt de drempel alleen maar groter voor het kind.
    Bij mijn beide kinderen was de ervaring dat ze op school/ peuterspeelzaal niet poepten en thuis wel. De ene deed het dan op het potje, de ander vroeg om een luier.
    Uiteindelijk zijn ze beide gewoon op de wc gaan poepen.

4. knap

knap Niet meer actief

Gisterenavond keek ik de nanny.

Daar een kindje van drie dat zindelijk gemaakt werd.

Ze gingen een verhaaltje vertellen terwijl het kind op de wc zat. De aandacht dus ergens anders op leggen en proberen het kind te laten ontspannen. Wie weet werkt dat.

Dus er bij gaan zitten en een verhaaltje vertellen. Daar werkte het wel snel.

5. Anita1983

Anita1983 Bekend lid

Aug 18, 2010
    524
    27
    28
    NULL
    NULL
    Waarschijnlijk heb je het wel eens geprobeerd maar kan het potje een mooie tussenoplossing zijn?
    Hier een dochter die er ook 1,5 jaar tegenaan gehikt heeft maar toen het eenmaal een keer goed gegaan is was de grote angst weg en toen was ze in een paar dagen tijd helemaal zindelijk. Die ene eerste keer was trouwens samen met haar nichtje van dezelfde leeftijd. Nichtje op de wc, zij op het potje. Gingen ze uit zichzelf naar toe. een kwartiertje zitten keuvelen en toen kwam ze terug dat ze een poepie had gedaan. (heb nog net de vlag niet uitgehangen :D )

6. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Dat was voor een plasje...

7. knap

knap Niet meer actief

Ja maar dat kan je ook gebruiken voor een poepje.;)

8. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Hier werkt dat niet, wij hebben ook een bijna kleuter en hij poept dus elke keer in de nachtluiers. Overdag niets. Hoop dat het snel goed gaat komen... Blijf dit topic ook maar volgen :)

9. september08

september08 Fanatiek lid

Oct 20, 2008
    3,356
    4
    38
    Hier duurde het ook even, konden er ook niets mee.
    Hield het ook op. Vind ik ook zo sneu.

Hij begon ermee dat hij zelf het potje ergens neer zette, in de gang om het hoekje dat we niets konden zien.
    Dat hield hem tegen, ook met luier stond hij vaak in een hoekje.
    Belonen, enthousiasme en na een tijdje wilde hij ook wel op de wc.
    Geduld?!

10. MySe

MySe Bekend lid

Jun 14, 2010
    608
    0
    0
    ergenst in zeeland...
    Dank jullie wel dames voor jullie reacties tot nu toe.

Ik heb ook de nanny gekeken, maar dat gaat m niet worden, dat maakt het waarschijnlijk erger. Dat ben ik wel eens met mamapeetje.
    Ik moet dinsdag naar t cb dus zal het eens meenemen die aanpak.

Potje ook geen optie. We hebben 1x een per ongeluk ieniminie keuteltje in de ec gevonden en idd de vlag ging bijna uit, door het dolle heen en dachten NU is ie er door.. Helaas.....

Geduld? Heb ik zeker nog wel, maar ik vind die angst gewoon moeilijk.

Mieke wat jij zegt is t exact hier.
    Ik heb het idd gemeld, voor de ZOVEELSTE x. Ook het belang ervan uitgelegd en wat het met Sem doet.

K vind t gewoon rot niet omdat ie niet poept, maar omdat t manneke gewoon angst heeft die mama niet weg kan halen. :(

11. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Met mijn dochter was dit ook een probleem, ze was ook bang om te poepen omdat ze een hele voorgeschiedenis heeft met obstipatie, aambeien en noem maar op.
    Ik heb steeds gezegd als ze moest poepen, eerst even op de wc proberen, en als het niet lukt mag je een luier.
    Pas 3 dagen voor ze 4 was lukte het ineens, ik stond er zelf ook van te kijken :) Ze heeft wel gehuild, maar ze kon het niet meer ophouden dus hop, in de wc.
    Gewoon even volhouden nog, het komt echt goed. Hier trouwens ook zo'n leuke buurvrouw, die tegen haar zei, jeetje, wat raar dat je nog in een luier poept, ik zou maar op de wc gaan poepen anders gaan de andere kinderen je echt pesten hoor op school. :( Dat helpt dus echt helemaal niet, toen wou ze niet meer poepen en niet meer naar school.
    Dus geen druk op leggen, gewoon rustig blijven proberen. Veel succes!

12. MySe

MySe Bekend lid

Jun 14, 2010
    608
    0
    0
    ergenst in zeeland...
    O sterrefeetje dat kan ik wel weer eens proberen! Eerste x was geen succes maar wie weet. Hij is nu ook ouder.
    Wat erg dat mensen dat zeggen he! Dan zou je ze toch!!! Kan daar zo slecht tegen. :(

13. Jusi

Jusi VIP lid

May 4, 2007
    8,057
    2
    38
    Ow wat herkenbaar!
    Dacht al dat alleen ons zoontje dat had maar niet dus.

Ons zoontje is sinds begin dit jaar zindelijk qua plassen overdag, en sinds een goede week heeft ie ook 's nachts geen luier meer aan.
    Dat gaat hartstikke goed. :)
    Maar dat poepen.. drama!
    Toevallig had ie een paar weken geleden diarree, en dat durfde en wilde hij wel op de wc. :(
    Maar een dag later, toen dat over was, wilde hij weer een luier aan.

Wij proberen er ook geen druk achter te zetten, maar wel een beetje te sturen om hem eerst even op de wc te laten zitten.
    Het stomme is dat ie dan ook echt zicht- en hoorbaar zit te persen, maar er dus gewoon niks komt.
    Doe je hem een luier aan, gaat ie (altijd in hetzelfde hoekje, uit het zicht), staan poepen.

14. babybolly

babybolly Actief lid

Jun 7, 2012
    264
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi, hier hetzelfde probleem gehad. Heb het toen een tijd gewoon even losgelaten en het er helemaal niet meer over gehad. Ook anderen gevraagd het er niet meer over te hebben.

Met ons zoontje een moment afgesproken om naar de wc te gaan. (Als broertje werd geboren, dan mocht die de luiers gebruiken). Natuurlijk wilde hij dit ook zelf. Maar toen het zover was, vond hij het moeilijk. We hebben toen doorgezet en gezegd dat we een afspraak hadden. Toen heeft hij na een dag flink kramp, na een warme douche op de wc gepoept. Trots was hij en met a'n allen hebben we zijn drol uitgezwaaid. Daarna is het helemaal goed gegaan. Soms wil hij nog een sticker plakken, dan blijft hij gemotiveerd.

Sommige kindjes willen nog helemaal niet groot zijn en legt het hun veel druk op als de omgeving dat steeds zegt. Misschien kun je mensen in je omgeving vragen om dat niet steeds tegen hem te zeggen...

Succes!

15. mexicang

mexicang Fanatiek lid

Oct 1, 2008
    4,345
    85
    48
    HoiHoi!

Ook hier hetzelfde probleem gehad, alleen later icm poepangst.
    Mijn dochtertje was plaszindelijk met 2jr4m, dat ging razendsnel.
    Toen ze eenmaal goed plaszindelijk was, kwam het poepen op het potje of op de wc. Maar dat weigerde ze, dat wilde ze absoluut niet.
    Als we haar op de wc deden of op de pot, gillen.
    Ze poepte in haar luier, staand.
    Moet wel zeggen, ze heeft altijd moeite gehad met poepen, perst veel.

Op een gegeven moment is ze zittend met luier op de pot gaan poepen, dat was al een hele doorbraak.
    Iedere keer als zij dit had gedaan, mocht ze een sticker plakken en bij een vol stickervel kreeg ze een klein cadeautje, bv een patatje eten in de stad (vind ze het einde!).
    De beloning maakte ik visueel, ik maakte een A4tje met daarop een foto van haar, een plaatje van een luier en een picto van poepen op de wc/pot. Dan de stickervakjes en daaronder een plaatje van de beloning. Dat maakt het duidelijk.

Maar...stickervel vol, beloning gehad en toen begon 'de ellende'... ze werd ook bang om te poepen en wilde al helemaal niet meer poepen in luier op het potje. Tot 6 dagen kon ze haar poep ophouden, dus ja, dan word het keihard en werd de angst nog veel erger.

Op advies van de kinderarts zijn we toen Forlax gaan geven, niet 1 zakje, nee, 3 zakjes op een dag. De kinderarts zei letterlijk: "liever dat het tot aan haar nek zit, dan deze angst, waar ze doorheen moet"

3 zakjes op een dag, poepangst verdween binnen een week, maar ze poepte nog altijd in een luier.

En toen....
    van de ene op de andere dag, ze komt thuis na een dag kinderdagverblijf (haar eerste dag bij een 'grotere' groep, met oudere kinderen), gaat naar de wc om te plassen, kijkt mij aan en zegt: "o, ik ga ook poepen!"
    Ik denk, ik zeg niets....
    En ze poept, zomaar, op de wc!
    En dat doet ze nu nog steeds!

10 maanden heeft het geduurd, maar ze doet het op de wc!

En ik? ik dacht echt van...'heb ik mij daar al die tijd druk om gemaakt?? Het komt dus echt allemaal goed!'

Toch, als je kind bijna naar school gaat, kan ik mij voorstellen dat je hoopt dat hij echt op de wc gaat poepen.
    Maar, de kans bestaat dat hij dat gaat doen als hij naar school gaat, een nieuwe fase.

Is het misschien mogelijk dat hij bang is om door de wc te vallen? Of weg te spoelen? Dat hoor je ook wel eens en schijnt een hele reëele angst te zijn bij peuters/kleuters.

Succes! En onthoud.... het komt écht goed! Echt!
    (alleen is het wel fijn als je begrip zou krijgen als je het aankaart, want het is knap lastig!!)

Share This Page