tips voor speen af te leren + titel van boek

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door spriet, 13 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. spriet

spriet Fanatiek lid

5 jun 2008
    2.308
    33
    48
    Ik ben op zoek naar een titel van een boek om de speen op de post te doen.

En tips om haar voor te bereiden.

Ze heeft de speen alleen als ze slaapt maar dat ding is echt heilig bij haar, ook als ze moe is vraagt ze er continu om.

Omdat ik vind dat haar tanden niet meer mooi op elkaar staan is het voor mij klaar met dat ding al zal dochter er anders over denken.

Ze is ook net een paar weken overdag zindelijk dus ik hoop niet dat dit haar gedrag gaat beinvloeden op het zindelijk zijn.

2. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Welke dochter is het?

3. Mary1981

Mary1981 Bekend lid

8 jan 2009
    772
    0
    16
    Hier heeft Tinkerbell de speen onverwacht weggehaald. Ze was helemaal verbaasd maar we hadden al een poosje gezegd dat de elfjes haar speen zouden weghalen en aan kleine kindjes zouden geven als Tinkerbell haar daar groot genoeg voor vond.

Op het moment dat dat gebeurde stond ze even perplex. Maar wij reageerden enthousiast en met felicitaties omdat ze dus al zoooo groot was dat haar speen weg was. We vertelde haar dat Tinkerbell nu vast iets moois voor haar aan het maken was (Tinkerbell is een knutselelfje) waar ze dan vanaf nu s nachts mee kon slapen. Die avond vond ze een prachtige knuffel onder haar kussen. Ze is nooit meer over de speen begonnen.

Wel twee nachten soms wat onrustig, maar nooit meer naar de speen gevraagd.

Een echt aardige methode met de speen afbouwen enzo is er volgens mij niet helaas. Maar dit werkte bij ons. Wellicht een alternatief als je het boekje niet kunt vinden?

Ps. Dochterlief heeft het verhaal van Tinkerbell helemaal geaccepteerd maar gelooft er niets van hoor. Ze zegt telkens "maar eigenlijk hebben jullie de speen weggehaald toch?" Waarop ik maar antwoord dat het wel een mooi verhaaltje is. :)

4. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Ik ken het boek niet maar hier zijn (na stickers plakken) de spenen tijdens een kraambezoek weggegeven. Je kunt het ook opsturen naar Purk en dan een 'echte' brief terug sturen (lees in je eigen brievenbus leggen) Succes, het viel hier reuze mee

5. diddi

diddi Bekend lid

1 jan 2010
    590
    0
    0
    NULL
    NULL
    hihi Mary1981, wat een leuk verhaal en wat fijn dat dat gewerkt heeft!
    Onze dochter had de speen alleen nog met inslapen. Wij hebben haar de ene dag verteld dat ze haar speen aan de baby mocht geven waar wij op kraamvisite zouden gaan dat weekend. Die avond hebben wij hem weggelaten bij haar en ze heeft er een keer omgevraagd. De twee avonden daarna gingen ook goed en toen op naar de baby. Ze vond de baby lief en hij mocht haar speen wel hebben. We hebben haar er verder niet meer over gehoord! Ging een stuk soepeler dan ik van te voren verwacht had!

6. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Stoppen met Foppen heet het boek. Met SoeSoe de fopspenenfee. Dat is een uitgaven van Difrax.

Onze dochter heeft hem en alles netjes opgevolgd..............tot de laatste sticker, die moet nog steeds geplakt worden.....

7. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Leuk bedacht, misschien helpt het hier ook wel :)

8. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heb geen titel van een boek, maar hier werkte de speen op de post doen perfect! En ook onze dochter was er verslaafd aan (kreeg hem wel al alleen met slapen) en ik had nooit durven dromen dat het zo goed ging.
    Wij kenden een baby'tje in de omgeving, dus verteld dat spenen voor baby'tjes zijn en zij al een grote meid was (was ze het gelukkig mee eens ;)) Alle speentjes samen verzameld en in een enveloppe gedaan. Zelf dicht laten plakken (met hulp natuurlijk) en naar de brievenbus gelopen. Ze heeft hem zelf erin gedaan en toen drong het eigenlijk pas door wat ze gedaan had. Ze trok een zielig gezicht, maar we hadden een koekiemonster knuffel voor haar cadeau omdat ze het zo goed gedaan had en daar mocht ze dan ook mee slapen. Voordeel van op de post: ze wist dat er geen speen meer in huis was (was ook echt zo, dus ook voor ons geen terugweg mogelijk ;)) en dat ze er dus ook echt geen terugkreeg.
    's avonds 10 minuten gehuild (maar niet overstuur) en wij hebben herhaald dat de speen naar de kleine baby is. Daarna 's nachts nog 2 uur onrustig. Volgende dag geen enkel probleem meer, tot onze grote verbazing!! ze slaapt sindsdien beter dan ooit tevoren (hadden we dat maar eerder gedaan ;)), voorheen moesten we er nog wel eens uit om de speen terug te doen. Nu slaapt ze heerlijk door, wat een verademing! Dus... succes! het kan heel goed gaan ;)

9. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.494
    8.415
    113
    Ik hou zelf totaal niet van die fantasie verhaaltjes, dus toen dochterlief met 2,5 een keer met haar speen had lopen spelen overdag (ze had hem alleen nog maar in bed) en zelf had zoek gemaakt wisten we het wel ...
    Ze was heel erg verdrietig en het heeft wel een paar nachten geduurd voor ze er goed om kon slapen, heeft het er nog een hele tijd over gehad, maar het was wel klaar.

Een leuke methode is er denk ik niet. Sommige kinderen kunnen zelf de knop omzetten, bijvoorbeeld dat ze de speen zelf weggooien, maar goed, dat verschilt per kind!

Zorg er wel voor dat je voet bij stuk houdt en niet nog een reservespeen gaat aanbieden, want als ze dat door hebben ... ( ik ken kindjes die op die manier op de kleuterleeftijd nog aan de speen zijn)

10. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier een paar maanden geleden de speen de deur uit gedaan.
    Hier zijn ze ook in de brievenbus gegaan, dat werkte hier ook heel goed.
    Ze heeft zelf nog wat op de envelop geschreven en ze er allemaal ingestopt. Toen ze er in zaten, besefte ze ook dat ze nu echt weg waren.
    Ze mocht een knuffeltje uitzoeken die in plaats van de speen bij haar ging slapen.
    Eerst was ze wat onwennig en vroeg ze af wat ze in haar mond moest doen. Ze probeerde het zelfs met de knuffel maar dat was vies.
    Ze heeft toen een paar dagen een poppenspeen ingehad en ze ging toen probleemloos slapen. Nu zit daar maar een heel klein puntje op. Na een paar dagen was de poppenspeen kwijt en toen een drama nachtje gehad. Mijn man was in staat om een speen van de jongste te geven maar dat maar niet gedaan, ze moet toch een keer zonder en ik wil dat ze er in elk geval voor haar 3e verjaardag van af was.
    Daarna was het klaar en ze taalt er niet meer naar.

11. xxisoldexx

xxisoldexx Fanatiek lid

1 apr 2009
    1.538
    4
    0
    Mijn zoon had hem ook alleen 's nachts maar was wel heel gehecht aan zijn speen. Ik zei voor de gein als je nu je speen weg gooit gaan we morgen een mooi cadeau kopen. Gelijk weg gegooid, heeft er nog 2 avonden om gevraagd maar verder niet meer.

12. mutsie79

mutsie79 Fanatiek lid

6 sep 2007
    2.567
    221
    63
    Bij mijn dochter het verhaal van de spenenfee verteld toen ze 3 was, werkte goed.
    Bij mijn zoon was ik dit ook van plan rond zijn 3e te doen, maar 2 weken terug waren we in de stad en toen we thuis kwamen was zijn speen kwijt. Ik had geen zin meer om speciaal naar buiten te gaan voor een speen. Dus de uitdaging aan gegaan en sindsdien is hij speenloos! Alleen de 1e nacht wat trammelant gehad.......

13. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik heb zoontje verteld ruim van te voren dat de spenen op een gegeven moment vleugels krijgen en naar babies vliegen en vr kindjes een kadoo achterlaten.
    op n dag een knip gedaan op speen en toen hij merkte dat t anders was zei ik dat speen al bezig is om vleugels te krijgen en zo gaat vliegen. we hebben in de tuin in een nest gedaan in de avond en toevallig was er in de ochtend enorme kadoo op de nest.
    zoon gelooofde echt dat speen nr een baby vloog. en zonder problemen speen weg. niks huilen etc. hij hft er 3 keer naar gevraagd maar weken, maanden later.en ik vertelde het verhaal weer.

14. Kuona

Kuona Fanatiek lid

7 dec 2007
    1.258
    6
    38
    Ik ben wel een beetje verbaasd over die sprookjesverhalen. Nooit aan gedacht om zoiets aan mijn kinderen t vertellen. Ik heb mijn dochter de dag na haar 2de verjaardag verteld dat ze nu groot is en dat we de speen in de kast zouden leggen. We hebben de speen 's avonds samen weggelegd en ze heeft er 2 avonden naar gevraagd maar nooit om gezeurd/gehuild. Ze heeft er niet minder door geslapen.

Het hoeft dus echt geen mega drama te zijn (daar was ik overigens ook bang voor hoor). Een vriendin heeft het op exact hetzelfde moment (dag na 2de verjaardag) gedaan en dat ging net zo goed. Ik denk dat net 2 ook wel een ideale leeftijd is. Je kunt ze echt al iets uitleggen en ze zijn nog wat meegaander op die leeftijd (en mijn dochtertje heeft echt wel een sterke eigen wil hoor ;))

Deel Deze Pagina