Wat zouden jullie doen als jullie peuter of kleuter bij een vriendje wil spelen en hun huis ontzettend goor is. Dan heb ik het over dat er een lange tijd niet is gestofzogen en overal kruimels en viezigheid op de grond en bank, nare lucht in huis, grote spinnen op de gordijnen, een baby dat is gelekt met een overvolle luier en die met zijn vies broekje gewoon op de bank mag zitten etc. Kortom een echte tokkiefamilie. Nu heeft mijn kind de grootste lol met dat kind en is dat kind echt een schat maar het liefst wil ik niet meer dat hij daar speelt. Zouden jullie je kind gewoon laten spelen?
ja hoor, maar wel goed uitleggen dat hij zijn handen extra goed wast na het toilet bezoek en tussendoor, en kijkt of zijn kommetje/bordje goed schoon zijn.. (ligt ook aan de leeftijd natuurlijk).. en niet met zijn handjes overal aan de 'echt' vieze dingen komt. en thuis natuulijk lekker in bad doen erna haha
Lastig is dit. Mijn zoon heeft ook zo'n vriendje. Ik ben erg geschrokken toen ik daar thuis was, het stonk naar kattenurine, overal lagen haren, stofwolken, wc was heel erg vies, kinderen zien er ook wat smoezelig uit. Daarna heb ik de vriendschap ontmoedigd. Er komt nu ook minder vaak een vraag of hij kan afspreken met dat vriendje. Elke keer kon het niet, omdat we andere plannen hadden. En als het er wel van komt, dan wil ik dat het vriendje hier komt. Maar goed hij wil natuurlijk ook wel weer daar spelen. Ik lees even mee voor de tips.
Hm, vies in huis en het oordeel tokkiefamilie is voor mij niet echt hetzelfde. Vies huis kan ik mee leven zolang km er zelf niet al te lang in hoef te zijn.
Vriendje bij jou laten komen. Zou mijn kindje daar denk ik liever niet heenbrengen, maar zou ook zeker niet hun vriendschap gaan ontmoedigen/verbreken..
Vind het erg zielig voor het kind. Nu word hij er op afgerekend. Ipv een oordeel te hebben kun je misschien eens voorzichtig vragen of ze wat hulp nodig heeft met huishouden vaak zit er wel wat achter waarom ze hebben het niet schoon kunnen houden. Ik vind het ook een verkeerd voorbeeld naar je zoon toe hij neemt dat toch over en dadelijk roept ie op school jouw huis is vies en noem maar op hup kind word gepest..
Nee sorry mijn kind mag daar dan niet spelen. Dit vind ik niet gewoon klinken. Maar zou dit niet als reden aan mijn kind opgeven zodat het kind er niet gepest mee kan worden.
Als je het aandurft zou ik het eens bespreken. Het gaat in dit topic om jouw kind maar het zou toch ook voor de kinderen van het gezin fijn zijn als de omstandigheden hygienischer waren? Voor het zelfde geld hebben de ouders er zelf ook last van maar weten ze niet hoe ze het aan moeten pakken. Wat dat spelen betreft, ik zou me er ook niet helemaal prettig bij voelen maar als het gezin verder prima is en het 'alleen vies' is, tsja, loslaten en thuis goed wassen. Een kind kan best tegen een stootje.
Viezigheid zou ik qua speelomgeving niet eens heel erg vinden. Ik bedoel: buiten in het zand, modder, op straat enz is het een stuk viezer dan in een kamer met kruimels op de grond en spinnenweb op de gordijnen. Verder zou ik juist opletten om mijn kind geen woorden in de mond te leggen waardoor hij zijn vriend zou veroordelen. Zoals: als je daar bent moet je vaak je handen wassen oid. Gewoon na thuiskomst direct in bad, zonder gesprek over viezigheid in dat huis. Kinderen nemen woorden en gevoelens van ouders over, maar kunnen nog niet nuanceren. Wat meestal basis is voor het pesten. Heb je contact met die ouders? Speelt er iets? Hebben ze hulp nodig?
Mensen die hun huis vies hebben kunnen te kampen hebben met depressie of veel verdriet waardoor ze er even doorheen zitten. Het kan zijn dat ze even een geestelijke knau hebben gekregen. En het even niet meer op kunnen brengen. Weet je hoe fijn het dan is als er iemand is die je steunt en vraagt of ze jr kunnen helpen? Dat ene steuntje in de rug kan al zo fijn zijn en verschil maken. Zodat ze het weer kan overzien. Ik spreek namelijk uit ervaring. Heb het met vrienden/ vriendinnen mee gemaakt. En ook zelf een keer zo'n dip gehad. Je bent dan zo blij als je iemand kunt helpen dat ze weer zin hebben in het opruimen en leven maar ook als iemand jou zelf helpt. Ik zal zeker die vrouw en het kindje er niet op af rekenen maar wat hier boven word genoemd gewoon hulp bieden en vragen of je haar kan helpen. En dat ze altijd met je kan praten. Daar heb je meer aan dan de vriendschap tussen de 2 kindjes te verbreken.
Tuurlijk mag mijn kind daar spelen. Als ik de ouders vertrouw, en ik weet dat er zich geen gevaarlijke situaties voor kunnen doen, dan vind ik het geen probleem. Fris is anders, maar hé, van die paar keer spelen gaat hij niet dood. Hier dus ook zo'n vriendje gehad, die is blijven zitten dus nu speelt hij er nooit meer mee. Maar ze hadden echt grote lol en speelden graag met elkaar. Wie ben ik dan om dat tegen te houden? Alleen omdat het huis vies is? Nee hoor.
Mijn kind zou daar ook gewoon mogen spelen hoor. Buįten en op schop worden ze ook vies (en thuis trouwens ook wel eens ). Ik zou hooguit wat meer aanmoedigen dat ze bij ons thuis komen spelen, maar verder zou ik er niet veel mee doen. 's Avonds douchen doen we sowieso al, dus ik zou ook niet extra gaan benoemen dat dat is omdat het vies is bij het vriendje.
Je hebt vies en vies... Sommige huizen zijn zo vies dat je het je niet voor kunt stellen... Ik zou dan proberen het bespreekbaar te maken en te kijken of ik misschien wat voor ze kan betekenen, maar als mensen niet bereid zijn om er wat aan te doen, dan zou ik er geloof ik ook wel moeite mee hebben als mijn kind daar regelmatig zou spelen (en dan heb ik het dus niet over een huis wat misschien niet helemaal kraakhelder is, maar over (veel) meer dan dat...). Ik zou het desbetreffende kindje dan zoveel mogelijk bij ons thuis uitnodigen.
Ja wat een hoop dames hier ook zeggen. Ik zou zeker de vriendschap niet gaan ontmoedigen en ja, hij mag er ook gewoon blijven spelen. Dan maar daarna lekker onder de douche en een schoon huispakje aan. Buiten komt hij er vast smeriger uit hoor en de wasmachine is geduldig. Nu moet ik zeggen dat ik sowieso niet zo bacterie gericht ben. Ben meer van de; "krijgen ze weerstand van" stempel.
Ik weet van haar dat het niet komt omdat ze in een dipje zit, maar meer uit lui en laksheid. Dat is overal aan te merken. Haar huis is zo vies dat ik er niet in zou kunnen wonen, in mijn ogen is het onbewoonbaar vies. Dat kind ziet er ook allesbehalve fris uit. Vettige haren, nagels veeeel te lang etc. Maar het komt niet omdat ze het niet aan kan allemaal door een depressie bijvoorbeeld. Dit is gewoon hun manier van leven en ik vind het best zielig voor de kinderen. Als mijn dreumes een volle luier zou hebben denk ik gelijk aan verschonen. Haar baby was helemaal gelekt en zij ging hele onnozele dingen doen ipv verschonen. Wat ik wel grappig vind is dat mijn zoon toen hij weer thuis was zelf aangaf direct te willen douchen. Ik was met iets bezig en zei dat hij even moest wwchten maar dat kon hij niet. Hij moest onmiddellijk weer schoon zijn!!