Mijn zoontje van vijf jaar is in september begonnen in groep 2. Hij heeft al sinds groep 1 erg veel belangstelling voor cijfers en letters. Qua letters lukte het plakken nog niet en ik heb hem gezegd nog even te wachten met weer proberen. In de zomervakantie is hij er niet zo mee bezig geweest en ineens vorige week wil hij met mij weer eens een boekje lezen en tadaa......meneer kan ineens plakken! Leuk hoor. Zijn juf stond versteld maar vindt t prima, omdat zij ook gemerkt heeft dat de interesse al zo lang bestaat, op een gegeven moment is het gewoon niet meer te stoppen. Zijn er hier misschien meer kindjes uit groep 2 die ook beginnen met lezen? Maar nu: wat kan ik het beste lezen met hem, voor het begin? Ik had twee hele beginnersboekjes, van Fen en Tim. Veel drie en vier letterwoordjes. Dat gaat goed. En verder heb ik AVI 1 liggen, maar ik heb het idee dat ik een stap oversla, want dit is al wel een stuk uitgebreider. Welke boekjes kan ik het best mee starten? Welke zijn leuk? En zijn er bijvoorbeeld daarnaast ook 'lees-oefen-dingetjes' die leuk zijn op internet? Wie kan me een beetje wegwijs maken in leesland?
Toen mijn zoon begon met lezen in groep 2 heb ik AVI start boekjes gehaald, maar hij vond deze heel snel saai. Er zit daar amper verhaal in, en volgens zoontje gaat het boekje 'nergens over' Geautomatiseerd lezen ging vrij snel en toen hebben we boeken gehaald die hij leuk vond om te lezen (ook obv tips hier) Zolang hij nog hakt en plakt bij het lezen zou ik het houden bij AVI start, en dan kijk en of hij interesse toont in samengestelde klanken en samengestelde woorden enz. Maar al lezend hebben ze het snel onder de knie
Mijn dochter was ook n vlotte dame wat lezen betreft en begon ook in groep 1 al. Ik heb de reeks lezen is leuk van kluitman met haar gelezen. Waar er eerst korte zinnen met woordjes staan. En plaatjes met diezelfde woordjes erbij gaat het langzaam over in een stapje moeilijker. Wat mij betreft een aanrader. De serie Lezen is Leuk | LoL Magazine
Mijn dochter, groep 2, begint ook net met lezen. Ik had thuis al wat avi boekjes en in de bibliotheek zoekt ze onder avi start. Daar staan verschillende soorten boekjes, met verschillende niveaus. Van het herkennen van woorden en letters, samen lezen boekjes tot leesboekjes.
De samen lees boekjes uit de bieb zijn ook leuk. Vaak staat op de linkerpagina dan een verhaatje in eenvoudige zinnetjes en op de rechterpagina staan woordjes. In begin lees jij links en hij rechts. Na tijdje zul je merken dat hij ook links wel wil lezen. Daarna wordt het weer lastiger... Want meeste boekjes voor beginnende lezers zijn enorm flauw. Weinig verhaal en het loopt ook niet. Door de korte zinnen en het beperkte aantal woorden. Hier zijn we toen boekjes van paul van loon gaan lezen. En bij boekenvoordeelwinkel hebben ze een boek "ik lees al". Dat begint met avi-S (avi1 bestaat officieel niet meer) en eindigt op E3 (niveau eind groep 3) met oplopende moeilijkheidsgraad. En die verhaaltjes zijn nog best leuk ook. Toevallig laatst weggeven aan het buurjongetje en die vind het ook een leuk boek. En suske en wiske junior is ook heel leuk. Alleen zijn ze allemaal een ander niveau dus in het begin zeker even kijken of je de goede pakt En naar de bieb... Boekjes kopen is vaak best duur. Boeken zijn al niet goedkoop en die boekjes lezen ze maar kort. En de bieb is voor kinderen gratis dus maak er gebruik van
Wij zijn met de middelste nu bezig met avi-start en aanverwante boekjes. Maar ik lees even mee hier. Uit het niets noemde ze in ene allerlei woorden op. Ik had al een letterlijn liggen (die ze in groep 3 ook hebben), dus hing er wat woorden aan op en die las ze meteen (maan, roos, ik, vis, poes etc.), dus nu even verder aan het kijken. Variƫren sowieso met woordjes op de lijn, maar ze wil graag echt lezen
Je kunt ook zelf korte verhaaltjes schrijven met de klanken/woorden die je kind al kent. Dat vonden mijn zoontjes in het begin het allerleukst. De samenleesboeken, die hierboven al werden genoemd, waren (en zijn voor de jongste) ook een groot succes. De meeste andere beginnersboekjes vonden ze saai en ze hadden nog niet het geduld om grote lappen tekst te lezen.
taal-oefenen.nl 36 euro voor het hele jaar, kan met meerdere kinderen en heb je rekenen, begrijpend lezen etc ook gratis bij om te oefenen. is wel erg leuk en volgt ook school systeem. het heet ook junior Einsteins denk ik tegenwoordig.
Om te beginnen zijn de samenleesboekjes van Zwijsen leuk. Jij leest een bbladzijde en op de voldende bladzijde staan een paar woorden die je kindje dan kan lezen. AVI Start is om mee te beginnen, maar dat vond onze dochter maar saai... Meestal zijn dat hele korte stukjes, die nergens over gaan. Ze wilde een verhaal met een begin en een einde Ik heb het niveau op een gegeven moment maar een beetje los gelaten, het ene E3 boekje is het andere niet, en door meer verhaal zit er ook context in waardoor het lezen eigenlijk ook beter ging. Boekjes van Bakermat zijn een aanrader (meestal verhalen met een moraal; bijv. "Haas en Pad" over de slimme schildpad die van de Haas won met hardlopen).
Uit de bieb haalden wij vorig jaar voor mijn dochter (toen groep 2) avi start en samenleesboekjes. En we hebben de bobo, die vindt mijn zoontje (groep 1) leuk. Daar staat elke week 1 letter centraal. Veder hebben we een paar app's van JufJannie, die zijn ook erg leuk!
Mijn zoon zit net in groep 2 en begon in groep 1 al met lezen van zinnen (ervoor al woorden), de serie ik kan al lezen, lezen is leuk etc sprak hem altijd wel aan. Daarnaast gewoon boekjes in de bieb halen, scheelt een hoop geld. Op school kregen alle kinderen met de Kinderboekenweek een boekje van Borre, deze leest hij nu zelfstandig, de woorden zijn voor hem goed te doen en daarnaast sluit het boekje ook aan bij zijn beleveniswereld. Wat ik wel lastig vind, is dat een hoop boekjes op zijn leesniveau geschikt zijn voor oudere kinderen en dus niet aansluiten bij zijn beleveniswereld, maar dat is voor jou een toekomstig probleem
Dat wordt vanzwlf nog erger... Mijn dochter was 6 en las E5... Dat zijn 8-9-jarigen. En ze is inmiddels 8 en is avi-uit. Dat is dus ook voor 12-jarigen. Je word er wel steeds handiger in... Veel fantasieboeken kunnen bjvoorbeeld prima. Maar stuur maar een pb als je tips wil Geronimo stilton en aanverwanten is ook geen issue en daar zijn echt bergen boeken van
Juf Jannie heb ik gezocht, maar helaas niet kunnen vinden. We zijn bij de bieb geweest voor het eerst! Tis toch wat, al zo lang niet bij een bieb geweest, maar we hebben 8 boekjes! Degene die hij nu met mij leest is M3, dit gaat eigenlijk prima.
Ik lees ff mee. Sinds 3dagen heeft mijn knulletje het ook helemaal te pakken. Hakt en plakt en dan leest hij het hele woord op. Bos, boom, dak. Dat soort woordjes. Geen verstand van avi? of e nog wat boeken? Echt geen flauw idee wat dat is Gister voor het eerst de bieb in geweest. Zag door de bomen het bos niet meer. Zaten wat 'mee lees' boekjes tussen. Hebben er een paar meegenomen maar dat begint hij nu wat saai te vinden. Woorden uit zinnen proberen te lezen wil hij niet. Denk dat ie beetje verward raakt door al die woorden er omheen. De losse woorden die ernaast staan kent ie nu dus wil wat anders. Bieb had verder niet echt wat boeiends van wat ik kon vinden