Vertellen/aankondigen van geregistreerd partnerschap

Discussion in 'Zwangerschap' started by annick1984, Dec 20, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. annick1984

annick1984 Bekend lid

Sep 18, 2013
    969
    47
    28
    Female
    Hoogezand
    Geen idee of ik het hier goed neerzet, maar zag 1 2 3 geen andere subforum waar het paste. Mocht iemand toch een betere plaats weten, dan merk ik het wel ;)

Het gaat om het volgende:

Ons mannetje wordt in eind maart / begin april geboren, en omdat wij op dit moment alleen maar een samenlevingscontract hebben, weten we dat er 'iets' geregeld moet gaan worden. Daarom hebben mijn vriend en ik gekozen voor een geregistreerd partnerschap (ervan uitgaande dat dit voor de baby voldoende is - op de site van onze gemeente staat van wel)

Maar hoe kunnen we dit leuk brengen bij onze ouders? We zien zijn ouders rond de kerst of iets daarna, en mijn ouders tijdens oud en nieuw.

Iemand suggesties?

2. josephinevh

josephinevh Fanatiek lid

Jun 17, 2014
    1,316
    0
    0
    GP is hetzelfde als trouwen met ook zelfde gevolgen zoals gemeenschap van goederen. Je kunt ook erkenning regelen naast het samenlevingscontract.

3. Swiftje

Swiftje Lid

Jan 23, 2014
    39
    0
    0
    Omg. Apeldoorn
    Ik heb gewoon gezegd dat mijn ouders op het gemeentehuis moesten komen op die datum en dat ze moesten tekenen :p

4. annick1984

annick1984 Bekend lid

Sep 18, 2013
    969
    47
    28
    Female
    Hoogezand
    Wij hebben nu de keuze voor geregistreerd partnerschap gemaakt. Hoogstwaarschijnlijk zetten we dit later (als de uk wat groter is) om in een huwelijk, maar we willen het voor nu wat simpeler houden (net een huis en auto gekocht met 1 salaris).

We hebben op dit moment nog geen datum. Ja voor eind maart / begin april, maar dat is nogal breed. Het gaat mij nu ook meer om de aankondiging van het feit "dat", en nog niet zozeer om de datum.

5. LoveShineALight

LoveShineALight Fanatiek lid

Feb 16, 2014
    1,217
    116
    63
    Volgens mij kun je een geregistreerd partnerschap niet zomaar omzetten in een huwelijk. Mij is verteld dat je dan eerst moet scheiden, om vervolgens opnieuw te trouwen. Handig om ff te checken!

Hier wil ik graag trouwen, maar hebben het nu geregeld middels erkenning. De rest komt later.

6. josephinevh

josephinevh Fanatiek lid

Jun 17, 2014
    1,316
    0
    0
    Ik wilde je er alleen ff op wijzen dat het dan idd makkelijk geregeld voor je kind. Je partner wordt dan verondersteld de vader te zijn en ook gezag is geregeld. Echter, ik weet niet wat jullie nu geregeld hebben in samenlevingsovereenkomst, maar als je geen voorwaarden afsluit voor het GP dan zit je met een gemeenschap van goederen (zijn schulden ook jouw schulden etc). Erkenning en gezag regelen is 2x een formulier invullen dus valt reuze mee. Wilde je alleen ff wijzen op de rechtsgevolgen van een GP. Zo verandert er ook van alles mbt erfrecht ten opzichte van enkel een samenlevingscontract. Ik zou dus alles wel ff goed checken of dit echt is wat je voor ogen hebt! Succes!

7. sther3

sther3 Niet meer actief

Dit is niet waar. Ik heb het zelf afgelopen jaar gedaan, vorig jaar geregistreerd partnerschap, na een half jaar kosteloos omgezet in een huwelijk. Je hoeft dan alleen samen met je partner een handtekening te zetten, geen getuigen meer nodig als je het omzet.
    Sinds april dit jaar is bij een geregistreerd partnerschap je partner ook automatisch de vader, erkennen is dan niet meer nodig.

8. LoveShineALight

LoveShineALight Fanatiek lid

Feb 16, 2014
    1,217
    116
    63
    Aha, ok, dan ben ik verkeerd voorgelicht daarover.

9. BlijEi

BlijEi Bekend lid

Sep 27, 2014
    657
    0
    16
    Where the heart is
    Met als toevoeging dat dit alleen in de gemeente kan waar je het gp bent aangegaan. Als je wel in een andere gemeente een omzetting wilt doen (gp naar huwelijk noemen ze een omzetting), dan zul je wel eerst moeten scheiden en weer opnieuw trouwen. Je kunt immers geen twee verbintenissen op je naam hebben staan. Bigamie is nog nog steeds verboden in Nederland :p

10. NiHeJa

NiHeJa Bekend lid

Jun 30, 2014
    845
    85
    28
    Als je het simpel wilt houden kun je natuurlijk ook je kind laten erkennen. Daarvoor ga je gewoon naar het gemeentehuis tijdens bezoekuren en dan wordt het ter plekke geregeld. Daarbij vragen ze ook welke achternaam het kind moet dragen. Als het kind dan geboren is kun je via internet bij de rechtbank het gezag aanvragen, zodat vader ook gezaghebbende is over het kind. Kun je daarna alsnog trouwen wanneer jullie het er naar hebben. Of waarom willen jullie dan voor een geregistreerd partnerschap gaan? *Puur uit nieuwsgierigheid hoor* Klinkt zo dubbel op om eerst samenlevingscontract te hebben, dan geregistreerd partnerschap en dan nog een keertje trouwen.

11. BlijEi

BlijEi Bekend lid

Sep 27, 2014
    657
    0
    16
    Where the heart is
    Ik weet de beweegredenen van TS niet, maar wij hebben ook een omzetting van een gp naar een huwelijk gedaan. Wij hadden nog geen kinderen, net een huis gekocht en wel een kinderwens. In verband met weinig geld op de spaarrekening besloten we toen op de gratis dag een gp aan te gaan (geen samenlevingscontract nodig) en dan op een later moment te gaan trouwen. Het was dus puur een financiële en zakelijke kwestie. Met als bijkomend voordeel dat ik de naam van mijn man kon gaan dragen en we dus na de geboorte van onze zoon Fam. <naam> waren :)

12. NiHeJa

NiHeJa Bekend lid

Jun 30, 2014
    845
    85
    28
    Maar naar ik begrepen heb, heeft TS al een samenlevingscontract. Dan zie ik niet het extra voordeel van een GP als je ook nog wilt trouwen in een later stadium toch? Want op zich kan je met een erkenning dan ook de familienaam van je vriend aan je kind meegeven. Op 't moment dat je dan later alsnog trouwt heb je ook de naam van je vriend (Dan man :D ). Kijk als je nik op papier hebt, dan snap ik GP wel hoor. Maar ik dacht dat ze al Sam.lev.contr. had.

13. BlijEi

BlijEi Bekend lid

Sep 27, 2014
    657
    0
    16
    Where the heart is
    Oh, dat zou kunnen. Indien er al een samenlevingscontract is, zou ik inderdaad direct voor een huwelijk gaan (wat ook gratis kan!) i.p.v. eerst nog een gp. Ook een beetje dubbelop dan..

14. Juels75

Juels75 Actief lid

Aug 11, 2014
    294
    0
    0
    Ik zou het niet weten. Nog nooit meegemaakt dat een gp feestelijk werd gebracht of gevierd. Ik zou dat bewaren voor als je gaat trouwen.

15. monica73

monica73 Bekend lid

May 14, 2011
    580
    16
    18
    Wij hebben GP, gedaan 3 maanden voor de geboorte van mijn zoontje. Puur uit praktisch en financieel oogpunt. Wij hebben helemaal niks met een huwelijk, al kunnen we dat altijd nog omzetten met een ceremonie.

Alleen onze directe familie was erbij aanwezig, zoals ouders, broers en zussen. Na het tekenen hebben we bij ons thuis geborreld en hebben we getrakteerd op een etentje. Ik vond het belangrijk om de zaken goed te regelen voor onze kinderen en zelf ook de achternaam te dragen van mijn man. Bewust niet veel bijzonders gedaan, alleen een gezellige middag en avond met onze naasten. Ik kijk er leuk op terug en als ik me bedenk kan ik altijd nog trouwen met een knalfeest.

16. 2liefjes

2liefjes Actief lid

Jun 7, 2012
    498
    0
    16
    Wij hebben het gewoon verteld, niks bijzonders mee gedaan. Omdat wij uiteindelijk waarschijnlijk ook nog willen trouwen het heel klein gehouden. Alleen met ouders, broers/zussen. Daarna gezellig high tea bij ons thuis met hun erbij en in de avond zijn we met ons tweetjes gaan uiteten. Was een gezellige dag!

Share This Page