Ik heb geen idee of het wel in de goede rubriek staat, sorry als het verkeerd staat maar ik weet niet waar het anders moet staan. Wij gaan nu ronde 11 in en ik weet best dat er mensen zijn waarbij het nog langer duurt maar ik zie het gewoon even niet meer zitten. We hadden zo'n goede hoop deze maand. Ik was ontzettend moe, zere borsten krampen in m'n buik maar weer die vanmorgen. We klussen elke dag dus m'n ei kan ik nooit gemist hebben. De eerste paar rondes is het nog spannend en nu, het sloopt je gewoon zodra je ongesteld bent geworden. Ja ik heb hem even flink zitten nu..... Mijn man weet me altijd nog wel op te beuren maar ook bij hem zakte de moed even weg. Kunnen we uberhaupt wel zwanger worden? Waarom lukt het toch maar niet? Al die twijfels, het voelt nu gewoon even zwaar kl*t* We zitten nu bijna aan het jaar en het is best een enge gedachten al zal het voor sommige stom klinken, ik weet het, maar de enige gedachten die er nu nog maar alleen door me heen gaat is zullen we ooit wel kinderen hebben of is dit het Stel we gaan naar het ziekenhuis, wat gaat er dan allemaal precies gebeuren? Ovu. testen hebben ook geen zin want we klussen elke dag dus m'n ei kan ik niet missen maar heb ik wel een ei? Ach een heel verhaal maar de moed zakt gewoon even weg de gedachten schieten door ons heen kinderloos te blijven de spanning aan het einde van de maand is weg en veranderd in stres. De hele maand door zijn we er verder niet bewust mee bezig en klussen elke dag omdat we het zelf willen en zouden we geen zin hebben doen we het niet maar waarom komt bij ons dat kleine wondertje toch maar niet
Ik snap je, echter kan ik daar helaas en gelukkig nog niet over mee praten. Wellicht is toch goed de HA te bellen en het verhaal daar voor te leggen. Wellicht worden er wat testen afgenomen en kan hij/zij jou een doorverwijzing geven naar de gyneacoloog. Deze kan jullie wellicht gerust stellen ... of een traject in laten gaan! Toch even bellen hoor, lijkt me in jullie geval erg belangrijk!
Ik baal ook weleens als ik weer ongesteld ben geworden. Ik denk ook vaak waarom het deze ronde wel raak zou zijn.... Maar als ik naar de cijfers kijk en de kleine kans die je per maand hebt om zwanger te worden... Het is zo´n wonder om zwanger te raken. Er moet zoveel kloppen op het juiste moment. Ik heb me er een beetje bij neergelegd, het losgelaten. We zien wel wanneer het raak is. We klussen wanneer we zin hebben, ook al is het moeilijk als je weet dat je je ei hebt. Wij zijn sinds september bezig, ik tel niet echt te rondes..
Wat jij beschrijft, zo voel ik het ook! Wij zijn nu alweer bezig aan de 14e ronde en ook ik vraag me zo langzamerhand af of wij ooit wel kindjes gaan krijgen . Ik gebruik dan wel al 6 maanden ovutesten, ben er toen eens mee begonnen om te kijken of en wanneer ik dan een eisprong zou hebben. Wij klussen dus ook iedere dag vanaf het moment dat ik een positieve ovutest heb, ervoor en erna klussen wij wanneer we zin hebben. Ik ben wel al naar de huisarts geweest en het zaad van mijn vriend is toen onderzocht, dat was prima. Nu kunnen we 25 mei naar de gynaecoloog. Ik ben opgelucht dat wij die stap hebben gezet, het voelt goed dat er nu eens het een en ander onderzocht wordt, alhoewel ik wel bang ben voor de uitslagen. Maar net als jij ben ik er ook even helemaal klaar mee. Toen wij net waren begonnen was het allemaal nog spannend en dacht je na het doorbreken van de menstruatie 'ach nou ja, op naar de volgende ronde'. Maar ik merk dat ik mij de laatste tijd niet echt meer kan opladen om vol goede moed aan een nieuwe ronde te beginnen. Soms denk ik weleens, waar doe ik het allemaal voor het lukt toch niet . Weet je, ik kan me gewoon niet meer voorstellen dat ik ooit een positieve zwangerschapstest zal hebben. En oh ja, iedereen om ons heen raakt of in de 1e ronde zwanger of anders binnen 4 maanden. Zij zijn allemaal later dan ons begonnen maar zij krijgen nu al een buikje, het doet me vaak veel verdriet om te zien hoe makkelijk het bij anderen gaat. Ik krijg van deze mensen ook vaak te horen 'ach, je bent nog jong, het komt vast wel goed, focus je op andere dingen'. Ik kan er niks mee hoor met deze goedbedoelde adviezen Maar Anoniem, misschien is het voor jullie ook weleens goed om de stap richting de huisarts te zetten, alleen op die manier kom je te weten of alles in orde is bij jullie. Stel dat er iets kleins is waardoor het niet wil lukken, dan ben je al zo lang voor niks aan het proberen.
Dan klus je niet helemaal goed. Als je een positieve test hebt zit er meer LH in je urine. Dit hormoon zorgt voor de eisprong. Je eisprong vindt meestal 24 uur na de LH-piek plaats. Alleen weet jij niet of je de piek meet of de aanloop naar de piek toe of de afloop van de piek. Het beste is dus om vanaf dat je niet meer ongesteld bent om de dag te klussen. Als je 2 strepen hebt zou ik die dag ook nog klussen en daarna als je zin hebt. De meeste kans op zwangerschap heb je dus door te klussen de dag voor je ei-sprong. Nog even een aanvulling. Dat je een LH-piek meet, wil nog niet zeggen dat je ook daadwerkelijk een eisprong hebt. Je kan best LH aanmaken en dat eitje niet springt. Maar laten we van het positieve uitgaan en zeggen dat we allemaal een mooie eisprong hebben
. Maar aan de andere kant weeBalen als het zo lang duurt, als je zo twijfeld zou ik toch de stap zetten en eens bij de ha langs gaan. Daarnaast vraag ik me af of het wel verstandig is om elke dag te klussen, Als je zeker weet dat je partner sperma van een zeer goede kwaliteit heeft kan dat, maar is de kwaliteit bij hem net even minder dan heeft zijn lichaam niet de kans om voldoende goede aan te maken en heeft hij dus dagelijks weinig goede zwemmers en word daardoor de kans kleiner (is mij verteld). Dus misschien een idee omdat in ieder geval eens uit te laten zoeken. In mijn ogen wordt iedereen ook maar even zwanger . Maar aan de ander kant weet je natuurlijk vaak niet van anderen hoelang ze al bezig zijn en zullen anderen dat misschien ook van jou zeggen. Niet te wanhopig worden hoor tegewoordig kan er zoveel! groetjes Ingrid
Je zal het onderstaande verhaal vast al weleens gelezen hebben, maar ik zet het toch voor je neer, misschien heb je er iets aan? Kansen om zwanger te worden Wat is normaal? Veel vrouwen raken in paniek als ze binnen een paar maanden nog niet zwanger zijn. Ze denken meteen aan onvruchtbaarheid of allerhande problemen. Maar daar hoeft helemaal geen sprake van te zijn! Wat zijn je kansen om zwanger te worden? En welke factoren beïnvloeden de kans op zwangerschap? Onderzoek in een niet-geselecteerde groep mensen laat zien dat 80-90% van de vrouwen van paren met kinderwens binnen een jaar zwanger zijn. De gemiddelde kans per maand (dat is iets anders dan een normale kans) die hieruit berekend kan worden is 15%. Als je onvruchtbaar bent is je kans per maand 0% en als je supervruchtbaar bent 60%. Iedere kans daartussen komt dus voor! Supervruchtbaar: je zwangerschapskans per maand is 0,6 (60%), binnen een half jaar is 100% zwanger. Normaal vruchtbaar: je zwangerschapskans per maand is 0,2 (20%), binnen een half jaar is 74% zwanger, binnen een jaar 93% en binnen twee jaar 100%. Matig vruchtbaar: je zwangerschapskans is per maand 0,05 (5%). Binnen een jaar is 46% zwanger, binnen 2 jaar 71%. Wat uit deze cijfers blijkt is dat het niet normaal is als je binnen een paar maanden zwanger bent! Het is normaal als je binnen twee jaar zwanger bent en het komt vaak voor dat het binnen een jaar lukt (bron: Obstetrie en gynaecologie, PE Treffers). Wanneer onderzoek? In Nederland zijn de afspraken zo, dat als jullie na een jaar onbeschermd vrijen (dus zonder condoom, pil, spiraal of wat dan ook) nog niet zwanger zijn, dan kom je in aanmerking voor extra onderzoek. Dit onderzoek zal in de meeste gevallen NIETS opleveren! Het meest waarschijnlijk is dat je er niets aan de hand is en dat je gewoon een paar maanden langer geduld moet hebben. Uiteraard zijn er wel diverse oorzaken voor niet zwanger worden. Die kunnen met dat onderzoek worden opgespoord en daar kan dan eventueel iets aan gedaan worden. Waardoor wordt de kans op zwangerschap kleiner? Leeftijd Het lijkt cliche, maar ik noem het toch. Hoe ouder je wordt hoe kleiner de kans om zwanger te worden. Het is niet reeël om te verwachten dat als je 20 jaar de pil hebt geslikt en je stopt daarmee als je 36 bent, dat je dan binnen een paar maanden zwanger bent. Het kan wel, maar het is een uitzondering! Je bent als je 35 bent nog maar half zo vruchtbaar als wanneer je 25 of 30 bent. Globaal gezegd neemt na je 30e de normale kans om zwanger te worden met de helft af! Dat betekent niet dat je niet zwanger kunt worden, alleen dat het langer duurt. Ook voor mannen neemt de vruchtbaarheid af met de leeftijd. Vanaf het 45e jaar neemt de kwaliteit af van het sperma. De zaadcellen zijn dan minder beweeglijk en de hoeveelheid daalt. Dus als je kinderen wilt, begin op tijd! En als je ouder bent, verwacht dan niet dat het heel snel lukt en raak ook niet in paniek als je niet binnen een paar maanden zwanger bent. Alcohol Alcohol heeft een negatieve invloed op vruchtbaarheid, ook in kleine hoeveelheden. De gezondheidsraad heeft daar wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en komt in 2005 met de volgende conclusie: Het enige advies waarmee ongewenste effecten van alcoholgebruik met zekerheid worden uitgesloten luidt voor de vrouw dat zij geen alcoholhoudende drank gebruikt vanaf het moment dat ze probeert zwanger te worden tot het moment dat ze haar baby geen borstvoeding meer geeft. Voor de man geldt dat hij zijn alcoholgebruik dient te staken vanaf het moment dat de vrouw zwanger probeert te worden tot het moment waarop de zwangerschap is vastgesteld. Dus om alle effecten van alcohol uit te bannen zouden jullie allebei geen alcohol meer moeten gebruiken vanaf het moment dat je zwanger wilt worden! Alcoholgebruik vergroot ook de kans op een miskraam en op een minder goed verloop van de zwangerschap en een minder goede ontwikkeling van de baby. Dus samen stoppen bij zwangerschapswens. Roken Ook roken heeft een negatieve invloed op vruchtbaarheid. Niet alleen op vruchtbaarheid, maar ook de kans op een miskraam wordt groter, het heeft negatieve effecten op het verdere verloop van de zwangerschap en de ontwikkeling van het kind en ook na de geboorte verhoogt roken in huis de kans op bijvoorbeeld wiegedood. Alle reden dus om samen te stoppen bij zwangerschapswens. Medicijnen/drugs Medicijnen en drugs kunnen een negative invlioed hebben op de zwangerschap. Met drugs moet je sowieso stoppen. Eventueel onder begeleiding van je huisarts of van het CAD. Met medicijnen stop je ALLEEN na overleg met je huisarts of behandelend arts. Soms kun je overstappen op een ander medicijn dat minder schadelijk is. Ongezond leven Je kansen om zwanger te worden nemen toe als je gezond leeft. Regelmatig en gevarieerd eten, voldoende groente en fruit. Niet teveel koffie en thee. Op tijd en voldoende slapen. Voldoende bewegen. Denk ook aan het starten met foliumzuur. Het lijkt erop dat de kans op een miskraam vermindert als je foliumzuur gebruikt! Overgewicht Je vruchtbaarheid neemt af bij overgewicht. Het is zeker raadzaam om voor je zwangerschap af te vallen, dat vergroot je kansen om zwanger te worden en is ook veel beter voor de zwangerschap zelf. Geschreven door Mirjam Zwaal, verloskundige Zwangerschapspagina. Verder zou ik je toch aanraden om ovulatitesten te gaan gebruiken, omdat je zo kunt nagaan of je wel een eisprong hebt. Succes! En wonderen bestaan! Geef de moed niet op meid!
Ooh, maar de aanloop naar de piek toe meet je toch niet? Als je positief test betekent dat toch dat je midden in de piek zit en je eisprong idd 24-48 uur later plaatsvindt? Wij hebben om de dag geklust en ten tijden van de piek iedere dag, dus zal wel goed zijn toch?
Het beste is om ervoor te zorgen dat er zaadcellen liggen te wachten als de eisprong plaatsvind. Als je ovulatietesten gebruikt en je test maar 1 keer per dag, kun je de piek missen. Als je hebt geklusd zoals je boven beschrijft zit je goed. Je kunt ook letten op je cervixslijm. En ooit zal het bij ons ook raak zijn
Om de dag klussen lukt ons dus echt niet, we hebben het geprobeerd maar dan hadden we geen zin meer als de eisprong zich aandiende . Ik heb eigenlijk altijd 2 dagen een positieve test en krijg dan de dag na de 2e positieve ovutest mijn eisprong, dit weet ik omdat ik temperatuur . En we beginnen altijd op de 1e dag dat de test positief is met klussen dus dan liggen er volgens mij toch al wel wat zaadjes te wachten . Maar bedankt voor je advies, ik zal het zeker onthouden
Ik was rond ronde 9 a 10 het onzekerst. Daarna kwam de datum in zicht dat we naar de ha konden en dat gaf mij persoonlijk iets meer rust. Je hebt dan iig het gevoel dat er wat aan gedaan gaat of kan worden. Ook daarna is het wachten nog eindeloos, wij zijn inmiddels bijna weer een jaar verder, maar toch. Je wordt beiden helemaal onderzocht en dan weet je iig iets. De ergste onzekerheid wordt weggenomen en dat is al heel fijn. En mijn schoonzusje stond na anderhalf jaar op het punt om naar de ha te gaan en werd toen alsnog spontaan zwanger, het kan dus allemaal nog.