Beste lactatiekundigen, Gaan er veel voedingsstoffen (of anderszins "goede zaken") verloren als de BV ingevroren is geweest? Achtergrond van deze vraag: mijn jongste is nu ruim 4 mnd oud, vanwege diverse (medische) redenen was het niet gezond voor mij om langdurig BV te geven. Omdat mijn tweede kindje ernstige obstipatieproblemen heeft (gehad) na het stoppen met de BV, wilde ik de BV nu graag toch zo lang mogelijk rekken en zo voorzichtig én gecontroleerd mogelijk afbouwen. Ik ben een tijdje terug dus al gestart met kolven en gaf de BV dus de laatste tijd alleen nog via de fles. Per 3 à 4 dagen verving ik dan 30cc BV voor 1 schepje FV (nutramigen ivm KMA). Dat betekende dat de BV die zij kreeg dus langzaam steeds minder werd en dat ik de overschotten in kon vriezen. Vorige week werd het écht tijd dat ik stopte met de BV en zijn we dus overgegaan op de voorraad uit de vriezer. Zij zat toen al een weekje op nog een halve fles (90cc) per dag BV en dat ging prima, het afbouwen was heel goed gegaan en haar darmen leken nergens moeite mee te hebben. Echter, nu gaat het mis. Zij krijgt nog steeds die 90cc BV per dag, maar sinds een week nu dus ontdooide moedermelk. En helaas, ze zit sindsdien ineens hevig verstopt, echt heel erg. Alle trucjes al toegepast, maar het enige wat nog helpt zijn klysma's . Herstarten van de BV is geen optie ivm dieet en medicatiegebruik bij mij. Maar goed, met de HA of KA bespreken we wel welke andere opties we hebben, dat is op zich mijn vraag niet. Ik was dus alleen wel enorm nieuwsgierig of er nou zoveel verloren gaat als je BV ingevroren hebt en weer voorzichtig ontdooit en opwarmt of dat het gewoon stom toeval is. Bedankt.
hoi wat naar om te horen zeg, vervelend dat ze er zoveel last van heeft. Ja, er gaat wel wat verloren bij invriezen en ontdooien van BV, maar dat het dit effect zou kunnen hebben, zo'n enorme obstipatie, dat is mij onbekend. Caseïne in de moedermelk is verantwoordelijk voor het laxerende effect van borstvoeding. Het zou kunnen dat dit minder actief is na invriezen. Heb je al gedacht aan donormelk? Misschien dat dat zou kunnen helpen bij je dochter! Mirjam
Bedankt voor je reactie Mirjam! Weet je toevallig ook of caseïne op een andere manier toe te dienen is aan een baby of gaat dat echt alleen via BV? Ik weet niet zoveel van donormelk, maar ik vermoed dat dat geen optie is aangezien ze zowel koemelkeiwit- en lactosevrij als sojavrij krijgt ivm forse allergieën. Ik kan me niet voorstellen dat daar veel voorraad van zou zijn. En is die donormelk niet ingevroren dan? Is dat gewoon vers? Waar kan ik daar navraag over doen?
hoi donormelk is wel ingevroren, je zou iemand moeten vinden bij jou in de buurt van wie je de melk zo vers mogelijk zou kunnen krijgen. Ken je misschien zelf iemand? google eens op donormelk of moedermelkbank Succes Mirjam