Ik had ook 18 weken verlof, maar maak je geen zorgen, je krijgt van het UWV een brief met de datum wanneer je weer moet beginnen en daar moet je baas zich gewoon aan houden.
Zwangerschapsverlof - berekenen perfect voor iedereen die het niet precies weet!!!!!! Hij geeft precies aan wanneer je weer moet gaan werken.... Dus bij 4 weken van te voren stoppen en 1 week overtijd bevallen heb je gewoon 1 week kadoo. (dus gewoon 12 weken na je bevalling)
Haah, hier nooit een brief gehad, omdat mijn bevallingsdatum nooit is doorgegeven. 'Goh, misschien stuurde ik daarom een geboortekaartje naar het werk en niet alleen voor aan de muur!' hihi
Thanks voor alle rea's meiden! Kwam er gister via een collega achter dat ze zelf ook 2x overtijd heeft gelopen (ik werkte toen nog niet bij het bedrijf) en ook gewoon later is begonnen....dus ze wist het wél en wilde mij dom houden... Toen ik de brief liet lezen deed ze alsof ze verbaasd was Lekker triest zeg... Maar goed, fijn om te weten dat ik via het UWV gewoon een brief krijg met de juiste datum! Zal ik bij mijn zoontje ook vast gehad hebben (was toen 3 dagen overtijd), maar mijn hersenen werken de laatste maanden niet helemaal optimaal meer
Echt een stelletje slavendrijvers die werkgevers van tegenwoordig, bah bah. Heb het met de mijne ook niet getroffen, zo onmenselijk allemaal.. Inderdaad goed uitzoeken waar je recht op hebt en dat recht desnoods maar halen als het je niet gegeven wordt..
Zie volgende voorbeeld op de site: Zwangerschapsverlof - lengte "Als je bijvoorbeeld kiest voor vier weken verlof voor je vermoedelijke bevallingsdatum en je bevalt een week te laat. Je blijft dan na je bevalling recht houden op de 12 weken verlof. In totaal heb je dan vier weken verlof voor je vermoedelijke bevallingsdatum, 1 week overtijd en 12 weken na je bevalling. Uiteindelijk heb je dan dus 17 weken betaald verlof." Als je te laat bevalt mag je de duur dat je overtijd bent dus bij de 16 wkn aanplakken, ongeacht of je 4 of 6 wkn vooraf gestopt bent met werken. (Is alleen niet van officiele overheidssite afkomstig.)
Het is gewoon zo dat alles wat je later bevalt je er achteraf aan verlof bij krijgt. Het maakt niet uit of je vier of zes weken vooraf stopt. Bij heel veel bedrijven is dit onduidelijk, maar zij krijgen het gewoon vergoed van het UWV, dus uiteindelijk maakt het ze niets uit in de salarisbetaling. Hooguit in het langer nodig hebben van een vervanger.
Je hebt recht op minimaal 10 weken verlof na je bevalling. Neem je dus vier weken van te voren op en ben je twee weken overtijd dan houd je 10 weken over. Neem je 6 weken verlof voor de bevalling op en beval je twee weken te laat dan krijg je er inderdaad twee weken 'bij'.
Nee je hebt altijd die zestien weken hoor... dus ook wanneer je vier weken van te voren stopt en dan twee weken overloopt... dan krijg je achteraf nog steeds die 12 weken verlof!
Ik was ook in de veronderstelling dat je pech hebt als de baby later komt, terwijl je tot 4 weken voor de uitgerekende datum hebt doorgewerkt, dus ik heb het even nagezocht. Dit staat op de website van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid: Baby te laat geboren Stel: u bent 6 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum gestopt met werken. Uw baby is 2 weken na deze datum geboren. U heeft dan recht op 8 weken verlof voor de bevalling en 10 weken erna. In totaal heeft u dus 18 weken verlof. U bent 4 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum gestopt met werken. Uw baby wordt 2 weken na deze datum geboren. U heeft dan recht op 6 weken verlof voor uw bevalling en 12 weken erna. In totaal heeft u 18 weken verlof.