Graag jullie mening hierover

Discussion in 'De lounge' started by Mama81, May 30, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mama81

Mama81 Fanatiek lid

May 2, 2007
    1,477
    0
    0
    Hallo allemaal,

Graag zou ik jullie mening willen hebben over een kwestie op / over werk. Ik zal proberen de situatie zo beknopt mogelijk uit te leggen.

Begin mei kreeg ik tijdens een bespreking met mijn werkgever over mijn contract te horen dat ik begin juli, na afloop van mijn 3e tijdelijke contract géén vast contract zou krijgen. Dit lag niet aan mij persoonlijk, maar aan de recessie en het feit dat mijn werkgever geen vaste contracten meer wilt geven aan zijn personeel. Omdat hij wel heel tevreden over mij is heeft hij gezegd dat hij mij graag na 3 maanden weer terugziet. Dan mag een werkgever weer 3 tijdellijke contracten geven aan een werknemer. Hierop heb ik besloten dat ik dat niet ga doen, er was bij mij toch al wat onvrede en ik wilde toch al naar wat anders op zoek, dus wat betreft vond ik het niet erg. Beetje jammer alleen van de tijdsdruk, voor 1 juli moest ik dus ander werk zien te vinden.

Ongelooflijk maar waar, 1,5 week geleden werd ik uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek en de volgende dag al gebeld dat ik aangenomen ben. Helemaal super natuurlijk. De nieuwe werkgever wilt mij zsm in dienst laten treden, uiterlijk 1 juli.
    Met mijn huidige werkgever al besproken dat als ik zou worden aangenomen, er de mogelijkheid zou zijn om evt. voor 1 juli al weg te gaan. Maar mijn werkgever had nooit verwacht dat ik zo snel al een baan zou vinden en komt een beetje op zijn woorden terug.

Nog voordat ik werd aangenomen bij het nieuwe bedrijf heeft mijn huidige werkgever onze stagiaire mijn baan aangeboden en die heeft ze geaccepteerd.
    Nu wordt ik verantwoordelijk gehouden om haar volledig in te werken, want anders mag ik niet eerder weg.
    Nu snap ik dat ik een maand opzegtermijn heb en dat ik mij aan 1 juli moet houden, maar ik zeg gevoelsmatig op mijn beurt: omdat zij mij geen vast contract wilden aanbieden moest ik verplicht op zoek naar iets anders (ze weten uiteraard niet dat ik toch al weg wilde, dus dat staat hier verder buiten). Nu heb ik onverwacht snel iets gevonden en zou ik het prettig vinden als zij ook water bij de wijn doen en mij 2 weken eerder weg laten gaan. Doen ze dit niet, dan is dat niet anders en moet ik mijn tijd tot 1 juli uitzitten, wat dat betreft staat hij in zijn recht.

Maar wat ik graag van jullie wil weten, kan ik verantwoordelijk worden gehouden voor het inwerken van de stagiaire/nieuwe werknemer? Naar mijn mening is dit niet mijn verantwoording, want als zij op 1 juli nog niemand hadden gevonden, dan had ook iemand anders dit moeten doen. En stel dat ik op 1 juli nog geen werk had gehad, dan had hij ook niet gezegd van: joh meid, het is 1 juli, de nieuwe kracht is nog niet ingewerkt, blijf maar langer.
    Of denk ik nu heel kort door de bocht?

Het is iets minder beknopt geworden dan de bedoeling was, maar hopelijk wel een beetje duidelijk. Ik ben heel benieuwd naar de (eerlijke) reacties!

2. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,027
    3,840
    113
    Female
    Thuis
    Ik snap helemaal dat het ontzettend dubbel voelt om iemand te moeten inwerken die in wezen jouw baan inpikt.

Dit heb ik niet meegemaakt, maar ik heb wel een paar oud-werkgevers waar ik blij ben dat ik er niet meer werk en in principe wil ik ze ook wel uitleggen waarom.

De reden dat ik het niet doe, is heel simpel, je weet nooit wanneer je ze nog een keertje tegen komt. Als jij nu je werk goed blijft doen herinnert je baas zich dat en herinneren je collega's zich dat. Dat netwerk kan je in de toekomst een baan opleveren. Wie weet, over drie jaar, komt bij je huidige werkgever net die baan vrij die je graag wilt hebben, dan tellen die paar weken nu toch niet?

3. Sarah84

Sarah84 VIP lid

Jul 21, 2008
    6,665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Heb je niet nog vakantiedagen die je op kan nemen?

4. Gooischemama

Gooischemama Fanatiek lid

Aug 4, 2010
    1,642
    1
    0
    Hilversum
    Werk haar gewoon in tot het moment dat je contract stopt vanaf dan is het jou probleem niet meer.

Heel veel plezier bij je nieuwe baan

5. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,027
    1,851
    113
    Provincie Groningen
    Inderdaad heb je geen vakantiedagen die je eventueel nog kunt opnemen.
    ik kan me vanuit de werkgever best voorstellen dat hij wil dat je opvolger eerst goed ingewerkt is.
    En je opvolger inwerken is toch helemaal niet zo vreemd...

6. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

Jul 14, 2006
    35,431
    47
    48
    Female
    Zuid-Holland
    Kan me voorstellen dat je baalt. Maar zolang je geen vakantieuren hebt die je kan opnemen ben ik bang dat je daar gewoon tot 1 juli moet blijven. En als je daar dan toch ben kan je net zo goed iemand in werken toch.

7. Mama81

Mama81 Fanatiek lid

May 2, 2007
    1,477
    0
    0
    Bedankt voor de reacties.
    Ik blijf inderdaad tot 1 juli en werk dat meisje gewoon in, heb geen zin in gezeur en zit mijn tijd maar netjes uit. Nog 4 weekjes...

Share This Page