Het verbaasde mij dat hier nog geen topic over was...lijkt mij echt voer voor discussie (hopelijk wel respectvol) Het is gebleken dat veel van de winnaars van de oudejaarstrekking van de postcode loterij blijken schulden te hebben en/of een bijstandsuitkering te hebben. De gemeente Amsterdam bekijkt nu hoe dit het beste aangepakt kan worden. Gemeente Amsterdam praat met loterijwinnaars over aflossing schulden - AMSTERDAM ZUIDOOST - PAROOL
Mooi toch als ze zo van hun schulden af kunnen komen? Hoeveel mensen lossen hun hypotheek af bij zo'n groot geld bedrag? Dat ze geen bijstand meer ontvangen, lijkt mij niet meer dan logisch. Kunnen ze mooi studeren, als ze het een beetje slim aanpakken En misschien hebben die mensen een lot gekregen, of hebben ze elke maand een paar euro gespaard om een Oudejaarslot kopen. Ik ken er wel een paar die dat doen.
Nou ja...makkelijk Geen uitkering meer en de schulden aflossen...klaar Zo is het voor iedereen toch gewoon?
Ik vind het terecht hoor, dat schulden versnelt afgelost moeten worden of geen bijstand. Als ik in die situatie zou zitten zou me dat absoluut niet minder blij maken eerlijk gezegd. Ik hou ervan om voor mezelf te kunnen zorgen, en schulden zouden me slapeloze nachten bezorgen dus ik zou blij zijn als ik daarvan af zou zijn. Er staat ook dat naar iedere situatie gekeken wordt, nou dat vind ik alleen maar goed.
De vraag blijkt ook te zijn wat er gedaan wordt met de ontvangen toeslagen en uitkering over het jaar 2014. Omdat de prijs nog in dat jaar ontvangen is kon het zijn (maar dat weet ik niet zeker) dat van de prijs dus eerst de ontvangen uitkering e.d. van het afgelopen jaar afgetrokken wordt.
Het lijkt mij niet meer dan logisch dat eerst hun schulden worden afgelost en de uitkering wordt stopgezet. Loopt daar ergens een discussie over dan? Ik hoop vooral ook dat diegenen die een groot bedrag hebben gewonnen goede financiële begeleiding krijgen zodat het geld niet van gekkigheid over de balk gesmeten wordt en ze over een paar jaar wéér in de bijstand zitten. Helaas hoor je dat vaak, zelfs als mensen miljoenen hebben gewonnen....
Tja...dat zullen ze moeten bekijken Als daar niks over staat in de wet kunnen ze denk ik niks terugvorderen.
nou op fb zag ik via via en bij nieuwsartikelen erover al voorbij komen dat de gemeente het niet kan maken om gelijk te vorderen...en er waren (maar geen idee of dat betrouwbare bronnen zijn) blijkbaar winnaars bij die niet zulke mega bedragen hadden maar wel schulden en ipv alles in het aflossen te steken eens een paar luxe goederen voor zichzelf en kinderen wilden kopen. En reacties als: hoe kan iemand met schulden en in de bijstand nu geld hebben om een lot te kopen omdat er zoveel zijn met schulden en in de bijstand leek het onwaarschijnlijk dat ze allemaal het lot van een bekende oid gekregen hebben.
Je kunt voor de oudejaarstrekking eenmalig meespelen en dus 1 los lot kopen, altijd nog goedkoper dan een staatslot met oudejaar . Maar ik vind geen discussie over mogelijk de regels zijn gewoon dat als je gekd hebt geen recht hebt oo bijstand en als je schulden hebt bij de gemeente miet je die natuurlijk aflossen, en dan praat ik niet over de mensen die 1600 euro hebben gekregen, maar de gmeente vast ook niet want dat is een bedrag dat je gewoon mag hebben maar er zijn er die flink ontvangen hebben dan is het toch logisch dat je niks krijgt van bijstand en toeslagen. Ps doe mij een miljoen en ik zou met liefde alke toeslagen onmiddelijk terug betalen
De winnaars in zuid-oost deden mee aan de postcodeloterij. Dat is dus maandelijks een bijdrage en niet aan de eenmalige oudejaarstrekking van de staatsloterij.
Nee dat klopt maar ook voor de postcode loterij kun je eenmalig mee doen met de oudejaarstrekking, je betaald dan vooraf 1x en hoeft niks op te zeggen, dit kan alleen met de oudejaarstrekking.
Wtf.. Dat vind ik echt triest... Je heb dat geld dat hele jaar gewoon nodig gehad om van te leven, je heb geen fraude gepleegd oid, en dat je geld Wint is een lekkere toevalstreffer.... Maar om dan gelijk 10.000 uitkering en weet ik veel hoeveel toeslag van het hele jaar terug te moeten betalen omdat je een paar minuten/uur geld wint voor het 2015 is vind ik echt re triest voor woorden
Maar waarom dan? Als ik op 30 december geld win en mijn vermogen komt daardoor boven de grens waar ik belasting voor moet betalen, dan moet ik ook gewoon die belasting betalen. Dus ik zie niet in waarom het nu anders zou zijn. Zegt ook wel iets over de instelling van mensen dat ze er allemaal luxe goederen voor gaan kopen, vind ik.
Ff serieus... Een paar uur minuten/uur voor het 2015 is... Gewoon per toeval omdat je een goed lot heb... Ja ik vind dat echt onwijs triest En gewoon belasting betalen vind ik iets anders dan 15.000 terug betalen(iets waar je gewoon heel het jaar recht op heb gehad) EN vervolgens nog belasting betalen over je vermogen , Maarja goed zo vind ik het ook achterlijk als je in november bijvoorbeeld een kind krijgt, je toeslagpartners word en je vervolgens je toeslagen van HEEL het jaar terug moet betalen
Ik ben het met je eens. Bolkje: Kan je je echt niet inleven in die mensen die nooit geen geld hebben voor iets leuks eindelijk iets moois kunnen kopen van het geld wat ze gewonnen hebben?
Ik kan me er wel in inleven, ik zou het zelf ook jammer vinden als ik een gedeelte van een geldprijs zou moeten inleveren omdat ik geld win. Tegelijk zou ik er ook heel nuchter over zijn; je weet toch wat de regels zijn in Nederland? Als je dat geld niet wilt teruggeven moet je gewoon niet meedoen aan een loterij. Tegelijk krijgen wij dus zelf ook geen toeslagen, dus ik zou niet weten waarom iemand die het miljoen wint aan het eind van het jaar dan opeens wél dat geld zou mogen houden. Iedereen die onterecht toeslagen krijgt omdat aan het eind van het jaar blijkt dat de inkomsten hoger waren dan geschat meot geld terugbetalen. of dat nou is vanwege een erfenis, een salarisverhoging of een prijs die je op 1 januari wint of op 31 december. Dat maakt allemaal niks uit.