Hoi allemaal, Ik ben best nieuw hier op het forum, Ik lees wel regelmatig, maar dit is de eerste keer dat ik iets post. Ik wilde even een verhaal kwijt over een vriendin van mij. Ze heeft mij gevraagd om dit te plaatsen in om wat morele ondersteuning te kregen. Graag zou ik jullie reactie hierop willen horen wat jullie hier van vinden en of jullie iets vergelijkbaars hebben meegemaakt. Mijn vriendin werkte op een afdeling waar een nieuwe manager het voor het zeggen kreeg. Toen werd ze zwanger. Haar zwangerschap was vrij zwaar, 8 weken voordat ze met zwangerschapsverlof zou gaan trok ze het echt niet meer, haar verloskundige zei dat het beter was om een dag per week minder te werken. Dit werd echter onmogelijk gemaakt door haar manager. Zelfs toen een Gezondheidsdeskundige en de Arbo arts hiermee akkoord gingen ging haar manager er nogsteeds dwars voor liggen. Uiteindelijk is ze eerder met zwangerschapsverlof gegaan. Helaas moest ze dan ook weer eerder aan de gang. Ze wilde haar zomervakantie achter haar zwangerschapsverlof aanplakken. Maar dit mocht niet van haar manager omdat het zo druk was en omdat andere mensen ook met vakantie gingen. Uiteindelijk is ze dus weer eerder aan de gang gegaan. Toen ze op haar werk aankwam had haar tijdelijke vervanger haar functie gegeven en kreeg zij simpel administratief werk te doen. Er werd steeds meer werk van haar weggenomen totdat ze uiteindelijk nog maar werk had voor één uur per dag. Waarschijnlijk wilde haar manager dat ze uit zichzelf ontslag nam. Ze is zelf niet nederlands, een keer vertelde haar manager haar zelfs dat ze niet in de bedrijfscultuur paste en dat ze maar een bedrijf uit haar eigen land moest zoeken. Dit is slechts het topje van de ijsberg en ik wil nog wel meer vertellen Ze heeft het er zelf heel zwaar mee en zou graag wat ondersteunende woorden horen. Alvast bedankt voor jullie reactie Emma
Zeker geen rechtsbijstandsverzekering of lid van een vakbond..?? Als ze 1 van de 2 wel heeft: werk van laten maken!! Dit kan gewoon echt niet, hoor! Er zijn heel veel wetten en regels gemaakt om werkende mama's (to be) te beschermen en ik denk dat haar manager er daar een heleboel van overtreden heeft... Anders misschien eens informeren bij bijvoorbeeld postbus 51 over wat je hiermee kunt? Je zou denken dat je hier, ook zonder rechtzaak, iets mee zou moeten kunnen, want dit is echt te schandalig voor woorden. Heel veel sterkte!
Wat een rottige manager. Maar in alle eerlijkheid: ik (als zelf een manager zijnde) adviseer je vriendin om een andere baan te gaan zoeken. Dit is niets en wordt ook niets. Met zo'n baas wordt het nooit wat. Dit wordt vechten tegen de bierkaai. Wat betreft het eerste deel van het verhaal. Als ze zich ziek had gemeld met medeweten van de bedrijfsarts en huisarts, kan een manager op z'n kop gaan staan, maar dan kan hij/zij echt niets doen. Wel moet je dan inderdaad 2 weken eerder met verlof (maar gezien het feit dat ze het niet meer trok 8 weken van te voren, is dat wel vrij logisch). Een dag minder werken is voor een manager een logistieke ramp en is nauwelijks in te vullen. Een dag ziek wordt vergoed vanuit de ziektekostenverzekering en daardoor makkelijker in te vullen of in ieder geval te verklaren naar hoger management. Waarom ik zeg 'wegwezen?'... Je vriendin heeft gelijk maar gelijk krijgen is heel wat anders. Dit wordt gewoon een heel nare zaak en dat kost verschrikkelijk veel energie, zeker met een jonge baby. Als ze iets anders kan vinden.. doen! Achter haar laten en afsluiten. Doorgaan met het leven.