Inleiden ivm GBS?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Babystew, 4 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Babystew

Babystew Niet meer actief

Hoi,

Ik ben GBS (groep b streptokokken)-draagster 'heavy carrier' en moet daarom tijdens de bevalling minimaal 4 uur aan een antibiotica-infuus. Nu is het probleem dat mijn vorige 2 bevallingen hier veel te snel voor gingen en ik dus helemaal niks heb gekregen. Ik acht de kans groot dat mijn derde bevalling ook snel zal gaan. Nu lees ik wel eens dat sommige ziekenhuizen inleiden omwille van GBS, zodat de AB al direct toegediend kan worden. Vaak duurt een ingeleide bevalling ook wat langer en dat is in mijn geval wel gunstig. Mijn ziekenhuis wil dit echter niet doen om deze reden. Ik snap het wel, vooral ook omdat het dan rond de 37 weken al zou moeten wil je echt zeker weten dat het lukt (verwacht deze keer ook niet tot 40 wk door te lopen) en dat is natuurlijk wel vroeg als hij er niet zelf voor kiest al te komen. Maar het is ook een beetje de kans op complicaties vervangen met kans op andere complicaties en dan hopen dat je de juiste keuze maakt in mijn ogen.

Maar goed, mijn vraag is dus: wie is er voor GBS ingeleid en in welk ziekenhuis was dit? Misschien kan ik dan een second opinion aanvragen.

2. Jeddepet

Jeddepet Actief lid

10 sep 2013
    137
    0
    16
    Bij mijn twee vorige zwangerschappen was de gbs ook actief. Bij de eerste wisten we dit niet op tijd, kwam na de bevalling pas aan het licht door kweekje. Dochter is met 34 weken geboren en moest 5 dagen aan antibiotica infuus. Bij tweede zwangerschap bleek de gbs wederom actief. Deze keer wisten we t op tijd en daarom zou ik met 38 weken in worden geleid en twee giften ab toegediend krijgen voor de bevalling zou beginnen. 1 gift heb ik voor de bevalling gekregen, de andere moest ik 4 uur daarna krijgen, echter... de tweede gift nooit ontvangen, baby was al geboren. Ging bij mij dus ook erg snel! Daarnaast bleek ik op de dag van de inleiding bij binnenkomst al 5 cm ontsluiting te hebben! Deze zwangerschap blijkt de gbs na eerste kweek niet actief. Fijn zou je denken. Maar dan is er dus niks geen ab of extra zorg! Dus het zint me helemaal niets, die gbs is mij te grillig om er op te vertrouwen dat ie ook niet actief gaat worden. Vorige week is er weer n kweek genomen, ben benieuwd of daar iets uit komt. Zo niet, dan zal ik gewoon, net als iedere zwangere af moeten wachten tot de bevalling begint. Met t risico dat die gbs op t laatste moment misschien toch nog actief wordt.

3. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Waarom 4 uur? Ik kreeg het een keer en liep ook zo door. Een kuur schijnt ook genoeg te zijn. Ik ben zelf ook snel bevallen (net geen 4 uur)

4. Billy60

Billy60 Niet meer actief

Een gift duurt maar 5 minuten, maar er zit 4 uur tussen 2 giften, heb ik begrepen. Ik zou niet weten waar je ingeleid wirdt om deze reden, ts. Hier krijg ik ook ab omdat mn eerste ziek is geworden door de gbs, maar is geen reden voor een inleiding.

5. Jeddepet

Jeddepet Actief lid

10 sep 2013
    137
    0
    16
    Ik werd bij mijn vorige zwangerschap ingeleid omdat m'n oudste dochter toch aanzienlijk te vroeg geboren is. Mijn vliezen braken al bij 33 weken zwangerschap en met 34 weken geboren. Dit zou in verband met de gbs gebracht kunnen worden, maar kan niet met zekerheid gezegd worden. Om zeker te zijn dat ik voor de bevalling die ab op tijd binnen zou hebben, zou ik in worden geleid. Maar ja, bij binnenkomt bleek m'n lijf zelf al n eind op weg te zijn en ben ik uiteindelijk niet ingeleid.
    Maar ik geloof dat iedere verloskundigenpraktijk en ziekenhuis er andere protocollen op na houden met die gbs. Niet echt eenduidig en daardoor soms best verwarrend.

6. Babystew

Babystew Niet meer actief

Hoe lang die giften duren weet ik niet, want dat is dus 2x al niet gelukt dus verwacht het deze keer ook weer niet. De kans dat hij ziek ervan wordt is over het algemeen klein maar percentages zeggen me niet meer zoveel. Ik trek regelmatig aan het kortste touwtje wat betreft zwangerschappen. Dus ik baal er gewoon van. Hopelijk duurt het dit keer wat langer allemaal zodat ik iig iets binnen krijg.

7. Jeddepet

Jeddepet Actief lid

10 sep 2013
    137
    0
    16
    Hier de afgelopen bezoeken bij de verloskundige was het onderwerp van gesprek veelal het plan van aanpak bij mijn bevalling. Het begint nu eindelijk wat concreter te worden. Inleiden valt niet standaard onder het protocol, mits je een voorgeschiedenis hebt met complicaties of een andere aanleiding daarvoor. Toch kom je wel gauw bij een inleiding uit als je het toedienen van ab een beetje wilt plannen, zeker wanneer je de neiging hebt om snel te bevallen. Dat was destijds bij mijn jongste dochter de reden om me in te leiden. Mijn oudste dochter is met 34 weken geboren, dat wilden ze die keer voorkomen.

Is er bij jou in ieder geval deze zwangerschap al geconstateerd dat de gbs ook nu weer actief is? Want draagster zijn en dat het actief is, maakt blijkbaar wel verschil. Afhankelijk daarvan zal men je wel- of niet laten bevallen met antibiotica (waar dan eventueel een inleiding aan verbonden is). En inderdaad, 1 gift heb je er binnen een paar minuten in zitten. Om helemaal gedekt te ze zijn, geven ze binnen 4 uur een tweede gift. En daarna houden ze jou en de baby dan 24 uur ter observatie. Dat is althans een beetje het algemeen beleid bij gbs geloof ik.

Deze zwangerschap blijkt de gbs tot dusver bij mij niet actief en dus zal ik niet met antibiotica hoeven bevallen en dus ook niet ingeleid te worden. Dat vond ik eerst ook erg beangstigend, want die gbs zou je een paar dagen later toch ineens wel actief zijn! En dat de kans dat de baby er ziek van wordt erg klein is, daar kan ik dan geen geruststelling uit halen. Het zou je maar wel gebeuren, waarom dan dat risico?!
    Maar goed, vandaag dus weer afspraak bij de verloskundige en daar werd aangeraden om in ieder geval nog een kweekje te laten maken. Deze had ik vorige week al laten maken, later deze week de uitslag. Stel nou dat daar uit wel ineens iets komt, dan zullen de kolonisaties tot de bevalling eigenlijk al geen schade meer aan kunnen richten, omdat ze vanaf 35 weken nog te weinig tijd hebben om zich in schadelijke vorm uit te breiden. Maar in dat geval zal ik waarschijnlijk wel met antibiotica gaan bevallen.

Ze hebben me nu aangeboden om ''kraam-klinisch'' te bevallen. Dit houdt in dat ik in het ziekenhuis zal bevallen en dat de baby en ik na de bevalling 24 uur ter observatie opgenomen zullen worden. Mocht er dan toch nog iets tot uiting komen, dan zijn we in ieder geval in goede handen. Mocht het nou onverhoopt zo gebeuren dat ik toch thuis beval, dan zullen de baby en ik daarna alsnog voor 24 uur ter observatie op worden genomen. Ze zijn niet zo happig op antibiotica voor de bevalling omdat men tot dusver nog niet exact weet wat de daadwerkelijke effecten/ gevolgen voor de baby zijn en ivm resistentie. Daar kan ik mij zelf ook wel in verplaatsen en ik vind het het alternatief en het feit dat ik zo serieus wordt genomen en dat er zo met mij mee wordt gedacht, echt enorm fijn!

Ik begrijp je angst en je zorgen. Het is geen fijne bacterie die veel ellende kan veroorzaken. Al zijn de kansen hierop klein, neemt niet weg dat het geen prettige gedachte is. Zeker niet met die voorafgaande zwangerschappen waar het te snel ging om daadwerkelijk de ab giften te ontvangen. Dat is ook mijn voornaamste angst. Dat het zo snel gaat, dat we niet op tijd in het ziekenhuis zijn.

8. Knuffie85

Knuffie85 Niet meer actief

Bij mij is er Fgelopen bevalling uitgekomen dat ik gbs had. Wist ik tijdens de zwangerschap niet.
    Wat ik nu wel weet is dat mocht ik ooit nog zwanger worden ik tijdens de zwnagerschap al antibiotica moet krijgen. Maar uit jou verhaal lees ik dat je net voor de bevalling dat pas krijgt.
    Misschien kun je aankaarten dat je de antibiotica eerder wil?
    Kan je over het inleiden niets zeggen. Ik ben wel ingeleid maar dat was door iets anders. Gbs zijn ze achter gekomen nabevalling doormiddel van een kweek tijdens de bevalling afgenomen. Aangezien ik 39,6 koorts had

9. Bloem4

Bloem4 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.627
    779
    113
    Vrouw
    Ik word hierom niet ingeleid. Bij mijn 1e dochter ben ik ook snel bevallen en is de 2e gift erin gegoten tijdens het persen. Verwacht dat het nu ook sneller gaat. De vk (in het ziekenhuis) geeft aan dat ik bij weeën direct moet komen en dat ze in ieder geval de 1e gift er al in willen hebben zitten.

Deel Deze Pagina