Geen idee waar ik dit onderwerp kan plaatsen dus ik probeer het hier! Beetje een naar onderwerp, maar stel dat ons wat gebeurt, waar gaat onze kleine dan naar toe? Hebben jullie hier over nagedacht? Hoe is dat bij de wet geregeld, komt ze dan in een pleeggezin of gaat ze naar familie? Ik moet er eigenlijk niet aan denken dat het zou gebeuren...
Je kan bij de notaris een voogd aan stellen geloof ik, maar ik weet het eigenlijk ook niet precies ! Eigenlijk best iets om een bij stil te staan idd!
Liever denk je niet over dit soort dingen na, maar stel... Het kan altijd gebeuren! En het is ons kind en ik wil dat ze dan in een goed gezin terecht komt. Het liefst bij familie. Ik moest er laatst eens aan denken...
Wij hebben een testament op laten stellen. Hierin kun je ook opnemen wie je al svoogd voor je kind aan zou willen stellen. Mocht er wat met ons gebeuren, dan zal deze persoon het eerst gevraagd worden. Je kan ook nog een eventuele twee aangeven. Mochten deze mensen, op dat moment, niet in staat zijn om voor je kind te zorgen, dan zal de rechter bepalen waar je kind het beste af is.
Wat zijn eigenlijk de regels als je niets op papier hebt staan? Ik voel er niet zoveel voor om mensen hier van tevoren mee te "belasten" terwijl de kans zo minimaal is. Ik zou het ook niet zo prettig vinden om hiervoor gevraagd te worden. Liever heb ik dus dat op dat moment wordt gekeken waar ons kind het beste af zou zijn. Als mijn moeder dan nog fit genoeg is, zou zij dat graag doen denk ik, maar dat weet ik toch niet van tevoren?
Volgens mij hebben de opa's en oma''s de voorkeur vanuit de wet zeg maar.... ik denk dat je het pas op papier moet zetten als je het anders zou willen (broer, zus, neef, nicht etc)
Hier ook nog niets op papier.... Eigenlijk best wel slecht, maar we weten ook eigenlijk niet wie wij geschikt vinden in de famillie
Ik heb een tijdje geleden info opgevraagd bij Postbus 51. Als beide ouders overlijden en er staat niets op papier dan wordt er in de eerste instantie gekeken of het kind binnen de familie opgevangen kan worden. Als dit niet zo is, dan wordt gezocht naar een andere oplossing in de vorm van een pleeggezin oid. Hier een link met meer info, je kunt ook folders aanvragen. Op deze site staat best nog wel meer interessante informatie over zaken waar je niet al te veel over wilt nadenken. http://www.postbus51.nl/nl/home/themas/ ... ijden.html
ik heb daar ook al over nagedacht en met me moeder er over gehad. Wij leggen (moet ooknog dus) een papier bij de verzekeringspapieren enzo neer met op de envelop : te openen naar ons overlijden. En daar zetten wij in wat wij willen wat er met Sven gebeurd. Dan kost het je ook geen geld om dat ergens vast te leggen. War je wel niet over na gaat denken he nu je een kind hebt. Ik denk ook elke keer van oh nee straks wordt ik heeel erg ziek ofzo en red ik het niet! vreselijk daar moet ik helemaal niet aan denken! Mr ja krijg het maar eens uit je hoofd!
Ja idd, waar je wel niet aan gaat denken. Je hebt in een keer zo'n grote verantwoordelijkheid gekregen. Gelukkig word het steeds minder, maar toen ik net bevallen was haalde ik de verschrikkelijkste dingen in mijn hoofd. De tweede nacht moest mijn dochtertje heel erg huilen en ik zat met haar beneden om haar te troosten zodat mijn man wat kon slapen. Ik was aan het zappen en zag een brandend huis... Het heeft me dagen gekost om dat beeld uit mn hoofd te zetten. Of auto-ongelukken, heb zelfs nachtmerries gehad over dat ze werd ontvoerd...
Bij ons Januari topic vroegen wij ons af of je grootouders ook als voogd mocht aanstellen. Mijn moeder is nu 44, dus als Joey 16 is is zij rond de 60.
Wij hebben bij de geboorte aan mijn schoonzus en man gevraagd of zij voor onze kinderen willen zorgen, mocht er iets met ons gebeuren. Niet een leuk onderwerp, maar toch was het wel een heel mooi moment! Wij hebben het nog niet op papier, maar dat gaat wel gebeuren aangezien we ons kind niet bij iedereen in de familie zouden willen
Bij mij wordt mijn zus aangesteld als voogd, mocht zij het op dat moment om wat voor reden dan ook niet kunnen, dan wordt mijn andere zus aangesteld. We hebben dit op een hele fijne manier met hen kunnen bespreken en ik ben blij dat het voor Fenne goed geregeld is, mocht er iets met ons gebeuren. De reden waarom we niet voor de opa's en oma's hebben gekozen: ten eerste konden we daar gewoon niet tussen kiezen, want ze zijn ons alle 4 even lief. Ten tweede: stel dat er iets met ons gebeurt als Fenne 14 is (midden in de pubertijd), dan komt ze terecht bij mensen die allemaal al over de 70 zijn. Ook al weet ik dat ze liefdevol op gevangen zou worden, dit leek ons toch niet zo'n heel goed plan.
Zoë gaat naar vrienden van ons als ons iets overkomt. Om dezelfde reden als Tinusje wilden wij niet dat ze naar mijn ouders gaat. Ik heb geen broers of zussen en met mijn schoonfamilie verloopt het contact erg stroef. Wij hebben het vast laten leggen in ons testament. Het zijn rotdingen om over na te denken, maar ik weet graag dat Zoë goed verzorgd achter blijft en opgevoed wordt op een manier zoals wij het ook zouden doen.
Ik heb hier ook een vraagje over. Is het ook mogelijk om vast te leggen naar wie je in elk geval niet wilt dat je kindje gaat? Jesper gaat in dit geval naar mijn ouders of naar mijn zusje, maar zijn ouders zullen zeker proberen in dat geval de voogdij te krijgen, wat wij dus absoluut niet zouden willen. Hoe dan?
als je niet laat vast leggen zoals sommigen hier doen, ( dus gewoon een papiertje) hebben zijn ouders recht om na jullie overlijden hier bezwaar van te maken en kunnen ze proberen om voogdij te krijgen geheel of gedeeltelijk, als je laat vast leggen dat je wil dat jullie kindje naar jou familie gaat dan kunnen ze hoog en laag springen, dan zal de rechter jullie wensen naleven, wij hebben ons hier goed over laten inlichten omdat wij weten dat zijn ouders ook bezwaar zullen maken, of zijn zusje, dus wij laten het ook vast leggen, het is toch een fijn gevoel wetend dat het gewoon vast staat mocht er iets gebeuren, en er na ons overlijden geen ruzie over gemaakt hoeft te worden, want dan is ons kindje zijn ouders al kwijt, en dan gaat zijn opa's oma en tante ook nog is ruzie maken ( van papa's kant) nee dat willen niet, nu kunnen ze hoog en laag springen,het staat gewoon vast,
Wij hebben mijn schoonzus en haar man gevraagd of we hun in ons testament mochten opgeven. Aaliyah gaat dan naar hun toe en al onze bezittingen en huis kunnen dan verkocht worden en van dat geld wordt Aaliyah dan opgevoed en de onkosten van betaald enz. Hun mogen dan ook over dat geld beschikken tot Aaliyah oud genoeg. Het geeft wel een fijn gevoel om te weten dat ze dan goed terecht komt en dat de familie niet om haar kunnen touwtrekken (niet dat we dat verwachten hoor).
Wij hebben niets officieel geregeld, maar de wederzijdse familie is er wel van de hoogte dat Julia in dat geval naar mijn zusje gaat. Wij willen het nog wel bij de notaris laten vastleggen omdat ik ook vind dat er in de financiële sfeer iets geregeld moet worden, Het kan natuurlijk niet zo zijn dat onze bezittingen naar Julia gaan en mijn zusje voor de kosten van de opvoeding op moet draaien.