borstvoeding, veel problemen.

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door netmoeder, 2 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. netmoeder

netmoeder Actief lid

2 feb 2009
    181
    0
    0
    Ik weet het even niet echt meer wat borstvoeding betreft.

Mijn dochtertje is vandaag precies 3 weken geleden geboren met een keizersnede (op 12 januari). Ik heb haar in het ziekenhuis binnen een uur kunnen aanleggen, waar ik heel erg blij mee was. Echter hebben ze haar kort daarna wel bij moeten voeden. Dit kwam omdat ik diabetes heb, en haar suiker heel laag was (eerste meting 2.6, daarna 2.7). Daarom werd er besloten dat na iedere keer dat ik haar borstvoeding ging geven ze bijgevoed moest worden met 20 ml friso (kant-en-klaar babyvoeding van het ziekenhuis).

Borstvoeding leek ze moeite mee te hebben. Ik heb grote borsten, wat platte tepels, die ook nog eens heel erg naar beneden wijzen. Daarom raadde een lactatiedeskundige van het ziekenhuis mij een tepelhoedje aan. Deze heb ik toen gebruikt. Het aanleggen ging heel moeizaam, omdat het tepelhoedje niet goed bleef zitten, verschoof en het daarom pijn deed tijdens het voeden, het lukte gewoon echt niet goed, en ik had ook het gevoel dat ze bijna niets dronk. Ze liet heel snel weer los, en dronk niet meer dan een paar slokken per keer..

Toen ik op donderdag (dus 3 dagen na de keizersnede, op 15 januari) weer thuis kwam, hoefde ik van de kinderarts geen bijvoeding meer te geven. Haar suiker was stabiel tussen de 4 en de 6 dus het was medisch gezien niet meer nodig. Echter een dag later wilde het aanleggen nog steeds niet goed lukken, continu liet ze los, en raakte ze overstuur. Bij mij deed het aanleggen ook pijn. Ik had het idee dat het tepelhoedje te klein was, maar volgens de lactatiedeskundige van het ziekenhuis was hij echt niet te klein... Ik moest maar blijven proberen...

Totdat ze 's avonds (dus op vrijdag 16 februari) zo suf werd, dat ik de verloskundige gebeld heb, die langs gekomen was. Ze was waarschijnlijk helemaal suf geworden omdat ze geen voedingsstoffen meer had. Dus ze moest meteen bijgevoed worden. Toen hebben we haar nutrilon gegeven, en is mijn man ook extra nutrilon gaan halen (de gewone standaar 1 nutrilon). Ik moest haar blijven aanleggen, maar na iedere keer moest ik wel wat bijvoeden. 30 cc als ik dacht dat ze goed gedronken had, 50 cc als ze bijna niets gedronken.

Ik kreeg veel last van stuwing, en heb toen snel een kolf gekocht (handkolf, avent isis). Dit luchtte heel erg op. Ook deed het aanleggen nog steeds pijn, en begonnen mijn tepels heel erg geirriteerd te raken van het tepelhoedje. Van de verloskundige hoefde ik ook niet meer met het tepelhoedje te geven, omdat dit volgens haar bij mijn tepels niet eens nodig was. Ik moest van tevoren even kolven, zodat mijn tepels naar buiten gingen staan, en ze had me wat tips gegeven wat het aanleggen betreft. Dus zodoende ben ik sinds vervolgens zonder tepelhoedje gaan geven. Ook hoefde ik maar een paar keer per dag te proberen, omdat mijn dochtertje heel snel in de stress schoot als het niet lukte. Dus omdat te voorkomen moest ik een paar keer proberen, en de rest gekolfde borstvoeding geven. Ze hoefde nu ook niet meer bijgevoed te worden, omdat ik genoeg melk had, en zelf kon kolven en dta kon voeden. Dat voelde wel een stuk beter, maar ze leek nog steeds niet echt goed te happen als ik probeerde, maar dat zou ik wel een tijdje kunnen duren voordat ze het door kreeg.

Na een tijd zo voeden, dus een paar keer per dag aanleggen, de rest met een flesje de gekolfde melk geven, kreeg dinsdag (24 februari) ineens heel erge pijn in mijn borsten. Uiteindelijk bleek het een borstonsteking te zijn, waarvoor ik nu antibiotica heb. Echter begon ik te merken dat ik steeds minder melk kon kolven. Normaal dan kolfde ik uit beide borsten tussen de 90 en 120 ml. En nu ineens maar 80, soms zelfs 60 ml. Daarom moest ik mijn dochtertje meer gaan bijvoeden met nutrilon. De verpleegkundige had 1,5 week geleden nog gezegd dat als ik ineens wat minder melk had of ze heel veel dorst had, ik de moedermelk kon aanvullen met kunstvoeding, dus dat deed ik. Echter kreeg ze ineens heel veel last van overgeven (telkens alleen als ik haar kunstvoeding gegeven had, als ik borstvoeding gaf had ze nergens last van), uitslag in dr gezicht, heel veel slijm en heel erg heftige krampen. Ik had het consultatiebureau gebeld, en die mochten me eigenlijk geen advies geven hierover, omdat het zaterdag was, en ze adviezen hierover alleen maar door de weeks mochten doen. Dus hebben wij onze intuitie maar gevolgd. Ik had zelf namelijk als kind enorme last van koemelkallergie. Ik heb er nu nog steeds last van, maar alleen als ik echt teveel melkproducten gebruik. Een klein beetje heb ik geen last meer van gelukkig, maar vroeger mocht ik echt helemaal niets hebben met melk. Daarom hebben we gekeken bij de drogist, en uiteindelijk Nutrilon Soja gekocht. Dit geef ik nu sinds zaterdagochtend en ze lijkt nergens meer last van te hebben. De uitslag/pukkels in dr gezicht zitten er nog wel, maar lijken al minder te worden, ze heeft helemaal niet meer gespuugd en heeft ook veel minder last van kramp.
    Maar nu zit ik dus nog steeds met het probleem dat ik gewoon heel erg weinig melk heb. Het is nu zelfs nog meer terug gelopen. Als ik nu kolf, dan kolf ik echt meer hooguit 40 ml uit beide borsten. IK geef haar wel de borst, of geef gekolfde borstvoeding, maar moet daarnaast dus ook Nutrilon Soja geven, omdat ze anders echt te weinig binnen krijgt. Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat ik meer melk krijg? Ik kolf iedere keer, ook als ze aan de borst gedronken heeft, maar er komt na een tijd gewoon niets uit. Warme compressen, en in etappas kolven lijkt ook niet te werken..

2. netmoeder

netmoeder Actief lid

2 feb 2009
    181
    0
    0
    het is nu echt bijna niets meer.. k had daarnet maar 20 ml uit beide borsten! Ik weet het nu echt niet meer... :(

3. netmoeder

netmoeder Actief lid

2 feb 2009
    181
    0
    0
    Het is nog steeds hopeloos. Ik moet nog steeds kolven, omdat ik een zwaar heftige allergische reactie heb gekregen op de medicijnen voor de borstontsteking. Net nadat ik de kuur afgemaakt had, begon ik uitslag te krijgen. Maar goed.. een aantal hele rotte dagen gehad, en ik zit nu aan het 2e medicijn (wat nu wel helpt gelukkig) tegen de allergische reactie, omdat de eerste niet werkte. Maar hierbij mag ik geen borstvoeding geven, omdat de kleine hiervan wat binnen krijgt via de moedermelk. Omdat het zo´n sterk medicijn is, en ze er heel erg suf van kan worden, mag ik dus geen borstvoeding geven. Maar ik ben wel nog steeds aan het kolven. Maar het lijkt niet meer te worden de melkproductie, eerder minder. Over een week mag ik weer beginnen met borstvoeding geven, maar zal het dan nog goed op gang komen, en wat kan ik eraan doen?

4. netmoeder

netmoeder Actief lid

2 feb 2009
    181
    0
    0
    waarom heb ik nog steeds geen antwoord? Ik wacht nu al ruim een maand!

5. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo netmoeder,

Na het PB zalik je antwoord wel via het forum beantwoorden.

Ik kan me je onzekerheid goed voorstellen.

Wat betreft je productie. Die wordt inderdaad minder als gevolg van een borstontsteking. Dan kan je je verder afvragen hoe het aanleggen al die tijd ging. Een BO komt meestal niet uit de lucht vallen.

De enige remedie om na een BO de producite op peil te brengen is heel vaak (juist) aanleggen of evt extra na de voeding kolven of als het aanleggen niet lukt alleen kolven. Minstens elke keer dat je kindje drinkt. (de eerste 3 mnd minstens 6- 8 keer kolven)

Wanneer je kunstvoeding bij geeft dan zal dat alleen minder vraag betekenen waarop jou lichaam reageert door minder melk aan te maken.

Wanneer je kolft om de productie te verhogen dan is het goed om gedurende ene korte tijd een dubbele electrische kolf te huren. Kolf dan dubelzijdig 15 min. om de 3 uur.

Gelukkig ben ik niet de enige lactatiekundige. Ik denk dat jij er goed aan doet iemand in de buurt te bezoeken zodat ze kan meekijken met het aanleggen. Vaak kan je dan met een kleine tip al veel oplossen en zorg op maat leveren.

evengoed wens ik je veel geluk.

Ilse

6. netmoeder

netmoeder Actief lid

2 feb 2009
    181
    0
    0
    ik kolf nu, of leg haar aan. Ik doet die nu ongeveer 8 keer per dag. Maar het lukt gewoon niet. Er komt echt niets meer uit. ZOals ik ook al via pb heb laten weten heb ik een LD gebeld, maar dat is ook niets geworden...

7. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Hoe is nu met jullie?
    Excusses voor het wederom late reageren. Door een aaneenschakeling van een aantal nare prive omstandigheden (er lijkt werkelijk geen einde aan te komen) ben ik niet aan het forum toegekomen. De weken vliegen voorbij en voor je het weet is er een maand om.

Wat hebben jullie veel narigheid doorgemaakt zeg.
    Wat ontzettend vervelend dat de LK je niet verder kan helpen.

Wat je schrijft over de reactie op de kunstvoeding kan inderdaad heel goed met een allergie te maken hebben. Zeker omdat je zelf daar bekend mee bent. Je hebt heel goed naar je eigen gevoel geluisterd!

Ben je nog aan het aanleggen/kolven?
    Ik zal wel wat dingen neerzetten maar ik mis nu echt het live beeld zeg maar. Dit is een dermate complexe situatie dat je eigenlijk alleen goed kan begeleiden als je een voeding kunt meekijken.

Als ik je verhaal zo lees lijkt het wel op het ontbreken van een toeschiet reflex. (Dat kan door stress/spanning) Heb je al eens gebruik gemaakt van syntocinon neusspray?

Als je wilt kan ik je nog wel info sturen over enkele middeltjes die de melkproductie kunnen helpen verhogen.

Op dit moment laat ik het er even bij. Als je meer info wilt lees ik het wel (Stuur dan even een PB) Ik hoop nu weer regelmatig het forum te bezoeken.

Succes en blijf bovenal genieten van je kleine meid!

Ilse

Deel Deze Pagina