Hoi Annemarie, ik heb een vraag over het aantal voedingen. Maar daarvoor moet ik je eerst even vertellen over de eerste 11 weken en het verloop van de borstvoeding. Mijn zoontje heeft 2 weken volledig borstvoeding gehad. Hij was enorm hongerig en dronk heel veel (groeide 300 gram per week). Na 2 weken was ik zo moe en heeft hij een keer de fles gehad waar hij langer tevreden op was. Hierdoor besloot ik om te stoppen met de borstvoeding. Bij 4 weken kreeg hij alleen nog een ochtendvoeding van mij. Toen kreeg ik spijt. Ben weer gaan relacteren en kwam erachter dat die ochtendvoeding ook niet veel meer was. Ik kolfde elke keer max 20 ml. Vol goede hoop en hooguit 100 ml per dag ervoor gegaan en om een lang verhaal kort te maken heb ik nu weer een goede produktie om hem de hele dag borstvoeding te kunnen geven sinds 2 weken. Dus in totaal heeft het 6 weken geduurd en was het hard werken. Je bent de hele dag bezig met je borstvoeding weer op gang krijgen, kost veel energie en doorzettingsvermogen. Nu is het zo dat hij nog elke 2 a 3 uur komt. Hij groeit er goed op. Maar begin wel te merken dat alles mij veel energie heeft gekost en dit ook doet natuurlijk. Vooral snachts wordt het pittig. Wordt een beetje bang dat ik het niet volhoud. Kreeg vannacht echt de gedachte om er toch nog mee te stoppen en de fles te geven. Natuurlijk wil ik dit diep in mijn hart niet maar vermoeidheid en emoties doen ook een hoop. Weet dat de nachtvoedingen goed zijn voor je prolactine. Ik gebruik ook 3 x 10 mg domperidon. Mijn vraag is, hoe en kan ik het voor elkaar krijgen dat hij iets langer tussen de voedingen laat zitten? Durf eigenlijk niet zomaar voedingen over te slaan of een flesje te geven omdat ik niet wil dat mijn borstvoeding terug loopt. Sorry voor mijn lange verhaal. Ben zo blij dat ik weer volledig borstvoeding kan geven maar als hij zo vaak komt is ook zwaar en weet niet of ik dat volhou. Groetjes, Hummeltje.
Complimenten zeg!! Wat een goed resultaat van al dat harde werken. En eigenlijk vind ik het prachtig als hij iedere 2-3 uur komt en het hier goed op doet. Ik zou adviseren om te kijken hoe je meer rust kan pakken zonder verder zelf wat te rekken in de voedingen: de toekomst zal hem langer tussen de voedingen doen laten. Hoe kan je meer rust pakken: Als je partner thuis is hem alle luiers laten doen waardoor je alleen bezig bent tijdens het voeden en verder andere dingen kan doen (lees rust hebt, of eens lekker in een pan kan roeren bijvoorbeeld). Na ochtendvoeding gewoon weer lekker in bed kruipen (het is je 1e toch?) waardoor je een luie ochtend hebt. Na vroege middag voeding ook lekker in bed kruipen en avond ook vroeg afsluiten. Je zoontje kan evt bij je partner blijven die hem (schoon en wel) bij je in bed legt om te drinken en ook weer wegdraagt als hij klaar is (ik voedde zelf ook regelmatig terwijl ik sliep en mijn partner in de gaten hield of ze klaar was met drinken (hoezo melkkoe??? haha, maar goed werk regelmatig 's nachts he dus moest ergens slapen). Probeer niet te letten op de tijden maar te genieten van alle voedingen: dat is je toch maar mooi gelukt!!
Bedankt voor je reactie, moest lachen om je slapende voedingstechniek haha. Overdag is het ook niet zo erg als hij wat vaker komt, tenzij je op plaatsen komt waar voeden wat lastiger gaat. Maar snachts is het wel vermoeiend. Aan de andere kant moet ik ook niet zeuren want ik mag al blij zijn dat ik weer volledig borstvoeding kan geven. Ben daar ook wel trots op. Extra rust pakken is wat moeilijk. Het is wel ons eerste kindje maar een heel wakkere baby die weinig slaapt. Ideaal als je je voeding weer op gang wilt krijgen, minder ideaal voor wat rusten. Maar ga er nog iets beter op letten. Nu heb ik nog 1 vraagje. Als ik 1 voeding oversla omdat ik even weg ben wat langer is dan 2 a 3 uur, hoe groot is dan de kans dat mijn voeding al terugloopt (mocht ik niet kunnen kolven)? Misschien heb je tips voor mij om zoveel mogelijk te voorkomen dat voeding terugloopt. Daar ben ik nu namelijk nog wel bang voor. En hoe vaak adviseer je te kolven op een werkdag, moet over 2 weken weer aan de slag. Ontzettend bedankt voor je antwoord en super fijn dat je dit naast je werk erbij doet.
In principe werkt voeding op vraag en aanbod: effect van een keer een voeding overslaan is bij de een helemaal niet bij de ander direct wel merkbaar. Dus helaas niet te voorspellen. Wat je bijvoorbeeld kan doen is dat je vlak voor je gaat nog even kolft en bij thuiskomst kolft. Waar mogelijk anders bij afwezigheid kolft. En anders als alles weer even stabiel is gewoon een keer ondervinden. Om voeding niet te doen teruglopen dus erg op vraag voeden, en ook op een werkdag ongeveer de frequentie aanhouden: bij jou zal dit waarschijnlijk in 1e instantie neerkomen op 3x kolven als je 9 uur van huis bent? Als je een keer het gevoel hebt dat het iets terugloopt probeer dan niet bij te voeden maar ga een keer vaker aanleggen. Belangrijkste advies: heb vertrouwen!