Toch cito m8 en druk, zouden jullie contact opnemen?

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door suus1983, 2 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik vind het een rare gang van zaken. Sowieso om nú die toets af te nemen (ook al is het puur voor eigen administratie - júist dan kun je ook wachten tot ze bv weer 2 weken volledig naar school zijn geweest), maar al helemaal dat de leraar aangeeft dat ze deel 1 niet goed gemaakt heeft - wat heeft ze aan die informatie? Ze kan er niks meer aan veranderen, het kan haar hooguit onzeker maken en extra druk geven. Als je na een toets een soort van opbouwende kritiek geeft als ‘dit onderdeel ging heel goed, naar dat onderdeel gaan we nog eens goed kijken samen) - prima, maar níet als de cito’s nog niet zijn afgerond en níet een soort van terloops medegedeeld en vaag.

Ik zou hier zeker iets over zeggen, ook aan bv de directeur over waarom besloten werd juist nú toch cito’s af te nemen.

2. Lenainlove

Lenainlove Actief lid

8 jul 2020
    280
    222
    43
    Vrouw
    Naast wat er al gezegd is, vind ik dit ook... bijzonder. Je kunt na zoveel corona gedoe heel goed een toets slechter maken dan je normaal zou doen, maar niet béter (behalve met afkijken); oftewel, als leerkracht zou ik (opvallend) góede scores wel mee laten wegen in mijn advies, altijd. Dat zou ik als ouder zeker inbrengen bij een adviesgesprek, vooral als het voor jullie niet het advies wordt waar jullie op rekenden.

suus1983 vindt dit leuk.
  3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.172
    35.834
    113

femkes vindt dit leuk.
  4. MissBlue

MissBlue Niet meer actief

#24 MissBlue, 2 feb 2021
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 feb 2021
    Cito heeft aangegeven dat M toetsen ook nog in maart kunnen worden afgenomen, zodat kinderen eerst de mogelijkheid krijgen een aantal weken weer te wennen op school. De meeste leerlingen hebben hun keuze voor het vo al gemaakt, maar veel middelbare scholen hebben hun inschrijfperiode verlengd (tenminste hier wel), zodat eventuele twijfelaars alsnog een keuze kunnen maken.
    Hier is het zo dat het voorlopig advies van groep 7 in principe leidend is, maar dat de leerkrachten van groep 8 naar eigen inzicht dit kunnen bijstellen. Dat baseren ze dan op de periode van voor de lockdown en evt tijdens de lockdown. Door de plaatsingswijzer is van eigenlijk alle kinderen al een heel duidelijk beeld in groep 8.
    Ik denk dat het voor een school wel handig kan zijn om een aantal cito's af te nemen, zoals rekenen&wiskunde, begrijpend lezen en lezen. Maar daar laten wij onze leerlingen nu absoluut niet voor naar school komen. Eerst maar weer eens gewoon 'draaien'! Het beeld wat jullie school nu krijgt van de leerlingen kan een vertekend beeld geven, vind ik.
    Dus ik zou dan als ouder wel vragen waarom ze dit nu op stel en sprong willen afnemen En waarom kinderen eerst niet weer even mogen wennen.

suus1983 vindt dit leuk.
  5. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.231
    6.092
    113
    Ik zou hier ook zeker achteraan gaan. Wat is dat nou voor gedoe in de lockdown en dat ze tegen je dochter zeggen dat ze de toets slecht gemaakt heeft terwijl ze nog een deel moet, lekker voor de motivatie:|
    Hier gaan ze trouwens ook wel de Cito toets afnemen, maar zou ook niet meer meetellen voor het advies, tenzij de Cito positiever is, dan wordt het advies wel bijgesteld.
    Straks dus een week school, dan een week toetsen, dan een week vakantie en dan het definitieve advies.
    Ik vind het al een dingetje dat ze überhaupt nog die toes erdoorheen willen jagen volgende week, maar vooruit. Maar in jouw dochters geval zou ik echt melden dat je het niet eens bent met de gang van zaken.

suus1983 vindt dit leuk.
  6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.917
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Zoals gezegd: CITO adviseert om pas te testen nádat kinderen twee weken op school zijn geweest. Ik zou bij de directie informeren of ze kunnen onderbouwen waarom ze hiervan afwijken.
    Verder aangeven dat het voor het welbevinden en zelfvertrouwen van jouw dochter niet goed is, als een leerkracht tegen haar zegt dat ze een toets slecht gemaakt heeft.

Dubbelgeluk, Lisa280887 en suus1983 vinden dit leuk.
  7. meintje

meintje Fanatiek lid

9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Hier is niks afgenomen, definitieve advies al gehad en papieren voor de middelbare zijn klaar. Dus niets meer van toetsen hiervoor.
    Of ze het dan al gaan doen... Denk het eigenlijk niet want gaat geen verschil meer maken en heeft geen toegevoegde waarde als er niks meer mee gedaan wordt. Dan is het vooral tijdverspilling

8. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik vind het vooral raar dat de leerkracht tegen het kind zegt dat ze de toets slecht gemaakt heeft. Op de school van mijn kinderen krijgen de kinderen zelf de uitslag van de Cito's nooit te horen. Die komen hooguit even aan bod bij de 10 minuten gesprekken met de ouders.
    Alleen de IEP-toets, dat was echt wel een dingetje in de klas bij mijn oudste. Dat werd ook echt bekend gemaakt en door de kinderen onderling vergeleken enzo. Vond ik niet zo handig.

Nu zit mijn middelste in groep 8. Hier weten ze nog niet eens of ze de cito's nog wel af gaan nemen, hoorde ik gisteren. Je moet ook binnen een paar weken al inschrijven, dus dan heeft de Cito toch helemaal geen waarde meer.
    In november hebben we al een voorlopig advies gekregen. Ik neem aan dat ze hun pappenheimers na bijna 8 jaar wel goed genoeg kennen om te kunnen beoordelen naar welke vervolgopleiding ze kunnen. Dat ze nu na 2 maanden thuisonderwijs misschien een dipje maken in zo'n toets kan, maar dat zegt niets over het vermogen om VMBO of VWO aan te kunnen, lijkt me.

9. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Hier wordt de m8 nog wel afgenomen, wanneer ze minimaal 2 weken op school hebben gezeten maar telt niet meer mee voor het advies, dat hebben we namelijk gisteren al gekregen en de papieren komen samen met het rapport 25 februari mee naar huis. Begin maart moeten we bovendien inschrijven. Ik dacht overigens dat ze landelijk op dezelfde tijd afgenomen werden, met evt een dag verschil ofzo. Begreep van de juf dat ze de m8 hier pas 2 weken na de krokusvakantie zouden afnemen dus dat is ten tijde van de inschrijving op het VO.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.172
    35.834
    113
    Update: cito heeft ze heel goed gemaakt. Wat leraar met "slecht" bedoelde was dat ze net niet vwo advies niveau scoorde op begrijpend lezen, rekenen wel een hoge 1, begrijpend lezen een hoge 2. Eindadvies nu havo/vwo. Voelt nog niet helemaal lekker door de manier waarop het is gegaan, maar wel tevreden met het eindadvies.

Adje, Knuffelmonster, Dubbelgeluk en 6 anderen vinden dit leuk.
  11. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Ik heb geen kinderen in groep 8. Oudste zit netin groep 3. In de informatie over de heropening stond heel duidelijk dat cito M8 niet wordt afgenomen alleen in specifieke gevallen en op verzoek. Het eindadvies hebben de kinderen al gehad. De overige citotoetsen worden pas na de voorjaarsvakantie in maart afgenomen.

Deel Deze Pagina