Toch de 2e naam als roepnaam? Help! Hormonen?

Discussie in 'Babynamen' gestart door Wasabi, 18 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wasabi

Wasabi Fanatiek lid

28 jan 2017
    1.274
    687
    113
    Vrouw
    NULL
    NULL
    #1 Wasabi, 18 okt 2020
    Laatst bewerkt: 18 okt 2020
    Na lang twijfelen over de naam hebben wij gekozen voor de naam V.ee.rle Ju.lië.tte gekozen waar we heel blij mee zijn... maar misschien iets te blij met haar tweede naam:oops:

Ik schaam me rot om dit topic te plaatsen... alsof ik haar 1e naam niet mooi vind, want ik vind V echt prachtig!!

Maar nu komt het dus, ons meisje is een week oud en ik vind haar op de eoa manier meer een Ju.lië.tte. Ze is heel klein, rustig, heel fijntjes met hele grote ogen dus zowel qua innerlijk als qua uiterlijk. Mijn man snapt wat ik bedoel en vindt het prima om haar J als roepnaam te geven.

Ze is natuurlijk al bijgeschreven en geïntroduceerd bij familie en vrienden via berichtjes/fb/geboortekaartjes etc.

Waar komt dit toch ineens zo vandaan? Ben ik de enige die dit heeft? Ik had geen twijfels meer de laatste weken van de zwangerschap.

- Is het doordat we de naam V al zo lang (jaren!) hadden en dat nieuwe er daardoor meer gewoon is geworden en de naam J pas vrij laat (rond 34 wkn zwangerschap) is aangepast (dus wel nieuw)?, mijn moeder heeft helpen uitkiezen en veel leuke reacties op krijg?
    - Of zijn het mijn hormonen met “ontzwangeren”?

En wat zouden jullie nu doen in deze situatie?

2. pautjepoets

pautjepoets Bekend lid

7 jan 2012
    675
    319
    63
    Vrouw
    Allereerst gefeliciteerd!! Lastig dat je twijfelt. Zelf vind ik Veerle ook heel goed passen bij een rustig, fijn meisje. Maar het is natuurlijk jullie keuze

Wasabi vindt dit leuk.
  3. Wasabi

Wasabi Fanatiek lid

28 jan 2017
    1.274
    687
    113
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Dank je wel! Toen ik je berichtje las gaf het een fijn gevoel. Daar kan ik dus wat mee met het overwegen :)

pautjepoets vindt dit leuk.
  4. RMN

RMN Actief lid

5 sep 2020
    140
    101
    43
    Vrouw
    Van harte gefeliciteerd! Wat vervelend dat je je zo voelt. Ik moet zeggen dat ik beide namen supermooi vind. Ik zou het zelf niet gek vinden hoor als iemand uit mijn familie of vriendenkring na een week laat weten dat ze toch de tweede naam van hun kindje als roepnaam willen gebruiken. Het is niet zo dat jullie een totaal nieuwe naam kiest; jullie draaien de namen alleen maar om! Ik hoop dat jullie gauw een keuze kunnen maken waar jullie je goed bij voelen :) xxx

Wasabi vindt dit leuk.
  5. Anoukskie

Anoukskie Fanatiek lid

18 okt 2016
    2.480
    885
    113
    Gefeliciteerd!! Ook ik vind beide namen prachtig. Ik vind V.eerle ook een onwijs lieve zachte naam, dus dat zou in mijn ogen ook prima passen. Maar ik zou er ook niet gek van opkijken als jullie er toch voor gaan kiezen de 2e naam als roepnaam te gaan gebruiken. Doe wat goed voelt! :)

Wasabi vindt dit leuk.
  6. RLSD

RLSD Niet meer actief

Gefeliciteerd!

Ik vind beide namen mooi, lief en zacht. Met de omschrijving die jij van je dochter geeft passen wat mij betreft beide namen goed.

Doe wat voor jullie goed voelt, mensen in de omgeving kijken misschien nu eerst even raar op als je besluit te wisselen en J. als roepnaam te nemen. Ik denk dat het snel went en over een tijdje weet niemand meer beter.

Wasabi vindt dit leuk.
  7. RosaIris

RosaIris Actief lid

4 jun 2020
    195
    141
    43
    Vrouw
    Ik sluit me volledig aan bij wat de meeste mensen zeggen, beide namen vind ik erg mooi én goed passen bij een zacht meisje

Wasabi vindt dit leuk.
  8. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.523
    13.809
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Gefeliciteerd allereerst!

Ik heb dit zelf nooit gehad, maar als de situatie zich voor zou doen zou ik m'n gevoel/hart volgen en gaan waarvan ik vind dat het het beste aanvoelt bij ons kind (in dit geval dus Jul.ië.te).
    Zeker als we beiden dit gevoel hebben/snappen is de keuze snel gemaakt.

Buiten dit ben ik het wel met Pautjepoets eens: Ve.erle past wat mij betreft, net als Juli.ëtte, ook goed bij een rustig meisje.
    Dus alleen daarvoor zou ik het niet laten (maar dus wel vanwege t gevoel van jullie).

Wasabi vindt dit leuk.
  9. Wasabi

Wasabi Fanatiek lid

28 jan 2017
    1.274
    687
    113
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Wat een fijne reacties zeg! Dank jullie wel!

Ik vind het wel een geruststelling om te lezen dat er waarschijnlijk genoeg mensen zouden zijn die het niet raar zouden vinden als we toch voor J als roepnaam gaan.

Maar zeker dat jullie mening ook is dat Vee.rle net zo goed voor een zacht en rustig meisje is. Ik weet dat het mijn mijn/onze keuze is, maar toch hecht ik daar juist wél waarde aan. Dus nogmaals erg bedankt voor jullie behulpzame reacties.

Mijn man heeft zelfs 49% V en 51% J
    Ikzelf ben lekker in de war en hoop zsm definitief uit deze twijfel te zijn.

@RLSD Dat is ook waar dat ik denk dat het snel went voor mijn omgeving, zeker nu ze er nog kort is en de meeste mensen haar niet hebben gezien.

@hummeltje5, weet je dat jij die naam zelfs geopperd hebt naar mij.... had ik hem toen maar meer als 1e naam overwogen, maar achteraf is altijd makkelijk praten hè haha.

Ik ben iig superblij deze naam als 2e naam te hebben i.p.v. toen Ol.ivia, want hoe dan ook V J zijn wel beide echt onze namen :) daar is iig geen twijfel over :roflmao:

hummeltje5 vindt dit leuk.
  10. Rosa Canina

Rosa Canina Fanatiek lid

28 sep 2009
    3.410
    1.065
    113
    Veerle vind ik prachtig! Juliette ook niet lelijk, maar iets truttiger.

Wasabi vindt dit leuk.
  11. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.667
    27.309
    113
    Vrouw
    De baas van mijn moeder zei toen ze 20 was, jij bent een X, ik ga je X noemen en geen Y meer. Past veel meer bij je. En weet je? Vond ze zelf ook en zelfs haar zussen noemen haar X. X is de vlotte variant van Y.
    Dus je kan t prima aanpassen hoor :) als ze meer als een J voelt, doen. Went super snel.

Mijn officiële namen lijken niet eens op mijn roepnaam en ook dat vinden mensen volstrekt normaal

Wasabi vindt dit leuk.
  12. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Wat als je nu haar dens 48 uur/2 dagen veerle noemt en daarna 48 uur/2 dagen juliëtte? Of beide namen desnoods een week of meer dagen.

Wasabi vindt dit leuk.
  13. 1986Lynn

1986Lynn Fanatiek lid

3 sep 2009
    2.637
    380
    83
    ..
    Beide mooie namen, je berichtje lezende zou ik voor Juliette gaan.

Ik vind zelf de 2e namen van onze beide zoons ook erg mooi. Ik had de 2e naam van de eerste achteraf wel graag als roepnaam gehad of aan de jongste nog willen geven, maar tja niet gedaan toen vooral ook omdat man de 1e namen wel echt als favoriet heeft, maar blijft soms wel wat knagen.

Het betreft Julius, dus Juliette ook helemaal mijn ding

Wasabi vindt dit leuk.
  14. Ies9168

Ies9168 Lid

1 okt 2020
    89
    46
    18
    Vrouw
    Gefeliciteerd, wat een geluk een gezonde dochter!! En lastig zeg, dat je twijfelt! Veerle vind ik ook echt een hele lieve en zachte naam, wel iets vlotter dan Juliëtte en de combinatie zo achter elkaar prachtig. Ik zou het dus zelf niet veranderen, maar dat is gewoon een kwestie van smaak. Laat je gevoel leidend zijn, uiteindelijk weten jullie het beste wat jullie voorkeur is en wat bij je meisje past!

Wasabi vindt dit leuk.
  15. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.018
    3.671
    113
    Doe wat goed voelt.

Hier hebben ze maar 1 naam en nooit spijt van gehad maar eigenlijk heb je het geluk dat ze 2 namen heeft en je nog kan veranderen van roepnaam.

Vind de tip wel een goeie ga haar een paar dagen J.uliette noemen en een paar dagen V.eerle.

Wasabi vindt dit leuk.
  16. Wasabi

Wasabi Fanatiek lid

28 jan 2017
    1.274
    687
    113
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Bedankt weer voor de hoop lieve reacties!

We proberen nu jullie tips uit om haar Ju.liëtte te noemen. Het voelt wel onwennig nog, maar ik denk dat dit de enige oplossing is om er echt achter te komen.

Inmiddels wel mijn nichtje (meer mijn beste vriendin) verteld van de situatie en zij vond het juist hélemaal niet vreemd en reageerde erg positief, ondanks zij ook niet kon kiezen tussen de namen :)

17. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.698
    4.306
    113
    noord holland
    Ik vind het juist heel mooi, bijzonder en liefdevol klinken als je toch zou wisselen omdat jullie het beter bij haar vinden passen. Namen hebben nou eenmaal vaak iets passends, en soms ook helemaal niet (maar dan bedoel ik het extremer, bij jullie past beide maar is het echt een gevoel van jullie).
    Wat dat betreft, geef t een paar dagen, probeer beide uit. Het maakt verder niet uit wat anderen ervan vinden, het is jullie gevoel en jullie dochter.
    En na jullie keuze went iedereen hier wel weer aan.

hummeltje5 vindt dit leuk.
  18. cherrytomaatjes

cherrytomaatjes Fanatiek lid

30 mrt 2018
    1.807
    1.786
    113
    Vrouw
    Even wat anders, maar kan het zijn dat jullie misschien sowieso aan de naam moeten wennen? Ongeacht welke het is bedoel ik dus. Je leest best vaak dat mensen een tijd moeten wennen aan de naam van hun kind. Hier ook wel een beetje

Wasabi vindt dit leuk.
  19. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.523
    13.809
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Gezien je dochtertje nu 11 dagen oud is zou ik het ook zeker 11 dagen proberen om haar J. te noemen.
    En daarna pas jullie conclusie trekken.

Wasabi vindt dit leuk.
  20. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.523
    13.809
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Dat duurde hier bij de oudste echt lang! :eek:
    Wel 2,5 jaar.

Bij de jongste wel van meet af aan eraan gewend.

Deel Deze Pagina