Toch de stap naar een diagnose

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door tuc, 14 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Nee ze zit in groep 4. Maar gaan idd terug naar niveau begin groep 3. De sommen t/m 10 zijn nog niet geautomatiseerd en dan is sommen tot 20 of nu zelfs 100 wel heel lastig. De dubbelen en halve kan ze wel goed (5+5=10 10-5=5).
    De tafels gaan ook goed, maar dat is gewoon in je hoofd stampen. Dat kon ik zelf vroeger ook goed ondanks de dyscalculie.

2. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.673
    833
    113
    Vrouw
    Ik denk dat het van de problematiek afhangt of het fijner is om naar iets kleinschaligs of naar een grote organisatie te gaan. Heb je als ouder al vrij duidelijk wat het probleem is en wil je alleen een diagnose om hulp(middelen) (op school) te kunnen realiseren dan is kleinschalig misschien wel fijn. Bij ernstige complexe problematiek is alle expertise bij elkaar in een groot centrum nodig.

Wij zitten ook bij een grote organisatie waarbij ze veel verschillende hulpverleners kreeg maar wel steeds 1 hoofdbehandelaar heeft gehad.

3. tuc

tuc Niet meer actief

Het gaat vooral om meer mogelijkheden op school te hebben. Thuis kunnen wij het prima handelen, het kost bergen energie, maar dat zijn we gewend. Als ik het goed onthouden heb uit een ander topic wordt hier gedacht aan wat jouw dochter heeft, niet de ptss hoor.

4. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.673
    833
    113
    Vrouw

Nee het was gewoon een reactie op de vraag wat fijner is; kleinschalig of een grote instantie. Het een is niet per definitie fijner als het ander, dat ligt aan de situatie. Zo te lezen kunnen jullie ook prima bij een kleinere praktijk terecht.

5. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.248
    4.480
    113
    grappig hoe het allemaal werkt want mijn zoon heeft ook dyscalculie en die krijgt de tafels (en dus ook het delen ) maar niet onder de knie.

Hier is trouwens de diagnose gesteld door een orthopedagoge/psychologe die een zelfstandige praktijk heeft en ons aangeraden werd door de IB-er.
    Niet dat het daardoor allemaal sneller ging maar het zat wel allemaal lekker verpakt in 1 persoon en ze woonde in onze stad (waardoor ik geen logistieke problemen ondervond met het brengen en halen)

6. Beaujuulais

Beaujuulais Fanatiek lid

15 sep 2008
    2.803
    70
    48
    Vrouw
    Alleen hierom zou ik het doen.
    Hoe krom ook dat labeltje zorgt er voor dat er deuren open gaan en er geld vrijkomt.
    Uiteindelijk gaat dat je kind helpen, qua niveau waarschijnlijk maar ook qua zelfbeeld.
    Thuis kan je het goed handelen maar op school heeft ze blijkbaar iets meer nodig.
    Dat labeltje zorgt ervoor dat ze haar dat kunnen bieden.
    Je kind is natuurlijk meer dan het labeltje en je kan zelf kiezen wanneer dat wordt ingezet of niet.

7. tuc

tuc Niet meer actief

Nou de eerste stap is gezet. Met de jeugdprofessional van het cjg hebben we de aanvraag geformuleerd.
    Vandaag contact opnemen met een paar zorgaanbieders om te kijken waar wij, of eigenlijk onze dochter het beste geholpen kunnen worden.
    Bedankt voor jullie tips om goed te informeren of er ook een daadwerkelijke diagnose gesteld kan worden, de medewerkster van het cjg wilde dat zelf adviseren, maar vond het goed dat ik daar zelf ook mee kwam.

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.873
    113
    Of een orthopedagoog een diagnose mag stellen ligt er aan wat voor soort orthopedagoog het is, maar datzelfde geldt voor een psycholoog. Een orthopedagoog moet minstens een diagnostiekaantekening hebben of bv. generalist zijn. Vooraf dus goed nagaan hoe en wat inderdaad. (y)

9. Gemma79

Gemma79 Fanatiek lid

19 feb 2011
    1.105
    2
    0
    NULL
    NULL
    Hier met pleegdochter ook traject in van diagnose.
    Heel heftig gedrag met name sociaal emotioneel.
    Zowiezo is hier een hechtingsstoornis aan de hand maar misschien ook meer.
    Wij hebben 26 januari intake.
    Hoef het gelukkig niet zelf te regelen, jeugdzorg heeft eigen orthopedagoog en samenwerking met instanties.
    Dat vind ik wel fijn.
    Zou wel fijn vinden als we het nou eigenlijk weten want hier thuis lopen we tegen flinke problemen aan en op school (groep1) moet ze zo haar best doen dat ze thuis niet te hanteren is.

10. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.794
    113
    Goed dat jullie hiermee bezig zijn nu.

Wat ik me alleen afvraag ( ook na het lezen van je topic van vorig jaar) waaraan zitten jullie te denken?

Wij hebben ook altijd al gedacht dat onze dochter anders is...en we zijn er nu ook achter wat het is. Het is alleen niet een simpele aandoening ...helaas heel complex.
    Voor de simpele aandoeningen zijn nu heel veel handvatten vanuit de overheid en school...maar de echte complexe aandoeningen zijn vaak veel lastiger. Wij lopen dus nu tegen heel veel zaken aan.

Onze dochter heeft ook iets wat eigenlijk alleen haar eigen functioneren in de weg staat en niet haar schoolwerk. Gek genoeg lukt dat gewoon heel erg goed. Ze is niet versneld maar wel aan de top van de klas.

Heel veel succes en sterkte Tuc...niet makkelijk maar zeker wel waard om alles nu goed in kaart te brengen.

11. tuc

tuc Niet meer actief

Sterkte, hopelijk krijgen jullie duidelijkheid en handvaten

12. tuc

tuc Niet meer actief

Ik heb idd al vaker wat van je gelezen. Klinkt lastig allemaal.
    Hier gaat het vermoeden sterk in de richting van ADD en (een lichte vorm van)autisme.

Ik ben ook wel benieuwd wat jullie ontdekt hebben, mag ook in een pb hoor.

13. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.794
    113
    Liever in pb inderdaad.

14. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik weet hoe zwaar de beslissing kan zijn, maar ik ben erg blij dat wij vorig jaar de stap hebben gezet voor mijn oudste dochter.

Wij hadden overigens vooral thuis de problemen en dochter had psychosomatische klachten, dat was voor ons de druppel om echt hulp te gaan zoeken, terwijl ik al jaren dacht 'moet ik iets met/voor haar?'. Heel lang getwijfeld, maar op een moment was alles zo heftig dat ik dacht: dit kan zo niet langer.

Ik heb het aangekaart met schoolarts, was een erg prettig gesprek. Het scheelde ook dat ik al wat ervaringen had met zorginstellingen in de buurt (via zoon) en dus ook wist dat ik zeker niet naar die plekken wilde gaan, die waren te 'psychiatrisch' georiënteerd voor mijn gevoel. Schoolarts had best een goed beeld van wat er in de buurt 'te krijgen' was en al pratende leek RIAGG het beste te passen bij wat wij in gedachten hadden.

En daar zijn we dus geweest en onze dochter is dus gezien door GZ-psycholoog. Uiteindelijk heeft ze geen labeltje gekregen, maar vanuit observaties en testgegevens waren wel een boel dingen duidelijker geworden hoe ze in elkaar zit en hebben we ook passende handvaten gekregen, ook voor school. Wij (en school) hebben onze aanpak veranderd en inmiddels gaat het erg goed met haar. En persoonlijk vond ik het ook prettig om nu met meer zekerheid te weten dat ze geen 'stoornis' (in ons geval specifiek ASS onderzocht, maar ook op de rest is ze gescreend en niets uitgekomen) heeft.

De moeilijk stap heeft hier (tot nu toe) alleen maar goeds gebracht. Veel meer begrip en uiteindelijk weer een gelukkig kind.

Veel succes!

15. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.277
    2.978
    113
    Op verzoek heropend.

Met vriendelijke groet
    Beheer Zwangerschapspagina.nl

16. tuc

tuc Niet meer actief

Dank je wel Beheer.

Nou even een update. Afgelopen week hebben we de uitslag van de onderzoeken gehad. Uit alles kwam heel duidelijk naar voren dat onze dochter AD(H)D heeft. Ik zet het zo neer, omdat er officieel geen onderscheid wordt gemaakt en het Hyperactieve is bijna niet aanwezig bij haar, alleen wat lichamelijke onrust als friemelen e.d.

Ondanks dat dit eigenlijk geen grote verrassing is voor ons is het toch even slikken. Onze dochter verandert er voor ons uiteraard niet door, maar omdat het op leer/onderwijs gebied toch zeker gevolgen kan hebben wordt de toekomst wel wat onzeker en dat is best even spannend.

Voor ASS waren overigens geen aanwijzingen verder.

17. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Fijn dat er duidelijkheid is! Het wordt vaak niet gezien bij meisjes, met alle gevolgen van dien. Ik heb zelf adhd en slik bijv ook ritalin. Als je vragen hebt mag je Pb-en als je wil.

18. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.814
    5.951
    113
    Vrouw

Herkenbaar, was exact wat ik voelde toen onze zoon de diagnose autisme kreeg.
    Je kan nu wel verder en gericht hulp zoeken indien nodig.

19. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Geen ervaring hoe het is als het om je kinderen gaat, maar wij waren als kinderen wel opgelucht dat het een naam had. We zijn allemaal dyslectisch thuis, en het was fijn dat we niet gewoon vreemd waren (mijn broer werd ook regelmatig gewoon dom genoemd door de directeur van de basisschool), maar dat er een reden was waarom het een zoveel moeilijker ging dan het ander. Zeker toen er gerichte hulp kwam en we handvaten kregen om meer te kunnen. Het was zeker ook emotioneel (er is iets "mis" met je), maar wij ervaren het nu ook als kracht, als eigen.
    Ik gun het jullie en je dochter dat je het positieve en de kracht erin kan houden, je dochter is niet anders geworden door de diagnose, maar je kan gerichtere hulp geven. En dat kan veel lucht geven. Succes!

20. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Fijn dat je nu wel duidelijkheid hebt en je zorgen niet ongegrond waren.

Toen wij de diagnose kregen was ik echt wel even van slag. Maar uiteindelijk klopt het wat je zegt, je dochter verandert er niet door. Maar jij/jullie kunnen je wel aanpassen naar wat zij nodig heeft en daar is die diagnose dan wel prettig bij.

Succes.

Deel Deze Pagina