Beste Karin, Ik heb besloten volledig bv te blijven geven en heb op mijn werk een kolfplek geregeld. Afgelopen woensdag ben ik begonnen met kolven. De eerste dag had ik een geringe opbrengst. Donderdagochtend na een voeding 160 ml! Was daar dus erg blij mee. Daarna opbrengst weer redelijk laag per keer (kolf nu met name 's ochtends en 's avonds). Vanochtend voelde ik dat mijn borsten op spanning stonden en heb ik na ochtendvoeding gekolfd. Echter maar 20 ml, terwijl ze naar mijn idee weinig gedronken had daarvoor. Kan het per dag zo verschillen de hoeveelheid melk? Of kan het dat t er gewoon niet uitkwam (aangezien borsten op knappen). En dan nog een vraag. Merk dat ik door kolven erg onzeker word. Ben namelijk na kolven bang dat Sophie de volgende voeding te weinig krijgt. Als je tussen voedingen door kolft is er dan kans dat ik de volgende voeding te weinig heb (vooral bij beginfase van kolven, als ik produktie dus nog omhoog aan het schroeven ben)? Doordat ik bang ben dat ze dan te weinig heeft, bied ik haar wat gekolfde melk aan. Maar dat accepteert ze niet van mij. (Mijn man lukt het wel flesje te geven, dat gaat super gelukkig). Over paar weken ga ik weer werken drie dagen en ben bang dat ik dan nog te weinig voorraad voeding kan kolven. Alvast erg bedankt voor je reactie. Groetjes, Sophie (Maaike)
Kolven kan iets zijn wat je moet leren en waar je aan moet wennen. sommige vrouwen kunnen heel goed kolven andere hebben er (soms onbewust) moeite mee. waar je op moet letten als je gaat kolven: - zorg voor een rustige omgeving waar je niet gestoord word. - probeer een goede ontspannen houding aan te nemen. - masseer de borsten voordat je gaat kolven. - zorg dat de borsten goed warm zijn. eventueel een warme kompres op je borst. - start met kolven (10 minuten ene borst daarna 10 minuten andere borst. - begin nogmaals aan de eerste borst en kolf tot de melkstroom ophoud. ongeveer 5 a 7 minuten ene kant en ook de andere borst. - daarna begin je weer aan de eerste kant. ongeveer 3 a 5 minuten en ook de andere kant. Dit is een manier om te leren te kolven en meteen ook een manier om je melkproductie te verhogen. op zich kun je ervan uitgaan dat je kind daarna gewoon aan de borst kan drinken. borstvoeding is een constant proces, wat steeds melk aanmaakt. wanneer je kind een keer te weinig zou krijgen doordat je net hebt gekolft zal het zich eerder melden voor de volgende voeding. je legt haar dan gewoon een keer extra aan. een flesje nageven zou ik niet doen. dan krijg je nooit een voorraad.
Dank voor je antwoord! Nog een vraag: Je geeft aan 'kolven tot de melkstroom ophoudt' en daarna geef je aan ' ongeveer 5 a 7 min. ene en ook andere kant'. Dat gaat bij mij niet samen. De melkstroom houdt nl. vaak na een minuut al op. Dan ga ik over naar de andere borst en wissel dan constant af omdat er dan wel weer iets uitkomt. Moet ik dan toch 10 min. achter elkaar aan 1 borst blijven proberen en later 5 tot 7 min. al komt er niets meer uit? Verhoog ik daarmee dan voor de volgende keer de productie? Bedankt weer en groetjes, Sophie
oke, dat is inderdaad verwarrend, sorry. wanneer je begint met kolven mag je best de tijd in de gaten houden bij het kolven. dus zeg maar gewoon. ik kolf 10 minuten aan 1 kant en 10 minuten aan de andere kant. daarna 5-7 minuten beide borsten en weer later ongeveer 3 minuten beide borsten. wanneer je echt wat melk kolft kun je dus wel afgaan op de melkstroom die na een bepaalde tijd ophoud.