Weer naar school ipv werk!!

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Miss Moneypenny, 25 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miss Moneypenny

Miss Moneypenny Fanatiek lid

17 feb 2009
    1.354
    0
    0
    Student
    Hoge noorden
    Ik mis eigenlijk een gedeelte van studerende mama's!!! (of ik kijk niet goed natuurlijk)

Als school drop-out en 7 jaar gewerkt te hebben in de detailhandel heb ik besloten om toch weer voltijd naar school te gaan.
    En wel de opleiding doktersassistente!
    Mijn dochter is tegen die tijd dan 9 maanden.
    Vind het echt doodeng, maar ook wel weer spannend.
    Ik compenseer dit met de gedachte; ach al die schoolvakanties....

Zijn hier meer mama's die studeren en hoe bevalt dit?
    Is dit een beetje te combineren met je gezin of valt dit vies tegen??
    Heb tot nu toe gemengde feedback gekregen... of negatief of positief...
    Hoor natuurlijk liever het positieve!!

2. Yukl

Yukl Niet meer actief

Er is wel een topic bij 'algemene clubs', maar die is inmiddels alweer weggezakt geloof ik.

Ik studeer voltijd aan de universiteit en heb mijn zoontje tijdens mijn tweede studiejaar gekregen. Nu dus weer zwanger en beval tussen mijn bachelor en master in. Ik vind het prima te combineren :) Ik behaal nu zelfs betere resultaten en vind mijn leven erg relaxed zo ;) Zoonlief gaat 3 dagen naar de opvang en manlief werkt 1 dag thuis, dus heb ook zeeën van tijd voor mijn studie. Wel merk ik dat deze zwangerschap er wel inhakt qua concentratievermogen. Ik heb mijn bachelorthese er echt uit moeten persen. Maar goed, hij is goedgekeurd dus ook dat is goed gekomen ;)

3. muffinmeisje

muffinmeisje Actief lid

7 aug 2009
    461
    0
    16
    Ik ben zelf 3 jaar geleden afgestudeerd en heb sindsdien een vaste baan. Ik heb nu een zoontje van bijna 7 maanden. Vanaf 1 september ga ik echter ook weer aan een studie beginnen. De studie duurt 13 maanden en is i.c.m. het werken van wisseldiensten voor 29 uur in de week (ik werk nu 24 uur in de week). De studie opzich lijkt me prima te doen, naar de wisseldiensten ben ik heel benieuwd hoe die gaan (ik werk nu regelmatig). De grootste uitdaging lijkt me echter nog wel dat ik hoop tijdens mijn studie zwanger te mogen worden van de 2de, zodat ik ergens na het afstuderen dan kan bevallen. Ik heb er erg veel zin in, maar de combinatie van werken in wisseldiensten, studeren, een kleintje en weer zwanger, lijkt me best een uitdaging :p

4. Humbly89

Humbly89 VIP lid

15 apr 2008
    9.716
    3.151
    113
    Vrouw
    Heey heey

Ik ga vanaf september een BBL opleiding volgen waarvan ik 1 keer in de week naar school ga en verder 20 uur per week werk. dus hou ook nog tijd genoeg over voor mijn zoontje die dan inmiddels 18 maand is.

Liefs

5. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    Ik ben aan het uitzoeken om weer een studie te gaan doen. Komt wel veel bij kijken merk ik.
    Hebben jullie nog tips voor me?

6. muffinmeisje

muffinmeisje Actief lid

7 aug 2009
    461
    0
    16
    Wat voor tips zoek je? Bij het uitzoeken van een studie, het regelen van opvang tijdens je studie, financiële zaken?

7. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    Het regelen van de opvang en de financiën.
    Ik weet al welke opleiding en er is nog plek.
    Ik heb ook contact gehad met het kdv en ik word vrijdag terug gebeld.
    Pfff spannend hoor!
    En ik vind het doodeng om m'n kids straks achter te moeten laten.
    Als het financieel lukt gaat m'n vriend een dag minder werken en als ik m'n rooster heb kunnen we gaan plannen.
    En daarbij ook nog de vraag of ik het echt wil en kan volhouden.

8. xSNDY19x

xSNDY19x Fanatiek lid

2 dec 2009
    1.815
    691
    113
    Vrouw
    ik moet zelf nog minstens 3 jaar mbo opleiding doen (kinderopvang)
    mijn dochtertje gaat dalijk dan ook bij mij op school na de kinderopvang. dit vond ik het fijnste omdat ze toch dicht bij me is.
    financieel lukt het ons heel makkelijk me vriend werkt 40 of meer uur per week. en ik studeer 5 dagen in de week. en krijg gewoon elke maandjes netjes 737 euro studiefinanciering.

9. muffinmeisje

muffinmeisje Actief lid

7 aug 2009
    461
    0
    16
    Zo te horen heb je het meeste al geregeld!
    Als je weet of het kdv doorgaat en hoeveel dagen/uren in de week je er gebruik van maakt, kun je zelf de kinderopvangtoeslag aanvragen (misschien dat een kdv dit ook wel voor je wil doen, dat weet ik verder niet. Ik heb zelf een flexibele gastouder gevonden, dus geen ervaring met kdv). Je kunt een proefberekening maken van de toeslag op basis van jouw salaris en dat van jouw partner. Je kunt dan de toeslag ook direct via internet aanvragen. Het is allemaal helemaal niet moeilijk is mijn ervaring tot nu toe!

En tja, of je het allemaal gaat redden, weet je natuurlijk pas als je bezig bent. Als je zin hebt in de opleiding, de opvang goed geregeld is en je partner achter je staat en je te hulp schiet wanneer dit nodig is, dan moet het prima te doen zijn. Welke opleiding ga je doen? :)

10. Yukl

Yukl Niet meer actief

Je hebt recht op kinderopvangtoeslag via de gemeente (1/6 deel). Dat moet je aanvragen en bij de belastingdienst aangeven, anders krijg je van de belastingdienst niets.

Verder je schoolwerk heel goed bijhouden ;)

11. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    Dank jullie wel voor jullie reacties.
    Ik ga bedrijfsadministrateur of managment assistent doen, daarmee kom je hopelijk goed mee aan het werk en lijkt me leuk.
    En mijn partner staat volledig achter me.
    Ben benieuwd wat ze morgen te zeggen hebben over de opvang.

12. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Even een kanttekening

Je hebt wel recht op kinderopvangtoeslag alleen het gedeelte van de werkgever zou je eventueel van de gemeente kunnen krijgen.

Maar...

Niet elke gemeente heeft genoeg in de pot ( en op=op)

Dus bekijk het even goed.

13. Janne87

Janne87 Fanatiek lid

17 jan 2009
    3.051
    0
    36
    Als de pot op is krijg je dat deel gewoon ook van de belastingdienst.

14. Janne87

Janne87 Fanatiek lid

17 jan 2009
    3.051
    0
    36
    Ik studeer ook, Maatschappelijk werk en dienstverlening en ik moet nog 1,5 jaar waar ik 2 jaar over ga doen, in verband met deeltijd enzo. Komend jaar ga ik tot januari 2 dagen stagelopen, vanaf januari 3. Ik heb heel soms school tussendoor.
    Het jaar daarna moet ik 1 dag in de week naar school en 12 uur werken of stagelopen (hoop dat ik dan een baan heb).
    Eva gaat naar het kinderdagverblijf. We krijgen toeslagen en als het goed is dat deel werkgeversbijdrage van de gemeente vergoed.
    Mijn man werkt 40 uur overigens.

Ik kan nog niet zeggen of dit goed te doen is, want in september ga ik pas voor het eerst weer studeren sinds Eva er is.

15. mroos

mroos Niet meer actief

Ik doe ook maatschappelijk werk en dienstverlening en ben nu aan het afstuderen. Ik hoop eind augustus klaar te zijn maar moet dan nog wel redelijk wat doen. Het valt me best zwaar om kind en studie te combineren. Ik ben nooit een held geweest in thuisstudie en afstuderen is vooral een kwestie van thuis doen natuurlijk.
    Boaz gaat 1 dag naar kdv maar dan werk ik en ben voor de rest afhankelijk van opa's en oma's die nu ook nog eens op vakantie zijn of bijna gaan. Maar komt goed haha, ik ben een laatste momentwerker;)

leuk topic!

16. mroos

mroos Niet meer actief

Oh en ik heb ook mijn man nog in het weekend enin de avonden natuurlijk, laat ik die niet vergeten;)

17. Yukl

Yukl Niet meer actief

Thuis studeren bevalt mij zeer slecht. Daarom gaat zoonlief ook 3 dagen per week naar de opvang (bovendien heb ik verspreid over de week verplichte colleges). Ik studeer namelijk voornamelijk op de universiteit. 's Avonds ben ik moe en in het weekend ben ik toch vooral druk met het gezin.

18. Janne87

Janne87 Fanatiek lid

17 jan 2009
    3.051
    0
    36
    Ik ben wel benieuwd hoe het thuis studeren gaat straks. Ben nooit veel tijd kwijt aan mijn studie, da's wel fijn, maar het moet wel even gebeuren allemaal... Erg gedisciplineerd ben ik wat dat betreft niet, dus daar moet ik wel wat aan veranderen gok ik zo ;)

19. muffinmeisje

muffinmeisje Actief lid

7 aug 2009
    461
    0
    16
    Hier ben ik ook wel erg benieuwd naar ja. Ik vond studeren altijd een makkie, maar weet nog niet zo goed wat er ik deze keer van kan verwachten. Bijna iedereen zegt dat het geen moeilijke studie is, maar wel veel werk. Tja, wat is veel werk vraag ik me dan af? Ik heb mijn havo en hbo studie fluitend doorlopen, terwijl sommige anderen er uur na uur aan besteedde en het dan nog maar op het nippertje haalde... Dus, kom ik er nu weer zo makkelijk vanaf, of ga ik deze keer heel hard onderuit? ;)

20. Yukl

Yukl Niet meer actief

Studeren gaat mij ook makkelijk af en eigenlijk boek ik juist betere resultaten sinds ik moeder ben ;) Maar dat komt vooral doordat ik er nu juist meer tijd aan besteed; als mijn zoontje op de opvang zit, wil ik niet de hele dag gaan lanterfanten. Ik hou mijn studiewerk dus beter bij (waar ik voorheen meestal mijn studieboeken niet een las, lees ik ze nu bijna allemaal). Bovendien zit ik nu helemaal niet meer op een herkansing te wachten; ik kan mijn tijd wel beter besteden.

Het heeft mij juist gemotiveerder gemaakt. Maar ik gok dat het beide kanten op kan. ;)

Deel Deze Pagina