hallo, ik heb donderdag een echo gehad en het was niet mijn eerste echo we keken naar het scherm maar er was geen hartje meer te zien ik moet woensdag naar de gyneacoloog maar ben eigenlijk vreselijk bang. ik vind het eng wat ze gaan doen en voel me niet prettig bij de verhalen dat ze je inwendig gaan bekijken als ik er aan denk wordt ik er al misselijk van. moet dat nou echt. en laat staan dat ik bang ben voor de curatage of hoe je het schrijven mag en of de pillen. iemand een idee hoe ik mijn angst een beetje weg kan krijgen ?
Jeetje Rissie, wat erg voor je. Hoe ver ben je? Ze bekijken je doorgaans niet van binnen bekijken, maar ze zullen wel een echo maken. Je kunt besluiten af te wachten tot de miskraam vanzelf komt. Als je dat volhoudt, is daar medisch gezien meestal geen bezwaar tegen. Anders wordt het een curettage of cyotec/misoprostol. Met een curettage ga je meestal onder narcose, maar het kan ook onder plaatselijke verdoving. (Dat vind ik zelf goed te doen, maar anderen vinden het erg pijnlijk.) Nadeel van de OK is dat het een opname is, en dat je man er meestal niet bij mag zijn. Voordeel is dat je niets van de curettage merkt. Bij verklevingen loop je kans op een paar complicaties. Als je wilt weten welke, dan hoor ik het wel. Misoprostol/cytotec is de andere optie. Het nadeel is dat je niet 100 procent zeker weet of je alles kwijt bent na de pillen. Het slagingspercentage wordt door mijn gynaecologen op 80 procent geschat, maar uit de ervaringsverhalen komt een lager percentage naar voren, voor zover ik kan nagaan. Ook kun je best veel bloed verliezen met de pillen. Soms zo veel dat je alsnog naar het ziekenhuis moet, maar dat komt gelukkig niet al te veel voor. Je krijgt ook weeën, dus het kan echt pijnlijk zijn, maar dat hoeft niet. Zorg dat je niet alleen bent als je de pillen inbrengt en ga naar het ziekenhuis bij zeer hevig bloedverlies en als je dreigt flauw te vallen. (Komt dus niet vaak voor, maar je moet het wel weten.) Het voordeel is dat je thuis bent, dat je man erbij is, en dat je het 'zelf doet'. Na verlies van het vruchtje wordt het bloeden als het goed is vrij snel veel minder. Daarna heb je meestal nog een aantal dagen aardig bloedverlies, en daarna vaak nog een paar weken rozeverlies, maar dat is niet bij iedere vrouw zo. Het is misschien wat erg veel informatie, maar dan weet je dat je kunt kiezen. En nogmaals, afwachten is meestal ook prima. Je moet sowieso niets doen wat niet echt hoeft als jij er nog niet aan toe bent. Heel veel sterkte! Suus