hallo dames, op het moment ben ik bijna 32 weken zwanger,met 8 weken heb ik bloedingen gehad en een echo waarop te zien was dat ik zwanger was van een tweeling waarvan 1 het niet gered had. we hebben met 17,20 en 26 weken een echo gehad en op elke echo was steeds 1 kindje te zien. nu heeft mijn dochter altijd in stuit gelegen en de vk let hier dus extra op,maar toen kwamen we op controle deze week........ ze ging voelen hoe het kindje ligt en ze voelde onderin een hard bolletje dus het moet wel een hoofdligging zijn. nadat ik gevraagd had wat dan het harde bolletje bovenin was begon ze te lachen en zei: misschien toch een tweeling op dat moment niks over gezegd maar zit me nu toch serieus zorgen te maken. als we er toch 2 krijgen,wil ik dit heel graag weten. over 3 weken pas weer controle. nu was mijn vraag eigenlijk of er ervaringen zijn met het heel erg laat ontdekken van een tweeling ondanks echo's. kan er op internet niet veel over vinden. alvast bedankt gr,an1984
Ik heb het een paar keer al gehoord dat ze bij de bevalling er pas achter kwamen dat het er twee waren. Het komt niet superveel voor maar het gebeurd zeker. Ik had gewoon me vk weer gebeld en gevraagd of ze wouden gaan kijken omdat ik het zeker wil weten. Je wil toch weten waar je aan toe bent, vind niet dat zij dat kunnen weigeren maar goed zo denk ik dan haha....
oh jee kan het niet het kontje zijn? ik zou het ook willen weten! absoluut maar of het vaker voorkomt dat ze het 3 x missen op een echo weet ik niet, lijkt me toch niet? succes!
poeeh wat spannend! het lijkt me dat ze dat tegenwoordig bijna niet meer missen hoor het gebeurt maar heel zelden denk ik.. zou gewoon even bellen of ze willen kijken, je verloskunidge wil ook graag weten of het er 1 of 2 zijn lijkt mij.. ben benieuwd!
Wat raar dat ze je dan zo weer wegsturen, of was het echt een grapje?? Het kan ook het kontje zijn geweest, maar wie weet toch een tweede!
Persoonlijk vind het ik vreemd dat een verloskundige zoiets roept en vervolgens geen actie onderneemt. Lijkt me i.v.m. de extra risico's die een tweelingzwangerschap- en bevalling met zich meebrengt toch handig om het zeker te weten. Maakte ze misschien een grapje? Zo nee zou ik inderdaad bellen en vragen om een echo.
Hier konden ze het verschil tussen hoofd en billen slecht voelen. De stagaire kon het helemaal niet voelen. Misschien dat jou VK daarmee ook zat? Maar wel een rare opmerking, als ze er verder niks mee doet, en ze je geschiedenis kent. Maak dan die opmerking niet.. Het gebeurd maar zelden dat ze een 2e kindje missen bij latere echo's. Bij 26 zou dat 2e kindje dan zo groot zijn dat je het echt wel ziet. Die verhalen van een verkeerde telling is meestal als er weinig/vroege echo's zijn gedaan..
ik denk ook dat ze gewoon de billen heeft gevoeld.en dat ze een grapje maakte. als ze echt zou denken dat het er toch 2 zijn had ze je echt wel verder gestuurd voor een echo.ik zou mij niet zo druk maken.en zeker omdat ze het bij 3 echo's niet hebben gezien zou het toch raar zijn. succes groetjes esther
Bij een collegaatje kwamen ze er met de 20-weken echo achter dat het een tweeling was. Ze hadden klaarblijkelijk alleen een termijnecho gehad en geen combinatietest laten doen. Zelf hadden ze rekening gehouden met een evt tweeling omdat ze beide erfelijk belast zijn met twee-eiïge teweelingen.... Pas bij de 20-weken echo werd de tweede dus pas ontdekt... mag duidelijk zijn dat de gyneacoloog not amused was, dat de echoscopist het bij de eerste echo niet had gezien. maar wanneer je echt twijfelt gewoon even bellen en vragen of ze anders voor de zekerheid een echo willen maken.
Ik denk dat ze gewoon een grapje maakte. Ik bedoel, het zou wel een hele rare vk zijn als ze je zo weer weg sturen terwijl ze dat echt zou denken. Voor je gerust stelling kun je altijd even bellen en vragen om een echo of wat ze met die opmerking bedoelde. Maar ik neem niet aan dat ze het echt serieus bedoelde.
wel vreemd dat ze zo'n opmerking maakt....als ze het dossier leest wéét ze dat je zwanger was van een 2ling en is het heel ongepast om dan zo'n grapje te maken. ik zou haar bellen en zeggen dat je er nu steeds aan moet denken....vraag om haar uitleg...
Oei, met 32 weken zou je toch wel zeker willen weten of het er geen 2 zijn. Wat andere meiden al opmerken lijkt het mij van zo'n vk raar om een opmerking te maken en er geen actie op te ondernemen. Mijn ervaring met de vk is dat ze het zekere voor het onzekere nemen, zeker omdat er al geruime tijd discussies heersen tussen de vk en de gyn. Maar ik vind dat je recht hebt om te weten hoe het zit. mogelijk dat je kunt bellen en eerder terecht kan. dan moet de vk maar opletten op wat ze zegt. Succes ermee. Groeten Jalou
Ik wil je niet bang maken.... Maar ik ben er zelf 1 van een tweeling, waarbij ik pas 6 weken voor de uitgerekende datum werd 'opgemerkt'... Mijn zus lag pontificaal vooraan, en ik zat verstopt. Tot bij een van de laatste controle de VK bij mijn moeder aan de buik ging voelen en zich afvroeg hoe het kon dat ze zoveel armen en benen voelde... Mijn moeder werd overigens direct doorgestuurd naar een echopraktijk (30 jaar geleden was het helemaal niet zo standaard dat je een echo kreeg tijdens je zwangerschap) om het vermoeden van de VK te bevestigen... Ik zou dus zeker je vk nog even bellen! Heb je overigens niet met 30 weken nog een echo gehad? En daar ook niets te zien? Ik zou er echt even achteraan gaan, nog 3 weken wachten is wel heel lang! Wat de arts en VK toen wel hebben gezegd tegen mijn moeder: als het er twee zijn en ze blijven tot het einde goed zitten, dan heb je nog 6 weken om alles te regelen en dat is tijd genoeg! EN mochten ze toch eerder komen, dan staat waarschijnlijk je hele familie klaar om te helpen en kun je vast wel ergens spulletjes lenen... We kwamen uiteindelijk met 40+4, heel netjes dus!
oef nou ik vind dat niet zo grappig grapje van de verloskundige hoor das wel ff schrikken... misschien t kontje ja... kun je niet bellen en je "schrik" uitleggen en vragen om een extra echo? want als t er toch 2 zijn willen zij dat ook wel graag weten hoor....
Ik heb zelf een tweeling, en dat ik naar mijn idee echt niet te missen op echo s met 17, 20 en 26 weken. Ook kon ik erg duidelijk ze alle twee voelen liggen.. Ik denk dat ze een flauwe grap maakte. Wel zoy ik als nog bellen en je vragen uitspreken naar haar, een meerlingzwangerschap en bevalling brengt meer risico met zich mee. Ik snap je gevoel erg goed, bij mijn eerste echo met 5 weken zat er 1 vruchtje, de echo met 6 weken liet er ineens 3 zien, met de 3e ging het helaas mis, maar ik denk serieus dat je met de 20 weken echo echt wel de eventuele 2e had zien zitten. Bel je vk en bespreek je ongerustheid! Succes...
ik zou iig even bellen om te vragen of het van haar kant een 'grapje' was of dat ze het serieus bedoelde, alleen al om er gerust over te zijn. succes !
bedankt dames voor de reacties.......... heb gebeld maar op vrijdag zijn ze niet te bereiken alleen voor spoed. ik heb wel het echoburo gebeld en die gaan nu mijn echo's nog even bekijken,ben dus benieuwd wat ze te vertellen hebben als ze me straks terug bellen. de vk maakte ook echt een geintje,maar later dacht ik ineens:dat zijn helemaal geen dingen om grapjes over te maken,ze hebben een echoapparaat dus waarom niet even kijken?? als ik terug gebeld ben,laat ik het meteen weten. bedankt gr,an1984
Het bolletje bovenin kan ook heel goed het kontje zijn hoor. Lijkt mij dat ze het met de echos wel gezien zouden hebben, vooral bij de 20 weken echo.