De laatste tijd lees ik heel vaak in topics dat vrouwen hier weten wat hun kindje ongeveer weegt. Ik ben nu ruim 26 weken zwanger maar ik heb geen idee wat mijn mannetje weegt. Met de 20 weken is gezegd dat als het kindje zo door groeit ik ongeveer op 7 pond uit zou komen maar dat was wel een vroege schatting. In het ziekenhuis bij de gyn wordt er niets over gewicht gezegd. Als ik er om vraag, wordt er niet echt op gereageerd. Mijn gyn meet steeds alleen de hoofdomtrek op en kijkt even snel hoe het kindje ligt en of alles er nog goed uit ziet. Ik heb dus nog nooit een berekening of schatting van gewicht gehoord, terwijl ik daar wel heel er benieuwd naar ben. Is het niet standaard dat dit berekend wordt of wordt dat alleen gedaan in speciale gevallen of vanaf een bepaald aantal weken? Soms lees ik wel eens iets over een groeiecho, wat houdt dat precies in? Ben benieuwd naar de reacties!
De reden dat mijn gynaecoloog me het geschatte gewicht niet vertelt is omdat deze schatting zeer onnauwkeurig is, zit een afwijking op van 20%. Tegenwoordig weet ik waar ik moet kijken op het scherm als onze uk gemeten wordt en als de gewicht metingen zouden kloppen is onze uk toch al een paar keer afgevallen om vervolgens weer heel veel aan te komen, etc.
Ik heb bij de vorige bij 30 weken een groeiecho gehad en daarbij worden een aantal lichaamsdelen opgemeten. In ieder geval wordt de omtrek van het hoofdje gemeten en ik dacht ook nog de lengte van een of meer ledematen. En tja, dat gewicht... het is en blijft een schatting en je hoort heel vaak dat ze er flink naast zitten. Onze dochter zou ook flink zijn, maar bleek uiteindelijk 'maar' 48 cm en 3270 gram te zijn... Was echt een fijn poppetje (en dat is ze ook altijd gebleven, ze zit in de lengte versus gewicht curve altijd onderin).
wat wordt er dan bij jou allemaal opgemeten als je naar de gyn gaat? Bij mij vaak alleen de hoofdomtrek. Kan ik daar iets uit afleiden? Met 24 weken was de hoofdomtrek 21,69 cm. Dat weet ik nog.
Bij mijn eerste zwangerschap is er nooit over gewicht gesproken, op geen enkel moment. Bij deze tot nu toe ook niet, maar ik zit pas net op de helft. Het heeft voor mij geen toegevoegde waarde (tenzij het kind extreem klein of groot is, maar dat heeft dan met lengte te maken die wél vrij exact bepaald kan worden), heel vaak blijkt men er best naast te zitten.
Hoi, In princiepe word er als er geen reden toe is geen schatting gedaan over het gewicht van je baby. Ik zelf had een groeiecho rond 32 weken omdat ze dachten dat mijn dochter misschien achter liep op groei omdat mijn buikje nogal klein was. Wat het inhoud is dat ze alles opmeten van de kleine en het vruchtwater bekijken. Als alles overeen komt met het gemiddelde dan hoef je niet meer terug te komen. En als je kindje bijvoorbeeld achterloopt of te groot is dan houden ze dat extra in de gaten. Mijn meisje was prima op schema gelukkig. Als je benieuwd bent zou je het natuurlijk je gyn kunnen vragen. En mocht die daar niet antwoord op willen geven zou je ook een echo praktijk op kunnen bellen met de vraag of die een schatting willen doen. Ik zou het zelf niet doen als er geen reden toe is, het kan tot bezorgdheid leiden zonder reden. Want ze zitten er vaak ook gewoon zwaar naast...
Bij mij worden altijd de hoofdomtrek, de buikomtrek en de hoeveelheid vruchtwater nagekeken. Mijn eigen gynaecoloog is vrij constant in de metingen, hoofdje gemiddeld en buikje 2 weken voor, maar als iemand anders het meet kan het hoofdje gerust weken achter liggen en ligt het buikje weer precies op schema. Ik loop bij de gynaecoloog vanwege een cerclage, dus niet vanwege problemen met onze uk. Ik denk dat dat ook de reden is dat er niet meer opgemeten wordt.
Bij mij is een schatting gemaakt van het gewicht en dat klopte niet bepaald. Het zou 'gewoon een gemiddeld' kindje zijn qua gewicht. Nu heeft hij vanaf het begin op de +2 lijn gezeten, dus dat valt wel mee. Ik zou me er niet al te druk om maken dat je het niet weet. De vrouwen die het wel te horen krijgen, moeten ook maar afwachten of het klopt. En het maakt in principe ook niet uit toch? Tenzij ze echt een extreem zwaar of juist dysmatuur kind verwachten.