Contract word niet verlengd 35 weken zwanger

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door TijgertjePooh, 9 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. TijgertjePooh

TijgertjePooh Nieuw lid

9 apr 2013
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vandaag te horen gekregen Moet nog een week werken kan ik me ziekmelden want heb er nu geen zin meer in

2. Mama092013

Mama092013 Fanatiek lid

23 feb 2013
    1.276
    17
    38
    Vrouw
    Ik werk in de gehandicaptenzorg.
    Brabant
    Oh jee.. Das klote zeg :(
    Laat ze lekker de schijt krijgen, die laatste week hoef je je toch niet meer te bewijzen..
    Misschien voor je collega's nog blijven om een soort afscheid te nemen..?
    Ik vind het echt heel rot voor je.. Succes er mee *knuffel*

3. Guapetona

Guapetona Fanatiek lid

13 mrt 2008
    1.097
    0
    36
    therapeut
    zuidholland
    Zou ik doen, zeg maar dat je ineens heel veel harde buiken van de stress hebt, en dat de VK je heeft geadviseerd rust te nemen!

Ohja, en persoonlijk zou ik ze bedanken dat ze je deze stress gegeven hebben en of ze wel weten dat deze stress een negatief effect kan hebben op je zwangerschap! Ik zou woest zijn, zijn ze helemaal van de pot gerukt daar!

Heel veel sterkte voor jou gewenst!

4. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Als je ze nog als referentie wil gebruiken zou ik die week maar gewoon uitzitten. Tuurlijk is het rot voor jou maar het is hun goed recht. Hopelijk snel weer een nieuwe baan na je verlof!

5. TijgertjePooh

TijgertjePooh Nieuw lid

9 apr 2013
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dankjewel meid.
    Ik wil me het liefst ziekmelden maar zit er tegenop om mijn leidinggevende te bellen

6. TijgertjePooh

TijgertjePooh Nieuw lid

9 apr 2013
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jaa zo denk ik er ook echt over maar ben gewoon bang om mijn leidinggevende aan de lijn te krijgen die kan heel bot zijn

7. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    #7 Juul75, 11 apr 2013
    Laatst bewerkt: 11 apr 2013
    Ik zou het gewoon uitwerken. Je hebt een contract, dat verlengen ze niet. Dat is hun goed recht en daar had je rekening mee kunnen houden omdat het een tijdelijk contract is. Wat heeft dat in vredesnaam te maken met ziek zijn? En 'laat ze maar lekker de schijt krijgen'? Je wordt betaalt om werkzaamheden te doen, en als je die kunt doen moet je ze ook gewoon doen. Ook als je nog maar een week hoeft te komen.

Jeetje zeg, om deze instelling kan ik echt nijdig worden.

8. Meijke

Meijke Niet meer actief

Ben het eens met Juul75. Al is het uiteraard rot voor je dat het niet verlengd wordt, niet fijn zo vlak voor je verlof.

9. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Het is heel rot, maar ik denk dat je moet doen wat goed voelt. Niet iets uit woede doen. Je baas staat helaas nu eenmaal in zijn recht.

10. Bri

Bri Niet meer actief

Wat balen zeg... heb je het helemaal niet zien aankomen dat ze niet wilden verlengen?
    Je baas staat in zijn recht, maar leuk is het niet natuurlijk.

Als jij je ziekmeldt, gaat meteen je zwangerschapsverlof in omdat je de 34 weken gepasseerd bent. Kun je doen dus. Maar dan houdt je verlof ook een week eerder op dan waar je nu op gerekend had.
    Ik zou (denk ik) proberen mijn trots te bewaren en die laatste week gewoon te werken zoals gepland. Behalve als je nu echt op je tandvlees loopt. Dan laat je gewoon je verlof in gaan.

sterkte, een mooie kraamtijd gewenst en voor later hopelijk gauw een nieuwe baan.

11. lonelyD

lonelyD Lid

21 apr 2012
    24
    0
    0
    Wat ontzettend vervelend zeg dat je contract niet verlengd word.
    Wat je het beste kan doen is je nu inderdaad ziekmelden, zodat je ziek uit dienst gaat. Via het UWV krijg je dan een ziektewetuitkering, en als je ziek bent door je zwangerschap, krijg je 100% van je salaris uitgekeerd. Dit totdat je zwangeschapsverlof in gaat, die je dan ook via het UWV moet regelen. Dan krijg je dus tot 10 weken na je bevalling je volledige salaris, en kan je na je bevalling een nieuwe baan zoeken.
    Als je na 10 weken na je bevalling nog geen nieuwe baan hebt, kan je een uitkering aanvragen. Nu nog solliciteren heeft geen zin.
    Ik heb dit ook pas meegemaakt. In januari is mijn contract niet verlengd, en ben dus ook ziek uit dienst gegaan. UWV was heel meelevend, en hun hebben mij sollicitatie plicht vrij gegeven, omdat ze uit ervaring weten dat je zwanger bijna nergens wordt aangenomen. Dat terwijl ik pas 20 weken ongeveer zwanger was toen.
    En het is absoluut niet dat ik niet wil werken, voordat ik de andere meiden over me heen krijg, maar kom op mensen, ook al had je kunnen verwachten dat je contract niet verlengd wordt; Hoe vervelend is het als je als zwangere ( hoogzwanger in haar geval) je baan verliest? Een mooie tijd breekt aan als je je kindje krijgt, en het is dan niet leuk als je moet stressen over geld...

12. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Echt balen zeg! Ja ik zou me ook ziekmelden. Als hoogzwangere kan je ineens erg veel gaan mankeren ;) Ik zou me meteen aanmelden bij het UWV.

13. Jolien2

Jolien2 Bekend lid

22 jul 2011
    652
    1
    0
    NULL
    NULL
    Eens! Vind dat je dat echt niet kunt maken. Ben zelf leidinggevende en had laatst een medewerker die niet meer kwam de laatste twee weken. Ik vind dat echt geen stijl. Hou de eer aan jezelf en als er een tijdelijk contract gegeven wordt kan het zijn dat t niet verlengt word...
    Ben wel benieuwd of je t zag aan komen en of je een idee hebt waarom ze je contract niet verlengen...

14. Baibey

Baibey Actief lid

29 sep 2012
    420
    0
    0
    Wat een instelling zeg! :$ Dat weet je toch met een tijdelijk contract? Wat heeft dat met de zwangerschap te maken? Ik ben eigen baas en ik ga echt niet iemands contract verlengen omdat het anders slecht is voor het kind. Haar baas staat volledig in zijn/haar recht.

TS ik zou je week netjes uitwerken ivm referenties. In tijd van crisis kan dat bij een nieuwe sollicitatie van groot belang zijn!!

15. charliegirl123

23 feb 2013
    32
    0
    0
    Ik denk dat de werkgevers van tegenwoordig ook vaak misbruik maken van de situatie. Een werkgever staat wel in zijn/haar recht, maar ze zullen je nooit recht in het gezicht zeggen dat ze je contract niet verlengen, omdat je zwanger bent. Terwijl dat wel de reden is! Laat deze mensen dan ook eerlijk zijn, want dit gebeurt ook veel te vaak. Volgens mij hoeven ze tegenwoordig niet eens meer een reden te geven om je contract niet te verlengen, dat weet ik wel. Maar ze zullen je zwangerschap nooit als reden noemen, terwijl dat vaak wel zo is. Dat je dan in de ziektewet moet gaan, terwijl je geen klachten hebt is ook niet handig. Dan moet je toch ook naar de arbo-arts?

16. Minerva

Minerva Niet meer actief

Eens met Juul! Het is een tijdelijk contract en eindigt rechtswege. Ze hoeven niet eens een reden te geven waarom hij niet verlengd wordt.

Neemt niet weg dat ik het wel erg vervelend voor je vind. Houd er wel rekening mee dat je je huidige werkgever nog een keer nodig kunt hebben voor een referentie en alleen al daarom zou ik de eer aan mijzelf houden en de week afmaken.

Succes!

17. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Tegenwoordig is het sowieso niet meer vanzelfsprekend dat een tijdelijk contract verlengd wordt, zwanger of niet. Heeft niks met zwanger zijn te maken hoor. En het is echt niet zo dat elke werkgever maar van zijn werkneemsters af wil zodra ze zwanger zijn, dat is echt een misverstand. Meeste werkgevers zijn juist bang dat iemand zelf niet meer wil werken.

18. Guapetona

Guapetona Fanatiek lid

13 mrt 2008
    1.097
    0
    36
    therapeut
    zuidholland
    #18 Guapetona, 11 apr 2013
    Laatst bewerkt: 11 apr 2013
    Er is niks met mijn instelling, werk zelf 24/7 voor baas en gezin. Neemt niet weg dat ik begrip heb voor TS gevoel!

Ben het dan ook grotendeels eens met charliegirl!

Trouwens ze hoeft zich helemaal niet ziek te melden, ze kan er ook voor kiezen haar verlof eerder in te laten gaan. Dat had haar baas haar ook kunnen aanbieden! Dat een baas in zijn/haar recht staat wil nog niet zeggen dat je het op een botte manier moet doen.... Bovendien gaat ze automatisch de Wazo in, als ze nu stopt. Kost haar baas geen cent en is ook geen fraude oid!

TS is gewoon moe, laat haar haar rust kunnen nemen, en oordeel niet zo hard.
    Succes TS!

19. Yotsuba

Yotsuba Fanatiek lid

22 jul 2009
    1.980
    0
    0
    Dispuutbehandelaar
    Omgeving Utrecht
    Ik verbaas me over de hoeveelheid mensen die zeggen dat TSer dr moet ziek melden.
    Of je contract nu afloopt of niet, als je ziek bent ben je ziek zo niet ben je aan het werk.
    Als je daadwerkelijk nu last hebt van harde buiken of andere stress/Zwangerschapsgerelateerde klachten ja oke.. Dan gewoon ziek melden.

Natuurlijk is het rot dat dit zo gaat en persoonlijk vind ik dat werkgevers wel wat meer mogen communiceren als zoiets er aan komt.
    Hadden ze een reden waarom ze niet verlengen?

Zelf zou ik nog eens praten over de situatie als het je niet lekker zit maar ik zou zeker de eer aan mezelf houden en die laatste week afmaken waar je aan begonnen bent.

20. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ts: wanneer verloopt je contract eigenlijk? Is dat ook volgende week, of gaat dan je verlof in?

Deel Deze Pagina