Toch even moeilijk ermee.

Discussie in 'De lounge' gestart door wachtend, 26 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wachtend

wachtend Niet meer actief

Ik hou het verhaal even globaal omdat ik de privacy wil proberen te waarborgen.

Vanaf zondag opgenomen in het ziekenhuis, ik lag op een 4 persoonskamer en 2 personen waren daarvan al op bejaarde leeftijd. Gisteren eigenlijk de hele tijd met ze in de weer geweest ondanks dat ik zelf ook niet veel kon. En zelfs nog heel veel lol gehad. Maar de vorige nacht erg slecht slapen door het gehoest en gesnurk van mede slapers op zaal dus spul gevraagd dat ik goed kon slapen.

Vanmorgen opgestaan en was al een beetje verbaasd dat 1 van de bejaarde dames zo rustig was en ik haar niet hoorde hoesten. Ben naar beneden gelopen, kwam terug boven nog even in bed gaan liggen en toen kwam de verpleging. Iedereen kreeg zijn medicijnen en jawel ze komen aan bij het bed van mevrouw en ze reageerde nergens meer op. Ik kom uit de zorg dus ken de procedure en begon al mijn sloffen aan te trekken en daar ging het reanimatie alarm af.

We zijn uit de kamer begeleid en toen kwam het er bij mij uit. Helaas konden ze niets meer voor mevrouw betekenen en is ze overleden.

Een paar uur later kwam ik haar familie op de gang tegen en 1 van de familieleden waar ik gister nog gelachen had samen met mevrouw kwam huilend op mij af of ik iets had gemerkt vannacht. Zo goed en zo kwaad mogelijk geprobeerd de familie te troosten want mevrouw was niet onrustig geweest of in paniek anders was ik echt wel wakker ervan geworden en anders de andere kamergenoot wel. Iedereen vermoed ook dat ze in haar slaap is overleden.

En toch ondanks gesprekken met de verpleging heb ik nog steeds het gevoel van had ik nou maar niet die sterkere pijnstiller ingenomen dan had ik wellicht nog iets voor mevrouw kunnen betekenen en had ik gisteravond maar nog duidelijker geweest dat ik vond dat mevrouw echt heel veel moeite had met ademen! Ik heb de verpleging nog aangesproken gisteravond dat mevrouw zo benauwd was. En ze hebben ook werkelijk alles gedaan wat in hun macht lag maar pfff ik ben best geschrokken. Mocht eigenlijk pas morgen naar huis maar ik zei al ik wil nu gewoon het liefst thuis zijn.

2. Lolalili

Lolalili Niet meer actief

Wat ontzettend moeilijk
    Neem je zelf alsjeblieft niks kwalijk
    Heel veel sterkte je hebt heel goed gehandeld !

3. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Wat naar dat je dit hebt moeten meemaken. Ik denk dat je goed hebt gehandeld. Het is logisch dat je dit moet verwerken. Heel veel sterkte

4. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Helaas is het zo dat sommige mensen gewoon te ziek zijn en hoe dan ook komen te overlijden.
    Jij had dat niet tegen kunnen houden, was ze vannacht niet gegaan dan morgen of overmorgen wel.
    Sterkte met verwerken.

5. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Sterkte.

Jij kon hier niets aan doen. Niemand zag dit aankomen, de familie niet en de verpleging niet, hoe kon jij het dan wel zien?

Als je hier mee blijft zitten, kun je altijd nog een gesprek aanvragen met de verpleegkundige die dienst had.

6. Bloempje01

Bloempje01 Fanatiek lid

10 dec 2012
    1.034
    418
    83
    Vrouw
    He bah.. neem jezelf echt niks kwalijk!!! Je hebt juist heel goed gehandeld. Je hebt aangegeven aan de verpleging dat mevrouw moeilijk ademde, meer had jij ook echt niet kunnen doen! Sterkte met dit te verwerken....

7. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Hè wat vervelend. Snap je gevoel, maar ik denk dat je echt niets had kunnen doen voor haar.

8. wachtend

Dank allemaal. De verpleging heeft ook gezegd niemand kon hier wat aan doen en ze zou hoe dan ook door onze vingers zijn geglipt zelfs als je wel had kunnen reageren maar het gevoel is er nog.

Ook omdat ik de dag ervoor nog echt zo gelachen heb met haar. Het was werkelijk een ouwe taaie in alle opzichten.

9. all4love

all4love Bekend lid

23 jan 2019
    754
    459
    63
    Vrouw
    Wat naar om zoiets mee te maken. Veel sterkte met het verwerken ervan!

10. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Ach wat naar..
    Aan de andere kant is ze rustig ingeslapen en heeft ze tot het laatste moment kunnen lachen. Dat is ook wel iets moois waar je je aan vast kunt houden.
    Ben je inmiddels thuis?

11. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Je hebt haar juist ook nog een hele fijne dag gegeven, dat is veel waard! Aan haar overlijden kan jij niks doen, maar ik snap dat je je toch afvraagt of je niet meer had kunnen doen. Ik hoop dat je dit een plek kan geven zonder schuldgevoel.

12. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.167
    23.249
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Och meid, das echt vervelend! Voel je echt niet schuldig hoor, je hebt echt niks kunnen doen. Maar snap je gevoel wel. Hopelijk nu weer lekker thuis!

13. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Wat enorm heftig!
    Dat gevoel van 'had ik maar......' en 'wat als ik......' daar moet je denk ik door heen.
    Natuurlijk is er niets wat je had kunnen doen en ligt er geen enkele vorm van blaam bij jou. Dat zal iedereen vertellen, want dat is zo. Maar zo werkt het niet in je hoofd.
    Je wil een oorzaak, een schuldige, een verklaring. Die is er niet echt, dus ga je deze bij jezelf zoeken. Het is een machteloos gevoel dat je iemand niet hebt kunnen redden. Dat je er was, maar niets hebt kunnen doen.

Er gaat een moment komen (eventueel met professionele hulp) dat je gaat berusten in het feit dat jij echt niets voor deze mevrouw had kunnen doen om haar leven te redden.
    Dat jij mede met haar familie, haar een mooie laatste dag heb kunnen geven. Een dag met lieve mensen om zich heen. Een dag waarin ze lekker heeft kunnen kletsen en heeft gelachen.
    Dat is wat jij wel hebt gedaan. Het mooiste is dat het puur en oprecht was.

Dikke knuffel!

14. Paardenbloem

Paardenbloem Niet meer actief

Wat lijkt me dat heftig, veel sterkte! Ik hoop dat het je lukt om jezelf niets kwalijk te nemen!

15. wachtend

Dank jullie wel allemaal. Inderdaad het wat als en had ik maar... Dat gevoel is er gewoon heel sterk en dat ik haar zag liggen toen de verpleging door kreeg dat er toch iets helemaal mis was.

In mijn werk heb ik er totaal geen moeite mee dat hoort bij het leven maar ik was nu zelf ook patiënt. Er is iemand overleden terwijl ik zelf in die kamer ook lag te slapen. Van de neuroloog moest ik eigenlijk nog een nachtje blijven maar ik vroeg of ik alsjeblieft naar huis mocht al en gelukkig stemde hij daarmee in. Je zag de hele tijd dat lege bed.

Vannacht ook echt 10 uur lang in mijn eigen bed geslapen en heel diep geslapen. Hopelijk kan ik thuis verder opknappen. Ze weten nog steeds niet zeker wat het is geweest maar ik moet nu fysio krijgen en als het niet verbeterd terug naar de neuroloog.

Deel Deze Pagina