Hoe starten met eerste hapjes?

Discussion in 'Voeding' started by Sado, May 6, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sado

Sado VIP lid

May 16, 2016
    19,067
    17,022
    113
    Hoi dames,

Over 2,5 week is mijn dochter alweer 4 maanden oud. Afgelopen week op het CB geweest en het ook even over bijvoeding gehad. Graag wil ik met 4 maanden met bijvoeding beginnen, dit raadde het CB ook aan.
    Ik heb begrepen dat je het op het begin alleen als extra geeft, dus tussen flessen door en niet als vervanging van. Helaas was ik zo slim om helemaal vergeten te vragen hoeveel ik dan precies dien te geven en op welk moment.... :rolleyes:
    Kunnen jullie met mij meedenken?

Mijn dochter krijgt flesvoeding en zit op 5 flessen per dag. Haar schema ziet er ongeveer zo uit:

06.15: 200ml (180/6)
    10.00: 200ml (180/6)
    13.30: 200ml (180/6)
    17.00: 200ml (180/6)
    20.45: 200ml (180/6)

(Niet alle flessen worden leeggedronken, verschilt een beetje per dag bij welke fles ze wat laat staan. Gemiddeld zit ze op zo'n 930ml per dag)

Tussen welke flessen door kan ik haar het beste haar eerste fruit/groentehapjes geven? En welke fles zal als eerste volledig vervangen worden door fruit/groente en wanneer is dit ongeveer?

Alvast bedankt voor het meedenken! :)

2. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

Oct 12, 2015
    3,438
    1,423
    113
    Female
    In jouw schema zou ik proberen om rond een uur of 8/9 wat fruit te geven. Ik weet niet of je potjes wilt doen of vers maar een potje zit geloof ik 125gram in voor 4 maanden. Daar ongeveer de helft of een kwart van. De rest kan je tot 48 uur na openen bewaren in de koelkast.
    Eventueel groenten proberen tussen de fles van 13.30 en de fles van 17.00 geven. Ik ben toen redelijk dicht op de fles van 17.00 begonnen zodat die eerder kon vervallen en dat ze dus lekker mee kon eten met het avond eten. Toen deed ik vaak groenten potjes ook daar zit voor 4 maanden 125 gram in. En gelden dezelfde houdbaar regels voor. Ik zou dan beginnen met ongeveer de helft van zo'n potje laat ze wat staan dan de volgende iets minder wilt ze meer kan je bijpakken.
    Succes

3. Sado

Sado VIP lid

May 16, 2016
    19,067
    17,022
    113
    Thanks @Oceanna! Goede tip van het avondeten! :)
    Ben jij direct begonnen met hoe je het nu zegt? Dus kwart tot een half potje fruit én kwart tot een half potje groenten per dag?

Of het potjes of vers wordt ben ik nog niet helemaal over uit. Mijn dochter gaat 3 dagen per week naar de crèche dus eigenlijk geen idee wat precies de mogelijkheden zijn mbt het geven van de bijvoeding!
    Toevallig ben ik 5 dagen vrij vanaf het moment dat ze 4 maanden is, dus die eerste dagen kan ik het sowieso doen zoals jij zegt. :)

4. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

Oct 12, 2015
    3,438
    1,423
    113
    Female
    Ik ben inderdaad begonnen met s morgens wat fruit en s middags wat groenten. Ben begonnen met een half potje maar mijn kleine meid vond het zo heerlijk dat ze al snel een heel potje at per keer en dus dat een fles ipv 200 150 werd.

5. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

Aug 17, 2015
    2,126
    405
    83
    Ik zou beginnen met 1 soort, dus of fruit of groente, niet alles tegelijk. En dan drie dagen achter elkaar hetzelfde geven zodat je kunt kijken hoe ze er op reageert. Daarna kun je een volgende smaak 3 dagen proberen enz.

6. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Even buiten om wat je wel of niet moet doen. Onderzoeken wijzen niet uit dat het beter is om met 4 maanden te starten, hoewel cb's dit wel vaak beweren. Het is niet slecht of slechter, maar ook absoluut niet beter.
    Even om het te weten, vooral als het niet of minder goed gaat.

Tot 6 maanden mag bijvoeding geen flesvoeding vervangen, flessen mogen dus niet kleiner worden door de bijvoeding. Of zelfs komen te vervallen. Tot circa 9 a 10 maanden is melk het belangrijkste.

Tussen de 4 en 6 maanden is het alleen het proeven van smaken en structuren. De hoeveelheid is dus echt minmaal en al helemaal geen heel potje fruit of groente, zelfs de helft is al te veel.

Het advies is om rustig te starten, meestal met groente.
    Dag 1; een lepeltje groente x
    Dag 2; 2 lepeltjes groente x
    Dag 3; 3-4 lepeltjes groente x
    Dag 4; dag 1 van een nieuwe soort groente.

Als je een aantal bekende groentes hebt kan je nieuw fruit introduceren, op dezelfde wijze.

Voedingscentrum adviseert om tot 6 maanden 1 a 2x per dag bijvoeding aan te bieden met 3-4 lepeltjes per keer. Meer is niet wenselijk.

http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-kind-en-ik/eerste-hapjes/de-oefenhapjes-4-tot-8-maanden-.aspx

7. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

Oct 12, 2015
    3,438
    1,423
    113
    Female
    Ik heb gewoon gekeken naar wat mijn dochter wilde. Daarbij was ze 6 maanden toen eten haar fles verving. En dat is alles wat ik erover wil zeggen heb geen zin om mezelf te verdedigen.

8. Sado

Sado VIP lid

May 16, 2016
    19,067
    17,022
    113
    Ik denk ook dat dat het beste is: kijken naar de behoefte van je kind.
    Om de een of andere manier gaan alle voorschriften er vanuit dat alle baby's 100% gelijk zijn en volgens een exact schema dingen zouden moeten kunnen en moeten doen. En waarom eigenlijk? Wij als volwassenen zijn toch ook niet allen hetzelfde?

Ik start met 4 maanden met bijvoeding en kijk hoe mijn dochter erop zal reageren. Is het geen succes? Dan wachten we gewoon nog even, komt vanzelf goed :)

Bedankt voor je tips @Averlhach!

9. Ballon

Ballon Niet meer actief

Je hoeft jezelf toch helemaal niet te verdedigen? Ze geeft alleen de juiste informatie. Alleen maar fijn om te weten mocht het even niet lekker gaan (zoals ze aangeeft) ik ben met 4mnd begonnen en dacht ook wannee het een keertje niet lukken. Ooh maakt niet uit, morgen beter. Juist doordat ik de dingen wist wat Alverlhach zegt.

10. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

Oct 12, 2015
    3,438
    1,423
    113
    Female
    Zo kwam het wel over als een verwijt naar mij mss dat dat dan wel aan mij ligt en hoe ik soms dingen lees en daar dan op reageer. Ik heb mijn dochter ook nooit gedwongen om iets te eten en doe ik nog steeds niet als ze niet wilt dan niet.

11. Ballon

Ballon Niet meer actief

Doen wij ook zo hoor! Ze kunnen dat altijd zelf prima aangeven :)

Geen verwijt hoor, gewoon een stukje aanvullende informatie :) zo heb ik hem opgepakt.

12. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

Oct 12, 2015
    3,438
    1,423
    113
    Female
    Zo had ik het ook beter kunnen lezen als extra info:) op het moment heb ik heel erg makkelijk last van hormonen en angst en lees dan wel eens wat verkeerd.

13. Ballon

Ballon Niet meer actief

R*t dingen die hormonen he! Bah! Geeft toch niets. Wij hebben al die hormonen gekregen omdat wij ze kunnen handelen haha.

14. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe

Ts vraagt om advies, dus ik wou alleen de richtlijnen geven, met onderbouwing (zie link).
    Zij geeft aan niet te weten of ze vers of potje wil geven en nutricia geeft aan dat je wel een heel potje kan geven. In mijn link staat wat de richtlijn is en dat is dus heel iets anders dan wat nutricia zegt. (Nuticia wil natuurlijk alleen maar zo veel mogelijk verkopen = winst).
    Dat was mijn reden voor heel/half potje.

De wat ik zeg over fles vervangen is omdat ts daar naar vraagt in haar op.

Mijn enige insteek was de richtlijnen bekend te maken en aan te geven dat ze er niet 'te veel' van moet verwachten, niet om jou aan te vallen oid.

Ts, op de opvang hebben ze meestal wel banaan, appel en peer. Zeker peer kan makkelijk vers gegeven worden. Je kan ook prima vers met potjes combineren.
    Zelf ben ik nooit weg van potjes, vaak zit er al snel meer gemengd door en ik ben voorstander van pure smaken. Daarnaast ooit het proefpotje bloemkool klaargemaakt, maar de geur en smaak kwam absoluut niet overeen met bloemkool.
    Overleg dus even met de opvang.

15. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

Oct 12, 2015
    3,438
    1,423
    113
    Female
    dank je wel. En ergens weet ik ook dat het probleem bij mij ligt. :D

16. Sado

Sado VIP lid

May 16, 2016
    19,067
    17,022
    113
    Haha die vervelende zwangerschapshormonen he :p

Ik waardeer alle adviezen hoor! :)

17. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

Oct 12, 2015
    3,438
    1,423
    113
    Female
    ohw vreselijk zijn ze. ben echt niet de gezelligste thuis. vorige keer had ik daar minder last van. komt nu misschien ook wel omdat ze best dicht op elkaar zitten.

18. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Ik dacht een reactie erop is van mijn kant ook wel netjes ;)

Hormonen doen soms rare dingen en een zwangerschap met al een kindje rondlopen is toch net wat anders dan wanneer je zwanger bent zonder.

19. Streepje

Streepje Lid

Jul 28, 2009
    39
    1
    8
    NULL
    NULL
    Beetje late reactie misschien. Maar misschien heb je nog wat aan dit artikel dat ik op smikkels.nl vond: http://www.smikkels.nl/news/80/Hoe-wordt-bijvoeding-een-succes

Goed kijken naar je kindje is echt het aller belangrijkste. Ze geven zelf heel goed aan waar ze aan toe zijn en wanneer het genoeg is.

Succes!

Sado likes this.
  20. Sado

Sado VIP lid

May 16, 2016
    19,067
    17,022
    113
    Mooie uitleg, dankjewel!

Share This Page