Ik ga vrijdag voor het eerst weer werken, 4 dagen per week 8 uur. Ik wil kolven op het werk en bv blijven geven maar ik vind het zo moeilijk in te schatten hoe vaak en hoeveel hij zal drinken bij de oppas! Hij is 3,5 maand nu en weegt over de 8 kilo. Hij drinkt goed en veel maar is ook een baby die volgens mij gewoon door blijft drinken. De rekensom is 120 mL x gewicht in kilo:aantal voedingen per dag. Ik kom dan op zon 180 cc uit maar las dat er echt niet veel meer dan 130 cc aangeboden moet worden per keer. Hij heeft uberhaupt geen ritme dus vind t heel moeilijk te weten hoe vaak en hoe veel hij zal willen drinken!!! Wie heeft raad...
Het blijft altijd een gokje. Dus ik zou vb. flesjes klaarzetten met 120cc en met 60cc. Zo kan er eerst steeds 120cc aangeboden worden (de eerste borst ahw), en indien nodig kan hij na verluieren nog 60cc bij krijgen (de tweede borst). En voorzie dit 2 keer, dan kan er 2 x 180cc (telkens 120 + 60) gegeven worden zo hij grote hoeveelheden wenst, of 3 x 120cc (de 2 x 60 wordt dan de 3de voeding van 120). En dan zou ik sowieso extra nog 120 + 60 in de vriezer bij de oppas zetten. Wat denk ik heel belangrijk is, zeker bij een baby die lijkt te blijven drinken, is dat hij voldoende lang (20min want pas dan kan er verzadigingsgevoel zijn) erover doet. En verder kan je dus heel moeilijk zeggen hoe hij reageert op jouw lange afwezigheid. Kan zijn dat hij extra troost zoekt in veel voeding, maar even goed kan hij op jou willen wachten en slechts het minimum drinken ondertussen (zo was mijn oudste). Succes vrijdag!
Heel erg bedankt! Ik ga het zo idd maar doen om te kijken hoe dat werkt.. Die 60 cc na t spelen etc is sowieso wel een goed plan eigenlijk omdat ie dan misschien ook beter gaat slapen, als ie nog even lekker een klein slokje heeft gehad. Ik heb de avent 1 speen maar zelfs daarmee gaat t snel hoor.. Maarja we zullen zien. Pfff zenuwachtig!
Het is wel goed gegaan vandaag en de oppas heeft genoteerd wat hij gedronken heeft! 120 mL en later nog 60. Daarna weer 120 en 60. Daarna weer 120 en 60 en had even daarna weer trek en heeft nog 100 gehad.. Wat denken jullie? Dat red ik natuurlijk nooit met kolven haha Maarja heb nog wat in de vriezer voor komende week iig
Als de speen zo snel gaat zou ik toch een andere speen zoeken, hij zou over 120ml toch minimaal 10 minuten moeten doen.
Heb btw op m'n werk 150 en 160 gekolfd. Niet echt voldoende dus voor een hele dag oppas. Heb nog wel wat in de vriezer en hopelijk op m'n vrije dagen in de ochtend de eerste voeding 1 borst kolven wat 180-190 oplevert als hij snachts doorslaapt.
Da's best mooi gekolfd hoor. Maar hij drinkt wel veel uit de fles. Kan je 3 keer kolven? Of sowieso de andere borst kolven elke ochtend (en eventueel 's avonds nog eens)? En probeer er anderzijds voor zorgen dat hij traag drinkt. Dit kan je door de fles zo vast mogelijk te draaien, je kindje goed rechtop te (laten) houden en de fles zo horizontaal mogelijk (dit itt kindje plat en fles rechtop, dan werkt de zwaartekracht te goed mee).
Drie keer kolven is een beetje lastig denk ik. Ik hou het ook liever bij 2 keer. Vandaag 180 en 160 dus heel prima, had zelf verwacht dat ik veel minder zou kolven. Vandaag heeft hij ook goed geslapen (eindelijk geen hazenslaapjes..), en gedronken weet ik zo even niet meer, heb t briefje niet bij de hand. Iig drinkt hij wat meer dan ik kan kolven dus even kijken hoe ik dat aanpak. Ik vind het te vermoeiend nu om s avonds ook nog te kolven en weer alles schoo maken etc. Bovendien drinkt hij dan ook en ga ik niet lang daarna zelf slapen. Ochtend is ook te hectisch en weinig tijd eigenlijk (daarnaast sliep hij niet de nacht door afgelopen twee dagen ivm poepluiers). Ga proberen iig m'n vrije dagen in de ochtend m'n volle borst te kolven zodat ik dit achter de hand kan houden in de vriezer want m'n voorraadje raakt op haha. Misschien red ik t tot de 4 maanden (nog 1,5 week) en kan ik dan de kinderarts om raad vragen. Misschien een poedermelk fles en rest bv als die combi een beetje te doen is?
Ik hield de regel 150 ml per kg aan en dan delen door de hoeveelheid voedingen. Toen ik begon met werken was ze 5800 gram dus dat was 5,8x150= 870 en dat delen door het aantal voedingen (8 per etmaal) werd ongeveer 110ml per flesje. Ik gebruikte de dr brown met speen 1. Nog steeds overigens 😊 Ik kolf overigens ook niet genoeg dus kolf vaak even tien minuutjes na elke voeding. Ze drinkt maar een borst, en die probeer ik dan verder leeg te kolven maar dat levert niet heel veel op. Dus dan nog tien minuten de andere borst (niet te verl want anders heb ik bij de volgende voeding een probleem). Deze kleine beetjes vormen uiteindelijk ook wel weer een hele voeding.
Ik las dat vanaf 4 maanden de regel 120 mL is. En 150 is bij mij ook erg veel want m'n zoontje weegt al over de 8 kilo. Dan zou ik m wel meer dan 200ml per keer moeten geven! Erg lastig! Maar ik blijf beetje proberen. M'n zoontje drinkt meestal twee kanten als we samen zijn dus kan dan niet echt kolven want even later komt er vrijwel niks meer uit. Maar als hij dus doorslaapt kan ik in de ochtend 1 kant kolven want dan geef ik m maar 1 borst. Dus misschien als ik vrij ben (3 dagen per week) kan ik iets kolven in de ochtend