Hoi allemaal, Ik ben inmiddels bijna 35 weken zwanger en we hebben al heel lang onze namen klaar en zijn er zelf heel blij mee.. ..alleen, ik ga opeens nadenken over wat onze omgeving van de naam zal vinden. Hebben jullie dit ook? Of trek je gewoon je plan en heb je maling aan wat de rest ervan vind?
Hangt ervan af welke naam het is Als het een 'gewone' naam is en je twijfelt dat het niet de smaak van iemand anders is, zou ik zeker niet twijfelen en die gewoon nemen. Is het een erg speciale naam die je nauwelijks hoort of die je met iets anders kan verwarren en je twijfelt ... dan zou ik er nog eens over denken.
Pffff, ik trek me daar dus geen ene reet van aan. Iedereen vindt weer wat anders mooi dus iedereen tevreden stellen lukt je toch niet. Hier familie die het constant heeft over vernoemen. Mijn man heeft daar sowieso niks mee, ik zat nog wat te twijfelen. Maar een aantal mensen zat er zo over door te zagen dat het mij ook is tegen gaan staan. Bovendien vindt de één dat je zo hoort te vernoemen en de ander vindt dat het weer anders hoort. Uiteindelijk zal er dus altijd commentaar zijn. Enige die we wel helemaal blij kunnen maken zijn wijzelf. We hebben nu namen die we beiden mooi vinden en daarmee klaar. En als we gezeik krijgen dan zeggen we: wen er maar aan, hij/zij heet nu eenmaal zo en dat verandert niet meer. Als jullie namen hebben uitgekozen waar jullie erg blij mee zijn dan zo houden hoor!
Hmnee, dat maakt me echt niet uit, eigenlijk. De naam die we aan onze dochter geven, past qua klank niet echt bij de naam die onze zoon heeft. Als ik het hier op het forum lees, is dat tegenwoordig bijna verplicht (maar ook weer niet té, want dan wordt het teveel Jip-en-Janneke ). Aan de andere kant; misschien komt het wel omdat ik weet dat onze naam apart is, maar wel 'geaccepteerd' wordt, omdat hij vaker gegeven is. Als ik hier op ZP een topic zou openen en de naam zou 5 pagina's lang afgezeken worden, dan zou ik wel zoiets hebben van; Oh, da's misschien toch niet zo'n heel goed idee..
Ik denk dat mijn omgeving wel bepaalde verwachtingen heeft van de naam die we gaan geven. Als het aan mij lag zou ik geheel aan die verwachtingen voldoen, maar ik ben niet de enige die hier een zegje in heeft. De naam wordt dus wat minder verrassend dan mensen waarschijnlijk (van mij) verwachten.
Als het om die reden is zou ik het me zeker niet aantrekken. Je moet toch geen 'spectaculaire naam' kiezen omdat je omgeving dat verwacht. Is net leuk om hen te verrassen met totaal iets anders dan dat ze van je gewoon zijn Doe gewoon je ding zou ik zeggen
Heel herkenbaar hoor! Wij hadden ook onze naam "definitief" toen ik ineens dacht; ik zou zo graag eens met mijn moeder of vriendinnen heel even overleggen wat zij ervan vinden!!! Natuurlijk moet je een naam nemen die je zelf wilt en je niets van anderen "aantrekken". Maar ik geloof niet dat het moeders niets doet als je vervelende opmerkingen over de naam krijgt.... Smaken verschillen; dát absoluut. Maar gewoon heel even overleggen en dan de naam weer 100% geheim zou de ideale oplossing zijn! Ohhh en ik denk dat het ook een deel door de hormonenkomt...." 't Hoort erbij...."
Hier is de roepnaam een afkorting van de volledige eerste naam. Die volledige naam is wat statig/deftig. De afkorting is stoer/lief. Beiden gedeeld met drie mensen. Ze moesten er eerst aan wennen, maar vinden beide namen nu leuk. Daar ben ik blij om. Wat de rest van de wereld vind, interesseert me niet. Waar ik wel op gelet heb, is of mijn kind het een leuke naam zou kunnen vinden. Vind nogal eens dat ouders hun eigen hang naar apart/anders dan anders/zogenaamd hip belangrijker vinden dan het belang van hun kind die met de naam gepest zou kunnen worden if zijn/haar hele leven de naam kan spellen. Kom het hier, maar ook op andere fora vaak tegen.
Eens met dat het aan de naam ligt, als iemand een naam als 'Daan' of zo niet leuk vind, tsja dat ik jammer. Maar een als 'Adolf' bijvoorbeeld.. Ja dan zou ik er nog eens goed over na denken. Het gaat er naar mijn idee niet helemaal alleen om of de ouders de naam leuk vinden, een kind moet er wel mee leven.
Het maakt mij eerlijk gezegd helemaal niks uit hoe onze omgeving denkt over de naam die wij voor onze dochter in gedachten hebben. Zolang wij het zelf maar een mooie naam vinden en deze naam goed bij onze dochter past. Het is absoluut geen rare naam. Iedereen heeft alleen weer een andere smaak. Zo houd mijn moeder bijvoorbeeld van lange ingewikkelde buitenlandse namen en mijn schoonmoeder van Oer Hollandse ouderwetse namen. Zij komen regelmatig met namen waarvan ik denk van zo zou ik mijn kind nooit noemen. Ik heb zelf een compleet andere smaak. Wij gaan dus gewoon voor wat wij zelf leuk vinden.
Tja, welke naam je ook kiest, er zullen altijd mensen zijn die em leuk vinden en mensen die em vreselijk vinden.. Natuurlijk is het leuk als mensen positief reageren, maar om nou een sociaal wenselijke naam te geven... Tja welke zou dat zijn dan?
Wij heben hier gewoon bestaande namen, niets verzonnen of gehusseld met letters.. ik was wel erg benieuwd wat anderen zouden vinden, maar wij waren zo zeker dat het me niet echt uit zou maken. Onze namen zijn we vriij klassiek, bestaan al lang en worden nu niet heel veel gebruikt. Uiteindelijk moesten mijn ouders wel even wennen, ze hadde gewoon iets anders verwacht. Ik zou zeggen: spit it out..!
Bedankt allemaal! De meisjesnaam maak ik mij niet zo'n zorgen over, alleen de jongensnaam is zeldzaam maar komt wel vaker voor. We zien wel, wij vinden het een mooie naam, ze wennen er maar aan