Spelgedrag peuter

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Pien120213, 10 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pien120213

Pien120213 Actief lid

22 okt 2013
    178
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

Omdat ik weinig vergelijkingen kan doen vroeg ik me af of het spelgedrag van mijn dochter een beetje in vergelijking is met andere peuters. Niet dat ik denk dat er iets mis is ofzo, maar ben gewoon nieuwsgierig. (En stiekem hoop ik natuurlijk dat het tekenen zijn dat ze snel gaat praten in volzinnen :D)

Mijn dochter speelt bijna altijd functioneel met speelgoed (uitzonderingen zijn er natuurlijk wel zo nu en dan). Ze heeft (te) veel speelgoed waardoor we regelmatig afwisselen. Ze brabbelt / praat (kan nog niet echt praten in zinnen, meer losse woordjes) de hele dag tijdens het spelen. Gewoon tegen zichzelf. Hele verhalen verteld ze (versta het alleen niet).

Ze kamt de haren van de my little pony paardjes, laat de vliegtuigjes vliegen in de lucht, laat haar diertjes elkaar kusjes geven (kusse seven zegt ze dan). Stapelt blokjes, gooit ze weer om. Favoriet is haar nepcakejes en taartjes. Ze vind het geweldig om de hele dag naar haarzelf te kijken in de spiegel of raam. En ze maakt ook steeds dierengeluidjes, ze zegt dan leeeeuw en brult bijvoorbeeld. Of een ander raar geluidje en gaat dan zelf erom lachen. Zingen doet ze ook heel veel (eeko eeko met j laa staat, tip tap tooow) Plaatjes bekijken in boekjes en dan moet ik ze het liefst benoemen de hele dag.

Beetje herkenbaar allemaal?

2. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Dat is toch de bedoeling van spelen, of zie ik dat verkeerd? Ik zie hier helemaal niks geks aan. Mijn 3 jarige dochter doet dit ook.

3. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    uhh dat doet hij hier ook hoor, hele verhalen klinkt eigenlijk hetzelfde als bij jou..

4. Joycey

Joycey Niet meer actief

Hier ook zo, maar dan spelen met de autootjes, de ta-tu-ta brandweerauto, de politieagent en de brandweerman en de grote gevaarlijke dinosaurus (wraaaauuwwww) of de bal die naar de poezen (aaaiiii) rolt en de poezen dan weg- of juist terugrollen. Hij speelt met zijn grote kleine helden speelset (brandweerkazerne & politiebureau) en de helikopter of met de ikea treinbaan en rijdt dan rondjes over de baan die papa of mama gebouwd hebben.

Ook zingt hij liedjes; maar is hij slecht verstaanbaar ;)

5. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Hier ook hele rollenspellen, vind het juist geweldig dat hij zich zo kan vermaken.

6. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Wat is precies je vraag? En hoe oud je dochter?

Lijkt mij normaal speelgedrag voor peuter. Ik zie je link niet zo goed met "praten" maar als ze brabbelt is ook goed afhankelijk van haar leeftijd natuurlijk.
    Ongeweer va 2 jaar spelen kinderen vaak samen, ze koperen gedraag en willen liefst met oudere kinderen samen iets doen. Va 2.5 hier ze is wel begon met andere communiceren dus spelletjes voorstelen, vragen, rollenspel etc. Met zichzelf speelt ze ook eigen fantasie en zelftandig met speelgoed en spelen.

Praten is ook iets van in hoeverre je het stimuleert. Hier begon ze engels praten eerder dan nederlads via dora/peppa en ze heeft enorme passieve woordenschat waardoor op een bepaalde tijd ging het naar actieve in 1 keer. We lezen vooral veel, praten en benoemen.

7. Pien120213

Pien120213 Actief lid

22 okt 2013
    178
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Piccolina,

Het is niet echt een vraag hoor, meer interesse. Mijn dochter is nu 2 jaar en 9 maanden. Ik zie haar spelgedrag niet als afwijkend ofzo, was alleen benieuwd of er grote verschillen zijn in spelgedrag. En de link naar praten was meer een grapje. Mijn dochter praat namelijk nog niet in zinnen, ze begint pas net met 2-woord zinnen. De reden dat dit achtergebleven is heeft te maken met oorproblemen welke we vaak hebben gehad. En stimuleren doen we zeker heel veel, ik moet soms naar lucht happen zoveel praat ik tegen haar :D

8. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ja hoor, is zo goed als identiek gelijk mn zoontje :)

9. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Dan lijkt mij alles normaal:)
    Op dieleeftijd hoeven ze nog niet samen spellen of bordspelletjes doen ismaar waar het interesse an kindje ligt!

10. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    DL is ruim 2 en wil vooral veel actie momenteel. Ze speelt thuis vooral dingen/gebeurtenissen na (met duplo of knuffels) of wil samen olifanten tekenen, met een bal spelen etc, ze kan zich ook heel goed vervelen en dan allerlei spullen gaan verplaatsen/slopen of virtuele muggen vangen met de vliegenmepper. Benoemen hoef ik van haar niet, ik moet vooral het hele boek meteen voorlezen. Spelletjes doet ze ook graag (memory of 'nijntje voert de dieren'), dus van Sint krijgt ze wat 'echte' spellen.

Deel Deze Pagina