he meiden even een vraagje: ik zit er toch wel serieus over te denken om bv met fv te gaan combineren voor kasper... ik blijf gewoon erg moe en volgende week werken, ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken. helemaal omdat ik nu gemerkt heb dat hij met gemak 220 per voeding drinkt, dat krijg ik niet bij elkaar gekolfd. ik zat te denken aan zelf voeden om 7.30- 13.30- 19.30 en dan flesvoeding om 10.30 en 16.30. ik denk dat we dan wel goed de dag door moeten komen. maar hoeveel flesvoeding zal ik hem dan geven? de bv telt natuurlijk niet mee in de totaal (dacht ik). ik dacht flesjes van 210 + 7, is dat wat of hebben jullie andere ideeen? en hoe zal ik dat afbouwen? hij drinkt nu nog zo veel bij mij, zeker 7-8x per dag. de nachten slaapt hij door (van 8 tot half 8) mssn een beetje in een ritme dwingen? wat vinden jullie? ik hoor graag jullie ideeen hierover!!!!
Het is in ieder geval dan idd wel handig om het over de dag te verdelen, afwisselnd BV en KV. Verder is KV wel zwaarder verteerbaar, dus dikke kans dat hij daar minder van drinkt in cc's dan van de BV: ik zou het gewoon uitproberen, en je zit idd niet met die max. Als je daar nu mee zou beginne, zou je wel op een lastig moment beginnen: rond de 4 maanden heb je vaak een beruchte dip in je productie, en als je nu dus begint met afbouwem, heb je natuurlijk wel kans dat je straks helemaal geen BV meer kunt geven, omdat het dan dubbel zo hard terug gaat lopen. Weet je zeker dat het vermoeide van de BV komt? Heeft het niet met andere dingen te maken? Want het is ook weer zo zonde als je deels stopt met BV, en je komt er straks achter dat het helemaal niet het effect heeft dat je beoogd had...
@rozemarijke: ik denk dat we die dip al gehad hebben hihi, 2 weken terug hebben we duidelijk een regelweekje gehad, toen dronk ie overdag elke anderhalf a 2 uur en kwam ook 's nachts weer. mssn moet ik het eerst maar even aankijken hoe het met werken gaat, want ergens voelt het ook niet goed. helemaal omdat ik mn oudste wel 7,5 maand gevoed heb en ik het nu eigenlijk langer wilde gaan volhouden....
Als jij zo moe blijft dan lijkt het me geen goed idee om volgende week te gaan werken. Ik denk dat je beter even bij de huisarts langs kunt gaan, omdat borstvoeding op zich niet vermoeiender is dan kunstvoeding geven. Beter is om even te laten kijken of er een medische reden voor je vermoeidheid is. Bij veel vrouwen gaat na een zwangerschap de schildklier anders werken, en dat kan voor chronische vermoeidheid zorgen (of je nou borst geeft of niet), daarnaast kun je ook moe zijn als je HB nog niet op orde is. Beide dingen zijn met een simpele bloedtest op te sporen en met bv-vriendelijke medicatie te behandelen. Een low level PPD kan ook voor ernstige vermoeidheid zorgen. En daarnaast: goed eten, zorgen dat je bij elke voeding iets te eten en drinken onder handbereik hebt kan vermoeidheid voorkomen door het voorkomen van sterke schommelingen in je bloedsuikerspiegel. Al deze dingen los je niet op door je kind kunstvoeding te geven. Wat die hoeveelheid van 220cc betreft: het lijkt me sterk dat hij ook zoveel uit je borst drinkt. Het zal eerder te maken hebben met het 'doordrink-effect'. Melk komt namelijk op een heel andere manier uit een borst als uit een fles. Een fles begint meteen met een constante stroom als je kind de speen in de mond neemt tot de fles leeg is. Aan de borst moet een kind eerst even de tepelhoef masseren, vacuum zuigen en dan komt de melk eerst druppelsgewijs. Het komt pas in stralen bij de toeschietreflex. Tegen de tijd dat de borst bijna leeg is komt de melk weer druppelsgewijs. Voor een baby is dat een signaal 'opletten, bijna op' en de baby zal na dat signaal vaak zelf stoppen met drinken. Een fles geeft dat stopsignaal niet. Een baby die borst gewend is kan de neiging hebben om door te blijven drinken, ook al zit ie vol, omdat ie op het stopsignaal wacht. Maar dat komt niet. De fles is zonder verdere waarschuwing opeens leeg. Vandaar dat je soms ziet dat ze dan, ondanks het feit dat ze al veel meer hebben gedronken dan ze nodig hadden TOCH protesteren en zelf NOG meer lijken te willen drinken. Daarnaast: als je kind aan de borst drinkt moet je de melk aanbieden in een fles met een zo klein mogelijke (newborn) speen. Anders komt de melk veel te makkelijk in hun mond en driegt het risico van overdrinken.
ik zat ook na te denken over combineren van kunstvoeding en borstvoeding. want ik moet nu alles kolfen omdat hij niet aan de borst wil drinken en dat vind ik wel vrmoeiend. ook heb ik een traagwerkende schildklier ( = goed onder controle ) geef jij wel aan de borst of kolf je? mij lijkt het geven van de borst minder vermoeiend omdat je geen flesjes hoeft schoon te maken en uit te koken. geen kolf onderdelen schoonmaken etc.
Is denk ik wel het beste idee wat je kunt doen maar ik zou niet 5 keer per dag zoveel voeding geven. Ze mogen niet boven een liter per dag uit komen. 210 word 240 zowat dus aan 4 flessen heeft hij dan genoeg. je kunt beter 180/6 doen dan kom je op 200 per fles.
bedankt voor jullie reacties! @mari: ik geef wel aan de borst inderdaad @dirksmama: dat doordrinkeffect, dat klinkt inderdaad erg logisch, hier had ik nog niet aan gedacht. ik ga nu flesjes van 200cc meegeven naar de opvang, kijken hoe dat gaat, dat scheelt toch weer wat per voeding en ik wil toch proberen zo lang mogelijk alleen mijn eigen melk te geven... morgen begin ik met werken, dus ben benieuwd hoe het gaat, ik laat het nog weten...