Zo bang voor toekomst

Discussie in 'Alleen en zwanger' gestart door Casibus, 3 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Casibus

Casibus Nieuw lid

1 dec 2014
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lieve allemaal,

Ongetwijfeld zijn hier al gigantisch veel topics over geopend, maar ik wil zo graag mijn verhaal kwijt :(.

In maart 2012 heb ik een spiraaltje (mirena) laten zetten, nadat een vriendin zwanger door de pil heen is geworden, en ik zelf onregelmatig de pil slikte vond ik dit een verstandige keuze. Ik heb het met mijn vriend vaak over gehad. De kinderwens is er in principe wel... maar pas op het moment dat we er allebei klaar voor zijn.

Ik ben gewoon zwanger geworden:(:(... ondanks mijn spiraaltje. Ik kan dit eigenlijk gewoon niet geloven want de kans is 0,3% per jaar :(:( (daar heb ik nu niets aan!). Ik ben zo boos eigenlijk want ik ga zo aan mezelf twijfelen.... zijn er dingen die ik niet had moeten doen? Maar nog veel erger ik ben zo bang.... bang voor wat ik dit kindje kan bieden.

Ik ben nu net afgestudeerd en een baan krijgen is gewoon erg moeilijk. Om deze reden val ik nu her en der in als er iemand op vakantie/ziek is. Momenteel zit ik in een sollicitatieprocedure om zwangerschapswaarneming over te nemen (zonder kans op vaste baan)

Mijn vriend heeft wel een een baan en verdient ongeveer 1800/1900 euro netto per maand. Hierdoor hebben wij een duur huis in de vrijesector (1080€) waardoor we echt weinig kunnen sparen. We wonen overigens net een jaar in dit huis andere huis werd relatief veel te duur)

Even voor de duidelijkheid (ik schrijf kriskras door elkaar ik wil zoveel vertellen en heb zoveel zorgen) ik wil dit kindje houden. Ik ben zo bang en DENK ook dat hij het niet wilt (omdat hij bang is het kindje niks te kunnen bieden). Ik wil ook zo graag dit kindje maar dan wel echt met toekomstperspectief. Ik kan absoluut rekenen op de steun van mijn ouders, (Zijn moeder heeft zelf krap en vader is overleden) maar nu komt eigenlijk de grote vraag:

Hoeveel kan ik mijn kindje bieden. Het is zo oneerlijk als dit kindje al vanaf dag 1 alleen maar zorgen kent. Nu komen we net rond (hebben geen schulden). Hebben minimaal spaargeld.... hoeveel is er mogelijk?
    Ik vraag me ook echt af of ik een goede moeder zou worden. Op dit moment voel ik me zo labiel. Ik zou zo graag een goede moeder willen zijn net als mijn moeder.....:(

Ik ben echt een ongeloofelijke doemdenker, pessimistisch maar in mijn ogen ook echt wel realistisch :( (dat het financieel niet mogelijk is en ik dus naar mijn ouders moet). We kunnen amper (maar wel zonder schulden!!) voor onzelf zorgen (ik heb af en toe een waarnemerssalaris dus dat geeft enige speelruimte maar dit valt dan ook weg)

Ik hoop op een optimistische maar ook realistische reactie om mij gerust te stellen. er zijn momenten dat ik me helemaal niet druk maar overigens.

Vanavond is hij klaar met werken..... dan ga ik het hem vertellen. (wilde er eerst zelf over nadenken). Duimen.....

2. ButterflyNova

ButterflyNova VIP lid

31 mrt 2014
    5.326
    104
    63
    Beste TS, ga eerst een rustig zitten en haal diep adem..

Adem in.. en weer uit! Goed zo :)

Ik hoop dat jullie dit kindje veel liefde kunnen bieden! Kijk eens waar je op zou kunnen besparen zodat je het kindje straks kan geven wat het nodig heeft. Hopelijk kun je straks borstvoeding gaan geven dan kun je daar al op besparen. Luiers zijn er ook in allerlei merken en prijzen, net als kleding. Kijk eens naar tweedehands spullen of ga naar een outlet.

Overal is wel een mouw aan te passen, je reageert nu vooral uit angst. Relax en denk na wat er zou gebeuren als je dit kindje niet laat komen.

Sterkte!

3. Joyyke85

Joyyke85 Bekend lid

18 mei 2014
    682
    0
    0
    NULL
    Zuid limburg
    Soms komt er iets op je pad wat je totaal niet verwacht had, ik was 19 toen ik erachter kwam dat ik zwanger was van mijn zoontje. Dit was niet gepland.

Ik had werkelijk niks, geen opleiding af, geen baan, geen dak boven mijn hoofd. Uiteindelijk werd mij vanuit mijn omgeving aangeboden dat als ik het kindje wilde houden zij achter mij stonden.

Nu ben ik 29 en heb ik een zoon van bijna 9 jaar waar ik heel trots op ben en die ik niet zou kunnen missen. Hij heeft mij een beter mens gemaakt.

Ik kon ook niet alles nieuw kopen, heb heel veel van mensen om mij heen gekregen toentertijd maar daar was ik superblij mee.

Ik denk dat jouw situatie wat minder schrijnend is op dit moment, je hebt wel enige stabiliteit in je leven. Kan me voorstellen dat het doodeng is en dat je liever beter voorbereid eraan begonnen was maar het is nu eenmaal en als jullie het beiden willen komt het écht wel goed meid.

Heb het zelf nu ook niet breed, werk ook met een flexcontract en kan dus ook niet sparen. Toch heb ik inmiddels alles bij elkaar voor ons aankomende wondertje, en het meeste zelfs nieuw. Ik heb alles zelf betaald behalve het kamertje, die heb ik gekregen.

Haal even diep adem, zet je angsten opzij en denk even na hoe het zou kunnen zijn. Heel veel succes met het vertellen aan je partner en jullie verdere keuze

4. Baby 2

Baby 2 Actief lid

12 nov 2014
    235
    1
    16
    Als je het graag wilt houden zal het een sport worden om alles wel mogelijk te maken. Bekende kosten van een kind zijn: kamer, uitzet. Dit kan ook via mp. Vervolgkosten zijn natuurlijk voeding en luiers. Ook hierin kun je het duurder en goedkoper maken. Misschien is er vanuit opa en oma's wel steun in de vorm van opvang? Dat zou voor de waarnemingen ook schelen. Hier 2 goede banen , maar net verhuisd, geen geld voor een uitzet van 3500 euro. Met gekregen/ tweedehands spullen gaan we rond de 1200 euro uitkomen.
    Het belangrijkste is gratis: liefde.

5. iPinky

iPinky Actief lid

6 okt 2014
    382
    0
    0
    buitenland
    Als je slim inkoopt hoeft het de baby-uitzet geen fortuin te kosten inderdaad. Ik denk dat wij in totaal ongeveer 1000-1500 euro hebben uitgegeven en ik vind zelf dat we echt hele mooie spulletjes hebben. Grootste aankopen hebben we zelf gedaan, maar we krijgen ook veel kleine dingetjes van de mensen om ons heen.

Hier op dit moment ook maar één salaris, ik had ook liever een baan gehad voordat ik zwanger raakte, maar het is niet anders. In principe verdient mijn vriend wel genoeg om alles nieuw te kopen, maar ik vind het ook gewoon zonde van het geld. Dat bewaar ik liever voor andere dingen.

Ik zou eerst eens gaan kijken of je misschien een ander huisje kan vinden. Verhuizen tijdens je zwangerschap is geen pretje, maar het is wel fijn als je wat meer ademruimte hebt.

6. StudieMam

StudieMam Lid

1 dec 2014
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    Toen ik voor de eerste keer zwanger werd was ik 18, mijn vriend en ik hadden nog maar een paar maanden een relatie (hij studeerde nog), ik was net begonnen om (alsnog na een tijdje werken) mijn havo-diploma af te maken en we hadden geen spaargeld en geen huis samen...

Nu wonen we in een mooie eensgezinswoning, heeft mijn vriend een goede baan, ik hoop dit jaar mijn bachelordiploma te halen op de universiteit en onze relatie is beter dan ooit. Onze dochter is gelukkig en gezond en heeft nooit iets tekort gehad. We zijn nu zelfs klaar voor een broertje of zusje en ik ben inmiddels 7 weken zwanger.

Als je voor het kindje wilt gaan moet je vooral gaan denken in mogelijkheden. Veel mensen vragen altijd aan mij: hoe doen jullie dat met geld? Maar dat is wel het laatste waar ik me zorgen over maak. Er is vanalles tweedehands verkrijgbaar en als je geluk hebt kunnen familie en vrienden je ook af en toe ergens mee helpen. Jullie liefde voor elkaar en voor dit kindje is het allerbelangrijkste, ookal klinkt dat cliché. Dat zal ervoor zorgen dat er altijd een mogelijkheid op je pad komt. Tuurlijk is het niet altijd makkelijk, maar dat is het ook niet als je genoeg geld hebt en allebei een baan. Kinderen brengen veel geluk maar ook altijd wat zorgen. Het is aan jezelf hoe je daarmee omgaat. Ik weet zeker dat het jullie gaat lukken.

7. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Maak je niet teveel zorgen om de aanschaf van babyspullen. Op facebook bij verkoopsites is een hoop te krijgen voor weinig. Zelf was ik destijds voor een tweedehands wagen 120 euro kwijtmaar zie ze regelmatig voor 50 euro voorbij komen, ledikantjes voor 15 euro, een commode hoeft ook niet veel te kosten en kleertjes kun je via via zakkenvol krijgen. Misschien niet helemaal je smaak, maar als het warm en heel is maakt het jou kindje niet uit.

qua extra boodschappen is een baby niet zo duur, luiers in de aanbieding (etos heeft vaak 2 pakken voor 9 euro, doe je een maand mee) billendoekjes 3 voor 3 euro, doe je ook zeker een maand mee en als de borstvoeding niet lukt kun je eigen merk flesvoeding geven, 7,50 per week. Zit je dus op 12,50 per week.
    Later komt daar fruit en groente bij maar als je alles vers geeft is dit ook niet duur (drie appel, twee peren en twee bananen per week en qua groente gewoon zoutloos koken en met de pot mee laten eten (wortels, doperwten, sperziebonen, bloemkool, broccoli ed kun je prima pureren).

Qua inkomen, blijven solliciteren, eventueel voor werk in een winkel oid, mocht het niet lukken kun je misschien gaan schoonmaken. Misschien wil oma wel twee ochtenden per week gaan oppassen, dan kun jij 2 adresjes zoeken waarme je per ochtend 50 euro verdient. Dat is 400 euro per maand verdienen. En schoonmaakwerk is echt altijd wel te vinden particulier, via via bij oudere mensen enz.

Het allerbelangrijkste is liefde en dat zit vast wel goed!

8. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Als er in principe wel een kinderwens is maar de timing is alleen ongelukkig dan zou ik het nemen zoals het komt.
    Vaak als je zwanger bent blijken mensen in de omgeving spullentjes en kleding voor je te hebben. Meubeltjes en kleding via Marktplaats. Winkels als Zeeman hebben ook kleding voor weinig. Wat wel nieuw belagrijk is is het matrasje omdat tweedehands een vergrote kans op wiegendood geeft. Maar verder valt het meeste echt tweedehands te krijgen.

Kijken waarop je kunt bezuinigen. Dus bijvoorbeeld abonnement krant of tijdschrift opzeggen. Kijken waar boodschappen doen het goedkoopste is.
    Minder vaak de auto pakken mochten jullie die hebben en dan op de fiets.

Luiers hebben ze in verschillende prijsklassen en regelmatig zijn ze in de aanbieding dus dan kan je extra inslaan.

Ik hoop dat wanneer je van de eerste schok bent bekomen dat je toch kunt gaan genieten.

9. Lizzthrasher22

Lizzthrasher22 Fanatiek lid

23 okt 2014
    1.474
    2
    38
    Ik kan je alleen zeggen dat je niet altijd een fortuin hoeft te hebben om een kindje op te voeden hoor. Wij hebben om maar een voorbeeld te noemen een Mutsy Urban kinderwagen voor €17,50, een maxi cosi voor €12,50, een wipstoeltje gekregen van mijn schoonzus, een box gekregen van mijn ouders (ook tweedehands), een ledikantje voor €20 die er nog supergoed uitziet. Daarnaast heb ik veel kleertjes gekregen en mijn moeder wil boxkleden maken, zodat ik die ook niet hoef te kopen. We kopen een goedkope schoenenkast voor de kleertjes. Moet je nagaan dat we ons huis vol hebben staan voor ZO weinig geld! Als je een beetje goed zoekt (marktplaats en kringloopwinkels) dan kun je echt zoveel geld besparen. Een commode hebben we bijvoorbeeld ook niet, doen we wel op de tafel (gelijkvloers appartement) en een babyfoon is ook niet nodig want we hebben 1 slaapkamer.

Ik ben net als jij een ongelofelijke doemdenker, maar mijn familie en man hebben me zo gesteund in de hele geldkwestie, dat ik er nu superpositief tegenaan kijk. Je kindje heeft geen dure spullen nodig, maar wel veel aandacht en liefde. En een stabiele moeder. Dus als je weet dat je dat kunt bieden aan je kleintje, dan ben je al zo ver meid. Ik wens je veel succes en sterkte!! xx

10. indy22

indy22 Fanatiek lid

20 okt 2012
    1.829
    25
    38
    Lieve meid, kan me voorstellen dat je heel erg schrikt! Zeker met spiraaltje voel je je toch veilig (ken persoonlijk helaas ook drie mensen die ondanks spiraaltje zwanger zijn geworden dus ik weet dat t niet perse zo is, maar je vertrouwd er toch op).

De meeste labiliteit die je voelt komt denk ik echt van de schrik en misschien van de zwangerschapshormonen.
    Het klinkt verder wel alsof jullie serieus genoeg zijn om dit aan te kunnen, afgestudeerd, jij op zoek naar een baan, hij een baan, huis enz.

Ik denk eerlijk gezegd, aangezien je ook aangeeft een kinderwens te hebben, dat het goedkomt. Je zorgen over of je een goede moeder kunt zijn en of je je kindje genoeg kan bieden lijken vooral gebaseerd op de vraag of je het kindje genoeg financieel kan bieden.

En nadat ik zelf tijdens mijn studie zwanger ben geworden en een kindje heb gekregen durf ik echt te zeggen dat het veel minder om de financiële dingen gaat die je je kindje kan geven dan om de zorg en liefde. (zolang er sprake is van een dak boven het hoofd enz. natuurlijk he ;) )

Wij hebben de volledige baby kamer, kinderwagen enz. overgenomen van vrienden, familie of gevonden in de kringloop en op marktplaats. Hier zijn we in totaal nog geen 300 euro aan kwijt geweest (en we hadden echt leuke dingen hoor!).
    Verder krijg je veel kleertjes van kraamvisite enz. en eerlijk is eerlijk: zoveel kleertjes heeft je kindje niet nodig, uiteindelijk wonen ze bijna in de drie lieverlingsrompers/pakjes die je hebt en wordt de rest bijna niet gedragen.
    Stel dat het je lukt om borstvoeding te geven is de voeding voorlopig ook nog eens gratis.
    Je zou zelfs kunnen overwegen kleiner/goedkoper te gaan wonen.. Wij hebben de eerste 9 maanden ons zoontje bij ons op de slaapkamer gehad. Niet eens om ruimtegebrek maar gewoon omdat ik dat fijner vond met nachtvoedingen.

Er zijn natuurlijk altijd kosten, luiers, billendoekjes, billenzalf en ongetwijfeld af en toe een setje kleertjes. Maar zeker in het begin hebben ze nog zo weinig nodig! En het komt op mij over alsof jullie dat in elk geval wel kunnen betalen. Je komt niet volledig blut over. Ik denk dat je misschien niet alles gaat kunnen betalen wat je graag zou Willen kopen, maar ik denk wel dat jullie in staat zijn om alles te betalen wat je Moet kopen.

Wij zijn nu, ons zoontje is ondertussen anderhalf, ik ben afgestudeerd en mn man heeft een andere baan, financieel een stuk stabieler dan toen ik studerend en al zwanger raakte. Wat ik bedoel is: een kind wordt natuurlijk duurder naar mate het ouder wordt, maar als het goed is krijgen jullie ook meer financiële zekerheid en stabiliteit door de jaren heen.

Ik ben erg blij met ons zoontje (we zijn er zelfs zo blij mee dat er straks nog een broertje of zusje bij komt :p) en vind het achteraf echt leuk om zo'n jonge mama te zijn. Je hebt nu misschien iets minder financieel te bieden voor je kindje maar daar staan dus echt ook andere dingen tegenover. Je bent jong, energiek als het goed is ;) en hopelijk kan je tien jaar langer van je kind genieten dan wanneer je tien jaar later zwanger was geworden :)

Pffff ik schrijf bijna nog een warriger verhaal als dat jij gedaan hebt :p Maar ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik denk dat je het wil, en ik denk dat jullie het kunnen.. Het gaat heus niet altijd makkelijk zijn, maar een baby met huilbuien en nachtvoedingen is nou eenmaal niet altijd makkelijk, nu niet en als je 35 bent niet. Maar het is ook echt heel leuk en heel erg de moeite waard!!
    Succes met alles in elk geval en probeer sowieso geen overhaaste beslissingen te nemen..

11. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Ik zou eerst zorgen dat je van de schok bekomt, samen met je partner.

Ja, het is ongepland en niet op het ideale moment ... maar het lijkt mij wel 100 % gewenst (eens je bekomen bent). En dat lijkt mij al een eerste belangrijk iets.

Qua spullen (meubels, kleding, maxicosi, ...) zou ik het in heel je omgeving uitschreeuwen dat iedereen die teveel heeft staan mag doneren. Kan je die spullen later weer teruggeven of doorgeven aan een volgende die het kan gebruiken.
    En niks belet je om met de geboorte geen cadeaus te vragen maar bijvoorbeeld pampers of geld voor babyvoeding.

Hou er inderdaad wel rekening mee dat je de komende 8 à 9 maanden niet aan werk raakt of hoogstens aan iets tijdelijks. Probeer zeker ook de interimbureaus, dat geeft mogelijk extra ervaring op je CV. Na de bevalling kan je dan verder solliciteren.

12. Arinna

Arinna Actief lid

22 sep 2014
    151
    0
    0
    Ik kan me wel voorstellen dat je erg geschrokken bent. Zo uit je verhaal maak ik wel op dat jullie beiden wel kinderen willen, het komt alleen wat eerder dan gepland. Je wilt het kindje ook erg graag merk ik. Hopelijk gaat het gesprek met je vriend vanavond ook goed!

Je zorgen zijn heel begrijpelijk. Ikzelf sta er alleen voor en moet het dus ook doen van één salaris. Ik heb die financiële zorgen ook vaker. En vrij recent was ik in een babyzaak en zag ik zoveel stelletjes dure kinderwagens uitzoeken en maar van alles in hun karretje gooien alsof het allemaal niets kost en toen had ik ook even een dipje en dacht ik: wat heb ik dit kindje nou te bieden? Ik kan dat allemaal niet. Maar toen ik weer 'helder' kon denken dacht ik: mijn kindje heeft helemaal geen kinderwagen van € 1000 nodig.... mijn kindje heeft liefde nodig en dat kan ik mijn kindje zeker weten geven!

En zo is het, je kindje heeft vooral liefde nodig! En als ik jouw verhaal zo lees, hoe graag je dit kindje eigenlijk wil, zal het kindje aan liefde bij jou niks te kort komen. En ja af en toe zal het even financieel doorbijten zijn, dat ontken ik niet, maar je krijgt er zoveel moois voor terug. En zoals de anderen al zeiden is er zoveel via bv marktplaats te vinden en vaak als je vertelt dat je zwanger bent aan bekenden krijg je nog van alles. Ik heb al een complete Mutsy kinderwagen met Maxi-Cosi voor € 150 en dat kan eventueel zelfs nog goedkoper.

Als ik jou was zou ik ook gewoon blijven solliciteren. Nee heb je en ja kun je krijgen en ik ken meiden die gewoon zijn aangenomen terwijl ze zwanger waren (en dit ook eerlijk zeiden bij de sollicitatie) of wellicht onthouden ze je wel voor nieuwe vacatures die zich aandienen na je bevalling.

Ik ben benieuwd hoe je vriend er tegen aan kijkt en hoop dat hij je steunt.

13. Casibus

Casibus Nieuw lid

1 dec 2014
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als eerste: Ik heb het mijn vriend verteld, hij heeft het idee dat het wel oppeens plots komt en ziet het financieel moeilijk in, maaaaar zegt wel dat het mijn keuze is en dat hij me wel voor de volle 100% zou steunen en we er wel doorheen komen.

overigens:
    Ik heb een voor een de reacties gelezen, dat heeft me een hoop goed gedaan. Eigenlijk durfde ik tot voor nu niet terug te komen omdat ik bang was dat het financieel echt niet mogelijk zou zijn.

Ik heb geen dure kleding nodig en geen dure kinderwagen/kamer. Ik denk dat vooral bij de uitzet mijn ouders mij flink kunnen helpen. (mijn vader is een echte optimist en zal me altijd steunen), en aan liefde gaat de kleine niet tekort komen.

Ik voel me alleen nog wel een dommie... ik heb totaal geen overzicht in de kosten per maand, wat me te wachten staat etc maar er zal ongetwijfeld al ergens een onderwerp gestart zijn over financieel plaatje per week of per maand!

Ik ga nu wennen aan het idee dat ik gewoon mama gaat worden en me heel diep schamen dat ik dit onderwerp heb geopend bij alleen en zwanger. Ik heb een vriend en me ouders die me steunen en dat ik zo roekeloos ervan uit ging dat ze me zouden laten vallen... dat is niet eerlijk.

Dames heel erg bedank, ik heb echt onwijs veel aan jullie reacties gehad! Allemaal staan ze toch positief achter mijn beslissing met een optimistische kijk ook vanuit ervaringen.

liefs

14. sas77

sas77 Actief lid

18 sep 2014
    183
    0
    0
    @casibus: fijn dat je een goed gesprek hebt gehad en nog veel fijner dat je nu weet welke keuze je gaat maken.
    Over overzicht gesproken: wat mij heeft geholpen om overzicht te krijgen is om, in excel of op papier, alle vaste lasten op te schrijven dus huur/hypotheek, gas, water, licht, de gemiddelde kosten van de boodschappen per week, zorgverzekering, overige verzekeringen etc. Je weet dan precies wat je vaste lasten zijn en hoeveel je te besteden hebt van jullie beider inkomens.

Iig gefeliciteerd met je zwangerschap!

15. ButterflyNova

ButterflyNova VIP lid

31 mrt 2014
    5.326
    104
    63
    Casibus fijn te lezen dat je van de eerste schrik bekomen bent en dat je vriend je in je keuze zal steunen. Ik hoop dat het ook zijn keuze zal worden, dit doen jullie samen!

Wellicht heb je iets aan deze links om een beeld voor jezelf te vormen:

Gezinsuitbreiding - Nibud - Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting

Bedenk ook dat je straks kinderbijslag zult krijgen, zo'n € 200 per kwartaal.

16. Drieka

Drieka Niet meer actief

Mijn man en ik hebben het ook niet breed, hij heeft een baan met niet bepaald een topsalaris en ik ben afgekeurd.

Toch hebben we nu bijna alles voor elkaar, we moeten nog een paar dingen maar we hebben dan werkelijk alles voor nog geen 1000 Euro, veel tweedehands maar een kinderwagen, babyfoon en sommige kleine spulletjes wel gewoon nieuw.
    Gewoon goed zoeken op MP en ook via FB bij jou in de buurt, dan kun je echt wel leuke dingen voor weinig geld vinden;)

17. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Als je er samen voor wilt gaan, komt het heus allemaal goed! :)
    Kijk niet naar wat anderen besteden hebben, er zijn er altijd die veel meer uit kunnen geven aan hun kind wat voor jullie niet haalbaar is, er zijn er ook altijd die minder hebben, uitkering hebben, schulden hebben. Als je samen van het kindje houdt en met liefde opvoedt maakt dat materiële allemaal niet zoveel uit. In mijn jeugd is er lange tijd weinig geld geweest, tja dat was heus wel eens lastig maar ik werd er sterk van, heb ervan geleerd het te redden met weinig. Ik was niet ongelukkig doordat we weinig hadden, ik was ongelukkig doordat er aandacht en liefde en bevestiging tekort was...

Ik heb ook geen baan gevonden na afstuderen, zelfs waarneming niet gelukt helaas vanwege geen ervaring... Tja het is een moeilijke tijd wat dat betreft. Nu ik zwanger ben heb ik het niet eens meer geprobeerd, ik heb ook een beroep met allerlei risicosituaties voor zwangeren, plus nog steeds geen ervaring, tja komt in de toekomst wel weer. Bij ons was de zwangerschap wel gepland, dus de uitgangssituatie is wel beetje anders. Mijn man verdient minder dan de jouwe, wel wonen we goedkoper en krijgen huurtoeslag. Het is geen vetpot, maar het gaat best.

Lang leve Marktplaats wat betreft babyuitzet. Er staan echt leuke dingen op voor weinig geld, soms zo goed als nieuw! Zwangerschapskleding ook. Je moet alleen de tijd nemen om regelmatig te kijken. Bij mij kwamen allerlei mensen aanlopen met zakken kleertjes, badje, box... zij willen geen kinderen meer en de spullen staan daar maar. Kleertjes krijgen de kans niet eens om te verslijten als ze zo klein zijn, dan zijn ze er alweer uitgegroeid. Er zijn ook verschillende gratis babyboxen die je aan kan vragen van prenatal, babydump, kruidvat, etos... met allerlei spulletjes erin. Sommigen meer dan anderen, maar toch weer mooi meegenomen.
    Verder maak ik er sport van boodschappen en dergelijke zo goedkoop mogelijk te doen. Ben toch thuis, dus heb alle tijd om verschillende winkels af te gaan om aanbiedingen te kopen. Ergens in de lounge is ook topic weinig boodschappengeld, wat te eten? Kan helpen misschien.

Wat ons geholpen heeft is lijstje met inkomsten en uitgaven per maand, dan krijg je goed inzicht daarin en kun je goed kijken waar het misschien goedkoper kan. Ook kun je lijstje met kosten per maand maken als de baby er is, als je goedkoop merk luiers neemt en ook nog vast in de aanbieding koopt valt dat best mee. Je kunt komend vakantiegeld misschien gebruiken voor babyuitzet. Kinderbijslag zal je sowieso wel krijgen, je kan kijken of je ook nog in aanmerking komt voor kindgebonden budget. Grens daarvan ligt volgens mij ongeveer net zo als zorgtoeslag. Is niet veel per maand, maar scheelt toch weer.

Kijk deze maand ook even goed naar je zorgverzekering! Is nogal een eind weg, maar als je in het ziekenhuis wilt bevallen zonder medische noodzaak kost je dat een eigen bijdrage, kraamzorg heeft ook eigen bijdrage, hier kun je al dan niet voor verzekeren. Nu de tijd om over te stappen natuurlijk. Denk dat ik als goedkoopste verzekering met vergoeding voor zwangerschap het meest tegenkom dat mensen Menzis met collectief PMA hebben, of FBTO met gezinsmodule welke je ook halverwege het jaar aan mag zetten, of Energiek.

Succes, het is nu allemaal even overweldigend en niet te overzien, neem even tijd om het op een rijtje te zetten en goed over te praten met je vriend en dan zul je zien dat je die beren op de weg wel weg kan jagen straks ;)

18. tompoes

tompoes Bekend lid

12 okt 2014
    979
    0
    0
    Centrum
    Je kan via Facebook lid worden van Weggeefhoeken en Ruilhandel enz. Daar kan je vast veel leuke spullen zoeken :)

19. Casibus

Casibus Nieuw lid

1 dec 2014
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Butterflynova bedankt voor de tip. Ik heb er even gekeken en in de eerste instantie schrok ik nog wel van de kosten, maar daarna de reacties eronder gekeken (van de babycalculator) en dat was toch wel een grote opluchting. Ervan uitgaande dat mijn ouders mij willen helpen hoef ik me geloof ik niet extreem veel zorgen te maken. Het wordt kra (hebben we nu namelijk al) maar we leven nu wel te hoog boven onze stand. Dat zal even aanpassen zijn maar komt helemaal goed (hoop ik en blijf ik herhalen)

Af en toe wel een denk dip op de dag, ik denk teveel na. Oppas gaat duur worden want mijn ouders en zijne ma wonen nou niet echt in de buurt. Maar goed alles op zijn tijd en alles rustig laten bezinken. Mijn ouders hadden het vroeger wel redelijk oke en het klinkt dom maar ik wou dat ik mijn kindjes hetzelfde kon bieden. Dat slaat nergens op want uiteindelijk was ik gelukkig omdat mijn ouders mij liefde boden, en niet omdat ik nou zo gek veel kreeg/deed met mijn ouders. Aan liefde gaat mijn ukkie echt niet te kort komen dat weet ik zeker...

@Tompoes bedankt voor de tip ga ik zeker naar kijken!

EN @1hanneke heb net even op MP gekeken ze bieden ongeloofelijk veel aan (betaalbaar) en ziet er goed uit qua kamertjes maar ook kinderwagens... Ik heb nog even de tijd dus ik ga me nog orienteren op wat ik leuk vind.

Nu ik het idee overigens geaccepteerd heb, en weet dat ik 100% achter mijn keuze sta (stond ik eigenlijk al gelijk), begin ik het stiekem zelfs leuk te vinden om op internet alles voor goedkoop af te speuren hihi.

20. Aiseria

Aiseria Bekend lid

22 jul 2014
    876
    3
    16
    Echt waar marktplaats is een super tip :) gefeliciteerd met jouw zwangerschap!

Ik heb net een babybox gevonden voor €35, zo goed als nieuw. Boxkleden zijn tweedehands ook goedkoper en kan je natuurlijk gewoon wassen voor gebruik, dan is het ook zo goed als nieuw. Zelfde geldt voor een hele hoop andere spulletjes.

Succes met speuren en vergeet vooral niet hergebruik winkels, daar kan je soms iets nagenoeg gratis vinden.

Deel Deze Pagina