Mijn situatie: Mijn contract loopt af op 1 juni. Heb vorige week ineens gehoord dat ze niet gaan verlengen. Zwangerachapsverlof stond gepland voor 19 juni Mijn vragen: 1. Ww vraag ik aan per 1 juni. Dit is dan 75% van mijn salaris. Wazo is altijd 100% van je laatstverdiende loon. Is dit dan 100% van mijn salaris wat ik nu heb of van de ww-uitkering. 2. Solliciteren kan ik natuurlijk tijdens mijn verlof doen. Kan ik hier vanuit UWV hulp bij krijgen? Zit al ruim 15 jaar in het arbeidsproces (ben 30) en heb eigenlijk nooit officieel hoeven solliciteren. 3. Ik werk nu 32 uur. Wil na mijn verlof eigenlijk 24 uur gaan werken. Hoe zit het dan met de ww als ik een baan vind voor 24 uur? Krijg ik dan over de overige 8 uur nog ww? En heb ik voor deze 8 uur sollicitatieplicht? 4. Ik heb gehoord dat je je kunt laten omscholen of een opleiding kunt volgen via UWV als je in de WW zit. Dit om je kansen op de markt te vergroten. Aan welke voorwaarden moet je voldoen om hiervoor in aanmerking te komen? Bedankt alvast.
Beste Muriel, Je hebt enkele vragen met betrekking tot WW en je zwangerschapsuitkering (WAZO). Ik zal ze een voor een beantwoorden; 1. WW vraag ik aan per 1 juni. Dit is dan 75% van mijn salaris. WAZO is altijd 100% van je laatstverdiende loon. Is dit dan 100% van mijn salaris wat ik nu heb of van de WW-uitkering. WW kun je een maand voordat je werkloos wordt aanvragen. Ik raad je aan dit op tijd te doen zodat de kans groot is dat je al snel een beslissing van de WW ontvangt. Geef tijdens je WW-aanvraag ook door dat je zwanger bent zodat de behandelaar hier rekening mee kan houden. Bel dan zelf wel even voor je WAZO-aanvraag. Dit kun je doen op het moment dat de WW-aanvraag ontvangen is. Bel daarvoor UWV Telefoon 0900-9294. De WAZO neemt het dagloon over van de WW. Waar het dan eigenlijk op neerkomt is dat je tijdens WAZO 100% krijgt doorbetaald van wat je gemiddeld verdiende bij je werkgever. Actuele informatie over de hoogte van het dagloon van de WAZO wanneer je een uitkering van UWV ontvangt vind je hier. 2. Solliciteren kan ik natuurlijk tijdens mijn verlof doen. Kan ik hier vanuit UWV hulp bij krijgen? Zit al ruim 15 jaar in het arbeidsproces (ben 30) en heb eigenlijk nooit officieel hoeven solliciteren. Of je hulp kan krijgen bij het solliciteren hangt puur van je situatie af. Wat is je startkwalificatie bijvoorbeeld. Hoe lang ontvang je WW. Welke (on)mogelijkheden heb je bij het solliciteren enzovoort. Op werk.nl staan veel tips voor solliciteren. Ook kun je online trainingen volgen. Daarnaast kun je (wanneer je staat ingeschreven als werkzoekende) contact zoeken met je adviseur werk voor advies. Ook kun je aan de adviseur vragen welke begeleiding je eventueel kunt krijgen. 3. Ik werk nu 32 uur. Wil na mijn verlof eigenlijk 24 uur gaan werken. Hoe zit het dan met de ww als ik een baan vind voor 24 uur? Krijg ik dan over de overige 8 uur nog ww? En heb ik voor deze 8 uur sollicitatieplicht? Dit hangt er vanaf. Je moet voor 32 uur beschikbaar zijn om een uitkering te ontvangen voor 32 uur. Ik kan me voorstellen dat je na je verlof minder wilt werken. Je kunt ervoor kiezen om afstand te doen van de aanvulling. Wil je jezelf voor minder uren beschikbaar stellen? Dan kan dit. Je stelt je dan voor bijvoorbeeld 24 uur beschikbaar. Dit houdt dan wel in dat je een WW-uitkering ontvangt voor 24 uur. Heb je een baan voor 24 uur en kun je deze aanvulling niet missen? Dan heb je inderdaad een sollicitatieverplichting over deze 8 uur. Toevallig staat jouw situatie ook beschreven op UWV.nl. Actuele informatie over beschikbaarheid vind je hier. 4. Ik heb gehoord dat je je kunt laten omscholen of een opleiding kunt volgen via UWV als je in de WW zit. Dit om je kansen op de markt te vergroten. Aan welke voorwaarden moet je voldoen om hiervoor in aanmerking te komen? Wil je een omscholing of opleiding volgen? Hiervoor moet je toestemming hebben van je adviseur werk, maar je vult dit helemaal zelf in. UWV vergoedt deze opleiding echter niet. Vanuit de WW worden opleidingen of omscholing niet meer vergoed. Ga je een opleiding volgen of een omscholing? Dan kan het wel zijn dat je niet meer of gedeeltelijk nog beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt. Je WW-uitkering zal dan worden stopgezet of nog gedeeltelijk worden uitbetaald. Op werk.nl kun je zoeken naar welke scholen de opleiding aanbieden, vervolgopleidingen en beroepen die bij de opleiding passen. Ik wens je veel succes met solliciteren en een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare