Toch maar overstappen op kunstvoeding?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door IJsthee, 6 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kara

Kara Fanatiek lid

2 dec 2010
    3.037
    15
    38
    Randstad
    Fijn dat je in elk geval even hebt kunnen slapen!!

Fulltime kolven vind ik ook zwaar, vooral omdat het tijdsintensief is en je niet de voordelen van het live voeden hebt. Ik heb nog een peuter rondlopen dus het is soms wel lastig te plannen. Mijn zoontje is te vroeg geboren dus ik ben vanaf het begin aangewezen geweest op kolven indien we geen kv wilden geven. Tot nu toe hoop ik nog steeds hem live aan de borst te krijgen maar ik vrees dat dat niet meer gaat lukken, maar goed, daar moet ik eens een ander topic over openen ;)

Wat wel een voordeel is: het lukt me inmiddels om 3 a 4 keer per dag te kolven ipv 7x (bij elke voeding), dat vond ik echt slopend. Ik ben nog met verlof dus dat scheelt. Maar ik heb wel een schooldag, en red het dan alleen in de lunchpauze te kolven.

Gaat het kolven jou makkelijk af?

2. IJsthee

IJsthee Bekend lid

23 feb 2014
    711
    0
    0
    @patrijs dankjewel, daar had ik nog nooit van gehoord maar hou het zeker in mijn achterhoofd!

@kara dat lijkt me zeker intensief. Hoop voor je dat je hem nog live kan voeden, heeft toch wat speciaals :) echt knap dat je het volhoudt. Bedoel je met 4x kolven dat je dan wel voldoende hebt voor alle voedingen? Mag ik vragen hoeveel cc je ongeveer per keer kolft? Ik weet dat het kan verschillen hoor maar heb graag een idee.

Ik twijfel nog, maar word ook erg verdrietig als ik bedenk te stoppen met bv, ben er nog niet klaar voor. Ben nou bezig met kolven, gaat me niet echt makkelijk af maar dat komt misschien omdat ik het met tegenzin doe, moet er misschien nog aan wennen. Heb wel sinds vandaag een wat luxere kolf en dat scheelt wel een hoop (dubbel en elektrisch).

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    #23 Zoe123, 7 mrt 2015
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2015
    Maar.......
    Correct me if I'm wrong,maar je kindje heeft last van reflux.
    Wat doe je dan?
    Je past de leefregels voor reflux toe (die ken je wel toch?)
    Helpt dat niet,kan je eventueel jbpm gebruiken. Dat geef je met
    een spuitje of lepeltje.
    Werkt ook dit niet, dan is de volgende stap: medicatie.
    Een kindje met reflux,kan gewoon bij mama drinken. De borstvoeding is niet het probleem, de reflux!

Hier had zoon er vreselijk last van. Ik herken alles wat je beschrijft. Ik heb het hele scala aan adviezen gehad,werd in eerste instantie niet geloofd. Heb ook gekolfd,en dat hielp wel wat (qua fles).
    Toen werd zoon met 6 maanden opgenomen,ivm een ontstoken slokdarm (en een onmogelijke situatie thuis,door de onrust sliep ik max 4 uur per nacht).
    Ze begonnen ook meteen over kunstvoeding,en of zoon wel genoeg kreeg (bizar,zoon was een beer).
    Toen eindelijk dan medicatie:nexium/motilium.
    En voila: ander kind.
    Weg onrust,huilen,overstrekken. 3 uur tussen de voedingen. Nog maar 1 nachtvoeding,en dan weer rustig verder slapen. En lachen!

Kortom, ja, je kan kolven. Maar dat is pittig.
    Dus..pak het probleem aan!
    Zoek een KA die je kan helpen.
    Borstvoeding en reflux: prima te doen :)

4. IJsthee

IJsthee Bekend lid

23 feb 2014
    711
    0
    0
    Zoe bedankt voor je reactie. Fijn dat je kleine zo goed op de medicatie reageert! Wel jammer dat je er zo'n lange weg voor hebt moeten gaan.

Als medicatie de oplossing is zal ik dat zeker doen, maar ik zie nu de bv wel als oorzaak van de reflux, en dan bedoel ik dat het live voeden zorgt voor de problemen, aangezien ze de voeding uit de fles (hetzij bv of kv) beter accepteert en er dan geen reflux is. Dat lachen wat jij beschrijft, en wat je als moeder zo ontzettend graag ziet ipv pijn, dat zie ik dus wel na een flesvoeding snap je?

5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    De reflux komt niet door de borstvoeding. Reflux ontstaat,doordat het
    maagklepje niet goed sluit. Daardoor stroomt er melk terug de slokdarm in.
    Maar ook maagzuur. Dat doet zeer. Daarom willen kindjes vaak drinken,dat verzacht de pijn.Ook fles/kunstvoeding-kindjes krijgen reflux (en net zo erg).
    Kunstvoeding ligt zwaarder op de maag,dus ik snap wel dat je kindje
    daar op deze manier op reageert. Borstvoeding is lichter verteerbaar,dus komt je kindje eerder.Maar het vele drinken kan wél voor nog meer irritatie zorgen.

Wat ik wil zeggen: je kan er voor kiezen om kunstvoeding te geven.Prima,dat kan.
    Maar wil je borstvoeding blijven geven,dan pak je het probleem aan:de reflux.
    Ik heb zoon lang aan de borst gehad, en de reflux was volledig onder controle (alleen bij veel gespring of ondersteboven hangen kwam er nog wel eens spontaan wat omhoog haha).

Zo niét leuk,zo'n kleintje met verdriet.
    Ik snap dat je enorm worstelt!

6. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Is het alleen in de nachten, dat ze ogenschijnlijk last heeft?

Als ik lees dat ze ook nog last heeft na bv uit een flesje, dan denk ik dat er misschien toch iets is, waar ze gevoelig voor is. Dat zou je ook makkelijk kunnen uitzoeken, door je eetpatroon in kaart te brengen.

Wat betreft reflux: je zou dan ook kunnen kijken naar de houding. Ligt je kindje iets horizontaler als ze aan de borst drinkt, dan wanneer ze uit een fles drinkt? Probeer dan eens een andere houding, waarmee ze iets meer rechtop drinkt. Misschien heel stom, maar ik heb zo wel eens zittend gevoed. Dat de kleine (volledig door mij ondersteund) bijna rechtop zit, met de buik naar mijn buik.

7. Kara

Kara Fanatiek lid

2 dec 2010
    3.037
    15
    38
    Randstad
    Dat live voeden hoop ik ook :). Met tepelhoedje lukt het 's nachts wel. Het is dan alleen dubbel werk met eerst flesje met jbpm, daarna voeden, dan nog kolven.. Maar goed, ik geef nog niet op, zuiginstinct blijft nog wel even hoop ik :)

Met 3 keer kolven had ik genoeg, maar door ontsteking deze week niet meer, dus nu weer opkrikken (en om ontsteking weg te houden). Per keer kolf ik normaal 120 cc uit elke borst.

Een goede kolf is dan wel een must inderdaad!

8. IJsthee

IJsthee Bekend lid

23 feb 2014
    711
    0
    0
    @Zoe: ik denk dat ik het verkeerd heb uitgelegd, ik denk niet dat mijn melk de refluxklachten triggert, maar wel de manier waarop zij het binnenkrijgt. Dat ze reflux heeft is duidelijk, maar aangezien de manier waarop zij de voeding binnenkrijgt zo'n verschil in reactie oplevert wil ik daar iets op verzinnen, want ze kan blijkbaar klachtenvrij drinken.

@LadyXochi: nee tijdstip lijkt geen invloed te hebben. Die houding ook geprobeerd, meerdere, maar het verschil in reactie is minimaal. Eetpatroon uitzoeken klinkt eenvoudig, maar dan zou je moeten elimineren en weer toevoegen etc, volgens mij is dat niet zo 1-2-3 gedaan? Misschien dat zo'n bio resonantie arts zoals genoemd is daar wel eerder iets mee kan.

@Kara: 3 keer kolven op een dag klinkt als te doen. Balen zeg van je borstontsteking, auw!

Bedankt weer voor jullie reacties dames :)

9. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Echt naar... Succes...

10. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Misschien heb ik er overheen gelezen, maar heb je ook verschillende houdingen geprobeerd met voeden?

11. Bloeme

Bloeme Bekend lid

16 jun 2012
    583
    154
    43
    Krijgt je kindje al medicatie voor de reflux? Mijn zoontje kreeg een maagzuurremmer, hierdoor was het spugen veel minder pijnlijk. En dat scheelde een hoop.
    Ik denk dat je in een soort cirkeltje zit: overproductie waardoor kindje teveel en te snel drinkt, waardoor het spugen verergert, spugen doet zeer en kindje wil weer drinken wat je overproductie geen goed doet. Naast de reflux zou ik dus ook je overproductie aanpakken. Ik heb ook in dit kringetje gezeten en weet hoe ontzettend slopend het kan zijn. Medicatie en overproductie aanpakken hebben ervoor gezorgd dat ik nu nog steeds voed. Veel succes!

Deel Deze Pagina