Hoe maak jij de fles?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Kimmuh, 14 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kimmuh

Kimmuh Fanatiek lid

23 okt 2007
    1.679
    0
    36
    Hi,

er zijn veel verschillende manieren om een fles op te warmen.

De kraamverzorger had mij geleerd:
    Water vanuit de kraan in de fles, schepjes voeding er bij. Roeren en in de magnetron.
    (Kreeg vorige week te horen dat dit héél fout is)

Nou vraag ik me af:
    Hoe maken jullie de fles?
    ;)

2. MHR

MHR Actief lid

17 mei 2011
    180
    0
    0
    Noord-Brabant!
    Ik doe het op verschillende manieren eigenlijk.
    Soms pak ik gewoon warm water uit de kraan en doe daar de voeding bij. Maar het duurt bij ons best lang voordat het water warm wordt, dus ik pak ook wel eens koud kraanwater, warm dat even op in de magnetron en doe er daarna de voeding bij.
    En mogelijkheid 3 is als ik voor mezelf net water voor thee heb gekookt, doe ik ongeveer 70 cc net gekookt water in de fles en vul dit met koud kraanwater bij tot 180 cc en doe er dan de voeding bij.
    Maar ik doe dus inderdaad nooit de vooraf klaargemaakte fles compleet met voeding in de magnetron.

3. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Ik doe eerst water in de fles.. gewoon kraanwater.. dan in de magnetron opwarmen.. en dan melkpoeder erbij en eventueel bambix ofzo.. :)

4. Adriana85

Adriana85 VIP lid

20 okt 2010
    6.081
    25
    48
    Koud water uit de kraan, opwarmen in de magnetron, daarna de schepjes voeding erbij en schudden.

Als je warm water uit de kraan pakt kunnen daar evt. bacterien inzitten omdat het niet 'vers' is.

Als we weggingen deed ik altijd gekookt water in de fles, dat is na drie uur perfect op temperatuur, en dan de poeder erbij doen.

5. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nooit water uit de kraan. Wordt hier in België heel hard afgeraden eigenlijk. Maar goed, dat zal wel weer zo'n regionaal verschil zijn.

Hier altijd een specifiek watermerk, flesje vullen, even in de microgolf, poeder erbij, schudden, temperatuur testen, flesje geven.

6. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Koud stromend kraanwater opwarmen in de magnetron, poeder erbij en even omzwenken.

7. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Dat is idd HEEL fout! Kraamzorg had het hier ook geleerd, precies wat ts schreef, maar er staat duidelijk op ene pak voeding dat je babyvoeding niet mag OPWARMEN! Dussss water warmen, dan pas voeding erbij. Ik heb spijt dat ik ooit naar haar heb geluisterd.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wat een rare kraamverzorgster!

WHO raadt als volgt aan:
    kraanwater koken en helft van benodigd water net van de kook in de fles gieten. Schepjes erbij, roeren of schudden zodat poeder goed oplost, aanvullen met koud water. Meestal is fles dan ook op goede temperatuur. Zo niet, iets meer of iets minder heet water nemen.

Poeder lost beter op in heet water, en water dat net van de kook af is doodt eventuele bacteriesporen in het poeder.

In Nederland heeft leidingwater de voorkeur boven fleswater, omdat fleswater makkelijker verontreinigingen kan bevatten.

9. Kimmuh

Kimmuh Fanatiek lid

23 okt 2007
    1.679
    0
    36
    okee.. Ik doe het de laatste week (pas) eerst water uit de kraan,opwarmen in de magnetron en dan de voedingschepjes erbij.

Maar de kraamverzorger had het dus mij wel zo geleerd, kreeg van de chiropracter te horen dat het geen juiste manier was van klaarmaken.........

10. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.623
    0
    0
    Ik kook in de ochtend een pan water en doe dit als het wat is afgekoeld in een maatbeker (ze heeft snel last van verstopping en kreeg dit als tip). Water warm ik op in de magnetron of wij hebben van Beaba een apparaat waarmee je flesjes op de juiste temperatuur hebt binnen 30 sec en dan poeder erbij. Dat apparaat is wel een (overbodige) luxe maar wij hebben hem bovenstaan omdat ik vaak boven voed zodat we beide geen afleiding hebben en dan is zo'n apparaat fijn.

11. Upkedupke

Upkedupke Bekend lid

30 okt 2012
    611
    0
    16
    Limburg
    Ik heb ook altijd begrepen:
    water uit de kraan (het water is in NL zo goed dat je dat niet eerst hoeft te koken), opwarmen in magnetron of opwarmding. Dan pas poeder erbij en roeren. Liefst niet schudden, zeker niet als je kind krampjes gevoelig is. Door het schudden krijg namelijk je luchtbellen in de melk.

12. Enfermera

Enfermera Fanatiek lid

7 nov 2011
    1.354
    0
    0
    Kijk even op de doos. Vooral voor 0-6 maanden zijn er idd strenge regels. Ik gebruikte kruidvat en daarbij moest je echt eerst water uit de kraan opwarmen in de magnetron (of gekookt water af laten koelen.. yeah right) en dan pas de voeding erbij en dan geven. Niet eerst maken, dan opwarmen, en dan geven :)
    Mijn dochter is nu 7 maanden en de nr 2 voeding kan je ook koud geven schijnt, en die mag je dus wel andersom maken zeg maar :p

13. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Staat op verpakking toch?? In magnetron kan!! Staat op Friso maar ik doe het liever niet ivm toch schadelijke plastic.

Friso comfort:
    1/2 hete water: hete water kraan een super ding hier!!
    Poeder bij en schudden
    1/2 mineraal warer uit koelkast
    Schudden rn klaaaaar!!

Friso standart:
    1/2 mineraal water
    Poeder en schuden
    1/2 hete kraam water 100 graden
    Klaar!!

Moedermelk uit de koelkast:
    In glasje kookwater minuutje of stromend hete kraan warer...

Water uit kraam pak ik niet omdat toch het is in nl geen probleem is te drinken etc wil ik geen risico nemen. Uit pak is niet super duur of zo...
    Als ik zeker weet da in min huis geen loden leidingen zijn en geen bacterie in koude leiding zit ivm doorstroming dat er warme leiding besmet koude ( thuis hebben we nieuwe leidingen zelf aangelegt) dan thuis doe ik het af en toe maar in andere huis zal ik het niet risico nemen.

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Verpakt water, dus mineraalwater, is riskanter dan leidingwater in Nederland.

Beste om te gebruiken in Nederland is vers leidingwater. Water dat eerder op de dag gekookt is en daarna afgekoeld heeft een grotere kans besmet te zijn geraakt. Verpakt water moet binnen 24 uur opgemaakt zijn om dezelfde reden. Stilstaand water is een risico.

15. Black Roses

Black Roses Niet meer actief

Kraanwater filteren met een brita waterfilter en voeding maken in een pannetje. Daarna pas in een flesje stoppen. Liefst van glas.

16. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Vers van leidingen? :))
    Als je oude leidingen heb ( geen flex en koude leiding niet geisoleerd) is helemaal niet vers meer ;) 99% van mensen weet niet welke leidingen die heeft in huis en hoe ze aangebracht.

Ook als je in duinen woont is water ok: telt als beste water in nl door zuivering duinen maar andere gebieden en zelfs deze heeft ietje meer kalk en ook medicijnen die in water komen.
    Op korte termijn baby zal niks hebben van kraanwater maar op langere kan van alles mis gaan. Kijk hoeveel oudere mensen nu hebben kanker elke deerde bijna: komt door verschillende materialen die vroeger werden toegepast en werden als veilig toen gezien: lood, mdf, wool etc
    Nu is verboden of regels aangepast maar mensen op langere termijn worden ziek..

Ik koop mineraalwater in kleine potjed van 250mm zo is die zeker op!
    In koelkast kan je mineraal water 3 + dagen bewaren geopend zonder besmetting!

Koken, afkoelen etc heeft inderdaad meer kans op besmetting door stof etc.

17. adi

adi Niet meer actief

Maar hoe komt kraamverzorgster op zo iets idioots? Op elke pak KV staat met koeien letters dat het in warm water opgelost moet worden, of anders in steriel koud water.
    Ik zou echt een klacht indienen.

18. adi

adi Niet meer actief

Maar de bereidingswijze staat gewoon op het pak hoor, met plaatjes erbij.

19. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Sorry hoor, maar dit verhaal over kraanwater is echt niet waar....
    Of je moet een woning hebben met zeer slechte leidingen. (soort bouwval oid) Maar anders kan je de flessen gewoon maken met kraanwater. We wonen niet in een derde wereldland.... ;)
    Als je je beter voelt bij mineraalwater, prima! Maar ga geen onzin vertellen over kraanwater en het gaan vergelijken met kanker door stoffen zoals mdf en wool (kanker van mdf, nooit van gehoord....)

Ik maak een fles trouwens zo:
    100ml kraan water, 80 ml kokend water, mengen en dan de melkpoeder er bij.

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Gut kun je wat bronnen geven?
    Kanker door wol en mdf is volkomen nieuw voor me.

Maak jij je dan geen zorgen over de stoffen uit de verpakking van je water die oplossen in het water?

Deel Deze Pagina