Hoi, Ik ben zondag 25 maart bevallen van een prachtzoon, Daan. De laatste 7 a 8 weken van mijn zwangerschap stond ik onder controle van een gyn, omdat mijn bloeddruk te hoog werd. Ik heb geen vergiftiging gehad, maar moest tijdens mijn bevalling en de dag erna aan een infuus met een bloeddrukverlagend middel:trandaat, want het was 200/110. Daarna mocht ik zonder medicatie, woensdag, naar huis. MIjn VK is geweest en heeft vrijdags mijn bloeddruk gemeten, toen was het nog te hoog. Eergister (maandag) was het nog 140/100 en vanmiddag kwam de huisarts, toen was het 160/105. Mijn VK zegt dat het wel een poosje kan duren voor de bloeddruk zakt, mijn huisarts wil nu toch de gyn bellen om te vragen wat te doen. Evt medicatie (bah, ik geef superborstvoeding, dus liever niet). Mijn vraag is nu wat jullie ervaring is met hoge bloeddruk na de bevalling. Hoeveel tijd kan het nodig zijn voor het kan zakken? Moet wel zeggen dat ik afgelopen weekend rust heb gehouden, maar vanaf maandag, op aanraden van de VK weer wat meer doe. Lekker wandelen, kleine wasjes..beetje rommelen in huis. Kan daardoor de bloeddruk wat meer tijd nodig hebben? Zoals je leest, ben ik erg onzeker op dit moment, ik hoop dat je me gerust kan stellen. (heb ook erg witte jassen bloeddruk geloof ik hoor) Liefs Emma
Even een aanvulling: Ik ben net gebeld door de huisarts, ze heeft overleg gehad met de gyn en ik moet toch een paar weken in ieder geval aan de medicijnen. Nu heeft ze Trandathe voorgeschreven, met daarbij de opmerking dat dat prima kan bij borstvoeding. Ik baal wel ontzettend, hoewel ik inzie dat het voor mijn gezondheid beter is om ze wel te nemen hoor, maar ik vraag me af of het voor Daan echt niet kwaad kan. De borstvoeding gaat zo geweldig dat ik dat wel heel graag wil blijven geven.Vind het alleen geen prettig idee dat ik medicijnen neem die dus via de voeding ook bij het kleine mannetje komen. Wat is jullie mening hierover? Liefs Emma
Hoi emma, Wat vervelend dat je nog zo'n nasleep hebt van de zwangerschap. Het kan inderdaad dat je lichaam wat langer de tijd nodig heeft om weer helemaal te herstellen en een normale bleoddruk te krijgen. Maar ik ben het eens met de huisarts en de gynaecoloog om toch weer aan de medicijnen te gaan. Dit middel kan je gerust gebruiken met borstvoeding geven, blijf het vooral doen want het gaat zo GOED! Het is belangrijk voor jou dat je bloeddruk weer daalt, daar heeft je kindje ook baad bij. Daan wil een gezonde moeder! Sterkte en geniet van Daan. Imke
Bedankt voor je antwoord, dat stelt me weer gerust! Gisteravond ben ik begonnen met een dosis van 100 mg per tablet, 2 x daags. Vanochtend was de bloeddruk nog weer 180/110, dus de huisarts zegt dat ik vanaf vanavond over moet gaan op 2 tabletten per x (dus 200mg). Ook dit kan geen kwaad hoop ik? Sorry hoor, maar ik voel me erg onzeker... Liefs Emma