Hai dames Nu lees ik hier net op het forum in een bericht van iemand dat als je bv een fles maakt van 120ml +4, je uitkomt op ongeveer 130/135ml. Het consultatiebureau had mij uitgelegd dat je dan die 10 of 15ml moet weg gooien omdat anders de verhouding niet klopt. Hoe doen jullie dit dan? Ook op die manier of geven jullie gewoon extra water zeg maar?
Waarom Zou de verhouding niet kloppen.. Als je voor elke 30 ml 1 schepje doet klopt het altijd... Dus je hoeft helemaal niks weg te gooien omdat het anders niet klopt
Als ze je dat weer vertellen vraag ze dan eens hoe in een vloeistof waarin poeder al is opgelost de verhoudingen kunnen veranderen als je een deel van de oplossing weggooit... Het gaat om de hoeveelheid aangemaakte melk die je kind krijgt, dus water PLUS poeder, en dan heb je als je 120 cc water gebruikt met de scheppen erbij 135cc voeding. Als je wilt dat je kind 120cc voeding drinkt, dan moet je 15cc weggooien. Vraag is alleen waarom je dat zou willen. Flessen gaan stapsgewijs per schepje omhoog, 30cc water met 1 schepje levert ongeveer 33cc voeding, 60/2 wordt plm. 65, 90/3 wordt 100 enzovoorts....
Natuurlijk klopt de verhouding dan. Een schepje per 30ml, zo staat het toch op het blik? Dat het resultaat uiteindelijk meer is, is logisch, want het poeder doet het volume toenemen. De enige reden om af te gieten is omdat je niet wil dat je kindje 130ml drinkt, maar wel 120ml. Maar ik heb nooit begrepen waarom je dat zou doen.
Ja ik vond het ook al vreemd.. Maar advies van consultatiebureau was om mijn dochter van 5 weken 5x 120+4 te geven maar dan wel afgieten tot 120.. En ik dacht inderdaad ook dat ik gewoon alles moet geven. Er staat niet voor niks 120+4. Anders had er wel minder water + 4 gestaan om op 120 uit te komen lijkt me??
Nee de juiste verhouding is 120*4. Daar mag je niet aan raken. Geef je minder water, dan klopt de verhouding niet meer. Maar wsl bedoelde het consultatiebureau gewoon dat die flesjes van 130 nog te groot zijn en dat je daarom moet afgieten. Al heb ik zoiets nooit gedaan.
Je mag niet minder water er in doen, het is ook niet verstandig om bijv. met halve schepjes te werken. Afgieten heb ik nooit gedaan, de kraamzorg adviseerde dit wel maar kom op zeg, ik ga echt geen 5cc afgieten.